Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?

Ga naar beneden 
+4
Nina
jorien
betty
Mai
8 plaatsers
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptyvr 6 nov 2009 - 2:31

Het Paddockparadijs is een prachtige omgeving om je paard veel te laten bewegen en beweging is een voorwaarde voor gezonde hoeven.
Van onze paarden is er slechts een beslagen, en dan nog met kunststof beslag, wat toch al weer meer hoefmechanisme toestaat dan het traditionele ijzeren beslag. De rest is onbeslagen, sommige paarden zijn oud of chronisch geblesseerd, waardoor ze nauwelijks meer op de harde weg komen dus voor hen is beslag sowieso niet nodig. Maar ook de merries waar ik op rijd zijn onbeslagen. Van hen komt Kría het meest op de weg en haar hoeven houden zich uitstekend; gezond, hard en zonder rafels, en ze loopt als een zonnetje en totaal niet gevoelig. Saegola is nog in het stadium van inrijden, dus van haar kan ik nog niet echt zeggen hoe haar hoeven zich gaan houden als ik met haar buiten ga rijden. Het valt me wel op dat ze naast de fiets sneller gevoelig loopt dan Kría; in de berm draaft ze, maar zodra ze op de weg komt gaat ze een beetje stijf tölten. Misschien is ze het gewoon nog niet zo gewend, want haar hoeven zijn in ieder geval prachtig en gezond.
Verharding heb ik in mijn Paddockparadijs nog niet aangelegd, maar dat zit wel in de planning 👅. De hoeven zullen er alleen maar beter van worden.

Hoe is jullie ervaring met natuurlijk hoefonderhoud? Laat je het doen of doe je het zelf? En loopt je paard naar tevredenheid over alle ondergrond?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
betty

betty


Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 12-11-09

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptydo 12 nov 2009 - 2:39

Ik heb sinds vorig jaar winter mijn roundpen (waar ook de schuilstal staat) bestraat met klinkers, 14m doorsnee. Om naar de track te komen heb ik een pad van 100 meter bestraat met graskeien, anders was het onbegaanbaar met dikke modder. Sinds ze hier dus dagelijks op lopen heb ik 4 pony's waar ik helemaal niets aan hoef te doen, en mijn paard is sinds 2 jaar van de ijzers af en heeft nu modelhoeven, 1 keer in de 6 weken een beetje vijlen en klaar. Ik bekap ze dus zelf met controle van een ervaren bekapper. De bestrating heeft een zeer goede functie.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptydo 12 nov 2009 - 7:51

Bedoel je met 'graskeien' deze grasbetontegels Betty?

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Verharding+grasbetontegels

Daar wil ik ook nog een stukje mee gaan bestraten. 't Lijkt me goed werken omdat het enigszins oneffen is en het ziet er ook nog redelijk natuurlijk uit.

Ik kan me voorstellen dat je met 100 m bestrating niets meer aan de hoeven hoeft te doen. Dan heb je een mooi evenwicht bereikt, net als in de natuur glimlach. Wordt er met de pony's ook nog gewerkt en worden de hoeven dan niet te kort (omdat ze al zo goed slijten op je verharde pad)?

Zelf ben ik op het moment bezig met het maken van een grindbak(je) op het smalle paadje van de grote paddock naar het voorste PP-lusje (zie voor mijn plattegrond topic 'Marja's plattegrond'). Het is niet veel hoor, we hadden grind over van een grindpad dat we ooit (voor onszelf knipoog) hebben aangelegd en dat is voldoende voor een stukje van 1 m bij ca. 4 m lang. Ik heb het uitgegraven, nu gaat er worteldoek in en dan het grind. Ben benieuwd hoe de paarden het vinden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
jorien




Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 13-11-09
Leeftijd : 68
Woonplaats : Raalte

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptydi 24 nov 2009 - 10:24

Hoi Betty, graskeien is dat niet te wiebelig kunnen de paarden [zonder hun nek te breken] een lekker sprintje trekken over deze graskeien gr Jorien
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.trekkersteam.nl
betty

betty


Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 12-11-09

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptydi 24 nov 2009 - 21:08

Ja, deze graskeien bedoel ik. Ze liggen bij mij zelfs om en om, dus de platte kant boven, maar ook de geribbelde kant boven. Sprintjes beginnen ze soms halverwege de track, en galopperen gewoon door over de stenen. De eerste 2 weken dat de stenen erin lagen heb ik een paar keer per dag gecontroleerd voor eventuele gaten, omdat het zand in moet klinken. Ik heb hiervoor gekozen, omdat bestrating in het weiland niet mag, maar inmiddels is het weer begroeid met gras en zand enz, en zijn de stenen nauwelijks nog zichtbaar. Het was wel een investering, maar zeer degelijk!
Mijn voorste weiden staan 's winters zowat onder water, voor deze stenen is alleen 20 cm afgegraven en dan op de zwarte aarde, dus er hoeft geen wit zand onder. Dan heb ik het 1e gedeelte van de track(na de verharding) om laten keren door de loonwerker. Dus hier zit op 40 cm diepte een soort leemlaag met wit zand, die ligt nu bovenop, en de zwarte aarde onder, dan zakt het grondwater wel weg. De paddock idem dito, was een groot zwembad 's winters, voor 100 euro de witte onderlaag bovenop laten leggen en klaar is kees, het water kan nu wel de grond in zakken! Een goedkope oplossing die wel 2 winters meegaat.
Groetjes hoera
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptydi 24 nov 2009 - 22:34

betty schreef:
Mijn voorste weiden staan 's winters zowat onder water, voor deze stenen is alleen 20 cm afgegraven en dan op de zwarte aarde, dus er hoeft geen wit zand onder. Dan heb ik het 1e gedeelte van de track(na de verharding) om laten keren door de loonwerker. Dus hier zit op 40 cm diepte een soort leemlaag met wit zand, die ligt nu bovenop, en de zwarte aarde onder, dan zakt het grondwater wel weg. De paddock idem dito, was een groot zwembad 's winters, voor 100 euro de witte onderlaag bovenop laten leggen en klaar is kees, het water kan nu wel de grond in zakken! Een goedkope oplossing die wel 2 winters meegaat.

Waarom werkt dat maar twee winters Betty? Is dan de grond toch alweer te veel vermengd en laat geen water meer door? Hoe lang geleden heb je dit laten doen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
betty

betty


Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 12-11-09

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptydi 24 nov 2009 - 22:53

Vorige winter heb ik dit laten doen, dit wordt de 2e winter. De loonwerker zei dat het 2 winters goed blijft(hij doet het bij veel rijbakken hier) of je zou hem af en toe moeten frezen, maar die hebben we niet zelf, dus dan kan je hem net zo goed weer om laten keren. Mijn rijbak dient alleen als winterplek als het echt hondenweer is, dan verdeel ik de kudde, zet ik 3 of 4 pony's erin(er staat een schuiltent) zodat ze allemaal droog kunnen liggen. Dus waarschijnlijk omdat hij niet zo zwaar belast wordt doe ik er 3 winters mee. Ja, ja, van stadsmens naar "strijd-tegen-de-blubber"mens!
Heerlijk hilarisch
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptywo 25 nov 2009 - 3:59

Leuke avatarfoto heb je trouwens Betty, soort 'rattenvanger van Hamelen' maar dan anders grijns.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptyma 18 jan 2010 - 22:50

Hi,
Mijn paard staat de hele dag op een bestrate paddock.
Ik heb hem van jongsafaan zonder ijzers en natuurlijk bekapt.
Zelf houd ik het bij en af en toe laat ik een natuurlijk bekapper komen voor controle
In de zomer gaat hij snachts op het straatje zodat zijn hoeven gewend blijven aan de harde ondergrond.
En omdat ik bang ben dat hij snachts toch een keer door een draad richting merries vetrekt.
Zijn hoeven zijn bikkelhard. Werk alleen af en toe steunsels iets bij. Hoop in de toekomst een wat gevarieerdere ondergrond te kunnen maken in zijn paddock zodat ik nog minder aan de hoefjes hoeft te doen. Ik rij nog niet dus ben erg benieuwd hoe zijn hoeven het dan gaan houden. Er is bij ons nog iemand op stal die wel af en toe een lange buitenrit maakt en bij haar paard lukt dat uitstekend!
Ook met al die sneeuw was ik erg blij zonder ijzers. De beslagen paarden (pension klanten) moesten noodgedwongen binnenblijven maar alle blootvoetse paardjes gingen gewoon naar buiten...
Dan is sneeuw stiekum toch echt genieten!
Groetjes nina
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Lettie

Lettie


Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 01-12-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Nortmoor

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptyma 18 jan 2010 - 22:56

gisteren was de hoefsmid/ bekapper er en hij was blij verrast over hoe de hoeven er uitzagen. De enige plek die verhard is is de betonnen vloer in de kapschuur, waar ze eten. Dus alleen die betonvloer draagt al bij aan de conditie van de hoeven.
Ik ben bang dat we een groot deel van de track moeten gaan verharden omdat we hier op de klei zitten en dat wordt toch wel een zooitje bij intensief gebruik.
Dat zal wel niet allemaal dit jaar gaan lukken want dat is een enorme klus en ook financieel zal dat een flinke hap worden. Maar de bedoeling is dat we verschillende soorten verharding gaan maken, dus en stuk grind, tegels, grasbeton stenen, puin en.....
Nu is er ook nog veel kluswerk in huis dus kunnen we lekker afwisselen en hoeven we ons nooit te vervelen absurd
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptydi 19 jan 2010 - 0:50

Ik was afgelopen weekend bij iemand die op een gedeelte van haar pad van paddock naar wei betonnen stalroosters had liggen (je weet wel, uit de koeienstal, betonnen platen met kieren erin). Zag er prima uit, helemaal niet opvallend omdat in de kieren (die uiteraard waren opgevuld met grond) gras groeide. Ik heb geen idee of die platen misschien tweedehands goedkoop te krijgen zijn? Wat natuurlijk wel een nadeel is, is dat je ze niet zelf kan versjouwen, dus je moet iemand regelen met een trekker of zo die ze neer komt leggen. Maar hoe dan ook, het zag er wel interessant uit als verharding, en absoluut anti-blubber!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Lettie

Lettie


Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 01-12-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Nortmoor

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptydi 19 jan 2010 - 0:54

Ik zal eens rondvragen/kijken naar zoiets, goed idee!
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptydi 23 feb 2010 - 2:48

ik sta versteld over de hoeven van mijn 2 jarige Atent.
Ik heb hem alleen in de wei, nooit op iets verhards lopen.
Pas dacht ik wat zien die hoeven eruit, echt in een punt omdat de zijkanten afgebroken waren. Nu is die voorpunt weggesleten door de bevroren wei en nu ziet zijn hoeven eruit alsof de hoefsmid pas nog geweest is.
Zowel achter als voor mooie hoeven en hij staat er recht op, echt geweldig om te zien, net als in de natuur.
Bij Joris en Da Laico werkt het zo echt niet, daar moet regelmatig de hoefsmid komen, vooral Joris die staat ook geregeld scheef op zijn hoeven.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptydi 23 feb 2010 - 3:31

Loopt Atent dan misschien in de wei meer dan de andere twee? Bevroren ondergrond is in feite natuurlijk ook verharding, het werkt in ieder geval hetzelfde op de hoeven denk ik glimlach. Wel apart dat het alleen bij hem zo goed werkt. Hoe vaak laat je de hoefsmid komen om te bekappen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptydi 23 feb 2010 - 3:39

De hoefsmid komt niet super vaak,
Zomers tussen de 2 en 3 maanden er tussen.
In de winter zit er iets meer tijd tussen, maar dat komt ook door de vorst ed.
Het slijt dan wel iets af.
Ze werken ook niet super veel dus het is zo goed te doen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
betty

betty


Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 12-11-09

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptywo 3 maa 2010 - 9:29

Marja, even over die betonnen varkensroosters. Vorige week stond er nog een hele partij gratis op Marktplaats. Of ze kosten hooguit 1 a 2 euro per stuk. Maar de trigger is hier dat het vervoer kan oplopen tot over de 1000 euro. Ze zijn zo zwaar dat ze echt niet zomaar vervoerd kunnen worden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptydo 4 maa 2010 - 2:01

betty schreef:
Maar de trigger is hier dat het vervoer kan oplopen tot over de 1000 euro. Ze zijn zo zwaar dat ze echt niet zomaar vervoerd kunnen worden.
Ooooow :<, dat is een goeie van je, daar had ik niet bij stilgestaan... Wat jammer nou, het leek zo'n mooie oplossing.
Dan is het dus eigenlijk alleen haalbaar als je toevallig een boer als buurman hebt die wat van die dingen kwijt wil en ze even kan komen brengen met de trekker/loader knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptyma 5 apr 2010 - 21:16

Vanavond komt bij ons een natuurlijk bekapper voor enkele paarden. Zo leuk dat ook de pensionklanten langzaamaan besmet worden met het natural virus! Ik sta er weer met mijn neus boven op om weer nieuwe tips en trucs op te doen voor het zelf bekappen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptyma 5 apr 2010 - 23:41

Nina schreef:
Vanavond komt bij ons een natuurlijk bekapper voor enkele paarden.
Is dat voor het eerst Nina, of laat je je eigen paarden al langer natuurlijk bekappen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptydi 6 apr 2010 - 1:08

Nee ik doe mijn paarden al ik denk drie jaar zelf. Onder begleiding van Simon Lingbeek. Die kwam meestal als er bijv een nieuwe op stal kwam om de eerste x te bekappen en dan gelijk de rest te controleren of ik goed bezig was.
Simon is helaas gestopt en heeft on Robbie du Randt geadviseerd.
Er staat nu een paard die wat gevoelig loopt en dan doe ik het eigenlijk nooit zelf, tenzei het mijn eigen paard is. Dan durf ik net iets meer...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptyza 24 dec 2011 - 0:19

Hallo allen..

Over hoefverzorging kan ik vertellen, dat wij het onderhoud zelf doen en één keer in de 6 tot 8 weken komt Jack van Spirit Horses uit België de hoeven 'serieus' bekijken en eventueel bekappen. Tussendoor zorgt Willeke voor de controle en vijlt eventueel een mustangrol...

Lijkt me trouwens niet zo'n makkelijke klus, omdat elke pony/elk paard een andere 'bouw' van de wervelkolom heeft en bij beperkingen in rug, rekening gehouden moet worden met een andere manier van bewegen, staan van paard/pony.

Wij hebben in april de workshop 'natuurlijk bekappen' gedaan bij Spirit Horses en met een hoef tussen de knieën geklemd gaat het wel, maar met paard erbij is het een ander verhaal.. glimlach

Groetjes.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptyma 26 dec 2011 - 0:18

franslj,

Je krijgt vanzelf als je het maar lang genoeg doet, ervaring in het zien van wat je gedaan hebt en de reacties van je paard.
Ik doe het zelf nu al zo'n jaar of 10 en soms help ik anderen. Heb diverse workshops en dingen gevolgd uit interesse, de opleiding in Barneveld gedaan daar leer je toch wel iets meer dan bij de gemiddelde dag cursussen. Ook regelmatig mee gelopen met een hoefsmid.
En tuurlijk met je eigen beestjes bezig zijn.

Zolang je maar bewust bezig bent met wat je doet, niet alles voor zoete koek aannemen en klakkeloos alles maar er afhalen of juist niet.
Dat gaat zeker niet werken. Je moet de juiste combi maken per paard (of pony) om goed te bekappen.

Vroeger liet ik mij ook altijd nog controleren, maar de laatste jaren niet meer, ik heb nu wel genoeg zelfvertrouwen dat het goed gaat. En de ponys lopen goed. knipoog
Leuk dat je ook zo actief er mee bezig bent.
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptyma 26 dec 2011 - 0:35

Precies, Inge.. aanvankelijk zijn we nogal onwetend wat betreft het natuurlijk bekappen. Maurits is nu ruim anderhalf jaar 'van de ijzers' en gaandeweg wordt het ons duidelijk, dat een paard méér is dan een beest op vier hoeven.. zweep

Tientallen vragen doemen op, als we er ons in verdiepen en na het inlezen en af en toe een workshop te volgen, blijven de vragen nog steeds komen. Door de hoeven wordt een enorm gewicht gedragen en daarboven rust een wervelkolom en paardenhoofd.

Observeren, inschatten, overleggen, ervaringen uitwisselen, lijken mij belangrijke uitgangspunten, alvorens aan en in de hoeven te gaan snijden en kappen.

Dank, groet... franslj.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptydi 27 dec 2011 - 4:26

Het moeilijke blijft idd wat je nu precies moet doen. Elke hoefsmid, bekapper al dan niet natuurlijk heeft andere verhalen. Omdat zij andere ervaringen hebben.
Komen op verschillende stallen, met andere leefomstandigheden, manier van rijden, voeding enz...enz..
Daarom schreef ik al zelf goed blijven observeren, luisteren naar alle verhalen of je er mee eens bent of niet, het zijn ervarings verhalen. En dan toepassen op je eigen situatie. Zeker als je op internet gaat zoeken en dan met name op engelse termen gaat zoeken kom je nog veel meer tegen dan in het nederlands.
Kan het wel eens overweldigend worden, maar wel erg leerzaam. knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Emptydi 27 dec 2011 - 4:40

Alleen kalmte kan je redden, hanteren wij in ons leven, Inge en wat je zegt; observeren en niet zo maar iets klakkeloos aan- of overnemen. Bovendien kan een paard/pony in het ouder worden langzaam aan gaan 'slijten', waardoor de belasting voor rug en wervels kan veranderen en dan kan er een moment komen, dat een paard/pony niet meer bereden kan worden.

Nu ben ik wel een beetje op de hoogte van de anatomie, fysiologie en pathologie, maar meer op de mens gericht dan op een paard/pony. Het helpt wel...tijdens het observeren.

Dank, groet... frans.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Gesponsorde inhoud





Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?   Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hoe onderhoud jij de hoeven van je paard(en)?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Maurits in Onderhoud !
» P.P gezocht omgeving Hoeven / Etten-leur / Rucphen
» Paard Natuurlijk
» Ook hier een paard met insulineresistentie
» paard te huur

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Hoefonderhoud-
Ga naar: