Rond mijn wei zitten sinds een paar jaar ook veel konijnen. Op het moment lijkt de populatie kleiner dan vorig jaar, toen zag ik tijdens het mestruimen vaak een stuk of 10 verschillende, en dat zal vast niet de hele familie geweest zijn...
Bij mij wonen ze vooral in de sloten rond mijn wei, maar incidenteel zit er in de wei zelf ook een hol. Als je een diervriendelijke oplossing wilt, kun je misschien overwegen om een soort berg of wal van grond te maken, waarschijnlijk zullen de konijnen daar dan liever hun gangen in graven dan in de wei. En anders kun je misschien een klein hoekje van het perceel afzetten en laten verwilderen. Zo'n omgeving zal voor de konijnen waarschijnlijk een stuk aantrekkelijker (want veiliger) zijn dan een stuk wei met korter gras.
Meestal zie je dat konijnenpopulaties na een paar jaar groei weer flink krimpen vanwege ziekten (hier in de buurt ging vorig jaar ook een ziekte rond - ik vond toen in een paar dagen tijd 3 dode konijnen, maar daarna merkte ik alleen dat er minder konijnen te zien waren). Bij mij is het hierdoor nog geen plaag geworden, en ik vind het daarom nog steeds leuk om konijnen in de wei te zien. Ik controleer wel op diepe holen, omdat ik die eng vind voor de ponybenen. Mijn wei is soweiso enorm hobbelig, dus de ondiepere kuilen die konijnen graven vind ik niet erg. De pony's weten inmiddels dat de grond ongelijk is, en zullen daar niet snel door struikelen.