Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Individuele stal of groepsschuilstal

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Kirsten

Kirsten


Aantal berichten : 52
Registratiedatum : 13-09-10
Woonplaats : Drenthe

Individuele stal of groepsschuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Individuele stal of groepsschuilstal   Individuele stal of groepsschuilstal Emptyma 10 jan 2011 - 22:24

Wij willen dit jaar nieuwe stallen gaan bouwen en nu twijfel ik erg over wat te doen, dus ik kan jullie hulp goed gebruiken. In eerste instantie wilden we individuele stallen met een uitloop. Hier staan ze dan 's nachts en hebben overdag de beschikking over het pp. Zie onderstaande link voor voorbeeld.
http://www.reitanlage-eberl.de/pix/paddockbox2_1.jpg

Maar een grote groepsschuilstal komt dichter bij de natuur. Nadeel hiervan is dat ik alle paarden individueel moet voeren. Nina getraind wordt (en diesel ook over een half jaar tot jaar) en dus na de training op stal moeten kunnen afkoelen en drogen.

Een combi van beide is natuurlijk ook mogelijk. Dan heb ik 1 of 2 stallen met uitloop en daarnaast een grote schuilstal. Hoe groot zal deze dan moeten zijn voor 3 KWPN-ers en een shet?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Individuele stal of groepsschuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Individuele stal of groepsschuilstal   Individuele stal of groepsschuilstal Emptydi 11 jan 2011 - 2:05

Kirsten schreef:
Een combi van beide is natuurlijk ook mogelijk. Dan heb ik 1 of 2 stallen met uitloop en daarnaast een grote schuilstal. Hoe groot zal deze dan moeten zijn voor 3 KWPN-ers en een shet?
Ik zou zeker voor deze combi kiezen Kirsten. Op die manier heb je altijd een stal (ik zou denk ik kiezen voor twee) om een paard op te laten drogen of in geval van een ziek paard, en kunnen je paarden verder heerlijk in alle vrijheid zelf kiezen wanneer ze de grote schuilstal willen gebruiken.

Als je veel gast- of pensionpaarden zou hebben is het misschien een ander verhaal; dan kunnen die stallen met uitloop weer erg praktisch zijn.

Wat betreft de afmetingen van een schuilstal hangt het er heel erg vanaf hoe verdraagzaam de paarden zijn t.o.v. elkaar. Onze zeven IJslanders zijn zo verdraagzaam dat ze 's zomers vaak met z'n allen in de schuilstal van 4 x 6 m staan (en die is dan behoorlijk vol!). Wat ook uitmaakt is de vorm van de stal en de grootte van de ingang. Als je een langwerpige vorm kiest en de lange zijde helemaal open laat, voelt dit voor de paarden waarschijnlijk het veiligst omdat ze dan veel ruimte hebben om weg te kunnen en ze elkaar niet snel de weg kunnen versperren (wat paarden soms graag doen als dominantiespelletje). Bij een oppervlakte van 30 m² zou 3 x 10 m dan bv. beter zijn dan 5 x 6 m.

Geeft je gemeente trouwens toestemming voor het bouwen van een dergelijke grote stal (schuilstal plus een paar boxen met uitloop)?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Individuele stal of groepsschuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Individuele stal of groepsschuilstal   Individuele stal of groepsschuilstal Emptydi 11 jan 2011 - 6:24

Een combi lijkt me idd ideaal.
Hier hebben we nu 8 ponies (van C tot E maat) en een stal van 9 x 6 met 2 uitgangen. Die is niet groot genoeg voor allen tegelijk. Ze zijn dan ook niet zo heel verdraagzaam tov elkaar. Sommigen hebben een wat grotere "bubble". Toen we er nog 4 hadden staan konden ze er wel tegelijk in.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Individuele stal of groepsschuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Individuele stal of groepsschuilstal   Individuele stal of groepsschuilstal Emptydi 11 jan 2011 - 7:43

we hebben hier de loopstal zo gemaakt dat deze in 3e te delen is met alle 3 een eigen uitloop als dat nodig is, de loopstal staat in principe altijd open, dus ze hebben de vrije ruimte, maar kan dus per deel afgesloten worden.
Er zitten delen van bestaande stallen in verwerkt, 2 wanden met daartussen een deur die dus dicht gemaakt kan worden.
Zo kan ik een paard apart zetten als daar behoefte aan is en de andere kunnen dan ook gewoon naar binnen.
dit is zo ontstaan in de loop der jaren.
als je me een mailtje stuurt, kan ik wel wat fotootjes sturen zodat je een idee hebt.
We hebben hier gebruik gemaakt van de ruimte die er hier beschikbaar was.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Gesponsorde inhoud





Individuele stal of groepsschuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Individuele stal of groepsschuilstal   Individuele stal of groepsschuilstal Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Individuele stal of groepsschuilstal
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hoe hooinet veilig ophangen in stal of andere slowfeeder voor stal?
» Tips en adviezen voor PP pension'stal'
» Waar laten jullie de (stal)mest en hoe regelen jullie de afvoer hiervan?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: