Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?

Ga naar beneden 
+7
inge
Joyce
marion
Berith
Natural Horsetrainer
Dyonne
Mai
11 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptywo 1 feb 2012 - 23:38

Mestruimen is op het moment een frustrerende bezigheid; ik krijg de helft van de hopen niet van de grond losgebikt, dus blijft er heel veel liggen. En met momenteel 8 paarden loopt de hoeveelheid dan snel op! Maar ja, er zit dus even niet veel anders op dan te doen wat ik kan en te laten liggen wat te vast zit.

Hoe ruimen jullie momenteel de mest? Of doe je het misschien even helemaal niet? Of heb je de 'gouden tip' om de mest los te krijgen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptywo 1 feb 2012 - 23:44

Hier probeer ik inderdaad het meeste los te bikken. Dit doe ik met een hark en dat gaat heel redelijk. Al springt er weleens eentje verderweg. Ooit heb ik door sneeuw weleens verplicht wat moeten laten liggen, maar dat was met de dooi niet leuk..
Nu heb ik 1 voordeel, in de stal krijg ik het wel makkelijk weg omdat daar een gladde ondergrond ligt. Dus het gaat echt om de mest in de paddock.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptydo 2 feb 2012 - 0:42

Tot nu toe krijg ik alles nog los door er met de mestboy tegenaan te bikken: mestboy tegen de drollen aanzetten en dan met mijn voet tegen de mestboy aanschoppen. Of soms ook gewoon alleen met mijn voet tegen de drollen schoppen.
Maar ik herinner me nog wel van voorgaande jaren dat dat niet altijd werkte (met name niet als het een beetje gedooid heeft en de boel dan weer opnieuw aanvriest) en dan was het ná de dooi een enorme berg werk... We hebben toen ook een keer de boer maar gevraagd om de paddock een keer om te trekken want er was geen beginnen meer aan omdat de paarden de mest ook helemaal door het zand heenliepen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptydo 2 feb 2012 - 6:42

Hier gaat het zolang de mest in de wei of de paddock (die heb ik vooraf vlak gesleept) goed. Wanneer ze op de betonplaten mesten, lukt het niet altijd alle mest weg te krijgen. Meeste wel met de mestboy en even er tegenaan schoppen, maar er blijft af en toe wat liggen wat echt te hard is aangevroren.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptydo 2 feb 2012 - 10:45

Ik krijg hier het meest nog wel weg, desnoods door idd te schoppen ertegen.
Ik mest sowieso altijd een paar keer per dag uit, nu zeker ook 's middags een keer als de temperatuur het hoogst is, in de hoop dat de bulten die 's morgens bleven liggen dan minder vastgevroren zijn. Dat werkt vaak wel.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptydo 2 feb 2012 - 11:37

Gelukkig ruimt mijn man 's avonds ook altijd nog een keer de mest. Hij neemt een schop mee en is een stuk sterker dan ik zweep, dus hij heeft nog heel wat keiharde hopen los kunnen bikken.
Vroeger gebruikte ik ook vaak de mestboy ervoor, totdat er op een bepaald moment stukken uitbraken (plastic wordt hard en veel breekbaarder met vorst!), toen ben ik daar toch maar mee gestopt... :<
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyvr 3 feb 2012 - 0:30

wilde ik net opschrijven, mijn man gebruikt ook een schop met dit soort akties, en op sommige plaatsen, blijft het liggen, helaas, van die blubber die nu bevroren is, als daartussen mest ligt, krijgen we dat ook niet weg.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyvr 3 feb 2012 - 2:57

Ik heb vandaag besloten er mee te stoppen, ik ruim althans probeer het nog wel een beetje schoon te houden rond te eetplaatsen en ingang en de schuilplek maar dan moet ik keihard bikken met de schep. T is drama...
Nu ligt er een dikke 10 cm sneeuw boven op, dus voor mij gaat het ophouden, dan maar meer werk na de dooi.
t is niet anders.....

maar het is oooooo zooooo mooi buiten....zucht...
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyvr 3 feb 2012 - 8:02

Met het harkje wat bij de mestboy hoort beitel ik de vastzittende drollen los. Dat gaat over het algemeen behoorlijk goed.
Bert is net voor de vorst een keer met de sleep rond geweest, zodat de track redelijk egaal is. Dat maakt het beitelen ook wel wat gemakkelijker.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyvr 3 feb 2012 - 10:14

Ik vond het vanochtend heel zwaar met al het gebik, hoewel de meeste mest iets minder vastgevroren leek dan gisteren. Waarschijnlijk doet de wind (die gisteren veel harder/kouder was dan vandaag) ook een flinke duit in het zakje en bevriezen de drollen dan sneller of zo. Het bikken doe ik met een schep maar mijn man adviseerde om het met een pikhouweel te doen. Dat ga ik na het weekend maar eens proberen knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Marlies sanders

Marlies sanders


Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 12-01-12
Leeftijd : 56
Woonplaats : Nieuwdorp Zeeland

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyvr 3 feb 2012 - 23:27

Ik heb vannacht bij de laatste voerbeurt, het was heel helder weer, nog mest weggehaald, ik dacht zo die zitten morgen alvast in de kruiwagen ipv vastgevroren aan de grond. maar ook in de kruiwagen vriezen ze vast sta ik op de mesthoop in de kruiwagen te schoppen :<
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyza 4 feb 2012 - 0:45

Marlies sanders schreef:
Ik heb vannacht bij de laatste voerbeurt, het was heel helder weer, nog mest weggehaald, ik dacht zo die zitten morgen alvast in de kruiwagen ipv vastgevroren aan de grond. maar ook in de kruiwagen vriezen ze vast sta ik op de mesthoop in de kruiwagen te schoppen :<
O jee kritisch... Volgende keer óók nog meteen op de mesthoop storten dus!

't Is trouwens wel práchtig winterweer vandaag: koud, maar zonnig en windstil, dus toch aangenaam zon!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyza 4 feb 2012 - 2:33

Marja schreef:
.....maar mijn man adviseerde om het met een pikhouweel te doen. Dat ga ik na het weekend maar eens proberen knipoog.

Let wel op dat de drollen dan niet een heel eind wegspringen, want dan raap je je nog een ongeluk.
Als ik hard tegen hopen schop, probeer ik er altijd mijn andere voet of een emmer achter te zetten zodat ze niet zo'n eind wegvliegen grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyza 4 feb 2012 - 9:14

Wat, als je de paardenmest op de plek laat liggen, zolang de vorst aanhoudt en pas begint op te ruimen, als de dooi inzet?

Zeker, de mest die in de weg ligt en nog vers is, kunnen we opruimen, maar als dit niet meer gaat, lopen de paarden dan gevaar en welk?

Groetjes.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyza 4 feb 2012 - 21:40

Volgens mij lopen de paarden weinig gevaar. Alleen met dooi is het echt een bende. Dan moet je proberen bij begin dooi te ruimen. Omdat het water niet weg kan door de harde ondergrond zal het een papperige zooi worden tijdelijk.
En omdat mijn pony's maar beperkt ruimte hebben (850 vierkante meter ofzo) in de winter moet ik het wel enigzins netjes houden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marlies sanders

Marlies sanders


Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 12-01-12
Leeftijd : 56
Woonplaats : Nieuwdorp Zeeland

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyza 4 feb 2012 - 22:38

Haha, Marja, de boer ziet me komen om 23.30 uur , mag ik van geluk spreken als ik niet gelijk een hooivork in mn kont krijg.
Frans ik denk idd dat het voor de paarden geen kwaad kan hoor maar als het dan een tijdje dooit en weer opvriest enz. en ze lopen er ook nog eens doorheen, dan wordt het wel een zooitje hoor, ik heb ervaring!!! En dan heb je zoveel werk ineens, dan is er geen doorkomen meer aan.
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyza 4 feb 2012 - 23:00

Duidelijk, Dyonne en Marlies. De dooi in de gaten houden en zorgen, dat het geen zooitje wordt, waar paarden door heen moeten.

Nu lopen paarden liever om de mest heen, lijkt me en als ik dan zorg, dat verse mest buiten een looppad wordt gehouden, is de kans op een 'zooitje' ook weer kleiner.

Dit zie ik op het looppad tussen de buitenbak en de winterweide, waar de breedte zo'n 4 tot 5 meter is en de mest aan de kant wordt geschoven, bijna tegen de meidoornhaag. Paarden snuffelen soms even en lopen dan weer verder, op zoek naar de hooinetten en me dunkt dat de inhoud van een hooinet aantrekkelijker is, dan door een mesthoop te woelen... hilarisch

Mooie zondag..groet... frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyzo 5 feb 2012 - 3:44

franslj schreef:
Wat, als je de paardenmest op de plek laat liggen, zolang de vorst aanhoudt en pas begint op te ruimen, als de dooi inzet?

Zeker, de mest die in de weg ligt en nog vers is, kunnen we opruimen, maar als dit niet meer gaat, lopen de paarden dan gevaar en welk?
Nee hoor, er is geen gevaar voor de paarden. Het is meer voor mezelf dat ik dagelijks toch zoveel mogelijk mest weg wil zien te krijgen. We hebben met momenteel 8 paarden nl. rond de 4 kruiwagens mest per dag, dus reken maar uit wat er dan ligt na zo'n twee weken vorst: 56 kruiwagens mest....... Omdat ik lichamelijk niet zo sterk in elkaar zit, wil ik het werk zoveel mogelijk verdelen om mezelf niet te overbelasten en dan is het wel heel frustrerend om tegen zo'n enorme hoeveelheid mest op te moeten werken. Dus alles wat we dagelijks weg krijgen is meegenomen. Gelukkig krijgt mijn man vrijwel alles losgebikt met de schop dus we lopen nog niet achter knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyzo 5 feb 2012 - 4:51

Met vier paarden, Marja, betekent dit 28 kruiwagens mest per twee weken vorst. Morgen mag er wat mij betreft een zachte zuidenwind van zo'n 15 graden opsteken, want bikkelen is onze hobby niet glimlach .

Het gaat wel een stuk makkelijker met 2 personen, waarbij de een bikkelt en de ander de kruiwagen vult en daarbij is het een geruststelling, dat de paarden geen gevaar oplopen. Die zijn niet gek, als er plaats genoeg is, om een mestvrije route te lopen.

Dank, groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyzo 5 feb 2012 - 6:33

Nou Frans, jullie worden met deze strenge vorst als beginnende 'paardenboeren' meteen flink in het diepe gegooid, een soort 'vuurproef' (maar dan met ijs ijskoud knipoog)!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyzo 5 feb 2012 - 8:08

Dat kun je wel stellen, Marja... Eerst oud op nieuw bij de paarden, dan de natte maand januari en nu in een koudegolf van februari. Het gekke is nu, dat het osn steeds minder deert en we gewoon doorgaan, ondanks het stevig aanpoten, want eenmaal een aantal paarden te verzorgen, kun je deze niet meer in de steek laten...

Er zou nog een paard komen; Baleno, maar dit hebben we maar even geparkeerd om de overgang niet te extreem te laten zijn. Baleno staat nu nog op een manege en komt nauwelijks buiten.

Één geluk hebben we wel...in de kantine is verwarming, een wc, douche en we kunnen koffie en thee zetten.. glimlach

Dank, groet.. frans en willeke.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyzo 5 feb 2012 - 8:49

Ik krijg de hopen nog vrij goed losgestoken met mijn oerdegelijke ijzeren grindriek, kan je flink mee steken. Ik heb ze al een poos alleen in de bak/paddock lopen, en er blijft eigenlijk nauwelijks wat achter in het zand. Komt misschien ook doordat het bovenste laagje zand al gevriesdroogd was voordat het ging sneeuwen, ik heb ze wel eens veel harder aangevroren gehad. En alle restjes worden dan inderdaad zo vies als de dooi eenmaal inzet. Ben ook altijd wel een pietlut, elk klein minipiepstukje moet altijd mee. Als we maar niet teveel nieuwe sneeuw krijgen, had ik vorige winters last van, dan vind je niet alle hopen helemaal en verschijnt er opeens het een en ander als het gaat dooien.
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyzo 5 feb 2012 - 9:02

Tja, Veernr1, is afwachten of er nog een pak sneeuw overheen komt, maar volgens mij steken die mestbobbels dan gewoon boven het sneeuwdek uit en kun je ze alsnog verwijderen.

Anders wordt het 'personeel' verzamelen en met de hele ploeg aan de slag. glimlach

Naast ons eigen paard, staan er nog 3 en straks 4, pensionpaarden op de paddock en de verzorgers ervan steken gelukkig ook flink de handen uit de mouwen. Vandaar dat ik eerst kijk of paarden er last van hebben of gevaar lopen en het ruimen komt later wel. Tenminste, het opruimen van de mesthopen die knoervast gevroren zijn...

Groet.. frans
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyzo 5 feb 2012 - 10:00

franslj schreef:
is afwachten of er nog een pak sneeuw overheen komt, maar volgens mij steken die mestbobbels dan gewoon boven het sneeuwdek uit en kun je ze alsnog verwijderen.
Nee hoor Frans, dat is echt niet meer te zien als er flink wat sneeuw overheen gaat. Vorig jaar hebben we een poosje het mestruimen moeten staken met die enorme sneeuwval.
Ik hoop niet dat we nu meer sneeuw krijgen. We hebben een week geleden twee paarden naar onze wei achter het bos gebracht, zodat ze daar nu met de vorst eindelijk het gras kunnen opeten (eerder was het daar veel te nat om er paarden op te laten). Als er nog meer sneeuw gaat vallen, moeten we ze er alweer weghalen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Emptyzo 5 feb 2012 - 10:51

Okay, Marja, dan maar duimen dat de sneeuw weg blijft en er voor in de plaats langzame dooi met wind, want op stevige regenbuien zit ik nou ook weer niet te wachten. Er is altijd wel wát.. glimlach

Dank, groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Gesponsorde inhoud





Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?   Hoe ruimen jullie mest met deze vorst? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hoe ruimen jullie mest met deze vorst?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Mestvaaltje ruimen, Peertje wisselen.
» Wie kent deze hooitassen?
» gebruik van deze hooikast
» Ervaring met deze hooi-'automaat'?
» Deze kende ik nog niet: The Natural Feeder

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Praathoekje-
Ga naar: