Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 hooinetten ophangen versus op de grond

Ga naar beneden 
+6
Nina
Irene
MoniqueBuu
Mai
Rodastodum
marion
10 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

hooinetten ophangen versus op de grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond - Pagina 2 Emptywo 20 okt 2010 - 7:19

Mijn pony die koliek kreeg heeft het afgelopen seizoen niet op de wei gestaan, ik heb hem ook nog nooit grassprietjes onder het hek door zien eten, en hij heeft nooit op een kale wei gestaan. Wel altijd in een paddock.
En dus hooi vanaf de betonplaat waar ze ook op lopen. Nu krijgen ze bij mij het laatste jaar niet meer onbeperkt, dus ze eten wel alles op, ook wat op de grond ligt.
Nou ja, dit is dus mijn reden om niet meer vanaf de grond te voeren.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

hooinetten ophangen versus op de grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond - Pagina 2 Emptywo 20 okt 2010 - 20:09

snap ik, hele terrechte reden lijkt mij!
Tja, blijf het lastig vinden hoor, zo goed mogelijk voor de paarden zorgen, onbeperkt hooi geven lukt mij ook niet, dan heb ik ze tonnetje rond, wel veel eetmomenten per dag, vanmorgen om half 7 heeft mijn man ze gevoerd, ik voer ze zometeen voor ik ga werken, dan smiddags nog een keer, eind van de middag weer, begin avond en rond half 11, 1 keer per dag musli en dus nu ook weer geregeld met psylium door de musli.
zandkoliek is een heel vervelend iets.
Een dierenarts zei ooit dat de kans erop een heel stuk verkleind wanneer de paarden in een paddock staan met wit zand, daarvan nemen ze minder snel wat mee naar binnen, maar goed, ik kan me voorstellen dat met nat hooi, ze dat ook gewoon mee naar binnen werken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

hooinetten ophangen versus op de grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond - Pagina 2 Emptyza 23 okt 2010 - 0:08

Joyce schreef:
...Een dierenarts zei ooit dat de kans erop een heel stuk verkleind wanneer de paarden in een paddock staan met wit zand, daarvan nemen ze minder snel wat mee naar binnen, maar goed, ik kan me voorstellen dat met nat hooi, ze dat ook gewoon mee naar binnen werken.

Dat vind ik wel een nogal gevaarlijke uitspraak van die dierenarts kritisch . Juist in een paddock met zand (wit zand maakt daarin weinig verschil) is de kans op zandkoliek het grootst.

Wij begonnen het PP ook met hooi voeren op de grond, maar dit werkte niet goed. Nu ligt het in hooiruiven, er valt wel eens wat hooi buiten, maar dit is minimaal.

Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

hooinetten ophangen versus op de grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond - Pagina 2 Emptyza 23 okt 2010 - 20:08

zelf voeren we het in netten in de loopstal en in het stuk bos ligt het in bakken.
We zijn nog bezig met een handig systeem te bedenken voor in het stukje bos.
Bij marina hebben we een heel mooi systeem gezien, maar dat is hier op dit moment nog niet te doen, praktisch gezien.
dus we zijn hier nog aan t puzzelen.
Ze staan nu ff een uurtje op de wei met hooi, gras staat er nauwelijks, maar zo staan ze weer even ergens anders.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

hooinetten ophangen versus op de grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond - Pagina 2 Emptydi 26 okt 2010 - 0:57

Irene schreef:
Joyce schreef:
...Een dierenarts zei ooit dat de kans erop een heel stuk verkleind wanneer de paarden in een paddock staan met wit zand, daarvan nemen ze minder snel wat mee naar binnen, maar goed, ik kan me voorstellen dat met nat hooi, ze dat ook gewoon mee naar binnen werken.

Dat vind ik wel een nogal gevaarlijke uitspraak van die dierenarts kritisch . Juist in een paddock met zand (wit zand maakt daarin weinig verschil) is de kans op zandkoliek het grootst.
Ik zie toch wel logica in die uitspraak. In wit zand groeien weinig tot geen plantjes (gras, kruiden etc.) en juist het eten van wat er in een zandpaddock groeit veroorzaakt de meeste zandopname bij paarden. Ieder sprietje groen is interessant voor een paard en aan dat sprietje zit altijd weer een worteltje en aan dat worteltje hangt altijd zand knipoog. Ik denk niet dat een paard gauw wit zand zal gaan eten waar niets in groeit.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

hooinetten ophangen versus op de grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond - Pagina 2 Emptydi 26 okt 2010 - 5:03

Marja schreef:
Ik zie toch wel logica in die uitspraak. In wit zand groeien weinig tot geen plantjes (gras, kruiden etc.) en juist het eten van wat er in een zandpaddock groeit veroorzaakt de meeste zandopname bij paarden. Ieder sprietje groen is interessant voor een paard en aan dat sprietje zit altijd weer een worteltje en aan dat worteltje hangt altijd zand knipoog. Ik denk niet dat een paard gauw wit zand zal gaan eten waar niets in groeit.

Naar mijn weten kan er in wit zand ook plantjes ed groeien, het gaat alleen iets minder snel. Daarnaast kunnen paarden ook gaan graven en dan heb je ook een probleem.
Daarbij gaat het om wit zand in een paddock waar veel mensen dan ook hooi aanbieden. Ik vind het in ieder geval heel riskant.

Een tijdje terug hadden kennissen ook een paard verloren die op wit zand in een paddock stond...aan zandkoliek (en we hadden ze zelfs gewaarschuwd verdriet ).
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

hooinetten ophangen versus op de grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond - Pagina 2 Emptydi 26 okt 2010 - 6:30

volgens mij was dat idd ook de theorie daarachter.
Moet zeggen dat het niet zo is dat er niets groeit in de paddock, maar het is niets vergeleken met bodem van gewoon zand.
aan de rand zie ik hier en daar wel een sprietje wat af en toe ook word meegepikt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Gesponsorde inhoud





hooinetten ophangen versus op de grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
hooinetten ophangen versus op de grond
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2
 Soortgelijke onderwerpen
-
» hooinetten los op de grond!
» Ophangen langwerpig hooinet
» Hooinetten buiten bevestigen.
» Hooinetten met metselkoord
» Graven en grond likken

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: