Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Ineens minder hooi eten

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Ineens minder hooi eten Empty
BerichtOnderwerp: Ineens minder hooi eten   Ineens minder hooi eten Emptywo 24 maa 2010 - 0:26

Ik merk dat mijn paarden de laatste dagen ineens minder hooi eten. Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat het gras begint te groeien (ze komen nog niet op de wei) en zie ze ook de hele dag langs het pad scharrelen om alle piepkleine opkomende sprietjes te verschalken. Maar daar krijgen ze bijna niets mee binnen, dus het is toch typisch dat ze zoveel hooi laten liggen. Ook de hoeveelheid mest is bijna de helft van normaal.
Zouden ze vinden dat nu er weer ECHT GRAS groeit, het (overigens prima) hooi niet meer interessant is? Hebben meer mensen deze ervaring op dit moment?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Ineens minder hooi eten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ineens minder hooi eten   Ineens minder hooi eten Emptywo 24 maa 2010 - 1:16

Heel apart, vooral omdat ze volgens jou dus niet veel anders binnen krijgen? Toch een bijzonder iets en dat je dus ook merkt dat de mest zelfs de helft minder is.
Ik kan je qua ervaring weinig zeggen, wij voeren op een andere manier. Maar ik merk in ieder geval zeker niet dat ze minder trek hebben in hooi, dat blijft gewoon hetzelfde.

Ze zitten verder wel prima in hun vel?

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Ineens minder hooi eten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ineens minder hooi eten   Ineens minder hooi eten Emptywo 24 maa 2010 - 1:38

Irene schreef:
Ze zitten verder wel prima in hun vel?
Ja hoor, uitstekend zelfs glimlach. Ik heb echt het idee dat hun innerlijke 'seizoensklok' zegt dat het weer tijd is voor vers gras en ik heb al eerder gemerkt dat ze dan zeer eigenwijs en volhardend kunnen zijn :<. Hebben ze toch even pech, want de wei is er nog lang niet aan toe om al begraasd te worden. Eerst nog mest erover (gecomposteerde paardenmest, a.s. zaterdag gaat dat gebeuren) en dan groeien, groeien, groeien!
Het is niet zo dat de paarden niks meer eten hoor, wat hooi betreft, maar wel ineens heel veel minder. Kan op zich ook geen kwaad, er kunnen wel wat onsjes af hier en daar grijns. Maar ik vond het toch wel weer apart gedrag.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Ineens minder hooi eten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ineens minder hooi eten   Ineens minder hooi eten Emptywo 24 maa 2010 - 4:05

Grappig, het viel mij op dat mijn paarden vannacht ook amper hooi hadden gegeten en dat ook de hoeveelheid mest die ik 's ochtends tegen kom, vanochtend echt een stuk minder was. Verder zitten ze bij mij ook prima in hun vel.
Die van mij mogen overigens wel elke dag 1 tot 2 uur op de wei maar dat had tot nu toe geen invloed op het hooi eten 's nachts.

Zou het kunnen komen door de hogere temperaturen en het verharen (ik kan er geen redenatie achter bedenken).
Volgens mij had ik dit voorgaande jaren ook wel aan het eind van de winter, net of ze het hooi gewoon zat zijn of zo (in de herfst hebben ze dat ook met het gras, dan komen ze veel vaker naar de paddock om hooi te eten en staan veel minder te grazen).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Ineens minder hooi eten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ineens minder hooi eten   Ineens minder hooi eten Emptydo 25 maa 2010 - 1:40

Bij Berith dus ook, toch apart. Wellicht toch met de verandering van het seizoen te maken. De temperatuur is ook wel erg hoog voor de tijd van het jaar.
Gelukkig dat de paarden verder wel goed in hun vel zitten glimlach

Ik ben benieuwd of volgend jaar precies hetzelfde gebeurt bij jullie, maar dat is nog lang wachten grijns

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Ineens minder hooi eten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ineens minder hooi eten   Ineens minder hooi eten Emptydo 25 maa 2010 - 2:53

Berith schreef:
net of ze het hooi gewoon zat zijn of zo (in de herfst hebben ze dat ook met het gras, dan komen ze veel vaker naar de paddock om hooi te eten en staan veel minder te grazen).
Ja precies, dat laatste herken ik ook Berith, nu je het zegt glimlach! Ik denk dat dit gewoon de reden is, klinkt heel aannemelijk. Het zijn weer net mensen, het gaat ze gewoon op een bepaald moment allemaal vervelen grijns.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Ineens minder hooi eten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ineens minder hooi eten   Ineens minder hooi eten Emptydo 25 maa 2010 - 3:01

van dit alles merk ik niets bij mijn paardjes.
Die zijn blij met alles wat ze krijgen als het maar eten is.

Het leuke wat ik altijd vind als ik met het schrikdraad bezig ben dan denkt Laico altijd dat hij verplaatst wordt naar een ander stukje.
Gaat dan zenuwachtig langs het draad staan en af en toe heen en weer lopen, net of hij wil zeggen we gaan zo verhuizen.
Hij hinnikt dan altijd als ik weer wegga, zo van hallo, vergeet je niet iets aanbidding .
Had ik van de week ook toen ik alle draden er weer uithaalde voor als ze komen injecteren. Dan denkt hij meteen dat het weidezeizoen is begonnen aanbidding .
Hij staat dan ongeduldig bij het hek te wachten.
Maar later gaat hij beteuterd weer hooi eten.
Het zijn inderdaad net mensen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Ineens minder hooi eten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ineens minder hooi eten   Ineens minder hooi eten Emptydo 25 maa 2010 - 3:24

Zou het kunnen zijn dat doordat ze de hele dag verse sprietjes zoeken ze een soort over hun knaag behoefte heen zijn.
Een beetje hoe zuigbehoefte en werkelijk honger bij baby's los van elkaar staat.
Kan me voorstellen dat als ze de hele dag moeten zoeken naar sprietjes dat snachts lekker dutten is. Een soort tevreden gevoel?
Of dicht ik ze nu te veel mesenlijke eigenschappen toe?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Ineens minder hooi eten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ineens minder hooi eten   Ineens minder hooi eten Emptydo 25 maa 2010 - 5:42

Marja schreef:
Berith schreef:
net of ze het hooi gewoon zat zijn of zo (in de herfst hebben ze dat ook met het gras, dan komen ze veel vaker naar de paddock om hooi te eten en staan veel minder te grazen).
Ja precies, dat laatste herken ik ook Berith, nu je het zegt glimlach! Ik denk dat dit gewoon de reden is, klinkt heel aannemelijk. Het zijn weer net mensen, het gaat ze gewoon op een bepaald moment allemaal vervelen grijns.

Ik kan me niet voorstellen dat ze het op een gegeven moment gewoon zat zijn. Volgens mij komt dat meer doordat het gras aan het einde van het seizoen zodanig kort is, minder voedingsstoffen bevat en minder vult. De paarden hebben dan echt behoefte aan aanvullend hooi.
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Ineens minder hooi eten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ineens minder hooi eten   Ineens minder hooi eten Emptydo 25 maa 2010 - 8:30

Kan zijn, maar dit is niet de eerste keer dat ze aan het eind van de winter geen zin meer in hooi hebben, ook dat hebben ze eigenlijk ieder jaar rond deze tijd.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Ineens minder hooi eten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ineens minder hooi eten   Ineens minder hooi eten Emptyvr 26 maa 2010 - 0:54

Ik doelde op de herfst wat m.i. dus heel logisch is knipoog .
Terug naar boven Ga naar beneden
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Ineens minder hooi eten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ineens minder hooi eten   Ineens minder hooi eten Emptyvr 26 maa 2010 - 10:10

oeps
Stom stom stom, ik was vergeten te kijken of de kliko nog vol zat. (eerste nadeel gevonden?)
Dus mijn paardje had paar uur zonder hooi gestaan. Nou dat heb ik geweten! Hij scheet werkelijk als een rijger.
Ik wist al dat hij heel gevoelig op de darmen was, maar dat het zo erg was.
Zolang ik er maar voldoende ruwe celstof in weet te krijgen gaat het goed maar met zo'n situatie gaat het dus gelijk mis.
Enkele uren na nieuw hooi en heel wat wiesencobs ging het gelukkig al weer beter!
Dus die van mij eet ook minder maar dan niet vrijwillig oeps verwarring verwarring
Slechte baas ben ik toch. Wel weer een goede om me wakker te schudden en goed scherp te blijven wat voeding betreft.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Ineens minder hooi eten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ineens minder hooi eten   Ineens minder hooi eten Emptyvr 26 maa 2010 - 10:54

Nina schreef:
Zou het kunnen zijn dat doordat ze de hele dag verse sprietjes zoeken ze een soort over hun knaag behoefte heen zijn.
Een beetje hoe zuigbehoefte en werkelijk honger bij baby's los van elkaar staat.
Dat zou best eens kunnen. Ik heb wel eens ergens gelezen dat hoeveel paarden eten meer met het aantal kauwbewegingen te maken heeft dan met de daadwerkelijke hoeveelheid voedsel die ze binnengekregen hebben. Met die jonge, kleine grassprietjes zijn ze wel aan het kauwen maar krijgen natuurlijk nauwelijks iets binnen. Hun ingebouwde 'kauwbewegingenteller' (leuk woord voor galgje :<) zegt dan op een bepaald moment "pauzeren, het is weer even genoeg geweest!" terwijl ze nauwelijks iets op hebben.

De laatste dagen eten ze trouwens weer iets meer hooi, maar nog steeds minder dan voorheen. Ik acht ze als altijd-vretende-nooit-genoeg-hebbende-dikzakken ook eigenlijk niet zo verstandig dat ze stoppen met eten omdat ze zichzelf op dieet hebben gezet :<...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Ineens minder hooi eten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ineens minder hooi eten   Ineens minder hooi eten Emptydo 1 apr 2010 - 0:30

Eergisteren en gisteren hadden mijn paarden ineens alle hooibakken weer netjes leeg gegeten, dus ik dacht dat ze weer een beetje tot hun positieven waren gekomen. Maar nee hoor... afgelopen nacht hebben ze weer vrijwel niets gegeten; ik ging vanochtend hooi voeren maar alle bakken zaten gewoon nog vol absurd! Het is precies hetzelfde hooi, dus daar kan het niet aan liggen. De paarden zijn momenteel gewoon ontzettend wispelturig. Ze zijn ook erg fris; gisterochtend hebben de drie merries bv. twee ronden door het hele PP gesjeesd. Echt keihard, met enorme bokken ertussen. Kría liep er zelfs bij te hinniken :<. Ziek zijn ze dus beslist niet, haha. Ik hou het er maar op dat ze de lente in hun bol hebben en GRAS willen grijns!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Ineens minder hooi eten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ineens minder hooi eten   Ineens minder hooi eten Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Ineens minder hooi eten
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Herfstgedrag: blaadjes eten in het PP
» Even minder harmonie in de kudde
» Zand eten?
» Plassen over hooi
» Dennenbomen eten

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gedrag-
Ga naar: