Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Grootte van hoek-/eetpaddocks

Ga naar beneden 
+2
Mai
Wieteke
6 plaatsers
AuteurBericht
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptywo 9 maa 2011 - 20:09

Waarschijnlijk beginnen we eind van de maand met de aanleg van onze track!

We beginnen vrij simpel, zonder doorgangen in de binnenafrastering. Op de track staat al veel te veel gras voor mijn twee pony's, dus kunnen we een flinke tijd vooruit met strookbegrazing op het pad voordat de track kaal genoeg is om helemaal open te stellen. Op papier vind ik het lastig te bepalen waar de doorgangen naar de grote wei moeten komen en hoe breed ze moeten zijn. Die maken we dus na verloop van tijd, als de PP al een tijdje in gebruik is.

In de binnenomheining zal dus nog het een en ander veranderd worden, maar de eetpaddocks (waar palletboxen komen), wil ik graag gelijk zo goed mogelijk maken, omdat daar houten palen voor gebruikt moeten worden. Ik weet alleen niet goed wat de beste grootte zal zijn voor deze paddocks. Op het moment is de track dus alleen voor mijn 2 pony's. Op termijn lijkt het me leuk om een of twee paarden van derden erbij te hebben, maar ik wil eerst kijken hoe de track zich komende winter houdt.

Het pad zelf wordt 5 m breed.

Misschien dat ik nog een keer een rol-/slaappaddock wil maken met zand, maar ik wil eerst kijken welke plek in de track ze zelf kiezen om te slapen.

In eerste instantie heb ik het als volgt gepland (niet op schaal maar de maten staan erbij):

Grootte van hoek-/eetpaddocks  IndelingPP

In de winter lopen ze alleen in de bovenste ronde. De paddock halverwege het pad aan de linkerkant wordt het grootst. Als er in de toekomst een schuilstal mag komen, wil ik die tegen die paddock hebben. In deze paddock zal ook wat bestrating komen.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptydo 10 maa 2011 - 3:12

Omdat ik een beetje aan het spelen ben met het 3D programma Google Sketchup (iemand anders hier op het forum bracht me op het idee), heb ik een hoekpaddock getekend en van een paar verschillende kanten afbeeldingen gemaakt, zodat je een idee krijgt hoe mijn hoekpaddocks er uitzien. De maten staan erbij en ik heb er een omheining (van 1 m hoog) en een palletbak in gezet zodat je een idee krijgt van de verhoudingen.
Toen ik mijn hoekpaddocks aanlegde hadden ze in eerste instantie rechte hoeken, maar dat begon me algauw te storen. Rechte hoeken ogen erg 'hard' en onnatuurlijk, dus toen heb ik de hoeken afgerond en er vloeiende lijnen van gemaakt. Dat gaf een heel andere en natuurlijker aanblik en 'gevoel'. Was wel weer even werk natuurlijk, want al die palen moesten weer uit de grond en er weer opnieuw in absurd, maar ja, alles voor het PP hè!
Ik vind de maat van deze paddocks prima. De bakken staan ongeveer in het midden en er is ruimte genoeg voor de paarden om rondom de bak te staan en dan ook nog ruim en veilig achter elkaar langs te kunnen lopen.
Vierkant, dus 11 x 11 m, was ook al groot genoeg geweest, maar het pakte toevallig zo uit dat het 11 x 15 m werd. De maten zijn ongeveer, want ik heb het uitgestapt, dus niet met de meetlat erbij knipoog.

Grootte van hoek-/eetpaddocks  GroteFoto-46Z3JYPI

Grootte van hoek-/eetpaddocks  GroteFoto-743MS8U3

Grootte van hoek-/eetpaddocks  GroteFoto-DKODQNMQ

Grootte van hoek-/eetpaddocks  GroteFoto-QZU4WIEH

En zo ziet het er in het echt uit, met paarden erbij knipoog:

Grootte van hoek-/eetpaddocks  GroteFoto-48T7LTVZ

Grootte van hoek-/eetpaddocks  GroteFoto-AEM6QORE
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptydo 10 maa 2011 - 3:51

mijn paden zijn ongeveer 5 meter breed.
verder houd ik het principe aan om elke doorgang tenminste 3 meter breed te maken.
dat geldt voor doorgangen tussen de verschillende delen van de paddock, maar ook voor de ruimte rond de eetplaatsen.
eetplaatsen maak ik principieel ook niet in een hoek omdat een dominant paard geen ander paard zou kunnen 'vastzetten' in de hoek.

@marja: vloeiende lijnen zijn inderdaad mooier, maar niet altijd gemakkelijk te realiseren.
bij mij is de grond zo nat dat de palen scheef getrokken worden door de (niet eens zo heel strak gespannen) schrikdraad.
zelfs geschoorde hoekpalen blijven niet 100% staan, dus ik probeer zo veel mogelijk te werken met rechte lijnen knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptydo 10 maa 2011 - 4:02

fojoe schreef:
vloeiende lijnen zijn inderdaad mooier, maar niet altijd gemakkelijk te realiseren.
bij mij is de grond zo nat dat de palen scheef getrokken worden door de (niet eens zo heel strak gespannen) schrikdraad.
zelfs geschoorde hoekpalen blijven niet 100% staan, dus ik probeer zo veel mogelijk te werken met rechte lijnen knipoog
En zo zie je maar dat iedereen weer met andere omstandigheden rekening moet houden glimlach.
Hoe diep heb jij je palen in de grond zitten?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptydo 10 maa 2011 - 4:05

50 cm, dat zou normaal voldoende moeten zijn om ze op hun plaats te houden, maar toch ...
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptydo 10 maa 2011 - 8:59

fojoe schreef:
50 cm, dat zou normaal voldoende moeten zijn om ze op hun plaats te houden, maar toch ...
Ik zet alle paarden 80 cm diep in de grond. We hebben in ons PP achter het bos ook een erg nat stuk, met afgeronde hoeken, maar geen probleem met scheefzakkende palen. Misschien scheelt het toch om de palen wat dieper te zetten (moet je natuurlijk ook langere palen hebben knipoog).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptydo 10 maa 2011 - 9:42

Mijn palen staan idd ook een kleine meter diep, en houden zich goed.
Ik heb nu 9 paarden hier staan, waarvan 3 dominant met eten. De kratten staan op stukken van 10-11 m breed, maar dat zou eigenlijk wel wat breder kunnen als je ze in het midden zet. Bij mij staan ze dus wat uit het midden, zodat de ranglageren kunnen kiezen waar ze langs durven.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptydo 10 maa 2011 - 11:24

Marja schreef:
Ik zet alle paarden 80 cm diep in de grond.
Nou, dat zal ik maar niet doen hè, ze zijn al niet zo groot hilarisch...
Okee, de PALEN dus :<!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptydo 10 maa 2011 - 12:12

@Marja: wat erg - dat was me helemaal niet opgevallen! hilarisch

Bedankt voor de reacties. Ik ga de paddocks waarschijnlijk toch wat groter maken. Dan hebben de pony's ook gelijk wat meer ruimte om te liggen en te rollen.
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptydo 10 maa 2011 - 23:21

Marja schreef:
fojoe schreef:
50 cm, dat zou normaal voldoende moeten zijn om ze op hun plaats te houden, maar toch ...
Ik zet alle paarden 80 cm diep in de grond. We hebben in ons PP achter het bos ook een erg nat stuk, met afgeronde hoeken, maar geen probleem met scheefzakkende palen. Misschien scheelt het toch om de palen wat dieper te zetten (moet je natuurlijk ook langere palen hebben knipoog).
in de grond zijn paarden prima beesten ja hilarisch

mijn palen staan 1,45 boven de grond (hoogste draad hangt op 1,40) - dus eigenlijk zitten ze 55 cm in de grond cool
om ze 80 cm in de grond te stoppen moeten ze dus 2,30 lang zijn ... hoe kan ik daar nog bij met de hamer? :<
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptyvr 11 maa 2011 - 1:16

fojoe schreef:
mijn palen staan 1,45 boven de grond (hoogste draad hangt op 1,40) - dus eigenlijk zitten ze 55 cm in de grond cool
om ze 80 cm in de grond te stoppen moeten ze dus 2,30 lang zijn ... hoe kan ik daar nog bij met de hamer? :<
Ik heb nog nooit een hamer gebruikt en toch al honderden palen in de grond gezet glimlach. Maar waarschijnlijk kan je het alleen op mijn manier doen als je op zandgrond zit. Ik heb palen van 8 cm doorsnee maar gebruik een grondboor van 10 cm. Ik kan de palen dus zo in het te ruime gat laten vallen en vul de overblijvende ruimte dan op met het losse zand dat ik uit het gat heb geboord (klei is daarvoor ws. te samenhangend). Beetje aanstampen met een klein stokje en klaar is kees! Het duurt misschien wat langer dan met een hamer maar op deze manier kan deze fysiek niet erg sterke dame het toch allemaal 'selluf' doen grijns! (en bovendien sla ik zo nooit een paal kapot knipoog)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptyvr 11 maa 2011 - 7:38

jammer genoeg heb ik een grondboor van 8cm en palen van 10cm absurd

het gat opvullen met klei gaat inderdaad niet lukken, maar misschien zou ik het wel kunnen doen met zand uit de paddock.
moet ik wel eerst even een grotere grondboor en dunnere palen kopen :<

hier trouwens ook geen kapotgeklopte palen, ik zet er een blikje op knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
paulien1972

paulien1972


Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 03-12-11
Leeftijd : 51

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptyvr 30 dec 2011 - 1:08

fojoe schreef:

fojoe schreef:
mijn paden zijn ongeveer 5 meter breed.

Moeten de paden ook 5 meter breed zijn als je 2 shetlanders hebt??
Ik heb laatst opgemeten langs de afrastering (daar hebben ze zelf al een loop paadje gemaakt)
en dat was nog geen 2 meter breed....

Gr.
Paulien
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptyvr 30 dec 2011 - 1:17

paulien1972 schreef:
fojoe schreef:

fojoe schreef:
mijn paden zijn ongeveer 5 meter breed.

Moeten de paden ook 5 meter breed zijn als je 2 shetlanders hebt??

Nee hoor Paulien, ik heb ijslanders (dus groter dan shetlanders) en mijn paden zijn 2,5 tot 3,5 m breed en dat gaat uitstekend glimlach!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
paulien1972

paulien1972


Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 03-12-11
Leeftijd : 51

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptyvr 30 dec 2011 - 1:24

Marja schreef:


Nee hoor Paulien, ik heb ijslanders (dus groter dan shetlanders) en mijn paden zijn 2,5 tot 3,5 m breed en dat gaat uitstekend glimlach!

Ok, ik dacht zelf dat 1.5 tot 2 meter wel genoeg zou zijn...
Anders houd ik nog minder weiland over teleurstelling

Gr.
Paulien
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptyvr 30 dec 2011 - 1:36

paulien1972 schreef:
Anders houd ik nog minder weiland over teleurstelling
Dat is een heel veel gehoord bezwaar van mensen die aan een PP beginnen: "zonde van mijn wei!"
Maar je paarden lopen uiteindelijk juist meer op de paden/paddocks dan in de wei, dus is het belangrijk om ze juist daar genoeg ruimte te geven. Het voordeel is ook dat dat wat je aan wei overhoudt - al is die dan iets kleiner geworden - gespaard kan worden en bv. niet meer kaalgeknaagd of kapotgelopen wordt, waardoor de wei uiteindelijk vaak juist meer gras oplevert dan wanneer hij iets groter zou zijn maar te veel belopen wordt door de paarden.

Ik zou zelf de paden nooit smaller maken dan ca. 2,5 m, omdat paarden/pony's elkaar dan niet meer kunnen passeren zonder elkaar dwars te zitten.

Toevoeging: waarom probeer je het niet gewoon een flinke poos uit met prikpalen? Als het je dan echt niet zou bevallen, kun je het zo weer afbreken, en het strookje grond dat dan pad is geweest kun je weer inzaaien met gras.
Je kunt ook nog overwegen om met een pad aan één zijde te werken en een paddockje aan het eind te maken dat breed genoeg is voor de pony's om probleemloos om te kunnen draaien. Bijvoorbeeld zoals in deze schetsjes die ik een poosje geleden voor Sabine had gemaakt:

Grootte van hoek-/eetpaddocks  GroteFoto-SRTDZLLB

Grootte van hoek-/eetpaddocks  GroteFoto-F4GCAGMQ

(N.B.: de inhammetjes zijn voor hooibakken.)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptyvr 30 dec 2011 - 5:44

@paulien1972: ik heb inmiddels nog heel wat zitten sleutelen aan mijn pp.
er zijn een paar extra paden bijgekomen, en die zijn 2,5m breed.
net als Marja vind ik dit echt het minimum, de paarden moeten zich ook in een jolige bui nog makkelijk kunnen omdraaien knipoog
daarbij houd ik ook nog de regel aan dat zo'n pad wel moet uitmonden op een breder stuk, zodat paarden elkaar uit de weg kunnen gaan en elkaar niet klem kunnen zetten.
ik heb een erg dominante ex-hengst die dat stukje 'ex' niet begrepen heeft, en een ontzettend onderdanige oude ruin die ik liever niet door de draad wil zien gaan knipoog
met shetjes zou je de breedte eventueel nog kunnen beperken tot 2m, maar minder dan dat zou ik écht niet gaan.

verder ga ik helemaal mee met de post van Marja glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
paulien1972

paulien1972


Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 03-12-11
Leeftijd : 51

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptyvr 30 dec 2011 - 21:40

Ok, bedankt voor de tips en de mooie tekeningen aanbidding
Ik ga het denk ik gewoon eerst uitproberen, begin bij 2 meter en breid dan verder uit om te zien hoe de pony's erop reageren..
Kan het altijd breder maken omdat ik aan de binnenkant met flexibele paaltjes wil gaan werken..

Gr.
Paulien
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Emptyvr 30 dec 2011 - 23:24

Mijn mini-track is 2,5 meter breed (PP 3000m2). Ook ik wilde me eerst beperken tot 2 meter, maar heb voor mijn KWPN-er er een halve meter aan geplakt. Dit is inderdaad echt de minimale maat. Maar ook voor mijn Shetje is het fijn dat het pad 2,5 meter breed is. Ik gebruik de track voor haar (bij gunstige omstandigheden) als weide.

Ik heb het pad ook eerst uitgezet met prikpaaltjes. Leuk voor jezelf en een goede manier om te zien en testen wat voor en met je pony's werkt (hoeken, openingen naar wei, bak, dam etc.).

De hoeken heb ik 1m afgerond, voor de Shet is dit genoeg om te draaien en bochten te rennen. Maar ik zou de hoek verder afronden, zodat er meer ruimte ontstaat. Ze maken inderdaad meer gebruik van de track, dan van de wei dus het is de ruimte waard.

Succes!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Gesponsorde inhoud





Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grootte van hoek-/eetpaddocks    Grootte van hoek-/eetpaddocks  Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Grootte van hoek-/eetpaddocks
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» De PP's van De Groenen Hoek
» onderzoekje hooinet maas grootte

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: