Hier ben ik dan eindelijk met de plattegrond van mijn paddockparadijs! Niet zo professioneel allemaal, maar ik hoop dat dit toch al een duidelijk beeld kan geven. Graag geef ik nog wat meer uitleg bij dit alles, en wat foto's ter illustratie.
Onze wei is 1ha2 groot. Het poeltje en de bosjes is een soort moerasje, wat dieper gelegen stukje. Helaas mogen we daar niks aan wijzigen, want hier kan je oa een mooie drinkvijver van maken. Hoe het er nu bij ligt, is het echt ontoegankelijk voor de paarden (vuil water en veel grote struiken) zodat we het rondom mooi afgespannen hebben.
We hebben een pad rond het ganse perceel gemaakt, waarbij we voor dat poeltje bleven. Naar volgende zomer toe, trekken we het pad achter het poeltje door. Nu is dit echter onmogelijk, omdat het daar erg nat is. Dus we hebben nog uitbreidingsplannen naar volgende zomer toe.
Ook maakten we een middengang, om de paarden iets meer afwisseling en nog wat meer bewegingsruimte te geven. We hebben 3 graasweitjes, waarop we momenteel aan het experimenteren zijn met strookbegrazing. Dagelijks krijgen ze een strook van 5m bij.
Onze hooivoedersystemen liggen her en der verspreid. We hebben momenteel 4 hooibanden. Tevens maken we gebruik van fijnmazige hooinetten die we langs het pad vastbinden aan een weidepaal. Naar de winter toe wordt het nog een beetje uittesten hoeveel hooi ze zullen verbruiken, misschien komen er nog meer hooibanden/netten bij.
Op het pad hebben we twee verbredingen (de voormalige paddock) waarop we twee zandheuvels hebben aangelegd. Ook staat er een koeborstel, die dient als krabpaal en waar de paarden gek op zijn.
We hebben gebruik gemaakt van afgeronde hoeken overal, en aan de ingang is er ook een sasje gemaakt zodat we veilig op en van de wei kunnen.
We hebben ruime schuilstallen, die stonden er al. Door een buis in te haken, kunnen we de paarden even opsluiten om te laten eten, of om te bekappen,... Voor de stallen ligt er wat verharding, wat een prima hoefjestraining is.
Momenteel ligt er nog stro op de bodem van de stallen, omdat daaronder treinbils liggen die erg glad kunnen zijn als ze nat worden. Die bils gaan eruit, en de stallen worden verhard door ruwe straatklinkers. Het stro is dan ook niet meer nodig.
Graag zou ik nog extra verharding aanleggen, en stukjes kiezelpaden, maar de weide is helaas mijn eigendom niet, zodat dit onmogelijk is. Toch ben ik al heel blij met hetgeen we hebben!
Deze foto geeft je een mooi overzicht van de graasweides.
Dit is het pad achteraan, langs het poeltje en de bosjes, waarvan je een deel op de foto links ziet.
Dit is het uiterst linkse pad op het grondplan, met een hooikussen in het midden en achteraan een hooiknabbelende Quick.
Eén van de twee verbredingen van het pad. Hierop hebben we een zandheuvel aangelegd en de krabborstel geplaatst. Bezu en Caraf eten lekker aan hun hooinet.
De middengang, die naar de stallen toe gaat.
De verharding voor de stallen. Vroeger ooit aangelegd uit gebruiksgemak, maar onbewust een keigoede hoefjestraining!
Indien jullie nog tips/adviezen/opmerkingen hebben, altijd welkom!