IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Deel | 

Even minder harmonie in de kudde

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
MoniqueBuu

Aantal berichten : 944
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 48

BerichtOnderwerp: Even minder harmonie in de kudde   do 16 nov 2017 - 5:29

Afgelopen januari is 'mijn eigen' Omar heel onverwacht ingeslapen. Hij was de leider van de kudde van in totaal 15 paarden. Hij was een geweldig goede, natuurlijk leider. Zijn overlijden had dan ook een flinke impact op de kudde. Maar ik heb vol bewondering gekeken, hoe de kudde het leven weer oppakte. Eerst 'stuurloos', maar steeds meer nam Jake het leiderschap over. Hoewel Jake geen geboren leider is, heeft hij het toch behoorlijk goed afgekeken van Omar. Jake heeft Omar altijd ondersteund in zijn leiderschap, maar het was toch wel heel iets anders, dat hij het nu in z'n eentje verder moest doen.
In maart schreef ik een keer op mijn Facebook, dat Jake toen een stukje leiding nodig had, wat ik hem nooit had hoeven geven, omdat Omar dat altijd had gedaan. Ik was toen even erg verdrietig, omdat ik dat toen dus over moest nemen, omdat geen enkel ander paard in de kudde Jake die leiding kon geven. Op zulke momenten mis ik Omar dan weer even heel erg.
Gelukkig is dat helemaal goed gekomen, en liep het weer een hele tijd 'gesmeerd'.
Tot 5 weken geleden Orion volledig onverwacht is ingeslapen. Wat ik totaal niet verwacht had, maar wat toch lijkt te gebeuren, is dat dit overlijden nog een veel grotere impact op de kudde heeft. Orion was wel een ontzettend sociaal paard, hij kon met iedereen overweg. Maar hij was totaal niet hoog in de rangorde. Daardoor had ik niet aan zien komen, dat het zoveel tijd zou gaan kosten, voordat iedereen weer een beetje z'n plekje heeft teruggevonden.
Terug naar boven Go down
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin

Aantal berichten : 3200
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: Even minder harmonie in de kudde   za 18 nov 2017 - 10:14

Bijzonder en ingrijpend hè, die veranderingen en dynamiek in een kudde...
Ik raak er steeds meer van overtuigd, dat het uitgangspunt van de 'lineaire rangorde' sowieso te simpel is. Het leven in een kudde paarden heeft veel meer lagen dan dat. Ik denk ook niet dat er zoiets is als één leider, en daarna een 'trappetje' van steeds lager in rang staande paarden. Ik heb in onze eigen kudde bv. bij mijn merries Kría, Saegola en Sefja gezien dat er tussen hen een merkwaardige 'driehoekshiërarchie' bestaat. Saegola is onderdanig aan Kría, Sefja is onderdanig aan Saegola, en Kría is onderdanig aan Sefja. Dat lijkt niet logisch, maar het is wel heel duidelijk hoe het er tussen hen aan toe gaat.
Verder hebben we nog Frosti, die ogenschijnlijk de laagste in rang is (omdat hij zich door alle andere paarden van zijn plek laat zetten), maar tegelijkertijd is hij erg geliefd bij de andere paarden, en is hij in mijn ogen het meest wijze en stabiele paard in de hele kudde.
Birki is de 'baas' van de kudde (omdat alle paarden plaats voor hem maken), maar ik vind hem absoluut geen leider, want hij lijkt helemaal niet bezig te zijn met het welzijn van de andere kuddeleden. Hij vindt het alleen maar vanzelfsprekend dat ze allemaal doen wat hij wil. In onze kudde zie ik dus niet echt een leider, maar wel een groep met paarden die heel harmonieus samenleven.
Ik denk dat ieder lid van een kudde zijn/haar eigen talenten heeft, en dat paarden heel goed in staat zijn om die talenten in te zetten voor een harmonieuze samenwerking, waarbij soms de een het voortouw ergens in zal nemen, en op een ander moment weer een ander. Dat neemt niet weg dat er natuurlijk wel een uitgesproken leider in een kudde aanwezig kan zijn, die heel duidelijk een belangrijke taak heeft. Alleen is dat niet in iedere kudde het geval.
Het is en blijft allemaal heel intrigerend!

http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

Aantal berichten : 944
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 48

BerichtOnderwerp: Re: Even minder harmonie in de kudde   ma 20 nov 2017 - 8:09

Zo'n driehoeksverhouding in de rangorde herken ik wel, dat heb ik ook meermaals gezien inderdaad.
En de omschrijving die je van Frosti geeft, ging denk ik ook heel erg op voor Orion. Die was ook zeer geliefd bij de anderen. Maar dat het zo'n stabiele factor in de kudde was, heb ik minder in de gaten gehad.

Zo vergis ik me ook nog wel eens, wie er het meeste tijd nodig heeft om afscheid te nemen, bij het overlijden van een kuddegenoot. Het zou maar zo eens kunnen, dat de meest hechte vrienden, al afscheid nemen in de laatste tijd (uur?, kwartier?) van het leven. Dat gevoel heb ik heel sterk gehad bij een bepaald paard.
Het is en blijft inderdaad heel intrigerend.
Terug naar boven Go down
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin

Aantal berichten : 3200
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: Even minder harmonie in de kudde   di 21 nov 2017 - 23:29

Na de dood van Randver heb ik inderdaad ook gemerkt dat het afscheid nemen heel individueel verschillend was. Frosti lag bv. ‘ s Ochtends vroeg al een hele poos bij Randver in de paddock, een paar anderen stonden een poos al gapend vlak naast hem, terwijl nog een paar anderen helemaal geen belangstelling leken te hebben. Ik vond het bijzonder om te zien.

http://www.paddockparadijs.nl

Even minder harmonie in de kudde
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Minder goed nieuws uit Limburg

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gedrag-
Ga naar: