Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Bio Ron op bezoek

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Bio Ron op bezoek Empty
BerichtOnderwerp: Bio Ron op bezoek   Bio Ron op bezoek Emptyza 28 jan 2017 - 8:19

De titel zegt het al.. wij hebben Ron op bezoek gehad. Het is alweer een paar weken geleden, maar ik dacht net opeens dat het misschien wel leuk was om hier te delen.

Na veel te hebben gelezen op dit forum en andere sites zat ik redelijk met mijn handen in het haar mbt het weidemanagement.. want dat het vette koeiengras dat we nu hebben niet ideaal is wist ik.. maar waar begin je?

Bio Ron bleek de mogelijkheid te hebben een consult aan huis te doen. Wil daarbij ook nog het stomme toeval dat hij een dorp verderop woont (nooit geweten).
Hij is langs geweest en heeft een uitgebreid plan voor ons geschreven. Echt een meer jaren plan.. met wat, waar, wanneer en hoe op het land te doen.

Ik ben er echt dolgelukkig mee! En nee ik heb geen aandelen hoor haha. Maar als je met de handen in het haar zit mbt je land of je bent een newbie net als wij is dit een echte aanrader.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Bio Ron op bezoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bio Ron op bezoek   Bio Ron op bezoek Emptyzo 29 jan 2017 - 0:09

Wat leuk dat je dit deelt AC compliment . Zou je eens een tipje van de sluier willen oplichten m.b.t. het advies wat jij van Ron hebt gehad? Niet dat zijn advies zomaar toepasbaar zal zijn op ieders situatie, maar gewoon om eens een idee te krijgen van wat zo'n advies allemaal inhoudt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Bio Ron op bezoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bio Ron op bezoek   Bio Ron op bezoek Emptyzo 29 jan 2017 - 1:13

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar! glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Bio Ron op bezoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bio Ron op bezoek   Bio Ron op bezoek Emptyzo 29 jan 2017 - 3:00

Owja tuurlijk. Ik snap ook hoe je de vraag bedoelt.. maar al zou ik het hele plan hier neerzetten dan verschilt het nog heel erg per weide wat te doen. Maar het hele plan is een paar pagina's lang dus dat was ik toch niet van plan lekker puh

Nee maar in grove lijnen.. eerst een jaar helemaal niks (goed begin vond ik zelf haha). Het is nu vet raai (schrijf ik vast verkeerd) gras. Het is altijd bemest geweest en is nu een soort gras op steroïde alsdus Ron. In de zomer/begin najaar twee keer maaien en afvoeren. Dat wil de buurman wel hebben dus dat komt mooi uit. Dan een grote hoeveelheid lavagruis erop brengen in jaar twee. Vervolgens doorzaaien met andere grassoorten. Hij heeft dan heel specifiek beschreven welk mengsel voor ons geschikt is (in een bepaalde verhouding) rekening houdend met het feit dat er minimaal een IJslander opkomt. Doorzaaien vanaf het tweede jaar met kruiden.
En als je ook bloemenvelden wil om bijen aan te trekken moet je stukjes afzetten en met een bijen mengsel inzaaien.
En dan het derde jaar schelpkalk erover doen en Dat eens in de vijf jaar herhalen.

Voor jullie waarschijnlijk niks nieuws.. en ik was er denk ik uiteindelijk ook wel uitgekomen met alle adviezen op zijn site.. maar dan was ik denk ik altijd onzeker gebleven. Ik ben echt zo groen als gras (flauw hè) als het op weideonderhoud aankomt.
Terug naar boven Ga naar beneden
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Bio Ron op bezoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bio Ron op bezoek   Bio Ron op bezoek Emptyzo 29 jan 2017 - 3:04

Ow en nog een stukje voor de ecostal en composteren.. dat vergeet ik helemaal omdat dit een meer algemeen stukje is. Onze vraag ging ook niet hierover, dit hoort in principe bij het advies dus heeft hij het algmeeen gehouden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Bio Ron op bezoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bio Ron op bezoek   Bio Ron op bezoek Emptyzo 29 jan 2017 - 23:12

Oh, het is wel nieuw voor mij hoor knipoog . Ik ben helemaal niet deskundig op het gebied van weideonderhoud (al schijnen veel mensen te denken van wel, omdat ik een website heb waar ik wat informatie heb verzameld).
Dat maaien en afvoeren is zeker omdat het te veel voedingsstoffen achterlaat als je het gras zou laten liggen (gezien het feit dat het toch al zo overbemest is)?
Ik lees niets over bemesten met bv. gecomposteerde paardenmest o.i.d., of komt dat pas in een later stadium?
En dat doorzaaien met kruiden, moet je dat eenmalig doen, of ook af en toe weer herhalen? (omdat je schrijft 'vanaf het tweede jaar')

Ik ben heel benieuwd hoe het uit gaat pakken. Ga je foto's maken van de veranderingen in de loop van de komende jaren en ons op de hoogte houden grijns ?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Bio Ron op bezoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bio Ron op bezoek   Bio Ron op bezoek Emptyma 30 jan 2017 - 8:18

Ja maar aldoende leert men en jij bent best al een tijd bezig natuurlijk glimlach

Het bemesten inderdaad met gecomposteerde paardenmest.. dan hoeft echter pas op het moment dat dat er van eigen paarden is, dus dat is jaar drie.

Ja het doorzaaien is zeer afhankelijk van hoe het aanslaat. In princiepe een keer maar het kan dan het nog eens moet omdat het niet genoeg aanslaat.

Het afvoeren is inderdaad omdat de kwaliteit van het gras nog totaal niet goed is. Er zijn voldoende paarden die dat hun hele leven krijgen en het er ogenschijnlijk goed op doen.. maar zeker met oog op IJslanders zou ik dat niet riskeren zei hij.

Ja ik ga zeker foto's maken! Er is nu nog niet heel veel te zien omdat het gras eigenlijk al min of meer in ruste was toen we begonnen zijn met verschralen.
Er komen straks toch een lading foto's aan als mijn veelbegeerde paddock eindelijk af is hoera
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Bio Ron op bezoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bio Ron op bezoek   Bio Ron op bezoek Emptyma 30 jan 2017 - 22:51

AC! schreef:
Het afvoeren is inderdaad omdat de kwaliteit van het gras nog totaal niet goed is. Er zijn voldoende paarden die dat hun hele leven krijgen en het er ogenschijnlijk goed op doen.. maar zeker met oog op IJslanders zou ik dat niet riskeren zei hij.

Ik weet er alles van! IJslanders zijn enorm sobere paarden waar dus echt geen koeiengras in moet, dat is vragen om problemen. Sowieso is gras al gauw te veel/rijk voor ze. Ik heb mijn eczeempaard zeker 80% beter gekregen door hem een jaar lang van het gras af te houden en alleen hooi te geven, en na dat jaar heel geleidelijk en gedoseerd het gras weer in te voeren.

Ik kijk uit naar je foto's en ervaringen glimlach .
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Bio Ron op bezoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bio Ron op bezoek   Bio Ron op bezoek Emptyma 30 jan 2017 - 23:33

Ja precies! Ik wist dit inderdaad ook al en wil dit absoluut niet riskeren.

Ja ben zelf ook zo benieuwd haha! Ik hou jullie op de hoogte grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
LindavanEverdink




Aantal berichten : 22
Registratiedatum : 30-05-15
Leeftijd : 38
Woonplaats : Altforst

Bio Ron op bezoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bio Ron op bezoek   Bio Ron op bezoek Emptydo 18 mei 2017 - 21:24

Wat interessant AC.
Ik zit zelf ook regelmatig op zijn website te kijken en ben aan het kijken hoe wij het gaan aanpakken met ons weiland. Zijn ideeën spreken mij erg aan. Misschien moet ik hem ook maar eens uitnodigen bij ons om een goed plan van aanpak te gaan maken. Ook wij hebben hier raaigras staan, waar ik liever een kruidenweide voor in de plaats zie.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dierenbegrijpen.nl
Gesponsorde inhoud





Bio Ron op bezoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bio Ron op bezoek   Bio Ron op bezoek Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Bio Ron op bezoek
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: