Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 De PP's van De Groenen Hoek

Ga naar beneden 
+2
Mai
Cat
6 plaatsers
AuteurBericht
Cat

Cat


Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11
Leeftijd : 60
Woonplaats : België

De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Emptywo 19 okt 2011 - 10:37

Ik had me al even voorgesteld in het daarvoor bestemde subforum.
Zal ik hier onze PP's eens voorstellen. Eerst even een woordje uitleg over hoe het allemaal begonnen is...
Al een tijdje kampten we met het probleem "hoe ervoor zorgen dat de dikke paarden minder gras en de dunne paarden meer gras binnen krijgen?"
En niet alleen dat maar ook "zonder dat de kuddes gesplitst moeten worden"...

En toen kwam Evelien (onze secretaris), heel toevallig, plots met deze website op de proppen. Wat een openbaring hoera !
(Schitterende website by the way, Marja!!)
Onze weilanden (3 grote stukken van 4 tot 6 ha) worden door onze vereniging gehuurd en moeten in de staat blijven zoals we ze hadden bij aanvang.
Dit betekent dat we er eigenlijk weinig tot niets aan mogen veranderen. Het gras moet gras blijven en moet goed onderhouden worden.
Wel hebben we grote schuilhokken, waterpompen, hooiruiven en containers voor ons gerief mogen plaatsen.

We hebben een merriekudde, een ruinenkudde met daarnaast mijn hengst met een draadje ertussen en een kudde pensioenpaarden die een grote volle weide hebben.
In het voorjaar worden onze weiden bewerkt en bemest door onze loonwerkers, dus een vaste PP konden we niet maken...
Wel, leve de prikpaaltjes compliment ! Want zo kunnen we onze PP's ten alle tijde afbreken en weer opbouwen.
Ziehier het resultaat voor de merrieweide en een deel van de ruinenweide:

De PP's van De Groenen Hoek Scaled.php?server=14&filename=ppmerrieweide

De PP's van De Groenen Hoek Scaled.php?server=269&filename=ppruinenweide

De paarden die niet te veel gras mogen hebben, lopen op het pad en de paarden die meer moeten hebben (drachtige merrie, oud paard met slechte tanden,...) krijgen het middenstuk.
Op de hoeken en tussenin staan houten palen voor de stevigheid want het zijn héél lange, soms gebogen stukken. De prikpalen zijn ongeveer 1m50 hoog en staan 8 à 9m uit elkaar.
Het pad is bij ons momenteel 6m breed, maar volgend jaar maken we 't smaller.
Dit jaar was eigenlijk meer een testfase, maar wel een heel geslaagde knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.degroenenhoek.be
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Emptywo 19 okt 2011 - 11:35

Mooie plattegronden Cat, en zo leuk met die paardjes erin grijns!

Zijn de bruine gedeeltes zandpaddocks?
Hoe gaat de strookbegrazing in zijn werk? Komt er dan iedere keer een stukje meer van de grote wei bij?
Bestaat je binnenafrastering uit een of twee draden?
Ik ben ook héél benieuwd naar foto's, heb je die ook?

En dank je voor het compliment aanbidding.

Oh, en wat ik me nog afvroeg, maar dat heeft niks met je PP te maken knipoog: kan je hengst niet in de ruinenkudde?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Emptydo 20 okt 2011 - 0:55

Mooi gedaan!
Ook ik ben erg benieuwd naar foto's.
Wat is de reden geweest om een ruinen en een merriekudde te maken, en niet bij elkaar?
Terug naar boven Ga naar beneden
Cat

Cat


Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11
Leeftijd : 60
Woonplaats : België

De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Emptydo 20 okt 2011 - 1:57

Héhé dank je, die paardjes zijn wel iets te groot in verhouding tot het geheel, maar ja, anders zijn ze niet duidelijk genoeg grijns
De bruine gedeeltes zijn eigenlijk stukken die niet bemest worden, waar de paarden in het voorjaar een maandje moeten staan tot alles bemest is en het gras weer gegroeid is.
In de winter zijn ze een beetje modderig, in de zomer groeit er onkruid op.
Ziet er zo uit:

de ruinenweide
De PP's van De Groenen Hoek Scaled.php?server=593&filename=dsc01396s

de merrieweide
De PP's van De Groenen Hoek Scaled.php?server=850&filename=dsc01399en

Onze binnenafrastering bestaat uit 2 dunne draden, de onderste laag genoeg voor de shetties knipoog

De merrieweide:

De PP's van De Groenen Hoek Scaled.php?server=87&filename=dsc08927g

De PP's van De Groenen Hoek Scaled.php?server=8&filename=dsc09089m

De PP's van De Groenen Hoek Scaled.php?server=593&filename=dsc09110edited1

De strookbegrazing is zoals je zegt, iedere keer een stuk erbij.
Maar we sluiten dan ook het afgegeten gedeelte weer af om het te laten groeien.
Op deze foto zie je achter de paarden een beetje de afrastering van het afgesloten deel.
De PP's van De Groenen Hoek Scaled.php?server=508&filename=dsc00477yu

De ruinenweide:

(sommige foto's zijn van de andere ruinen-PP, waar ik nog geen plattegrond van heb)

De PP's van De Groenen Hoek Scaled.php?server=193&filename=dsc09021la

De PP's van De Groenen Hoek Scaled.php?server=706&filename=dsc09431m

De PP's van De Groenen Hoek Scaled.php?server=692&filename=dsc09458z

Dat mijn hengst niet in de ruinenkudde kan, heeft verschillende redenen. Hij is erg braaf maar hij heeft ook zijn hormonen die soms opspelen.
Sommige ruinen hebben voor hem een niet-mannelijke geur en zo heeft hij al een ruin willen dekken shock
Het zijn mijn ruinen niet maar die van onze leden en ik wil het echt niet op mijn geweten hebben dat er eentje zwaar gewond geraakt...
Tot verleden jaar liep hij samen met zijn maatje Fierro (de hengst van Evelien)
De PP's van De Groenen Hoek Scaled.php?server=408&filename=dsc08100v

Maar toen ze een keer zwaar gevochten hadden en de dierenarts hen heeft moeten oplappen blauw oog wat véél geld heeft gekost, hebben we besloten van onze testosteron-bommetjes apart te zetten.
Vooral Fierro is een echte driftkikker, die kan echt niet naast een ander paard! Volgend jaar vertrekt hij naar Evelien thuis.

De bedoeling is dat Kahil zijn eigen merrie(s) krijgt in zijn eigen PP. Dit jaar heeft hij op één van de 2 ruinen-PP's gestaan en soms gewisseld met de ruinen.
Maar voorlopig is hij gelukkig, zolang hij maar sociaal contact heeft met andere paarden glimlach
De PP's van De Groenen Hoek Scaled.php?server=257&filename=dsc08616d

Waarom een ruinenkudde en een merriekudde?
Omdat we af en toe veulens hebben en sommige ruinen zijn niet zo lief voor de veulens. Beter voorkomen dan genezen hé knipoog
Ook kunnen we aan de kant van de hengst(en) voorlopig geen merries zetten en aan de kant van de merries staan ze met meer dan genoeg.
Op de volle weide met pensioenpaarden mogen wel merries, maar dan meerdere want anders is er kans op rivaliteit tussen de ruinen aldaar.

Nog vragen, stel ze gerust glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.degroenenhoek.be
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Emptydo 20 okt 2011 - 7:23

Zo, dat is snel! Lekker veel ruimte compliment

Ik heb de kudde van 12 nog steeds gemengd staan, maar soms denk ik wel eens dat het makkelijker is ruinen en merrie's te scheiden. Dit omdat mijn ruin niet zomaar alle ruinen accepteert merken we nu. Dat levert heel wat denkwerk op. Ons geduld wordt op de proef gesteld. Hopelijk komt het goed, want ik kan en wil geen twee kuddes maken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Emptydo 20 okt 2011 - 11:06

Mooie foto's! Wat een enorme lappen grond zeg, heerlijk veel ruimte, en mooi zo met al die bomen er omheen.
Fijn dat je hengst wel 'sociale contacten' heeft en als hij straks zijn merriekudde heeft is hij natuurlijk helemaal de koning te rijk hyper!
Ik ben blij dat mijn ijslanderkudde van 7 stuks zo'n harmonieuze groep is; we hebben 3 ruinen en 4 merries, de rangorde is duidelijk en daar zijn ze allemaal tevreden mee. Iedereen knabbelt met iedereen, echt heel fijn. Maar ik realiseer me dat het niet overal zo gaat en dat geeft soms een hoop gepuzzel om het toch goed op te lossen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Cat

Cat


Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11
Leeftijd : 60
Woonplaats : België

De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Emptydo 20 okt 2011 - 11:13

marion schreef:
Zo, dat is snel! Lekker veel ruimte compliment
Ja ik was al een tijdje bezig met het uitzoeken van de foto's glimlach

marion schreef:
Ik heb de kudde van 12 nog steeds gemengd staan, maar soms denk ik wel eens dat het makkelijker is ruinen en merrie's te scheiden. Dit omdat mijn ruin niet zomaar alle ruinen accepteert merken we nu. Dat levert heel wat denkwerk op. Ons geduld wordt op de proef gesteld. Hopelijk komt het goed, want ik kan en wil geen twee kuddes maken.
Mijn ervaring is dat ruinen en merries handelbaarder zijn wanneer ze gescheiden staan. (Uitzonderingen buiten beschouwing gelaten!!)
Probleem is dat sommige ruinen gewoon hengsten zijn zonder de felle testosteron-opstoten. Maar de dominantie en drang om te beschermen blijft...

Belangrijk bij een gemengde kudde is dat dit soort ruinen hun eigen merrie(s) kunnen hebben.
Er zijn ook ruinen die hier helemaal geen last van hebben, die zijn ook meestal vrij onderdanig.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.degroenenhoek.be
Cat

Cat


Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11
Leeftijd : 60
Woonplaats : België

De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Emptydo 20 okt 2011 - 11:30

Marja schreef:
Mooie foto's! Wat een enorme lappen grond zeg, heerlijk veel ruimte, en mooi zo met al die bomen er omheen.
Dank je wel, Marja! glimlach
Ruimte hebben we zat! Moet ook als je grote kuddes wil houden hé.

Marja schreef:
Fijn dat je hengst wel 'sociale contacten' heeft en als hij straks zijn merriekudde heeft is hij natuurlijk helemaal de koning te rijk hyper!
Ik vind het erg belangrijk dat hij evenwichtig door het leven gaat. Er zijn zoveel hengsten die eenzaam en gefrustreerd rondlopen verdriet
Voor hem is het PP-systeem een zegen! Hij heeft veel nood aan beweging en moet langs alle kanten alles kunnen controleren hyper
Plus hij heeft heel weinig gras nodig. Hij eet ook verschrikkelijk graag en is al snel te dik. In zo'n PP wordt de hoeveelheid toch wel wat beperkt.

Marja schreef:
Ik ben blij dat mijn ijslanderkudde van 7 stuks zo'n harmonieuze groep is; we hebben 3 ruinen en 4 merries, de rangorde is duidelijk en daar zijn ze allemaal tevreden mee. Iedereen knabbelt met iedereen, echt heel fijn. Maar ik realiseer me dat het niet overal zo gaat en dat geeft soms een hoop gepuzzel om het toch goed op te lossen.
Ja het moet echt klikken in een gemengde groep. Op je foto's lijkt het ook zo'n harmonieus geheel compliment
Soms is het idd puzzelen, maar normaal gezien, als er ruimte genoeg is, komt dat toch wel goed.
Best meer merries dan ruinen in een groep, zeker als er zo'n halve "hengst" in rondloopt die de boel onder controle wil houden verontwaardiging
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.degroenenhoek.be
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Emptyvr 21 okt 2011 - 1:49

grappig, wij hebben eigenlijk nog nooit last gehad met ruinen, maar af en toe wel met een verschrikkelijk dominante chagrijnige merrie :<
Terug naar boven Ga naar beneden
Cat

Cat


Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11
Leeftijd : 60
Woonplaats : België

De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Emptyvr 21 okt 2011 - 2:25

fojoe schreef:
grappig, wij hebben eigenlijk nog nooit last gehad met ruinen, maar af en toe wel met een verschrikkelijk dominante chagrijnige merrie :<
Haha ja, dat kan ook gebeuren natuurlijk hilarisch
Het zijn niet altijd de mannen die de boel terroriseren hé knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.degroenenhoek.be
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Emptyvr 21 okt 2011 - 7:51

Cat schreef:Probleem is dat sommige ruinen gewoon hengsten zijn zonder de felle testosteron-opstoten. Maar de dominantie en drang om te beschermen blijft...
Belangrijk bij een gemengde kudde is dat dit soort ruinen hun eigen merrie(s) kunnen hebben.
Er zijn ook ruinen die hier helemaal geen last van hebben, die zijn ook meestal vrij onderdanig.

@@Ja, mijn ruin gedraagt zich idd als een hengst af en toe: beschermen van zijn merries. En als een ruin zich niet ionderdanig genoeg opstelt krijgt hij ervan langs.... Alleen zijn eigen zus moet hij boven zich laten grijns Maar dat werkt toch anders met merries en een ruin.
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Emptyvr 21 okt 2011 - 8:16

Ja, van dat soort ruinen lopen er meer rond.... Bij die van mij moet ik met bepaalde buurruinen er een pad van minstens 3 meter tussen maken, en dan nog kan het uit de hand lopen. Ik heb een keer gehad, dat hij met een machojongetje aan de andere kant (ik vermoed zo'n driejarige die net gecastreerd was) over het tussenstuk heen aan het gillen was, poepen, met de voorbenen slaan, naast elkaar oprennen, heen en weer, en op een gegeven moment dacht dat 'jochie': is ook niet leuk dat ik elke keer niet verder kan en die ouwe (mijnes dus) wel. Dus sprong dat 'jochie' de wei maar uit aan het eind, zo de akker ernaast op. Ik zag het gelukkig gebeuren, dus ik heb heel snel die van mij in de bak gezet, en ben toen achter het jonge paard aangegaan..... Ik zag de bui al hangen, dat ze anders met maar 1 tussendraadje met elkaar in contact zouden komen. Toen heb ik (nadat paard gevangen was) bij de buurman maar een extra verhoging op zijn omheining gemaakt, leek me de snelste oplossing. Mijn paard verdraagt dus ook alleen maar heel onderdanige ruinen als hij gemengd loopt met merries.

Ik denk dat het een stuk rustiger is met gescheiden kuddes, hoewel dominante merries die elkaar niet liggen elkaar ook verschrikkelijk te pakken kunnen nemen.

En met hengsten erbij moet je inderdaad nog weer beter nadenken hoe je wat bij/naast elkaar zet. Voor de hengst is het het leukst als hij toch een eigen maatje in zijn wei heeft, maar ik snap dat je zeker met paarden van andere mensen nog meer rekening moet houden met mogelijke risico's.

Maar volgens mij heb je echt een goed oplossing zo gevonden voor alle varianten, ziet er echt goed uit!
Terug naar boven Ga naar beneden
Cat

Cat


Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11
Leeftijd : 60
Woonplaats : België

De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Emptyvr 21 okt 2011 - 8:47

marion schreef:
@@Ja, mijn ruin gedraagt zich idd als een hengst af en toe: beschermen van zijn merries. En als een ruin zich niet ionderdanig genoeg opstelt krijgt hij ervan langs.... Alleen zijn eigen zus moet hij boven zich laten grijns Maar dat werkt toch anders met merries en een ruin.
Haha ocharme, onder de sloef bij zijn zus grijns
Maar bij wilde paarden is het ook zo hé: een leidende alpha-merrie en een beschermende hengst.
Al wie zich niet onderdanig gedraagt, krijgt klappen of wordt verjaagd!

En eigenlijk is een ruin niet natuurlijk.
Andere paarden zien een ruin als een hengst zonder hevige testosteron-opstoten of als een merrie die niet hengstig wordt verwarring
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.degroenenhoek.be
Cat

Cat


Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11
Leeftijd : 60
Woonplaats : België

De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Emptyvr 21 okt 2011 - 9:10

veernr1 schreef:
Ja, van dat soort ruinen lopen er meer rond.... Bij die van mij moet ik met bepaalde buurruinen er een pad van minstens 3 meter tussen maken, en dan nog kan het uit de hand lopen. Ik heb een keer gehad, dat hij met een machojongetje aan de andere kant (ik vermoed zo'n driejarige die net gecastreerd was) over het tussenstuk heen aan het gillen was, poepen, met de voorbenen slaan, naast elkaar oprennen, heen en weer, en op een gegeven moment dacht dat 'jochie': is ook niet leuk dat ik elke keer niet verder kan en die ouwe (mijnes dus) wel. Dus sprong dat 'jochie' de wei maar uit aan het eind, zo de akker ernaast op. Ik zag het gelukkig gebeuren, dus ik heb heel snel die van mij in de bak gezet, en ben toen achter het jonge paard aangegaan..... Ik zag de bui al hangen, dat ze anders met maar 1 tussendraadje met elkaar in contact zouden komen. Toen heb ik (nadat paard gevangen was) bij de buurman maar een extra verhoging op zijn omheining gemaakt, leek me de snelste oplossing. Mijn paard verdraagt dus ook alleen maar heel onderdanige ruinen als hij gemengd loopt met merries.
Wat een geluk dat er niets ernstig is gebeurd! Zo'n rivaliserende ruinen zijn bijna even erg als twee woeste hengsten shock
Die krijg je zomaar niet uit elkaar!

veernr1 schreef:
Ik denk dat het een stuk rustiger is met gescheiden kuddes, hoewel dominante merries die elkaar niet liggen elkaar ook verschrikkelijk te pakken kunnen nemen.
Dat klopt, vandaar dat wij ze gescheiden houden voorlopig.
We hebben al veel dominante merries gehad en ook daar zit veel verschil in: een dominante merrie is niet zomaar een alpha-merrie.
De alpha-merrie is heel zelfzeker en deinst voor weinig zaken achteruit. Alle andere merries respecteren haar en gaan haar ook uit de weg.
Dergelijke merries kom je niet vaak tegen.

Dominante, dikwijls chagrijnige merries kom je vaker tegen, maar ook zij wijken uiteindelijk voor de alpha-merrie.
Onderling kan je eens een meningsverschil zien, maar vroeg of laat keert de rust wel terug.

Ik heb eigenlijk weinig problemen met de paarden in onze kuddes.
(Met de eigenaars daarentegen heb ik wel al toestanden gehad agressie )

veernr1 schreef:
En met hengsten erbij moet je inderdaad nog weer beter nadenken hoe je wat bij/naast elkaar zet. Voor de hengst is het het leukst als hij toch een eigen maatje in zijn wei heeft, maar ik snap dat je zeker met paarden van andere mensen nog meer rekening moet houden met mogelijke risico's.
Ik doe er alles aan om het hem zo aangenaam mogelijk te maken!
Als het wat meezit krijgt hij volgend jaar zijn merrie(s) liefde

veernr1 schreef:
Maar volgens mij heb je echt een goed oplossing zo gevonden voor alle varianten, ziet er echt goed uit!
Dank je wel Veernr1 glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.degroenenhoek.be
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Emptyzo 23 okt 2011 - 8:16

Ha, ha, ja, Cat, heb je de paarden goed voor mekaar, heb je gedoe met eigenaren. Paardenmensen...... Weerhoudt mij er wel van om pensionklanten te nemen, je hebt niet alleen de paarden op je erf, maar ook de bijbehorende mensen. En daar heb ik voorlopig nog geen zin in. Maar ja, als je er je werk van maakt, moet je het er wel mee doen. Maar met zo'n superwei kunnen ze weinig te klagen hebben. compliment
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Emptywo 26 okt 2011 - 21:01

Wow, wat een ruimte! Super om te zien, van die grote kuddes op een PP. Daar kun je vast uren naar zitten kijken! Met zoveel paarden kan ik me goed voorstellen dat een PP ideaal is om als het ware subgroepjes te maken zonder de kudde echt te hoeven splitsen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Cat

Cat


Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11
Leeftijd : 60
Woonplaats : België

De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Emptydo 27 okt 2011 - 3:04

Wieteke schreef:
Wow, wat een ruimte! Super om te zien, van die grote kuddes op een PP. Daar kun je vast uren naar zitten kijken! Met zoveel paarden kan ik me goed voorstellen dat een PP ideaal is om als het ware subgroepjes te maken zonder de kudde echt te hoeven splitsen.
Ja ruimte zat! Daar ben ik onze medewerker-boer nog steeds dankbaar voor want het is dankzij hem dat we dit allemaal hebben kunnen opstarten aanbidding
En inderdaad, ik heb al veel meer geleerd van onze kuddes te bekijken dan van alle jaren ervoor als ruiter, groom en stalmeester. En wat een schitterend systeem die PP's!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.degroenenhoek.be
Gesponsorde inhoud





De PP's van De Groenen Hoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: De PP's van De Groenen Hoek   De PP's van De Groenen Hoek Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
De PP's van De Groenen Hoek
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Grootte van hoek-/eetpaddocks

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: