Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Hooi-kliko probleem

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Eliine




Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 13-12-10
Woonplaats : Noord-Holland

Hooi-kliko probleem Empty
BerichtOnderwerp: Hooi-kliko probleem   Hooi-kliko probleem Emptyma 13 dec 2010 - 10:08

Hallo iedereen!

Na steeds weer op dit forum terecht te zijn gekomen, heb ik me maar even aangemeld! Ik zit namelijk met een probleem.

Afgelopen week zijn we bezig geweest met het maken van slowfeeders. o.a. een fijnmazig hooinet, en een hooi-kliko. We hebben voor de kliko gekozen omdat deze buiten moet staan en het hooi zo mooi droog blijft, en omdat het makkelijk te verplaatsen moet zijn. Nu lopen we echter tegen een probleem aan. Het hooi wil niet goed doorzakken. We hebben er al een plank ingezet die schuin naar de onderkant toeloopt. Dit is een plaat multiplex (zeer gladde plank dus). Het hooi is redelijk grof.

Mijn vraag is nu dus eigenlijk, zijn hier misschien mensen die tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen, en ondanks een plank in de kliko ook met vastzittend hooi zitten? Nu schiet de kliko zijn doel namelijk voorbij, want na max. 1,5 uur plukken krijgen de pony's er geen spriet meer uit terwijl ie dan nog voor 2/3 vol zit!

Wie o wie heeft hier de geniale oplossing?

Dit is de kliko overigens: Hij staat het grootste deel van de tijd in de paddock zelf, vandaar dat het zo handig is dat ie waterdicht is!

Hooi-kliko probleem PC112704
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Hooi-kliko probleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooi-kliko probleem   Hooi-kliko probleem Emptydi 14 dec 2010 - 3:07

ik heb geen kliko, maar ik wil graag met je mee denken.
misschien zou het helpen om gewicht bovenop het hooi te leggen? (wat zware tegels ofzo).
Terug naar boven Ga naar beneden
Eliine




Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 13-12-10
Woonplaats : Noord-Holland

Hooi-kliko probleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooi-kliko probleem   Hooi-kliko probleem Emptydi 14 dec 2010 - 4:28

tegel hebben we al geprobeerd. Maar dan wordt het hooi heel erg in elkaar gedrukt en blijft het alsnog vlak boven het gaas hangen.

We zitten nu zelf te denken om het gat groter te maken zodat ze langer ervan kunnen eten voordat het helemaal naar achteren is gedrukt.
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Hooi-kliko probleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooi-kliko probleem   Hooi-kliko probleem Emptywo 15 dec 2010 - 2:01

Nina is hier denk een beetje 'kliko-deskundige'. Ik lees niet zo vaak meer iets van haar op het forum, maar misschien kun je haar een pm sturen. Daar krijgt ze denk ik bericht van in haar mail.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooi-kliko probleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooi-kliko probleem   Hooi-kliko probleem Emptywo 15 dec 2010 - 9:17

Ik dacht hetzelfde als Monique: vraag het Nina! Zij maakt en verkoopt hooi-kliko's dus ik neem aan dat ze ook wel eens geconfronteerd wordt met dit probleem. Het is iets wat ik overigens al vaker gehoord heb bij systemen die gebruikmaken van schuine planken waarlangs het hooi naar beneden moet glijden. Het probleem schijnt trouwens ook te maken te hebben met de zijwanden. De zijwanden van een dergelijke bak zouden nl. eigenlijk niet parallel moeten lopen (dus boven en onder even ver uit elkaar) maar naar onderen toe verder uit elkaar moeten wijken, zodat het hooi altijd naar beneden valt. De zijwanden van een kliko lopen echter naar onderen toe juist nog iets naar elkaar toe (m.a.w. de kliko is onderaan smaller dan bovenaan), dus dat versterkt het probleem nog.

En zo blijft er altijd iets om over te prakkizeren knipoog!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Eliine




Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 13-12-10
Woonplaats : Noord-Holland

Hooi-kliko probleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooi-kliko probleem   Hooi-kliko probleem Emptydi 28 dec 2010 - 8:00

Kleine update!

Onze hooi-kliko versie 2.0 grijns De plank wilde niet werken, op geen enkele manier. Ook heeft een van de pony's het voor elkaar gekregen om zich toch open te halen aan het betongaas, ondanks onze voorzorgsmaatregelen om geen scherpe randjes over te houden. Dus besloten om het even anders aan te pakken.

Hier een kleine foto impressie. Misschien nog handig voor deze of gene.

Eerst het gat breder gemaakt (let niet op het oude hooi dat er nog in zat knipoog hadden we er daarna pas uitgekieperd )
Hooi-kliko probleem IMG_3871

Daarna ipv betongaas een net gemaakt. Nog niet makkelijk om m vast te zetten aan de achterkant
Hooi-kliko probleem IMG_3873

En het hooi erin! Zie de eerste pony al gluren, ze vonden het weer machtig interessant.
Hooi-kliko probleem IMG_3875

Hooi-kliko probleem IMG_3876

Uiteraard werd de kliko meteen aan een uitgebreid onderzoek onderworpen
Hooi-kliko probleem IMG_3880

Hij werkt nu goed! Ze doen er lekker lang mee, want moeten wel moeite doen om het hooi eruit te krijgen, maar doordat ze aan het net kunnen schudden zakt het vanzelf naar beneden. Probleem dus opgelost, en toch een mooie waterdichte slow-feeder buiten staan glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooi-kliko probleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooi-kliko probleem   Hooi-kliko probleem Emptydi 28 dec 2010 - 13:04

Geweldige oplossing Eline compliment en heel leuk dat je het met foto's hebt geïllustreerd!

Hoe hebben jullie het net aan de achterwand bevestigd?

Ik bedacht me dat het ook nog mogelijk is (niet meer met deze maar met een nog hele kliko) om aan beide zijkanten onderin een opening te maken, zodat er van twee kanten paarden bij kunnen die naar elkaar toe wat minder verdraagzaam zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Eliine




Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 13-12-10
Woonplaats : Noord-Holland

Hooi-kliko probleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooi-kliko probleem   Hooi-kliko probleem Emptywo 29 dec 2010 - 0:32

Het net zit met schroeven vast. Aan de achterkant hebben we ze met een tang afgeknipt en bijgevijld zodat ze zich er niet aan kunnen bezeren. Officieel kunnen ze er niet bij, maarja het blijven Shetlanders natuurlijk kritisch

Twee gaten zou inderdaad ook kunnen ja Is bij ons niet nodig, ze zijn met zn vieren, en hebben nu een slowfeeder in de stal hangen en dus de kliko. Ze lopen steeds heen en weer, maar staan altijd met 2 of 3 aan een net te knabbelen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Hooi-kliko probleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooi-kliko probleem   Hooi-kliko probleem Emptydo 3 feb 2011 - 0:28

Goeie oplossing!!!

Inderdaad wel interessant om te lezen (ja laat, tijdje hier niet geweest) dat jullie ook tegen dezelfde problemen met de klikos aanlopen.
Hier hebben we het opgelost door met de schuinte van de plank te varieren en de kliko niet te vol te proppen.

Hier op stal vul ik smorgens zelf alle kliko's (zijn er inmiddels een stuk of 10) Ik schud het hooi dan goed uit en laat het er redelijk luchtig invallen.
Mijn ervaring is zodra je het aan gaat duwen, de paarden inderdaad een uur kunnen eten en dan zo'n mooi holletje hebben gefreubeld achter het gaas.
Als ik op stal ben schud ik het dan nog wel eens op maar dat is natuurlijk niet mogelijk als je maar 1 of 2 x per dag bij je paard 'op stal' bent.
Maar als ik me smorgens een beetje inhoud en ze niet te vol stop gaat het prima.

Wij hebben voor elk paard een kliko staan. We hebben een tijdje 4 kliko's en 5 paarden in een groep gehad maar dat gaf toch veel onrust. Terwijl er soms toch twee uit 1 kliko eten stond er ook regelmatig 1 zielig in een hoekje te kijken hoe de rest stond te eten.
Nu is het andersom en staan er 5 kliko's met 4 paarden en gaat het fantastisch. Ondanks dat er dus eetplaatsen genoeg zijn weordt er wel regelmatig gewisseld en dat zorgt weer voor meer beweging maar dan op een rustige manier.

Nu is mijn volgende missie hoe zet je ze 'hufterproof' vast. Aangezien ik vlakbij de padock slaap en op zondag morgen wel eens wil uitslapen... Nu staan de kliko's toch wel een beetje te klepperen als ze er een pluk hooi uit rukken. dit gaat soms echt met grof geweld. de meeste staan hier vast met strotouw (overal goed voor hihi) Alleen slijt dit op de duur toch door. Met ketting en karabijnhaken kan je het weer niet goed strak spannen en staan ze dus nog te bonken tegen het hek.
Sinds kort gebruik ik hier dus kabelspanners voor. (Een ijzer geval met een haak en een oog die je in kan draaien?) Dit is en sterk en goed te spannen.
Kortom we blijven verbeteren. Erg leuk om telkens het zo weer iets beter/handiger te maken.

Binnekort hoop ik ook weer nieuwe kliko's te krijgen dus kan ik al mijn nieuwe dingen weer uitproberen en lekker knutselen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooi-kliko probleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooi-kliko probleem   Hooi-kliko probleem Emptyvr 4 feb 2011 - 1:16

Nina schreef:
Sinds kort gebruik ik hier dus kabelspanners voor. (Een ijzer geval met een haak en een oog die je in kan draaien?) Dit is en sterk en goed te spannen.

Heb je daar foto's van Nina, want ik begrijp er niet veel van grijns blond.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Hooi-kliko probleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooi-kliko probleem   Hooi-kliko probleem Emptyvr 4 feb 2011 - 23:07

Eens kijken of ik er een plaatje van hier kan plakken...

Hooi-kliko probleem 1226827575_16_SXOM
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooi-kliko probleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooi-kliko probleem   Hooi-kliko probleem Emptywo 9 feb 2011 - 9:15

En hoe zet je dan eigenlijk precies de hooikliko's vast?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Hooi-kliko probleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooi-kliko probleem   Hooi-kliko probleem Emptyza 12 feb 2011 - 3:08

ojee daar heb ik dnek ik nog geen foto van hihi!
Maar ik neem een stuk ketting (kan je bijv bij de bouwmarkt halen)
Die sla ik om een wiel, daarna om een paal van het hek en dan om het andere wiel.
Waar de kettingen achter de kliko samen komen doe ik dan zo'n kabelspanner tussen om het geheel strak te draaien.
Zo klepperen ze niet zo als de paarden het hooi er uit staan te trekken. Aangezien dit vaak toch wel met grof geweld gaat.
Eerst zette ik ze gewoon met strotouw bijvoorbeeld vast (van die dikke van grote balen voordroog) maar die hielden het niet lang.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooi-kliko probleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooi-kliko probleem   Hooi-kliko probleem Emptyzo 13 feb 2011 - 0:34

Dank je, nu krijg ik er in gedachten (eindelijk blond) een beeld bij grijns!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Hooi-kliko probleem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooi-kliko probleem   Hooi-kliko probleem Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hooi-kliko probleem
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Plassen over hooi
» Hooi huisje
» Overdekte hooi-voerbakken
» Ervaring met deze hooi-'automaat'?
» Nieuwe hooi slowfeeder

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: