Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Simpele slowfeeder

Ga naar beneden 
+12
Natural Horsetrainer
helma
marion
yvonnedejong
veernr1
GuyLeysen
Marlies sanders
franslj
MoniqueBuu
Mai
Iris
Dyonne
16 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
AuteurBericht
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptyvr 17 feb 2012 - 3:55

zo ik ook weer aanwezig sinds hele langetijd!
Grappig, ik heb bij mij Jorisbak ook mijn hooinet erover getrokken.
Ik was het zo zat om die hooinetten te vullen. Dat kost mij te veel tijd, vooral met slecht weer en een dochter die in de auto op me zit te wachten.
Het werkt perfect, Atent en Winnetou eten gewoon uit de hooibak met net in frame en Joris en Da Laico uit joris zijn bak met een net eroverheen, bevalt me erg goed, jammer dat ik er niet eerder op gekomen was.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptyvr 17 feb 2012 - 4:57

GuyLeysen schreef:
Wanneer je voldoende hooi geeft gaan paarden automatisch minder eten, want ze zijn gewoon dat ze altijd kunnen eten wanneer ze honger (goesting) hebben.
Wij denken allemaal dat paarden zoals mensen, 3 keer per dag eten, dus geven we 3 keer keer per dag hooi. Een paard mag eigenlijk nooit zonder hooi vallen want dan heb je te weinig gegeven. Worden ze te dik? Dan zijn er andere manieren om het hooiverbruik moeilijker te maken, zoals ik hier al gezien heb, bv dubbele netten.
Zelfs onze Shet, die nochtans gekend staan om dik te worden alleen al door naar het hooi te kijken, staat met een gezond rond buikje in de paddock. Iets te dik? Voor sommigen zal dat wel, net als voor sommigen het paard van de buren (30 jaar) te mager is, maar toch à volonté kan eten.
(.....)
Paarden die gewoon zijn om altijd hooi te kunnen eten, gaan niet meer eten. Maar het is o zo moeilijk om dat uit te leggen aan paardeneigenaars. Ze zeggen allemaal dat hun paarden dan teveel eten. EN ze hebben gelijk, voor enkele dagen, misschien een week of twee, maar ze hebben ONGELJIK op lange termijn.
Guy, ik zou het prettiger vinden als je vertelt wat voor jouw situatie geldt zonder daar zulke absolute conclusies aan te verbinden voor iedereen. Dat is niet de manier van ervaringen uitwisselen die ik hier op het forum nastreef. Niemand van ons heeft alle wijsheid in pacht en bovendien bestaan er geen waarheden/wijsheden zonder uitzonderingen.

Ik vind het heel mooi (en heel praktisch) dat het voor jouw situatie geldt, maar vergeet niet dat jij warmbloedpaarden hebt. Deze paarden zijn door de mens eeuwenlang geselecteerd en gefokt op hun prestaties, niet op hun voedselzuinigheid knipoog. Warmbloedpaarden zijn dan ook niet te vergelijken met veel robuuste, nog heel dicht bij de natuur staande rassen zoals bv. ijslanders, fjorden, shetlanders e.d. die ongelooflijk economisch met hun voedsel omgaan. Natuurlijk is het mogelijk dat ook binnen die robuuste rassen exemplaren voorkomen die wat minder economisch zijn in de vertering van hun voedsel (zoals jouw shet blijkbaar), want ook binnen een ras heb je te maken met individuen. Ook ik heb het concept van onbeperkt hooi voeren uitgeprobeerd. Niet voor enkele dagen of weken, maar maandenlang, mét slowfeeders, en in een paddockparadijs, dus met genoeg beweging... om vervolgens mijn paarden compleet te zien vervetten... Gezien de achtergrond van IJslandse paarden is dat heel logisch. IJslanders zijn in hun land van herkomst in halfwilde omstandigheden eeuwenlang gewend geweest om te kunnen eten zolang en zoveel als ze wilden. Dat komt erop neer dat de paarden in de zomer vaak moddervet zijn om de broodnodige reserves voor de strenge, koude IJslandse winters op te bouwen, wanneer voedsel zeer schaars is. Door hun vetreserves kunnen ze die winters net overbruggen en komen ze weer mooi slank (of waarschijnlijk mager) de winter uit, om vervolgens weer reserves op te gaan bouwen. Als we deze paarden in omstandigheden brengen waarin geen voedselschaarste is, dan hebben ze de neiging om door en door te blijven eten, omdat het hun natuur is om reserves op te bouwen voor de barre tijden! Omdat wij mensen deze robuuste paarden gebruiken om op te rijden, mee te mennen, of wat dan ook, komt het ons niet uit als ze in de zomer moddervet zijn en in de winter graatmager, dus geven we ze een hoeveelheid voedsel waarmee ze het hele jaar door op ongeveer hetzelfde gewicht blijven. Mijn ervaring, en die van vele anderen die in het bezit zijn van dit soort 'economische' natuurpaarden, wijst uit dat het onbeperkt hooi aanbieden voor de meeste (let op, ik zeg niet 'alle') van deze paarden niet werkt.

Aangezien Frans er een paar Haflingers bij heeft lopen, denk ik dat ook in zijn situatie succes met dit concept niet zonder meer gegarandeerd is. Het valt natuurlijk altijd te proberen, maar het risico van het geloven in 'onwrikbare waarheden' is dat je vaak de eventuele nadelige gevolgen niet meer ziet (wil zien), en er pas achter komt dat het niet werkt als je met moddervette en inmiddels misschien ook hoefbevangen en/of insulineresistente paarden zit.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptyvr 17 feb 2012 - 5:27

Citaat :
Je mag van mij ieder woord gebruiken dat ik hier zet . Mocht het niet voor herhaling vatbaar zjin, zou ik het ook niet zeggen/schrijven.

Merci, Guy !

Groet. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptyvr 17 feb 2012 - 5:37

Citaat :
Aangezien Frans er een paar Haflingers bij heeft lopen, denk ik dat ook in zijn situatie succes met dit concept niet zonder meer gegarandeerd is.

Ik vind het een mooie, persoonlijk aansprekende reactie van Guy, Marja...misschien wel té mooi, om waar te zijn.. glimlach In zijn situatie misschien wél, maar in ónze?

Onze omstandigheden verschillen zeer zeker, qua ligging, grondsoort, weersomstandigheden, paardenrassen en van de andere kant zou ik wel eens de mening van de pensiongasten, de natuurlijk bekapper, iemand die thuis is in de medische fysiologie op 'paardengebied', willen beluisteren, als ik de reactie van Guy voorleg.

In gesprek gaan en bekijken in hoeverre wij mensen ons kunnen inleven in een 'paardenleven'.

Groet..frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
GuyLeysen

GuyLeysen


Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 07-02-12
Leeftijd : 69
Woonplaats : Montjay

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptyvr 17 feb 2012 - 6:07

Marja schreef:
....het onbeperkt hooi aanbieden voor de meeste (let op, ik zeg niet 'alle')...

'k Heb het begrepen Marja. Jij mag zeggen wat je wil want jij houdt rekening met wat je zegt, maar wanneer anderen dat doen dan meoten we oppassen. Maar ja het is duidelijk, dit is geen forum maar een persoonlijke meningsite van Marja.

Dat we van mekaar kunnen leren geldt alleen over koudbloeden? En daar ken ik natuurlijk niks van, heb daar geen ervaring mee, want ik heb sportpaarden? Leer dan eens lezen Marja. Er staat altijd duideijk bij "SHET" of ken je dat ras alleen maar wanneer je ALLEEN shets hebt?

Heel goed bezig en bedankt voor de waarschuwing, maar wie het schoentje past trekt het aan.

Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptyvr 17 feb 2012 - 7:28

Sorry Guy, maar ik vind je laatste reactie niet prettig en nogal overtrokken.
Ik vind de toon ervan heel anders dan die van Marja.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptyvr 17 feb 2012 - 9:13

Behalve de laatste reactie van Guy hierboven heeft hij mij ook nog een privébericht gestuurd dat dermate respectloos en kwetsend is dat ik besloten heb Guy met onmiddellijke ingang van het forum te bannen; een middel waarnaar ik in al mijn jaren als moderator van verschillende forums nog nooit eerder heb gegrepen maar wat ik hier op zijn plaats vind. Elkaar respectvol benaderen staat niet voor niets bovenaan de forumregels en ik wil het graag in ere houden.
Ik meld dit hier zodat andere forumleden begrijpen waarom Guy niet meer reageert.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptyvr 17 feb 2012 - 9:55

Wat vervelend voor jou en anderen, Marja, als het fatsoen en de beleefdheid met voeten wordt getreden en er een privé bericht aan gekoppeld wordt.

Ook jammer voor Guy, vind ik en wat de reden ervan is, kan hij alleen bij zichzelf onderzoeken. Als 'gast' en 'bezoeker' van deze website en überhaupt in de onderlinge omgangsvorm, hoort wederzijds respect erbij.

Groet... frans

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptyvr 17 feb 2012 - 11:49

** Ai jongens, wat jammer allemaal. Vervelend dat het zo gelopen is Marja, en dat je deze beslissing hebt moeten nemen.

Groetjes
Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptyvr 17 feb 2012 - 22:02

Jammer dat het zo moest lopen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptyvr 17 feb 2012 - 22:36

Hè gedver.
Ik hou er ook niet van als mensen ineens zo twee gezichten blijken te hebben.
Wel jammer hoor, want ik vond de bijdragen van Guy tot nu toe wel leuk. Maar die laatste reactie hierboven, dat lijkt natuurlijk nergens op en dan ook nog een lelijk privébericht? Jammer Marja, maar soms maken mensen het er nu eenmaal naar...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptyza 18 feb 2012 - 0:22

Ook ik vind het jammer dat het zo moest gaan. Ik ben blij dat we hier met z'n allen in ruim twee jaar tijd zo'n positieve, opbouwende, creatieve en ruimdenkende gemeenschap hebben opgebouwd, waarin we elkaar waarderen en met elkaar meedenken, allemaal in het kader van dat wat we het liefste doen: onze paarden en onszelf zoveel mogelijk levensplezier bezorgen d.m.v. het paddockparadijs glimlach! Er is hier altijd ruim plaats en gelegenheid voor verschil van mening en inzicht en dat zal ook zeker zo blijven, maar respect voor andere meningen vind ik daarbij heel belangrijk. Doelgerichte persoonlijke beledigingen (waar het privébericht bol van stond) zijn als een langzaam werkend gif voor een forum en zal ik onder geen enkele voorwaarde accepteren, niet in forumtopics maar ook niet in privéberichten. Zie ook de forumregels.

Voorzover het 'off-topic' gaan... Iemand nog iets leuks te melden over slowfeeders knipoog?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptyza 18 feb 2012 - 8:15

Ja! Een dubbel hooinet voor mijn Shet werkt lekker slow! Hoe doen anderen dat met het dichtrijgen van 2 netten? Wie brengt een dubbelmazig net met 1 koord nieuw uit op de markt?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptyza 18 feb 2012 - 10:17

Iris schreef:
Wie brengt een dubbelmazig net met 1 koord nieuw uit op de markt?
Jij hyper ???
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptyza 18 feb 2012 - 11:31

Mag ik dat balletje overgooien naar Nina grijns ?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptydi 21 feb 2012 - 8:38

Heb nog nagedacht over het principe 'onbeperkt voeren', hoort eigenlijk niet in dit topic, maar ik wilde er toch nog even op reageren.
Ik denk dat hier in Nederland bijna geen enkel paard onbeperkt toegang tot eten (gras en/of hooi) kan hebben, aangezien onze weilanden over het algemeen een veel te grote 'gedekte tafel' vormen. Elk paard van elk ras wordt daar veel te dik van, aangezien alle paarden van nature eten om reserves op te bouwen voor mindere tijden. Ze zullen in het wild wel moeten, omdat die mindere tijden er ook echt zijn. Onze gedomesticeerde gevallen hebben deze drang nog steeds, de evolutie gaat namelijk niet zo hard dat ze nu wel zouden moeten 'weten' dat die mindere tijden niet komen. Verschil tussen de warmbloediger en sobere rassen is hooguit hoe efficiënt ze die reserves opgebruiken: de sobere rassen uiterst efficiënt, ze hebben vaak ook al een veel dikkere wintervacht, zodat ze minder energie hoeven te gebruiken om warm te blijven. Vandaar dat wij met die sobere soorten zoveel werk hebben aan het binnen de perken houden van dat gewicht. Het 'rantsoeneren' (oftewel afgepaste porties aanbieden) dat wij doen is juist meer natuurlijk. 'In het wild' kunnen ze ook niet onbeperkt in overvloed eten zonder een stap te hoeven zetten, dan trekken ze ook van graasgebied naar graasgebied en is het op de ene plek dikker gras dan ergens anders.
Bij mijn vriendin in Zwitserland in de bergen is het heel anders, die moet flink bijvoeren om ze op gewicht te houden. Op die rotsachtige bodem groeit het gras gewoon niet zo dicht, en het valt ook nauwelijks te bemesten op die niet vlakke bodem. En elke stap die ze zetten is een stuk arbeidsintensiever dan hier bij ons. Nou ja, wat ik wil zeggen is dat de omstandigheden ook behoorlijk verschil maken.
Drachtige en zogende merries en jonge paarden in de groei zijn natuurlijk weer anders, die verbruiken zoveel dat ze ook behoorlijk moeten kunnen innemen.

Maar volgens mij geldt dit eigenlijk voor alle gedomesticeerde dieren: kijk naar onze huishonden en katten, hoeveel lopen er daar wel niet vervet van rond. Die blijven ook onbeperkt opeten wat je ze voorzet, 'voor mindere tijden', ook al krijgen ze echt elke dag genoeg.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: kijk vooral zelf goed naar je paarden en afhankelijk van hoeveel energie ze verbruiken kun je meer of minder voeren.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptywo 22 feb 2012 - 1:12

Helemaal mee eens Veronique. Het hangt van heel veel factoren af of paarden onbeperkt gevoerd kunnen worden en ik denk dat al die factoren in ons kikkerlandje vaak niet zo gunstig zijn m.b.t. onbeperkt aanbieden van voer, zeker niet voor de robuuste natuurtypes. Jouw reactie deed me denken aan een filmpje van Stina Herberg dat ik prachtig vind, van haar paarden die in een fantastisch tropisch paradijs leven op het eiland St. Vincent and the Grenadines in het Caribisch gebied. Deze paarden kunnen onbeperkt eten omdat ze heel veel energie verbruiken met het vele lopen, klimmen en dalen door het heuvel- en rotsachtige terrein. Ook worden ze nooit bekapt omdat hun hoeven zich in 'self-trim' perfect houden!



Deze paarden zijn trouwens ooit door Stina geadopteerd, omdat ze ernstig verwaarloosd en aan hun lot overgelaten waren door mensen die het eiland plotseling hadden verlaten. De paarden waren graatmager en konden niet eens aangeraakt worden, ze kenden helemaal niets en waren zwaar getraumatiseerd.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Marlies sanders

Marlies sanders


Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 12-01-12
Leeftijd : 56
Woonplaats : Nieuwdorp Zeeland

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptywo 22 feb 2012 - 2:37

Ik heb het vorige winter ook geprobeerd hoor, de dames waren erg mager door een aantal zandkolieken in de zomer dus ik dacht, nu is het moment om onbeperkt te gaan voeren.
Eigenlijk door net zon stellig verhaal als dat van Guy dacht ik serieus dat het zichzelf wel zou gaan reguleren.
idd. na een tijdje gingen ze heus wel eetpauzes inlassen uit zichzelf MAAR de tijden dat ze wel aten duurden lang en steeds weer zagen ze eruit of ze gingen ontploffen... Eerst alleen de buik en later op steeds meer plaatsen.
Vooral de jongste bleef maar groeien, dubbele netten, netten onder gaas, ik heb het allemaal geprobeerd...
Maar na toch wel een maand of 5 doorzetten, ben ik toch noodgedwongen weer terug gegaan naar 4 x per dag een portie waar ze dan zon 2 uur mee bezig zijn.
Daarna gaan ze net zo tevreden even liggen soesen of staan dutten. Tegen de tijd dat het weer voertijd is staan ze weer vrolijk vooraan.
Mijn jongste moet nog steeds afvallen en dat is dus veel lastiger dan het aankomen was, dikke nek, vetbulten op de kont, in de flanken en langs de hals.
Heb ik nog geluk dat ze niet bevangen zijn geraakt.


Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptywo 22 feb 2012 - 3:55

Marlies sanders schreef:
Maar na toch wel een maand of 5 doorzetten, ben ik toch noodgedwongen weer terug gegaan naar 4 x per dag een portie waar ze dan zon 2 uur mee bezig zijn.
Daarna gaan ze net zo tevreden even liggen soesen of staan dutten. Tegen de tijd dat het weer voertijd is staan ze weer vrolijk vooraan.
Precies dezelfde ervaring als die ik heb gehad met mijn ijslanders. Nu krijgen ze drie keer per dag hooi ('s morgens ca. 9.00 uur, 's middags ca. 16.30 uur, 's nachts ca. 24.00 uur) in twee bakken met draadmatten - eentje vooraan bij de stal, de andere helemaal achteraan bij het bos - en vijf hooinetjes die aan een 15 m lange kabel tussen twee palen bungelen. Het valt me op dat ze er niet eens enorm op aanvallen, soms blijven ze zelfs nog even ergens anders staan doezelen, ook al hebben ze al gezien dat ik de hooinetjes heb opgehangen. Na een paar minuten komen ze dan meestal wel, maar ze hebben niet verschrikkelijk veel haast. Ze eten vervolgens ook heel relaxed. Ik heb gemerkt dat ze soms ook tussendoor pauzeren terwijl de bakken nog niet eens leeg zijn (gek genoeg lijken ze een voorkeur te hebben voor de hangende netjes, terwijl ze daar meer moeite voor moeten doen; ze houden blijkbaar wel van een uitdaging glimlach!). Dus ik heb het gevoel dat het zo prima gaat en ik ze er niets mee tekort doe.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptywo 22 feb 2012 - 6:10

ik doe al twee winters met onze eigen gemaakte slowfeeder.
Nu valt het me op dat ze er steeds sneller in worden en dus dat het hooi steeds sneller op is.
Omdat wij meestal maar 1a2 keer per dag kunnen voeren zou het praktisch zijn als ze er wat langer over doen.
Heeft iemand ervaringen met dubbele netten over elkaar of misschien wel een andere oplossing?

We hebben nu een hooiruif, laag bij de grond en met gaas.
Hij is groot genoeg voor 15 kilo hooi per dag (24 uur)
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptywo 22 feb 2012 - 7:18

Ik zou denk ik eerst eens dubbele netten proberen. Heb ik een enkele keer gedaan, maar toen ging het zo moeizaam, dat ze er snel genoeg van hadden. Dat was ook niet mijn bedoeling, dus dat heb ik niet meer gedaan. Maar misschien is het ook een kwestie van een beetje handig in worden. Zou het met de helft eens kunnen proberen, dan kunnen ze eerst de ergste trek stillen, en worden ze misschien minder gefrustreerd bij de 'moeilijke' netten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptywo 22 feb 2012 - 12:11

marleen schreef:
ik doe al twee winters met onze eigen gemaakte slowfeeder.
Nu valt het me op dat ze er steeds sneller in worden en dus dat het hooi steeds sneller op is.
Omdat wij meestal maar 1a2 keer per dag kunnen voeren zou het praktisch zijn als ze er wat langer over doen.
Heeft iemand ervaringen met dubbele netten over elkaar of misschien wel een andere oplossing?

Ik gebruik voor Dibble en Thyler dubbele netten van Nicky's keet, maar ook dan eten ze hun portie nog relatief snel op. Het scheelt wel duidelijk in tijd, maar als ik 1x per dag zou voeren, zouden ze nog steeds wel heel lang zonder eten staan. Nou stoppen mijn pony's ook niet snel als er nog eten is - voor minder obsessieve eters zou het misschien wel kunnen om maar 1x te voeren.

De pony's krijgen 2x per dag samen een portie van ongeveer 13 kg graszaadhooi, die ze dus moeten delen. 's Ochtends voer ik meestal tussen half 8 en 8 uur, en dan zijn ze tot begin van de middag bezig met hun hooi. Als de netten niet helemaal volgepropt zijn, zie je dat de pony's met hun lippen/neus de netten over elkaar kunnen bewegen. Ze moeten dus een beetje puzzelen om twee mazen over elkaar heen te leggen zodat ze een plukje kunnen pakken. Als er eenmaal wat hooi door de mazen steekt, sta je er trouwens versteld van hoe groot de plukken zijn die ze nog door de mazen weten te trekken :< . Als het hooi nog erg in elkaar geperst is als ik het in de netten doe, tilt Dibble geregeld de hele hooibak van de grond doordat ze een complete plak hooi door een maas wil trekken hilarisch .

Mijn netten zijn al wat ouder, waardoor de mazen al wat waren uitgerekt. Bij nieuwe netten zou het misschien te lastig zijn om er twee over elkaar te gebruiken. Ik had een keer per ongeluk drie netten over elkaar gedaan, en dat bleek zelfs voor mijn geoefende pony's wat te veel van het goede (al deden ze op die manier wel tot de volgende ochtend met hun avondportie, hihi).

In het begin hadden mijn pony's trouwens al moeite met een enkel net en aten ze niet hun hele portie op. Het was dus een kwestie van wennen en oefenen.
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptydo 23 feb 2012 - 1:14

Ik merk dat mijn paarden ook grote plukken hooi uit de netten trekken.
Ik voer mijn paarden wel 1 keer per dag, 's ochtend krijgen ze hooi, als ik 's avonds kom zit er nog iets in de bakken.
Het valt mij op dat Winnetou een heel ander eetgedrag heeft als de andere 4, die gaat na half uurtje eten lekker struinen door de wei, staat een beetje te soesen.
Wel erg grappig om te zien.
Ik heb wel ondervonden dat ik geen metalen matten meer neem. Ik hoor Da Laico altijd erg hard aan de netten trekken als hij hooi pakt. Hij pakt niet alleen het hooi maar ook het net. De tandarts zei vorig jaar tegen mij dat joris erg afgesleten voortanden heeft, had ze nog nooit gezien. Kon me niet bedenken waardoor dat nou kon, maar nu ik erover nadenk moet het haast wel door de metalen matten komen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptydo 23 feb 2012 - 1:44

yvonnedejong schreef:
Ik heb wel ondervonden dat ik geen metalen matten meer neem. Ik hoor Da Laico altijd erg hard aan de netten trekken als hij hooi pakt. Hij pakt niet alleen het hooi maar ook het net. De tandarts zei vorig jaar tegen mij dat joris erg afgesleten voortanden heeft, had ze nog nooit gezien. Kon me niet bedenken waardoor dat nou kon, maar nu ik erover nadenk moet het haast wel door de metalen matten komen.
Als je hoort dat hij aan de matten trekt met zijn tanden, is het inderdaad heel waarschijnlijk dat daardoor zijn tanden beschadigen. Zo zie je dat paarden allemaal weer anders zijn; mijn paarden raken geen van allen de draadmat aan met hun tanden als ze het hooi eruit trekken (heb het al vaak uitgebreid bestudeerd met mijn neus erbovenop :<).

Zou je eens een foto willen maken van Da Laico's voortanden? Ik ben benieuwd hoe die slijtage er uitziet, en misschien kan ik die foto dan op mijn site plaatsen bij het stukje over bakken met draadmatten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Emptydo 23 feb 2012 - 2:26

Ik hoor Da Laico aen de hooinetten trekken maar Joris heeft afgesleten tanden.
Ik zal proberen er een foto van te maken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Gesponsorde inhoud





Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Simpele slowfeeder
Terug naar boven 
Pagina 2 van 4Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» slowfeeder ton.
» Slowfeeder eindelijk af!
» Slowfeeder met dakje
» Tracktorband als slowfeeder, kan dat??
» Extreem slowfeeder

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: