Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste?

Ga naar beneden 
+4
marion
MoniqueBuu
Marlies sanders
Dyonne
8 plaatsers
AuteurBericht
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Empty
BerichtOnderwerp: Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste?   Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Emptydo 19 jan 2012 - 21:56

Het is allemaal nog niet zeker, maar mogelijk komt er een pony bij in mijn kleine kudde.
Als dit allemaal doorgaat, dan op heel kort termijn al. Vandaar toch de vraag al.

Nu heb ik drie pony's bij elkaar lopen:
8,5 jarige merrie die absoluut de baas is en weleens flinke trappen uit kan delen. Maar haar medekuddegenoten weten nu wel hoe het werkt. Een echt goede leider is ze niet, want ze reageert erg uit onzekerheid, daarom trapt ze ook snel.
2,5 jarige ruin die een vrolijkerd is en graag wil spelen. Hij is 2e in de rangorde.
15,5 jarige ruin die ik weleens wat sullig noem, staat onderaan in de rangorde.

Nu heb ik een paddock/bak van 20x40 daar wil ik ze dan bij elkaar zetten. De pony's die nog even afstand moeten houden kan ik bij de stal opsluiten (met ervoor een verhard loopstuk).
De pony waar het om gaat is een ruin van een jaar of 6.
Ik zou ook de ruin eerst alleen in de bak kunnen zetten dat ze over het hek alvast kennis kunnen maken. Maar daarna zat ik eraan te denken de ruinen allemaal bij elkaar te laten. Daar heb ik wel vertrouwen in dat het goed komt.
Anderzijds lees ik vaak dat je juist de leider eerst er bij moet zetten.

Dus graag tips hoe je zoiets aan kunt pakken? Mogelijk is het nu toch nog niet aan de orde, maar dan is het iets wat ik alvast weet voor de toekomst.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marlies sanders

Marlies sanders


Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 12-01-12
Leeftijd : 56
Woonplaats : Nieuwdorp Zeeland

Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste?   Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Emptyvr 20 jan 2012 - 0:20

Volgens mij is daar geen standaard antwoord op te geven. Is allemaal afhankelijk van je groep en de nieuweling.
Het veiligste is gewoon eerst de nieuwe even apart te zetten met een dubbele draad ertussen, zodat je even afstand creert maar ze elkaar wel kunnen zien en evt over de draden net elkaar neus kunnen raken. De nieuwe kan dan even wennen aan de nieuwe omgeving en kijken hoe de anderen zijn.
Dan is het een kwestie van observeren, is er snel weer rust of lopen ze allemaal langs de draad te rennen.
Als er weer rust is kan je kijken of er een paard meer interesse toont in de nieuwe en doen ze dan aardig tegen elkaar? Deze zou je dan bij de nieuwe kunnen zetten.
Of zijn ze allemaal snel weer rustig? dan kan je een draad weghalen en opnieuw kijken.
Er komt natuurlijk een moment dat je de draden allemaal weghaalt, doe dat als er hulp is om evt echte rellen te kunnen onderbreken, maar grijp niet te snel in.
Zorg voor voldoende (vlucht)ruimte. En neem de tijd.
Ik ken verhalen dat het in het begin helemaal niet goed ging en na langere of kortere tijd toch goed kwam en verhalen dat het gelijk klikte, kwestie van goed kijken en daarnaar handelen en dan nog kan je op verrassingen stuiten.
Veel succes , als het doorgaat.
Terug naar boven Ga naar beneden
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste?   Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Emptyvr 20 jan 2012 - 0:48

Een draad ga ik er niet tussenzetten, dat vind ik te gevaarlijk bij deze. Mijn jonge ruin gooit nogal makkelijk met zijn voorbenen. En als die dan een stroomschok krijgt schrikt die zich rot en ben ik bang voor draadwonden.
Om kennis te maken doe ik gewoon het hek tussen stal en paddock dicht. Dan kunnen ze wel snuffelen aan elkaar.

Ik kan nu denk al met zekerheid zeggen wie het meeste interesse gaat tonen, dus ben benieuwd of ik dan gelijk heb.

Maar het maakt dus in principe niet uit eerst de leider of eerst de anderen?
Denk dat mijn voorkeur dan naar de anderen gaat namelijk en dan pas de merrie.

Ik heb helaas in deze tijd te weinig mogelijkheid om ze lange tijd gescheiden te zetten, dan wordt de ruimte te klein vind ik. Wel zou ik de nieuwe pony eventueel op stal kunnen houden 's nachts. Maar bij voorkeur lekker buiten. Moet dat sowieso even rustig introduceren misschien. De pony staat nu op stal.
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste?   Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Emptyvr 20 jan 2012 - 1:53

Het lijkt me niet goed om die tijdsdruk erachter te hebben voor jezelf. Elke introductie is weer anders, en je moet proberen goed te observeren en in te voelen wat er wel en niet kan. En de tijdsdruk zou een reden kunnen zijn, dat je niet voldoende naar je gevoel luistert.
Ik vind het best moeilijk om er advies over te geven. Ik heb hier een geweldig goeie 'natural leader', waaraan ik het hele introductieproces prima over kan laten. Maar hier zijn ook mensen die een woordje meespreken of en wanneer hun eigen paard erbij mag/kan in de groep. Hoewel wij daar dan ook nog wel weer over adviseren, omdat wij de kudde altijd kunnen observeren. Wij zorgen altijd wel dat we minimaal met z'n 2-en zijn op het moment dat een 'nieuw' paard bij in de kudde gaat. En de hond kunnen we beter even opsluiten, want als de paarden het wel op een rennen zetten, dan wil de hond zich daar erg graag mee bemoeien, en dat vinden wij niet zo prettig.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste?   Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Emptyvr 20 jan 2012 - 2:16

Hihi hond bemoeit zich er hier ook graag mee als ze rennen, dus die wil ik er idd niet bij hebben.
Op zich is er geen onwijze tijdsdruk. De stal is leeg en daar kan hij indien nodig in verblijven. (Hij is nu niet anders gewend).
En dan kunnen ze over het hek eerst kennismaken.
Natuurlijk hangt het ook van de situatie af.
Carwyn is vroeger uit logeren geweest (opfok) en toen hebben we hem zo bij twee vreemde gegooid. Binnen tien minuten aten ze zij aan zij.
De oude ruin heeft ook al bij verschillende gelopen, nooit problemen gegeven.
Alleen de merrie bij vreemde gaat niet vanzelf. Daarom neig ik ernaar haar in het begin echt alleen over het hek kennis te laten maken dan. Dit komt uit eerdere ervaringen. Maar daarom vroeg ik me af of het kwaad kan niet eerst de leider kennis te laten maken.

Natuurlijk als ik wat anders observeer kan ik het totaal anders aanpakken.
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste?   Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Emptyvr 20 jan 2012 - 7:54

Voorheen deden wij een nieuwe pony meestal eerst me de leider samen in de ruimte, en dan als dat oké ging, één voor één de anderen erbij. En dan steeds van ranghoog naar -laag.
Dat gaf echter wel altijd een hoop gehol en gedoe voor een halve dag.
Het introduceren van de nieuwste pony heeft een hele tijd gekost omdat de leider hem niet accepteerde. Nu, na een paar maanden gelukkig wel, maar dat heb ik echt op observatie en gevoel gedaan.
De volgende keren zal ik ervoor kiezen ze eerst apart te zetten in een ruimte in het pp waar de anderen omheen kunnen lopen. Dit voor een paar weken, ook ivm evt wormen. Ik hoop dat de stress van het introduceren dan ook een stuk minder zal zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste?   Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Emptyvr 20 jan 2012 - 10:39

Ik heb onlangs een derde paard (7 maanden oud veulen) bij de twee van mij gezet. Wel de eerste paar dagen met een draadje ertussen zodat ze wel elkaar konden zien en ruiken maar niet aanvallen. Tussendoor zette ik af en toe een van de paarden in de bak bij de nieuwe. Niet meteen allebei te gelijk want dan werd de nieuwe te veel opgejaagd. Na een dag of 4 ging het al zo goed dat ik ze bij elkaar heb gezet. Daarbij moest ik wel wat aanpassingen aan de paddock doen. Ik heb er voor gezorgd dat ze altijd rond konden blijven lopen en de nieuwe dus niet in een hoek konden zetten. Verder met 3 paarden, 6 hooinetten zodat er ook voor de nieuwe altijd wel ergens een net beschikbaar is.
Inmiddels is de nieuwe er nu een maand. Met mijn leidende merrie gaat het super samen zij en het veulen lijken bijna een soort moeder/kind relatie te hebben. De shetlander die 2e in rang is, wil nog wel af en toe laten weten dat het veulen toch echt laagste in rang is en jaagt haar nog wel eens weg, maar tot echt confrontaties komt het niet. Voordeel bij mij is denk ik wel dat mijn leidende merrie echt een goede en natuurlijke leider is en dat het nieuwe paardje wel respect heeft, maar zich niet zomaar laat wegjagen en steeds als een boomerang de toenadering blijft zoeken.

Ik moet zeggen dat ik bij mij het samengaan heel snel vind gegaan, had ik vooraf niet verwacht zeker niet gezien het gedrag van mijn paarden de eerste dag, toen waren ze ronduit vijandig naar de nieuwe en wilde ze er absoluut niets van weten. Ik heb wel gemerkt dat mijn paarden erg gevoelig zijn voor de verdeling van de aandacht die ik geef. Ik zorg er altijd voor dat ik de leidende merrie altijd als eerst begroet/voer of mee aan het werk ga, dan nummer twee en het veulen als laatste. Doe ik het anders dan merk ik dat de paarden minder tolerant naar elkaar zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste?   Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Emptyvr 20 jan 2012 - 20:47

Ik heb toen mijn jonge pony terugkwam uit de opfok hem zelfs langere tijd apart laten lopen met alleen een hek en later draad ertussen. Maar dit was ook omdat hij nog hengst was.

Ik heb zelf in de winter geen looppad helaas. Weide is te nat, dus ze hebben gewoon de paddock en de ruimte bij de stal.
Aandacht verdelen let ik nu al op. Want mijn jonge pony wil al eerste, maar als de merrie in de buurt is dan krijgt zij als eerste.
Wie als eerste meemag is wisselend. Mijn merrie heeft niet altijd zin. Dan mag het jonge ruintje eerst.

Als hij hierheen komt zal ik hem eerst even in de paddock laten en de andere pony's bij de stal en dan gewoon even kijken wie ik als eerste erbij zet.
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste?   Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Emptyzo 22 jan 2012 - 10:31

Wij hebben gisteren een nieuwe Haflinger erbij gekregen en hielden het hek naar de buitenbak gesloten, zodat zij elkaar wel konden zien en besnuffelen. Daarna zetten wij Winsten, de nieuwe Haflinger op stal, maar was minder succes.

Tegen de deur trappen en de buurt wakker houden met gehinnik.

Vandaag zetten wij hem bij de anderen in de buitenbak, met de mogelijkheid om naar de winterweide te gaan en aanvankelijk ging het er fors aan toe, maar uiteindelijk heeft zich de balans binnen de kudde hersteld.

Ons leerpunt; de volgende pony sluiten we niet meer op, de eerste dag, maar laten de staldeur open en het hek naar de buitenbak gesloten, totdat wij de dag erna er bij zijn en inschatten of het hek naar de buitenbak open kan.

Zie ook de video;

Groetjes.. frans en willeke.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
ingrid




Aantal berichten : 32
Registratiedatum : 10-12-10

Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste?   Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Emptyzo 22 jan 2012 - 12:24

Als er bij ons een nieuwe bewoner bij komt leeft deze eerst een tijdje naast de kudde op een eigen stuk wei. We kijken dan van dag tot dag hoe de reactie van de bestaande kudde op nieuweling is en andersom. Zodra we denken dat ze enigszins gewend zijn dan wordt er 1 paard/pony van de bestaande kudde bij gezet die er volgens ons het beste bij past. Gaat dat goed komt er na een tijdje mss nog een 2e bij of wordt er gewisseld als er tussen de 2 paarden geen klik is.

Na een tijdje gewenning aan omgeving, ritme en "vriendje" wordt er gewisseld van plaats met de bestaande kudde. Dat wil zeggen dat de bestaande kudde op het weiland van de nieuweling komt en de nieuweling met "vriendje" mogen de route van het pad en binnenwei gaan verkennen en zo een beetje wegwijs geraken voor de rest er dan langzaam 1 voor 1 bijgezet wordt.

Dit alles kan binnen 2 weken geregeld zijn maar het kan ook zijn dat er enkele maanden duurt
Terug naar boven Ga naar beneden
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste?   Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Emptyma 23 jan 2012 - 2:26

Bedankt voor de reacties.
Ik heb helaas geen winterwei en dergelijke.
Hier is het alleen paddock en de ruimte bij de stal.

Maar ik neig steeds meer naar niet doen. Denk dat het veel onrust gaat geven in mijn nu stabiele kudde.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste?   Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Emptydi 24 jan 2012 - 3:36

Dyonne, kun je het niet uitstellen tot alles weer droog is en je de paarden op de wei kunt laten kennismaken? Ik vind het altijd belangrijk als er nieuwe paarden bij elkaar komen om ze een zo groot mogelijke ruimte te bieden, zodat de nieuweling ook het gevoel heeft dat hij weg kan als hij dat wil. Een ander voordeel van de wei is dat het gras aantrekkelijk is en de paarden daardoor meestal niet meteen met z'n allen achter de nieuwkomer aan gaan. Dan kun je ze in het begin eerst alleen op de wei bij elkaar laten en verder nog gescheiden houden, en pas als het op de wei goed gaat ze op de paddock of in de bak bij elkaar laten.
Maar ik zou zelf niet graag een nieuweling in de kudde introduceren als ik op dat moment alleen maar de ruimte van een rijbak tot mijn beschikking had.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste?   Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Emptydi 24 jan 2012 - 3:40

Sowieso hebben mijn paarden geen grote wei tot hun beschikking. Altijd zelfs kleiner dan 20x40m en strookbegrazing. Natuurlijk kunnen ze wel een half uurtje ofzo in de zomer in een groter stuk, maar meer durf ik niet aan. Dat gras is veel te best voor ze.
Uitstellen kan niet. Ik ben niet eens op zoek naar iets erbij, maar soms komt er iets op het pad. En in deze lijkt het me voor mijn kuddetje gewoon niet fijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste?   Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Nieuwe kuddegenoot introduceren, hoe het beste?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Mijn nieuwe aanwinst (nieuwe foto's toegevoegd)
» Beste voor slowfeeding?
» Welke 'slow feeders' gebruik jij?
» Nieuwe ervaring PP
» nieuwe liksteen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gedrag-
Ga naar: