IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Deel | 

Ervaring met deze hooi-'automaat'?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Jasia

Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 23

BerichtOnderwerp: Ervaring met deze hooi-'automaat'?   di 24 sep 2013 - 9:43

Hoi,

Zijn er hier mensen met ervaring met deze slowfeeder? http://www.landbouwwinkel.nl/index.php?item=nieuw_-slowfeeder-hooi-automaat-voor-paarden&action=article&aid=1606&lang=NL

Groetjes Jacyntha!
Terug naar boven Go down
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met deze hooi-'automaat'?   di 24 sep 2013 - 20:06

nope geen ervaring, maar....
de gaten blijven alsnog te groot, er is geen voersnelheid reductie...het voordeel is dat het paard er niet op kan gaan staan meer niet.
Terug naar boven Go down
Jasia

BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met deze hooi-'automaat'?   wo 25 sep 2013 - 1:50

De bedoeling is dat door de plaat met veren het hooi zo strak tegen de 'tralies' aan geduwd wordt, dat het moeilijker is om te pakken.
Het paard zou dus alleen kleine plukjes kunnen pakken en daardoor langzamer eten..
Maar ik vind het een vrij duur ding om dat zo maar even uit te proberen.....
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

Aantal berichten : 3188
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met deze hooi-'automaat'?   wo 25 sep 2013 - 5:20

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als ik de afbeeldingen bekijk, ben ik het met Inge eens: de gaten bovenin het rek zijn veel te groot om te kunnen spreken van een slowfeeder. Ik denk dat paarden niet veel langer zullen doen met het hooi uit deze automaat dan met los hooi.
Daarnaast snap ik het woord 'automaat' niet zo goed; ik denk dan aan een feeder die eens in de zoveel tijd een plak hooi te voorschijn tovert - bv. met een tijdklok of zo - en niet aan een 'gewone' slowfeeder zoals deze.
Ik zou hem niet kopen; ik denk dat je met een simpel fijnmazig hooinet of een palletbak met een draadmat erin veel betere resultaten zal boeken voor minder geld.

http://www.paddockparadijs.nl
Jasia

BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met deze hooi-'automaat'?   wo 25 sep 2013 - 8:20

http://hooivoerautomaat.nl/hooiautomaat.html

Ik zou deze heel graag willen, maar daar hangt een flink prijskaartje aan.. !
Terug naar boven Go down
ama

Aantal berichten : 204
Registratiedatum : 02-02-13

BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met deze hooi-'automaat'?   wo 25 sep 2013 - 8:54

Ik vind geen van beide voorstellen de moeite waard... en bovendien erg prijzig!

Ben akkoord met de anderen dat een goed hooinet een beter resultaat zal geven.

Zelf verwacht ik mijn hooinetten een dezer dagen te krijgen, heb een bestelling geplaatst bij een nettenfabrikant hier in Italië...
Twee grote netten om over een hele baal hooi te hangen binnen de grote hooiruif, dan kunnen ze rustiger eten én het hooi niet meer overal op de grond gooien!
En nog een aantal vierkante netten om over de bakken te hangen, daar kan niet zoveel in maar dan kan ik verschillende bakken plaatsen.

Tip: mijn netten die ik zo besteld heb waren veel goedkoper dan degene die je klaargemaakt kan kopen!
Terug naar boven Go down
Jasia

BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met deze hooi-'automaat'?   wo 25 sep 2013 - 8:59

Ik was ook erg blij met mijn hooi-netten, maar mijn paard heeft binnen no time door hoe ze toch snel kan eten..

Had eerst de netten van Epplejeck met mazen van 3,5 x 3,5.. Dat duurde twee weken en toen at ze daar net zo snel uit als van de grond.
Vervolgens een wand-net besteld met mazen van 3 x 3, ook deze had ze binnen twee weken door en nu eet ze net zo snel als van de grond, enige verschil is dat ze (meestal) wat minder morst.

Nou had ik laatste geprobeerd om twee epplejeck netten over elkaar te doen.. En de eerste twee dagen dacht ik dat het zielig was, want ze deed 18 uur over twee (dikke) plakken..
Maar ook nu weet ze al hoe ze er super snel uit kan eten..

Dus geen één slowfeeder blijft ook écht een slowfeeder.. Vandaar dat ik op zoek ben naar iets nieuws.

De voer-automaat (die uit de link in mijn vorige post) zou ook niet zijn uit gemakzucht, maar puur om mijn paard wat vaker te kunnen voeren en hierdoor mínder te kunnen gaan voeren. (mevrouw is nogal aan de maat en staat met pensioen... Haflinger!)
Als ik dat zelf voor elkaar moet krijgen, moet ik dus dag en nacht elke 4/5 uur naar mijn paard gaan.. Dat heb ik een aantal weken gedaan toen ze ziek waren, maar dat ga ik geen jaar(en) volhouden, haha...!
Het gaat me vooral om dat ze 's nachts vaker krijgt en dus minder nodig zou hebben..

Mocht ik die voer-automaat aanschaffen (je weet nooit of ik de lotto win, toch?) dan zou ik ook een net voor het hooi spannen, dat ze dus alsnog een beetje een slowfeed-effect heeft op het hooi wat uit de automaat komt..
Terug naar boven Go down
ama

BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met deze hooi-'automaat'?   wo 25 sep 2013 - 9:07

Dat wordt wel een heel duur paardje... :-)

Zou het kunnen dat je hooi er te gemakkelijk uit te prullen is omdat je het opschudt?
Ik weet niet hoe vast jouw hooi geperst is, maar mijn ervaring is toch wel dat geschud hooi veel gemakkelijker naar binnen te happen is?
Terug naar boven Go down
Jasia

BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met deze hooi-'automaat'?   wo 25 sep 2013 - 9:38

Ik haal de plakken niet uit elkaar.. Het gaat als hele plakken in het net en het zijn best vaste plakken..
Ik heb gewoon een mega-slim paard als het gaat om eten, denk ik!
Terug naar boven Go down
ama

BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met deze hooi-'automaat'?   wo 25 sep 2013 - 11:31

dan is er maar 1 oplossing: heel veel kleine pakjes ver van mekaar weg leggen, zodat ze moet veel rondlopen om alles naar binnen te krijgen...
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met deze hooi-'automaat'?   wo 25 sep 2013 - 20:02

Hee, die hooivoerautomaat kende ik nog niet, dus bedankt voor de link Jacyntha glimlach . Dat is in ieder geval wel een echte 'automaat', in die zin dat-ie een aantal keren per dag automatisch voer afgeeft (volgens mij is het trouwens 'de' automaat en niet 'het' automaat, zoals ze op de site zeggen lekker puh ).
Ik vind de uitvoering er nog wel wat amateuristisch uitzien, bv. de houten ombouw (die zou ik dan ook van metaal maken, is toch wat meer horse-proof), en ook die halve emmer onderin met die tralies ziet er ook niet erg praktisch uit. Als daar een vaste plak hooi achter valt vraag ik me af of het paard die wel echt tot de laatste spriet op kan eten met die vaste tralies ervoor. En de prijs....... shock 

Heb je al eens geprobeerd om hooinetten los bungelend op te hangen (zoals ik heb gedaan, aan een kabel tussen twee palen)? Dat scheelt ook weer in eetsnelheid omdat ze er niet zo gemakkelijk een houvast aan kunnen vinden. En gek genoeg vinden ze het nog leuk ook, tenminste mijn paarden verkiezen vaak die bungelnetten boven de hooibak. Als ze slim zijn (en dat is jouw paard overduidelijk knipoog ) kunnen ze wel uitvinden dat ze het net tussen hun hoofd en borst kunnen klemmen en zo wat gemakkelijker kunnen eten. Eén van mijn paarden doet dat. Maar als je het net dan nog wat lager zou hangen, bv. net boven de grond, wordt dat ook weer moeilijker (en bungelt het nog meer!).

Verder zou je natuurlijk (als je stroom bij je wei hebt, of met zonnepaneeltjes o.i.d.) zelf iets kunnen uitdenken met zo'n tijdklok. Ik zit even hardop te denken: een soort kastje waar één plak hooi in kan, met een tijdklokje en een klein zonnepaneeltje voor de stroom. Als je dan verschillende van die kastjes zou hebben, zou je die verspreid over je PP kunnen ophangen en iedere tijdklok op een andere tijd instellen. Als je dan nog een 'verrassingselement' wilt inbouwen kun je de tijden van die klokken regelmatig verwisselen, zodat ze nooit weet welk kastje als volgende open zal gaan en ze dus op zoek moet (en dus meer loopt).
Zo'n kastje zou bv. een flinke plastic krat kunnen zijn waar je een hooinet in monteert en een deurtje aan de voorkant van de krat dat openklapt als het tijd is. Hm... ik krijg er allerlei ideeën van knipoog , misschien moet ik zelf maar eens aan de slag :< ?

Jasia

BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met deze hooi-'automaat'?   wo 25 sep 2013 - 21:43

De netten 'bungelen' bij mij al.. En dan klemt ze hem tussen haar hals en hoofd en gaat er zo uit staan eten..
Nadeel van het bungelen is dat ze dus giga veel morst.. En dat wordt niet opgegeten, maar daar wordt overheen geplast..

Ik zat ook al te denken om zelf zoiets te gaan maken, op paardnatuurlijk.nl was ook iemand die zelf zo'n automaat in elkaar gezet heeft.. Even puzzelen dus.. Zou ideaal zijn voor mijn vreetmonster..!

Als ik meerdere plakken overal verspreid, doet ze er niet langer over.. Het enige wat ze dan moet doen is een klein stukje lopen naar de volgende, op zich goed voor d'r beweging, maar daarmee is mijn probleem niet opgelost..
Daarnaast wil ik het liever niet 'los' op de grond hebben, ivm gevoeligheid voor zand van één van mijn mini's.. En het feit dat ze er dan gewoon overheen gaan plassen en ik mijn hooi weg kan gooien, duur grapje...
Terug naar boven Go down
ama

BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met deze hooi-'automaat'?   wo 25 sep 2013 - 22:24

Marja, je hebt sublieme ideeën!

Als je nu nog een handige Marja bent (of een handige Harry hebt) komt dit allemaal nog in orde!
Kan je het achteraf misschien zelfs beginnen produceren, is zeker vraag naar...
Terug naar boven Go down
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met deze hooi-'automaat'?   vr 27 sep 2013 - 1:48

er was hier toch ook iemand die dat had gemaakt?
of was het een deurtje voor de kippen of zo iets...er staat mij iets van bij dat er met een tijdklok werd gewerkt en er iets open of dicht ging.

Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met deze hooi-'automaat'?   vr 27 sep 2013 - 20:42

inge schreef:
er was hier toch ook iemand die dat had gemaakt?
of was het een deurtje voor de kippen of zo iets...er staat mij iets van bij dat er met een tijdklok werd gewerkt en er iets open of dicht ging.
Klopt Inge, ik heb ook ooit eens zoiets gezien, ik weet alleen niet meer waar. Het ging om een eenvoudig mechanisme met tijdklok, waardoor een weidepoortje openging zodat de paarden de wei in konden, of bij een paar bakken hooi konden. Maar ik geloof niet dat het iemand hier op het forum was.

Jasia

BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met deze hooi-'automaat'?   za 28 sep 2013 - 2:19

Op paardnatuurlijk heeft iemand ook zo'n hooi-automaat zelf gemaakt, om haar paardje 's nachts te kunnen voeren..
Terug naar boven Go down

Ervaring met deze hooi-'automaat'?
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» rondje Mokum 1-7-12
» 2011 Thruxton

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: