Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Hoe nu verder, dilemma

Ga naar beneden 
+5
marion
Mai
inge
riegje
Sussie
9 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3
AuteurBericht
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptyzo 24 nov 2013 - 1:23

ha toen kwam ik dit tegen een erg leuke bewustwording

https://www.youtube.com/watch?v=w1D01ldFa8M

Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptyzo 24 nov 2013 - 4:16

Heel grappig Inge, en iets om over na te denken... 'Natural Horsemanship' wordt zeker niet altijd paardvriendelijk toegepast!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptyzo 24 nov 2013 - 4:46

"mooi" filmpje, goede eye opener!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Sussie

Sussie


Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 39

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptyzo 24 nov 2013 - 8:59

Nh zonder gevoel. Of zie ik dit verkeerd. Een beetje van, zo doet bijvoorbeeld parelli het, maar ik kan het traditionele niet los laten. Het zag er in ieder geval niet erg fijn uit.

O en inge bedankt voor je compliment.

Ik heb dat forum bekeken, maar ik kom er weer eens achter dat mijn Engels niet super is. Ik ga mijn best doen knipoog
 
Terug naar boven Ga naar beneden
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptyzo 24 nov 2013 - 10:11

Sussie, het is geen probleem indien je engels niet zo goed is hoor.
Ik ben zelf ook een hele tijd op dat forum geweest, jaren geleden.
Het zijn veel Vlamingen/Nederlanders die ook in het Engels posten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptyzo 24 nov 2013 - 12:09

Sussie schreef:
Nh zonder gevoel. Of zie ik dit verkeerd.  Een beetje van, zo doet bijvoorbeeld parelli het, maar ik kan het traditionele niet los laten. Het zag er in ieder geval niet erg fijn uit.
Je hebt de boodschap goed begrepen Sussie knipoog !
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptyzo 24 nov 2013 - 21:01

compliment compliment compliment compliment compliment compliment 
Terug naar boven Ga naar beneden
Sussie

Sussie


Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 39

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptywo 27 nov 2013 - 8:25

Nog even een kleine update mbt Justine. Ze is niet drachtig. Ik heb haar vandaag laten scannen en enten. De veearts was verder tevreden over haar en het voerbeleid van nu. Hooi beperkt en onbeperkt stro. Verder bijvoeden met care4life (een halve schep dus veel minder dan een halve kilo)
Ze heeft zich op zich keurig gedragen, al vond ze het scannen erg spannend (gooide haar gewicht in de strijd). Na benaderen en terugtrekken van de dierenarts en de schoftmassage van mij, ging het al snel goed en ging ze zich ontspannen. Het enten was helemaal geen probleem. Ik ben super trots op haar compliment 

Ik vind het helemaal niet erg dat ze niet drachtig is. Het is goed zo, we kunnen lekker aan de gang zonder beperkingen. Verder is het voor mij wel onpraktisch om er nu een veulen bij te hebben, qua tijd enzo. Tuurlijk was het ook niet echt een probleem geweest als ze wel een veulen zou krijgen, dan was dat ook wel goed gekomen. Maar het is goed zo.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptywo 27 nov 2013 - 8:34

ha fijn nieuws, geen extra levens met extra zorgen :-)
geniet van wat er gaat komen. Maak fijn contact samen, een heerlijke tijd
Terug naar boven Ga naar beneden
Sussie

Sussie


Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 39

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptywo 27 nov 2013 - 9:24

Bedankt voor jullie lieve reacties!
Terug naar boven Ga naar beneden
riegje

riegje


Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 20-05-11
Woonplaats : heerle/moerstraten

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptyma 9 dec 2013 - 7:40

Ik ben benieuwd hoe het is en hoe ''jullie'' je nu voelen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://flierbos.nl
Sussie

Sussie


Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 39

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptyma 9 dec 2013 - 20:05

Hey hoi
Hier is alles goed, alleen ontzettend druk.
We zouden een kleine verbouwing doen. Even de schouw eruit. Dat viel dus een beetje tegen. Waardoor de halve keuken opnieuw gestructuurd moet worden. Sinterklaas er even tussendoor, wat ook de nodige drukte geeft en nu gaan we richting te kerst.
Met Justine is inmiddels alles rond met het stamboom. Nieuw paspoort voor haar aangevraagd ivm een medicijnbijlage die er niet bij zat. Nu heb ik een Nederlands paspoort. Er zat een frans paspoort bij.
Verder begint ze haar draai te vinden, samen met Ponita en Anna. Het gaat allemaal veel rustiger, nu Zio weg is. De twee kleintjes worden nog wel eens bij het eten weg gestuurd, maar allemaal met wat meer beleid. Zio was veel drukker als Justine. Verder heb ik inmiddels wat grondwerk met haar gedaan en heb nu twee keer gereden. Ik moet mijn nieuwe draai ook nog even vinden met de kids in combinatie met de paarden. Met Zio deed ik eigenlijk niet zo veel meer, en nu wil ik dus wat meer tijd, buiten de verzorgtijd, hebben voor de paardjes. Hier moet ik even een draai in vinden.
Verder moet ik een ander zadel hebben voor Justine. Die haflingerzadel die ik voor Zio had, gaat bij Justine nooit passen. Zij heeft wat meer schoft als Zio, dus ook al valt ze af dan gaat die nog niet passen.
Om te voorkomen dat ik heel vaak een zadelpasser moet laten komen, zat ik te denken aan een barefoot. Deze groeit met Justine mee. Ik ben nu een Cayenne aan het testen. Maar ik vind deze zo groot op haar rug en ik heb het gevoel dat ze toch nog een xl pommel nodig heeft ipv een L. Ik heb zelf wel een maat 2 nodig. Maar verder zit het zadel goed. Vanmiddag ga ik em goed testen in de bak bij de buren. Mocht ik barefoot wat vinden dan wil ik graag het nieuwe model. De JustAdjust. Deze kun je in maat 1 kopen en verstellen tot een maat 2. Deze is wat korter als de cayenne.
Hoe ik er nu in sta met betrekking tot Zio. Het slijt. Ik heb er veel moeite mee gehad de eerste week, en nu ga ik rustig verder. Ik had verwacht dat ik er langer "last" van zou hebben, maar dit valt mee. Ik ben wel eens langs die kennis gereden om een glimp van haar op te vangen, maar heb haar niet gezien. Hem bellen hoe het gaat doe ik nog niet. Misschien ooit, maar voor nu is het goed. Ik denk dat ik er een goede keuze heb gemaakt.
Wat ik nog wel wennen vind... Wat tussen Zio en mij heel vanzelfsprekend was, moet Justine leren. En dan denk ik, hoe heb ik haar dat geleerd.... Even een klein voorbeeld. Als ik buiten in de ruif voer, mogen ze geen hooi pakken tot ik het in iedergeval in de ruif heb gegooid. Zio stond bij voorbaat al aan de andere kant. Justine dringt dan enorm in mijn ruimte. Het zijn kleine dingen waar we nog even afspraken over moeten maken.
Wat mij trouwens wel opvalt... Ponita en Anna zijn sinds Zio weg veel toegankelijker geworden. Of hoe moet ik het zeggen. Ik kan meer met ze, laten zich makkelijker pakken en aanhalen. Bijzonder.
Dus al met al, we vinden onze draai hier, en zijn er mee bezig om een band op te bouwen. Het ontbreekt me soms aan tijd, maar ook hier zullen wij onze weg in moeten vinden. Vooral mijn man en ik  knipoog Hij zou vooral nu wat vaker bij de kids moeten blijven (het is vanzelfsprekend dat ik ze doe), zodat ik lekker met de paardjes bezig kan zijn.
Kan niet wachten tot de zomer, dan is het niet zo nat en kan ik weer heerlijk de hele avond paardentijd hebben  hilarisch 
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptyma 9 dec 2013 - 22:01

Klinkt goed Sussie, er is duidelijk veel meer rust gekomen, heel fijn voor jou én de pony's  compliment !
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptyma 9 dec 2013 - 22:53

Klinkt goed allemaal... behalve dan die niet-gewilde keukenverandering  knipoog 

Ik kan me best inbeelden dat Zio nog een hele tijd in je systeem gaat blijven, na al die jaren ga je haar nog regelmatig 'tegenkomen' bij herkenning (of net niet) van bepaalde gedragingen bij Justine.

Veel geluk met je nieuwe kuddetje!
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptydi 10 dec 2013 - 11:05

Dat leest of jullie al een heel stuk op weg zijn samen.
Misschien zou je ook voor haar een "veredelde barebackpad" kunnen kopen? Je hebt ze met een voor en achter steuntje, en op een ronde pony lijkt mij dat best lekker rijden. Geen problemen met de maat.
Bij het voeren zou ik een zweepje meenemen. Ik doe dat altijd, en kan erg handig zijn met een paar (kruising) Haflingers in de kudde, die af en toe hun plek weer moeten weten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptydi 10 dec 2013 - 22:56

marion schreef:
Bij het voeren zou ik een zweepje meenemen. Ik doe dat altijd, en kan erg handig zijn met een paar (kruising) Haflingers in de kudde, die af en toe hun plek weer moeten weten.

Ja, dat is ook mijn tip; voorlopig een zweepje mee, niet om mee te slaan (uiteraard knipoog ), maar om duidelijk jouw persoonlijke ruimte af te bakenen door het zweepje om je heen te bewegen. Mocht Justine er dan mee in aanraking komen, dan is dat haar eigen verantwoordelijkheid en daar zal ze snel de juiste conclusies uit trekken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptydo 12 dec 2013 - 3:39

ha fijn! er komt rust. Heerlijk geniet er van.
Jullie communicatie komt vanzelf, je lost vanzelf alle "kleine" probleempjes wel op.
De tips van boven kunnen wel handig zijn  knipoog 

Wat je ook zou kunnen doen om te kijken of je het zadel fijn vindt. De pommel er uit halen en vullen met een zachte vulling zoals wat je in teddy beren stopt. Zo krijg je toch een boogje maar hij is niet meer hard en kan dus niet drukken op de schouders. Zo groeit hij nog makkelijker met je mee. Ik heb jaaaaaren zo gereden.
Het fijne van een barefoot is dat het lekker mee groeit met je paardje. En deze dus rustig kan afvallen in eigen tempo en jij toch kan blijven rijden zonder steeds bang te hoeven zijn dat het zadel schade zou brengen aan je paardje.

De adjust ken ik niet van live zien. Weet wel dat deze extra wrongen heeft die je zelf kan plaatsen.
Ik heb dat nooit gemist bij mijn zadel. Ik had nog het oude model barefoot een van de eerste modellen die ze hadden.
hahaha dus al best wel oud hihihihi...ook zij gaan met de tijd mee en veranderen de boel in positive zin dan.  knipoog 
Terug naar boven Ga naar beneden
Sussie

Sussie


Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 39

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptydo 12 dec 2013 - 20:52

Hey bedankt voor alle tips.  compliment  ze was in het begin heel ongevoelig voor alle druk om haar op afstand te houden, maar het wordt nu beter. Ook het groot verkeer is ze inmiddels aan gewend. Ik kan met haar nu over straat lopen zonder dat ze schrikt van klepperende vrachtwagens. Ze is zo ontzettend braaf.
Ik heb equixantos gebeld en zaterdag haal ik een maat kleiner zadel op. Zij moesten een testmodel van de JustAdjust testen, en die hebben ze nog liggen. Er zijn na dat test model wat aanpassingen gedaan, maar het principe is het zelfde. Ik kan dan kijken hoe dit zadel ligt met een grotere pommel. De service is in ieder geval daar super en ze denken goed mee. Het voordeel is dat ik vlak bij equixantos woon dus kan em gewoon omruilen zonder evt verzendkosten etc.
Dat het zadel meegroeid is ook een van de redenen waarom ik een barefoot wil.
Mijn man is ook gek met dit paardje. Waar ik drie jaar om heb moeten zeuren kwam hij nu ineens zelf mee. Een vrachtwagen vol zand voor de ingang van de inloopstal. Het is daar verschrikkelijk modderig. Maar dat is nu gelukkig over. Daar vertel ik later even meer over in mijn topic over mijn pp.
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptyvr 13 dec 2013 - 10:09

Wat zou kunnen, dat heb ik tenminste ervaren met onze pony die we jaren terug van een ponyclub haalden, is dat ze zich afsluit van aanwijzingen door mensen, omdat ze in het verleden te ruw of niet eenduidig is behandeld.
Onze pony was later veel gevoeliger dan ze in het begin overkwam. Ze stelde zich eerst bot en lomp op, terwijl ze later langzamerhand steeds meer open werd, en een onzekere kant liet zien.
Nog steeds doet ze dat wel bij onbekenden die dingen van haar wille; ze moet echt de tijd krijgen om een band op te bouwen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Sussie

Sussie


Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 39

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptyvr 13 dec 2013 - 19:36

marion schreef:
Wat zou kunnen, dat heb ik tenminste ervaren met onze pony die we jaren terug van een ponyclub haalden, is dat ze zich afsluit van aanwijzingen door mensen, omdat ze in het verleden te ruw of niet eenduidig is behandeld.

Dit idee had ik ook al. Aan mij de taak om het anders te doen!
Ze is in ieder geval al niet meer zo gestrest als in het begin. Ik ben helaas nu geblesseerd dus kan niet zo heel veel doen, maar ik hoop dat ik me morgen in ieder geval beter voel. Ik eergisteren tijdens het voeren gevallen. Ik bleef hangen toen ik door het hek heen wilde. Ik heb nog oude voerrekken van koeien in de inloopstal. Waarvan er op een plek de buis is uitgeslepen, zodat ik er makkelijk door kan. Dit ging dit keer niet helemaal goed. Dus ik lag buiten de stal op het grindbeton. Knie gekneusd en spieren in de arm verrekt. Ik wilde me vastgrijpen maar ook dit ging niet goed.


Vandaag ga ik het andere zadel ophalen. Ik ga als hij op de schoft nog niet lekker vind het zeker proberen met iets zachts. Zakt het zadel hier dan niet nog verder naar beneden dat hij alsnog op de schoft komt te liggen? Misschien is een flexibele pommel ook nog wel wat. Maar dat is denk ik een kwestie van uitproberen.
Tja en als dat niks is, dan wordt het denk ik toch een barebackpad tot ze genoeg afgevallen is. Maar ik hoop dat het gaat lukken, juist om de reden dat het zadel mee groeit (of nou ja groeien whahaha)

Nog even een fotootje van gisteren van Justine

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Foto550-BHRAAFHW
Terug naar boven Ga naar beneden
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptyvr 13 dec 2013 - 21:26

Weet dat als je valt en je hebt je pijn gedaan zoals in jouw geval, dat het dan doorgaans betekent dat je beter een beetje rust neemt. Je lichaam gaat je zo beschermen tegen erger, tenzij je er niet naar luistert...
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptyvr 13 dec 2013 - 23:32

Leuke foto, zo grappig ook, die kleine beentjes die je aan de andere kant van de ruif ziet  grijns .
Beterschap met je blessure, lekker even rustig aan doen knipoog !
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Emptyma 16 dec 2013 - 7:16

jee meid mensen zijn niet gemaakt om te vliegen hoor  grijns 
beterschap.

Mijn ervaringen wat betreft met vullen, ik gebruikte berenvulling, is dat het heel goed in een boogje bleef staan.
Mijn beestje was net zo'n geval als die van jou, heeeerlijke vreedzak en hoefde niets te doen vanwege zijn toen nog jonge leeftijd dan enkel grasmaaien. En ja dat zet lekker aan. Maar te zwaar om ook nog een mens te dragen op een verantwoordde manier, dus dieet.
Ik heb in het begin enkel een strak dieet toegepast en ben gaan wandelen echte vele km elke dag en dit gecombineerd met grondwerk.
Dus het samen leren begrijpen hoe de communicatie tussen ons werkte.
Hij wist ook nog niet hoe het was om iemand op zijn rug te hebben dus ik moest alles voorbereiden. En dat gaf mij ook lekker veel de tijd.
Ik heb er al met al een jaar over gedaan om hem op goed gewicht te krijgen en de laatste drie maanden van dat jaar ben ik er pas op gaan zitten.

Na ong een half jaar heb ik de pommel nog wat bijgevuld, omdat het beweegt gaat de vulling wat schuiven en krimpt het ietswat. Dus een kwestie van bijvullen en de pommel stond weer in een boogje en was weer stevig.
Ik duwde het aan met een pollepel  knipoog dan kan je best hard drukken zonder schade aan te brengen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe nu verder, dilemma   Hoe nu verder, dilemma - Pagina 3 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hoe nu verder, dilemma
Terug naar boven 
Pagina 3 van 3Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3
 Soortgelijke onderwerpen
-
» dilemma, net ingezaaid gras

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Praathoekje-
Ga naar: