Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Simpele slowfeeder

Ga naar beneden 
+12
Natural Horsetrainer
helma
marion
yvonnedejong
veernr1
GuyLeysen
Marlies sanders
franslj
MoniqueBuu
Mai
Iris
Dyonne
16 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2, 3, 4  Volgende
AuteurBericht
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyvr 4 nov 2011 - 21:12

Eigenlijk is het meer omdat mijn grote bak nog niet in orde is voor gebruik.
En ik had nog een netje die mooi over deze bak pastte.



Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyza 5 nov 2011 - 6:45

Simple, slim en handig! Zit er een elastiek o.i.d. aan de onderkant van het net? Zet je die nog vast aan de bak of is het elastiek strak genoeg op om de bak te blijven zitten?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyza 5 nov 2011 - 8:27

Er zit een strotouwtje aan met karabijnhaak gesloten. Doordat de bak naar boven toe breder is blijft die keurig zitten. En kan die er niet af via de bovenkant.
Om hem te vullen schuif je hem naar beneden, dan klik je hem los, vult hem en weer vast.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyza 5 nov 2011 - 11:06

Goed idee Dyonne idee! Inderdaad lekker simpel, maar dat zijn vaak de beste ideeën.
Ik zie dat de bak losstaat. Gaan ze er wel eens mee slepen? Maar ja, maakt eigenlijk niet uit denk ik hè, en als ze hem omgooien hebben ze een rollende slowfeeder die toch redelijk op zijn plek blijft omdat de bak taps toeloopt, dus hij blijft toch altijd in cirkels rollen glimlach.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyza 5 nov 2011 - 11:19

Ja, hij verplaatst wel. Maar ligt/staat op het verharde deel. En hij komt altijd leeg, dus gaat prima.
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyzo 6 nov 2011 - 1:42

Wat een geweldig idee, vooral ook je manier van vastmaken van het net!
Als de bak zich verplaatst is dat denk ik ook nog weer een stukje lol wat de paarden eraan kunnen hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptydi 3 jan 2012 - 9:01

Handige en simpele oplossing. Het lijkt op een speciekuip, die je in de bouwmarkt kunt kopen, Dyonne, maar prik je gaten in de bodem om eventueel water eruit te laten stromen?

Groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyvr 6 jan 2012 - 22:03

Ja, dit is een speciekuip.
Ik maak er geen gaten in omdat ze hem zelf weleens omkiepen.
En anders kan ik hem met elke voerbeurt zelf legen. Zoveel komt er in die tijd niet in aan water.
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyza 7 jan 2012 - 6:36

Okay, Dyonne... Deze handige en slimme slowfeeder staat buiten, op de afbeeldingen te zien. Vooral met de huidige weersomstandigheden kan er regenwater in druppelen.

Algemene vraag: als hooi in de buitenlucht ligt, dan wel in een netje hangt en nat wordt. Hoe lang duurt het voordat dit hooi, als het nat geregend is, niet meer te gebruiken is en paarden er ziek van kunnen worden?

Groet... frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyza 7 jan 2012 - 6:45

franslj schreef:
Algemene vraag: als hooi in de buitenlucht ligt, dan wel in een netje hangt en nat wordt. Hoe lang duurt het voordat dit hooi, als het nat geregend is, niet meer te gebruiken is en paarden er ziek van kunnen worden?
Dat duurt véél langer dan de tijd die de paarden nodig hebben om die hoeveelheid hooi op te eten, waarschijnlijk meerdere dagen knipoog. M.a.w. het kan geen kwaad. Ik voer het hooi allemaal in de open lucht, in open hooinetten en open hooibakken en ja, inderdaad, dan wordt het hooi soms heel nat... Maar de paarden eten het toch gewoon allemaal op. Hooguit laten ze de laatste restjes liggen, omdat daar toch vaak ook nog een beetje zand en kleine verontreinigingen in zitten die allemaal naar beneden zijn gezakt en nu een toch wel vies drabje zijn gaan vormen :<.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyza 7 jan 2012 - 22:07

Inderdaad, hier regent het hooi in de netten ook gewoon nat, maar is snel genoeg op.
Als het echt vies wordt omdat het vertrapt wordt ofzo voer ik het af.
Deze ton (gebruik ik momenteel even niet), maar was binnen een paar uurtjes leeg. Dan is natregenen niet erg.
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyzo 8 jan 2012 - 6:41

Marja schrijft; '..Ik voer het hooi allemaal in de open lucht, in open hooinetten en open hooibakken en ja, inderdaad, dan wordt het hooi soms heel nat... '

Ik zag dit vandaag en gisteren, Marja en Dyonne, dat het net niet helemaal leeg aan een weidepaal hing en vond dit niet echt fris meer uitzien.

Is schimmelvorming altijd zichtbaar dan of bestaan er schimmels, die eerst na dagen een kleur aannemen? Er is nauwelijks sprake van 'drogingstijd' met het weertype, waar we nu mee te maken hebben en áls de zon 'n keer doorbreekt, droogt het weer snel op en is het dan nog te gebruiken in een net?

Dank, groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyzo 8 jan 2012 - 6:51

franslj schreef:
Ik zag dit vandaag en gisteren, Marja en Dyonne, dat het net niet helemaal leeg aan een weidepaal hing en vond dit niet echt fris meer uitzien.

Is schimmelvorming altijd zichtbaar dan of bestaan er schimmels, die eerst na dagen een kleur aannemen? Er is nauwelijks sprake van 'drogingstijd' met het weertype, waar we nu mee te maken hebben en áls de zon 'n keer doorbreekt, droogt het weer snel op en is het dan nog te gebruiken in een net?
Wat betreft de schimmels: ik denk dat je in dagen moet denken en niet in uren, voordat nat hooi gaat schimmelen. Als het hooi dagen zou blijven liggen, voer je te veel hooi (er van uitgaand dat het hooi in principe van goede kwaliteit is en er dus geen andere reden is waarom ze het niet eten).
Hoeveel keer per dag voer je hooi en hoe lang had het hooi (waarover je schrijft) dan al in het net gezeten Frans? Wij voeren drie keer per dag hooi (verdeeld over een etmaal) en dat is altijd binnen een paar uur op, nat of droog, dat maakt niet uit. Als er steeds hooi overblijft, voer je waarschijnlijk te veel hooi. Ik zag in je filmpjes dat er nog veel gras in jullie wei staat en in jullie laatste filmpje lag er ook een behoorlijke berg hooi in de wei. Waarom voeren jullie zoveel hooi als er nog meer dan genoeg gras is?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyzo 8 jan 2012 - 7:02

Persoonlijk ben ik voor soberheid, wat hooi aanbieden betreft, Marja en wat je op de video zag lijkt een hele 'berg', maar volgens mij is het één baal hooi, maar dan uit elkaar gehaald. (past in een kruiwagen)

Ik denk dat paarden niet bijgevoerd hoeven te worden, als er voldoende gras staat en zolang hun hoofden naar beneden bewegen, vinden zij iets. Op de winterweide staan nu 2 pony's, op een oppervlakte van 2.500 m2 ongeveer.

Kan zijn, dat willeke, in de aanloop periode nog bezorgd is en denkt dat de pony's te weinig krijgen, maar als ik naar de omvang van Maurits kijk, hoeft hij nog niet aan de 'sonjabakker'.. hilarisch

Dit hooi zat er van vrijdag in en vandaag, zondag, was er eentje bijna leeg en een ander nagenoeg vol.

Naast het hooi krijgen de paarden één voederbiet per dag en ook daarbij zie ik, dat deze niet helemaal opgevreten worden, maar dan moeten zij wachten; eerst bordje leeg eten en dan iets nieuws en volgens mij geldt dit ook voor het grasaanbod op de winterweide.

Groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyzo 8 jan 2012 - 7:33

franslj schreef:
wat je op de video zag lijkt een hele 'berg', maar volgens mij is het één baal hooi, maar dan uit elkaar gehaald. (past in een kruiwagen)
Een hele baal hooi zou ik persoonlijk nooit in één keer neerleggen bij slechts twee pony's, zelfs niet als ze geen gras zouden hebben knipoog.

Citaat :
Dit hooi zat er van vrijdag in en vandaag, zondag, was er eentje bijna leeg en een ander nagenoeg vol.
Dat is het beste bewijs dat ze deze hoeveelheid hooi nu, bij dit grasaanbod, echt niet nodig hebben.
Paarden de juiste hoeveelheid voer geven moet je leren door dit soort 'trial & error' situaties die jij nu beschrijft. Helemaal niks mis mee dus, zolang je conclusies blijft trekken uit wat je ziet en de nodige aanpassingen blijft maken. Als je te veel hooi voert, heb je ook veel hooiverlies want inderdaad, hooi dat dagen nat is geweest moet je niet meer voeren en kun je dus weggooien. Bovendien worden paarden - zeker van die sobere als Haflingers - snel dik en daar kunnen weer veel kwalen uit voortvloeien (net als bij mensen knipoog).

Als ik jullie was zou ik op dit moment niet of nauwelijks hooi voeren, en af en toe eens een beetje hooi neerleggen en kijken of ze daar behoefte aan hebben. Zo niet, dan weet je weer even genoeg glimlach.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyzo 8 jan 2012 - 8:12

Precies, Marja, helemaal mijn idee !

Dank voor je uitleg... groet.. frans
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyma 9 jan 2012 - 10:45

Ik voer tweemaal per dag, helaas niet meer mogelijkheden.
Maar ik maak het ze soms moeilijk waardoor er eens iets achterblijft als ik bv drie hooinetten over elkaar doe. Dit haal ik altijd eruit bij volgende voerbeurt.
Ik voer naast het hooi nog stro bij. Zodat er normaal altijd wel iets te knabbelen is. Maar ik ben best geminderd in hooi.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marlies sanders

Marlies sanders


Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 12-01-12
Leeftijd : 56
Woonplaats : Nieuwdorp Zeeland

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptydo 12 jan 2012 - 10:03

Wat een superidee zeg, daar ga ik ook mee experimenteren.
Terug naar boven Ga naar beneden
GuyLeysen

GuyLeysen


Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 07-02-12
Leeftijd : 69
Woonplaats : Montjay

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptydo 16 feb 2012 - 1:46

franslj schreef:

Algemene vraag: als hooi in de buitenlucht ligt, dan wel in een netje hangt en nat wordt. Hoe lang duurt het voordat dit hooi, als het nat geregend is, niet meer te gebruiken is en paarden er ziek van kunnen worden?

Dat hooi nat wordt door regn kan echt geen kwaad. Hoe lang duurt het voordat het niet meer te gebruiken is?
Ik geef al jaren hooi à volonté aan mijn paarden en daar bedoel ik mee dat ik zelfs de grote ronde balen hooi van 1m en meer diameter, gewoon buiten, in de open lucht op een dubbele palette zet. Dubbel om te vermijden dat ze in contact komen met de grond.
Mijn 2 paarden en 1 poney doen er ongeveer een week over (6 tot 8 dagen naargelang de baal, buitentemperatur, ...) en nooit heb ik enig probleem gehad met schimmels.
Het hooi is op voordat het kan schimmelen.
Wel maakte ik elke week de paletten schoon zodat er geen hooiresten achterbleven onder/tussen de paletten.
Dus maak je echt geen zorgen indien het hooi nat is. Voor sommige paarden (luchtwegen) is het zelfs beter aangezien er minder stof is.

Ik heb 1 paard van 24 jaar en zij heeft gevoelige luchtwegen en dus geniet zij van dit natte hooi.

Geef je hooi in hooinetten die omhoog hangen dan is dit hooi NOOIT zo lang nat dat het kan schimmelen, zelfs niet bij constant regenweer. Het is al lang op, wees maar gerust.

Nu geef ik kleine balen (12 à 15kg) in een kooipalette en daar kunnen 6 balen in. Ik heb zo'n 2 kooipaletten, en wanneer ik dan voor enkele dagen wegga, vul ik die volledig (iets wat volgende week gaat zijn aangezien ik voor 5 dagen naar Belgie ga) en zo kunnen ze rustig eten en toekomen. Mijn paarden zijn dit al jaren gewoon om in de winter in de winterpaddock te staan (geen winter PP, maar een gewone paddock glimlach ) en zij zijn dit jaar voor het eerst geconfronteerd met een "afrastering" (die kooipaletten) tussen hun en het hooi. En ook dat vinden ze leuk. Ze stoppen regelmatig met eten en eten altijd al het hooi op en zelfs VOOR het zou kunnen beschimmelen glimlach

Dus Franslj, geen schrik hebben om hooinetten, zelfs enkele dagen, in de regen te laten hangen, integendeel.

Groetjes
Terug naar boven Ga naar beneden
GuyLeysen

GuyLeysen


Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 07-02-12
Leeftijd : 69
Woonplaats : Montjay

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptydo 16 feb 2012 - 1:52

Die kleine mortelbakken (speciebakken in Nederland glimlach ) zijn een prachtig idee.
Na de werken hier heb ik er wel enkele over en die ga ik dan mooi recycleren in plaats van gewoon te stockeren.

Ook het idee om het net te laten glijden is ideaal. De paarden zullen het net wel zelf naar beneden drukken om aan het hooi te kunnen. Geniaal gewoon.

Geen te grote bakken nemen om te voorkomen dat ze TE lang (dagen) met water in zouden blijven staan, maar ze kunnen gerust 24h blijven staan, ook bij regen.
Zelfs al zouden de bakken overlopen, dan nog is het hooi nog steeds goed voor de paarden.
Maar de meeste van die bakken zullen toch 2 maal per dag gevuld worden ('s morgen en 's avonds) en dan kan het water er gewoon uit verwijderd worden.

Ik heb nog nooit een paard weten ziek worden van nat hooi glimlach Trouwens het is "vochtigheid" dat het hooi doet beschimmelen, niet in het water staan, althans geen daaaaaagen natuurlijk.

Eigenlijk een miniatuurversie van de grote hooibakken, niet meer of niet minder. Alleen je moet eraan denken.
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptydo 16 feb 2012 - 4:46

Citaat :
Nu geef ik kleine balen (12 à 15kg) in een kooipalette en daar kunnen 6 balen in. Ik heb zo'n 2 kooipaletten, en wanneer ik dan voor enkele dagen wegga, vul ik die volledig (iets wat volgende week gaat zijn aangezien ik voor 5 dagen naar Belgie ga) en zo kunnen ze rustig eten en toekomen.

En vertel je de paarden dat je voor een aantal dagen er tussen uit bent, Guy, met de mededeling dat zij het rustig aan moeten doen met opeten? glimlach

Hooi en Hooibakken...er kunnen boeken over vol geschreven worden, vermoed ik zo.

Groet.. frans
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptydo 16 feb 2012 - 7:43

En een paar gaatjes in de bodem maken doet ook wonderen voor de afwatering, lijkt me zo. Is inderdaad mooi gevonden om op een eenvoudige manier snel slowfeeders te maken.
Terug naar boven Ga naar beneden
GuyLeysen

GuyLeysen


Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 07-02-12
Leeftijd : 69
Woonplaats : Montjay

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptydo 16 feb 2012 - 23:12

franslj schreef:
En vertel je de paarden dat je voor een aantal dagen er tussen uit bent, Guy, met de mededeling dat zij het rustig aan moeten doen met opeten? glimlach

Tuurlijk vertel ik de paarden dat ik enkele dagen wegben. Praat jij niet tegen je paarden? grijns
Wanneer ik 2 x 6 baaltjes hooi klaar maak in die kooipaletten kunnen ze ongeveer 6 dagen toekomen en hoeft de buurvrouw geen hooi bij te vullen. DAT is de bedoeling, Frans
EN de paarden zijn gewoon om à volonté hooi ter beschikking te hebben, dus ze hoeven ook niet te 'vreten' omdat het op gaat zijn. En daar zit de fout bij de meesten. Ze geven hooi, maar te weinig, zelfs met slowfeeders glimlach Eigenlijk moet je net voldoende hooi geven dat je bij de volgende "vul"beurt net de laatste hooispriet ziet opeten grijns
Wanneer je voldoende hooi geeft gaan paarden automatisch minder eten, want ze zijn gewoon dat ze altijd kunnen eten wanneer ze honger (goesting) hebben.
Wij denken allemaal dat paarden zoals mensen, 3 keer per dag eten, dus geven we 3 keer keer per dag hooi. Een paard mag eigenlijk nooit zonder hooi vallen want dan heb je te weinig gegeven. Worden ze te dik? Dan zijn er andere manieren om het hooiverbruik moeilijker te maken, zoals ik hier al gezien heb, bv dubbele netten.
Zelfs onze Shet, die nochtans gekend staan om dik te worden alleen al door naar het hooi te kijken, staat met een gezond rond buikje in de paddock. Iets te dik? Voor sommigen zal dat wel, net als voor sommigen het paard van de buren (30 jaar) te mager is, maar toch à volonté kan eten.
En wanneer dit voorjaar onze PP verder afgewerkt zal worden, zal ook haar buikje minder zijn grijns door de extra beweging.

Dus wij hebben hier een heel arbeidsarme manier om onze paarden te voorzien van voldoende voedsel.

1 keer per dag, ja je leest goed, 1 keer per dag vul ik de kooipaletten bij. In elk van de kooipaletten 1 baal (12-15kg), koortjes doorknippen, uitschudden (controle op JKK, duurt 5 minuten) en klaar is kees voor weer een ganse dag.
Water wordt automatisch bijgevuld, behalve vorige 2 weken, maar dat had ik er dan ook graag voor over om 4 keer dag het ijs te verwijderen en enkele emmers bij te gieten.
Zijn we enkele dagen (tot 6 dagen dus) weg, ook dan heeft de buurvrouw GEEN werk met de paarden, want we gaan alleen weg wanneer het niet vriest, dus ze heeft alleen een oogje in het zeil te houden.

Ik weet ook wel dat niet alle paarden te houden zijn op de manier zoals wij dat doen want het hangt ook af van het karakter van het paard, maar ik zie geen enkele reden om te vermoeden dat mijn paarden DE uitzondering zijn, ik vermoed eerder dat ze gewoon "paard" zijn, en ik zou gerust durven de hooischuur open zetten zodat ik helemaal geen hooi zou moeten verplaatsen.
Paarden die gewoon zijn om altijd hooi te kunnen eten, gaan niet meer eten. Maar het is o zo moeilijk om dat uit te leggen aan paardeneigenaars. Ze zeggen allemaal dat hun paarden dan teveel eten. EN ze hebben gelijk, voor enkele dagen, misschien een week of twee, maar ze hebben ONGELJIK op lange termijn.
Ook mijn paarden hebben moeten leren dat ze niet snel alles moesten proberen op te eten omdat er straks geen hooi meer was. En dit doen ze omdat WIJ het hen geleerd hebben. Onbewust weliswaar, maar het is onze fout en tegen de natuur van de paarden.
EN NET deze natuurlijke wijze van eten is één van de voordelen van een PP. De hooibak of het hooinet is leeg, dan gaan ze zoals in de natuur een beetje verder en vinden een nieuwe voorraad.
Ook wanneer het voedsel niet op is, gaan paarden rondwandelen, eigen aan hun natuur. Daarom dat ik al "onbewust" een klein PP had, meer voortspruitend uit het concept van een Actieve Stal. Een schuilstal, een paddock (60 op 45) en 2 voederplaatsen (elk in een andere hoek) en een waterplaats (ook in een hoek) zodat de paarden moeten bewegen.
Maar het PP-systeem is NOG beter, want ook de weidegang wordt betrokken in dit systeem. Dus nog beter en ZELFregelend.

Succes Frans met het uitproberen van de mogelijkheden, met het zoeken naar oplossingen om het juiste zelfregelend systeem te vinden dat past bij jouw paarden en je pension. Wat natuurlijk bijkomende problemen geeft omdat je nu eenmaal OOK rekening moet houden met MENSEN die niet altijd als een paard denken, maar hun paard als een "mens" bekijken.

Gelukkig hebben de buren en wij, eenzelfde kijk op paarden en laten we hen vooral paard zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyvr 17 feb 2012 - 0:44

Citaat :
Succes Frans met het uitproberen van de mogelijkheden, met het zoeken naar oplossingen om het juiste zelfregelend systeem te vinden dat past bij jouw paarden en je pension. Wat natuurlijk bijkomende problemen geeft omdat je nu eenmaal OOK rekening moet houden met MENSEN die niet altijd als een paard denken, maar hun paard als een "mens" bekijken.

Knap van jou, beste Guy, hoe je het 'hooiverhaal' zo helder en duidelijk onder woorden kunt brengen. Een manier van benaderen, waar ik persoonlijk helemaal achter sta, maar ook, zoals je stelt, rekening heb te houden met mensen, die vanuit het 'mens-zijn' paarden behandelen.

Met jouw goedvinden, wil ik de reactie van jou uitprinten en in een discussie met de pensiongasten, hun persoonlijke mening vragen, om op deze manier de switch te kunnen maken naar 'denken en leven vanuit het paard-zijn'.

Oh ja, ik ga regelmatig een 'gesprek' aan met de paarden en het lijkt wel, dat de paarden van te voren weten, wat ik ga vertellen. Denk en kijk ik naar een bepaalde plek, met de bedoeling de paarden in beweging te krijgen, komt er eentje in beweging en de rest volgt... Ik vermoed, dat de zintuigen van een paard minder geconditioneerd zijn dan van de mens, maar begrijp er verder geen snars van.

Dank voor je reactie, goede reis naar België en mooi verblijf.. frans.

P.S. Mooi logo, lijkt op yin-yang.. een uitgebalanceerd paardenleven. compliment
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
GuyLeysen

GuyLeysen


Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 07-02-12
Leeftijd : 69
Woonplaats : Montjay

Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Emptyvr 17 feb 2012 - 3:20

Frans,
Je mag van mij ieder woord gebruiken dat ik hier zet glimlach. Mocht het niet voor herhaling vatbaar zjin, zou ik het ook niet zeggen/schrijven.

En dat Yin-Yang paardenlogo ben ik ooit eens tegengekomen en met toestemming "gepikt" glimlach
Ik vind dat het perfect mijn paardendenkwijze weergeeft.

Groetjes nog.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Simpele slowfeeder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Simpele slowfeeder   Simpele slowfeeder Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Simpele slowfeeder
Terug naar boven 
Pagina 1 van 4Ga naar pagina : 1, 2, 3, 4  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» slowfeeder ton.
» Slowfeeder weideversie ;-)
» Slowfeeder eindelijk af!
» Slowfeeder met dakje
» Tracktorband als slowfeeder, kan dat??

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: