Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Voeren van graszaadhooi

Ga naar beneden 
+2
Jasia
Delphi
6 plaatsers
AuteurBericht
Delphi




Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 25-04-13

Voeren van graszaadhooi Empty
BerichtOnderwerp: Voeren van graszaadhooi   Voeren van graszaadhooi Emptydi 21 mei 2013 - 0:42

Ik voer mijn shetlanders momenteel graszaadhooi. Ik heb een héél groot pak gekregen van de buurman in ruil voor het regelmatig lenen van een grote platte kar grijns Het bevalt mij eigenlijk heel goed. Ze eten het goed, geeft goed buikvulling, veel structuur en ze komen er niet veel van aan.

Alleen zitten er dus ook niet veel voedingsstoffen in. Ik vroeg me af of ik supplementen bij zou moeten voeren voor de nodige vitaminen en mineralen. Helemaal straks in de winter als ze minder tot niet op het gras komen. Ik had zelf bedacht een plaats te maken waar ik een verplaatsbare voeremmer kan hangen. Ik zit dan te denken aan dingen als gedroogde brandnetel, zeewier e.d.
Zijn er hier mensen die dat doen en wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Verder vroeg ik mij af hoe lang ik dat graszaadhooi kan bewaren? Ik heb dit grote pak gekregen in oktober vorig jaar en ik ben nog net niet op de helft. Het ligt op een droge plek waar ventilatie is en ik heb de gewoonte het even af te spoelen in water voor eventueel stof. Het ziet er nog goed uit, maar ik verwacht hier misschien nog heel de zomer mee door te kunnen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

Voeren van graszaadhooi Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voeren van graszaadhooi   Voeren van graszaadhooi Emptywo 24 jul 2013 - 21:53

Mijn paarden krijgen ook alleen maar graszaadhooi, juist omdat er zo weinig in zit. Mijn haf is heel gevoelig voor suikers en eiwitten.

Naast haar graszaadhooi krijgt ze 50 gram Marstall Force (vitaminebrokje) per dag en een handje Aspero om het doorheen te mengen.
Mijn mini's krijgen ongeveer 25 gram van datzelfde spul en ze doen het er al 1,5 jaar prima op grijns 

Hoelang je het kan bewaren weet ik niet, bij mij zijn de balen altijd binnen een maand/twee maanden op, omdat ik niet zo veel kan bestellen.
Maar als het droog ligt, denk ik dat je er nog wel een hele zomer mee kunt doen.
Bij de hooi-leverancier ligt het soms ook wat langer, toch?
Terug naar boven Ga naar beneden
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Voeren van graszaadhooi Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voeren van graszaadhooi   Voeren van graszaadhooi Emptyza 27 jul 2013 - 6:48

Ik lijk wellicht dom maar hoe weet je of je graszaadhooi hebt?

Wij zijn hier altijd de laatste in de rij waar de boer komt hooien en er zit dus al behoorlijk wat zaad in het gras. Is dit dan graszaadhooi?

Waarom zou dat dan minder sterk zijn, omdat de kracht in het zaad zit?
Maar dat hangt er toch ook nog aan?

verwarring 
Terug naar boven Ga naar beneden
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

Voeren van graszaadhooi Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voeren van graszaadhooi   Voeren van graszaadhooi Emptyza 27 jul 2013 - 8:50

graszaadhooi is hooi waarvan het zaad gewonnen is. Dat gaat in zakken om weer te verkopen. dus je hebt alleen het hooi, zonder zaadjes erin.

ik heb persoonlijk ervaren dat mijn paard flinke tekorten opliep van het voeren van alleen ruwvoer, dus ik ben zelf altijd vóór het bijvoeren van een goed supplement.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Voeren van graszaadhooi Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voeren van graszaadhooi   Voeren van graszaadhooi Emptyza 27 jul 2013 - 10:12

Het is toch ook zo dat graszaadhooi altijd maar van één soort gras is, omdat het speciaal geteeld wordt voor het winnen van het zaad? Dat vind ik het bezwaar van graszaadhooi, dat er helemaal geen variatie in zit aan verschillende grassoorten, kruiden etc. Is dat dan niet te eenzijdig als volwaardig voedsel voor paarden?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Voeren van graszaadhooi Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voeren van graszaadhooi   Voeren van graszaadhooi Emptyzo 28 jul 2013 - 0:41

graszaadhooi is hooi waarvan het zaad gewonnen is. Dat gaat in zakken om weer te verkopen. dus je hebt alleen het hooi, zonder zaadjes erin. schreef:

Dank je voor de info.
Dus ik heb gewoon goed hooi waar de zaadjes nog inzitten, behalve die er op natuurlijke wijze al zijn afgevallen bij het hooien.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Voeren van graszaadhooi Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voeren van graszaadhooi   Voeren van graszaadhooi Emptyma 29 jul 2013 - 3:21

ja als het goed is zou het van 1 soort zijn zodat ze de zakken zaad beter kunnen mixen en de klant weet wat hij koopt.
Je vindt dan ook bijna alleen maar stengels en nauwelijks tot geen zaadjes of bloemstelen en zo. Ook geen kruiden dan wel onkruiden.

Als je ponys zomers gewoon op het gras staan en s winters graszaad hooi krijgen zou het goed moeten kunnen gaan zonder problemen.
Zeker bij shetty's die met weinig al genoeg hebben. In de zomer bouwen ze reserves op die ze dan in de winter weer gebruiken.
Zolang je geen topsport met ze beoefend zou die combi goed moeten kunnen gaan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Voeren van graszaadhooi Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voeren van graszaadhooi   Voeren van graszaadhooi Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Voeren van graszaadhooi
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Graszaadhooi! Wie voert het? En waar koop je het in kleine hoeveelheden?
» Wat voeren jullie?
» Spelt, wie kent dit om te voeren?
» Wat en hoeveel voeren jullie de paarden bij?
» Het eten van bomen, en voeren ervan

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: