Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Konijnenholen in de wei

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Silver_Fox




Aantal berichten : 33
Registratiedatum : 19-12-15

Konijnenholen in de wei Empty
BerichtOnderwerp: Konijnenholen in de wei   Konijnenholen in de wei Emptyzo 20 dec 2015 - 23:10

De konijntjes zijn zo leuk om te zien, maar nu wordt het toch echt te gortig. Ze zijn naar de paardenwei verhuisd en er zitten nu grote holen in de wei.  Ik heb er 1 dicht kunnen gooien met paardenmest erboven op maar de andere graven ze zo weer open. Ook zit de hele wei vol met kleine gaatjes van 20 cm diep, die ook weer lekker verstop zitten onder het gras of blad.

Ik denk er aan om een fretteur in te schakelen (ik wou hier een link plaatsen maar omdat ik nieuw ben mag ik geen externe link plaatsen voor 7 dagen teleurstelling maar volgens de website vangen ze de konijnen en zetten ze de konijnen ergens anders uit)  Heeft iemand ervaringen met een overschot aan konijnen met misschien een do-it-yourself oplossing?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Konijnenholen in de wei Empty
BerichtOnderwerp: Re: Konijnenholen in de wei   Konijnenholen in de wei Emptyzo 20 dec 2015 - 23:48

Oeps, da's ook niet fijn kritisch ... Konijnen in de wei heb ik hier gelukkig niet, ik vind mollen al erg genoeg en die zitten hier soms zat!
Ik kan je dus helaas niet helpen.

(N.B. die maatregel van geen externe link in de eerste 7 dagen is een anti-spammaatregel, die moet voorkomen dat iemand even snel lid wordt om het forum vol met spam te gooien en dan weer te vertrekken. Voor die mensen is het niet interessant als ze eerst een week moeten wachten knipoog .)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Konijnenholen in de wei Empty
BerichtOnderwerp: Re: Konijnenholen in de wei   Konijnenholen in de wei Emptyma 21 dec 2015 - 0:10

Rond mijn wei zitten sinds een paar jaar ook veel konijnen. Op het moment lijkt de populatie kleiner dan vorig jaar, toen zag ik tijdens het mestruimen vaak een stuk of 10 verschillende, en dat zal vast niet de hele familie geweest zijn...

Bij mij wonen ze vooral in de sloten rond mijn wei, maar incidenteel zit er in de wei zelf ook een hol. Als je een diervriendelijke oplossing wilt, kun je misschien overwegen om een soort berg of wal van grond te maken, waarschijnlijk zullen de konijnen daar dan liever hun gangen in graven dan in de wei. En anders kun je misschien een klein hoekje van het perceel afzetten en laten verwilderen. Zo'n omgeving zal voor de konijnen waarschijnlijk een stuk aantrekkelijker (want veiliger) zijn dan een stuk wei met korter gras.

Meestal zie je dat konijnenpopulaties na een paar jaar groei weer flink krimpen vanwege ziekten (hier in de buurt ging vorig jaar ook een ziekte rond - ik vond toen in een paar dagen tijd 3 dode konijnen, maar daarna merkte ik alleen dat er minder konijnen te zien waren). Bij mij is het hierdoor nog geen plaag geworden, en ik vind het daarom nog steeds leuk om konijnen in de wei te zien. Ik controleer wel op diepe holen, omdat ik die eng vind voor de ponybenen. Mijn wei is soweiso enorm hobbelig, dus de ondiepere kuilen die konijnen graven vind ik niet erg. De pony's weten inmiddels dat de grond ongelijk is, en zullen daar niet snel door struikelen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Konijnenholen in de wei Empty
BerichtOnderwerp: Re: Konijnenholen in de wei   Konijnenholen in de wei Emptyma 21 dec 2015 - 0:19

Ik zag de foto's van je perceel pas nadat ik het bovenstaande bericht had getypt. Omdat je zo dicht bij een bos woont (waar de konijnen waarschijnlijk veel beschutte plekjes kunnen vinden), zijn mijn bovenstaande suggesties waarschijnlijk niet relevant knipoog .
Terug naar boven Ga naar beneden
Silver_Fox




Aantal berichten : 33
Registratiedatum : 19-12-15

Konijnenholen in de wei Empty
BerichtOnderwerp: Re: Konijnenholen in de wei   Konijnenholen in de wei Emptyma 21 dec 2015 - 0:33

@Marja, ik snap het helemaal wat de spam betreft glimlach  
Wij hebben inderdaad ook erge problemen gehad met mollen

@Wieteke, het is een slimme suggestie hoor, het is alleen zo dat er op de grasheuvel die we hebben (ik noem het altijd de Waterschapsheuvel) we altijd al konijnen hebben gehad wat jaren lang goed is gegaan, maar ze zijn zich nu dus aan het uitbreiden in de wei. Op zich zijn die kleine holletjes niet zo erg maar ik heb geen bak dus als ik in de wei ga rijden vind ik het wel een beetje gevaarlijk, plus dat ik er met mijn klompen steeds over struikel absurd

Het is hier gewoon een paddock paradijs voor konijnen: gras, heuvel, bos, veel bramen en lekker veilig.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Konijnenholen in de wei Empty
BerichtOnderwerp: Re: Konijnenholen in de wei   Konijnenholen in de wei Emptyma 21 dec 2015 - 6:07

Dan toch maar een gaashek (deels ingegraven) rond je hele perceel grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Konijnenholen in de wei Empty
BerichtOnderwerp: Re: Konijnenholen in de wei   Konijnenholen in de wei Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Konijnenholen in de wei
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: