Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Weidebeheer

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Weidebeheer Empty
BerichtOnderwerp: Weidebeheer   Weidebeheer Emptyzo 9 aug 2015 - 5:45

Ik hoop dat aantal mensen bij hier op weg kunnen helpen.

Ik heb een prachtige weide tot mijn beschikking ik mag er alles mee wat ik zou willen.

Nu is de situatie op moment zo, mijn pony's lopen op een PP.
En in midden hebben ze 1 stuk strook begrazing. (op onbemeste grond)
In de afgelopen jaren is er niets aan de weide gedaan, enkel in voorjaar werd er minimaal aan Kunstmest gestrooid.
En daar bleef alles bij, het werd zeer intensief begraasd.
Toch ondanks de kunstmest blijft het gras op minimaal niv (lees: 2 cm hoog) En sommige stukken staat het heel hoog ?

NU op dit moment is het zo dat op meerdere stukken gras staat, wat door de pony's niet gegeten wordt.
Ze lijkt het niet lekker te vinden. Zelfs op de strook begrazing laten ze het staan.
Dit wil ik uit de weide hebben, maar HOE?? volgens de eigenaar wordt het elk jaar erger.

Ik wil er naar toe werken dat het een evenwichtige natuurweide wordt. Met verschillende soorten grassen..
Waar Sophie/Nicky/toekomstige paard vrij en fijn kunnen grazen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Weidebeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weidebeheer   Weidebeheer Emptyzo 9 aug 2015 - 9:54

Je zult altijd blijven houden dat paarden bepaalde stukken gras niet eten, dat is een bekend verschijnsel. Ik zie dat hier ook, en het zijn vaak de stukken die wij er juist lekker mals en sappig uit vinden zien. Maar om een of andere reden denken de paarden daar anders over en poepen ze er alleen maar op lekker puh .
Wij maaien altijd het overgebleven gras van een afgegraasde strook met de bloter kort af, zodat het in ieder geval geen vies rottend boeltje wordt.

Kunstmest zou ik sowieso niet gebruiken. Het voegt niets nuttigs aan de grond toe en zorgt alleen maar voor één korte groeispurt en daarna is het weer over. Bovendien kunnen gevoelige paarden van gras dat met kunstmest wordt bemest huidproblemen en jeuk krijgen.

Misschien kun je de wei een keer door laten zaaien met een gevarieerd grasmengsel, zodat er weer wat meer variatie is? En verder zullen er waarschijnlijk de nodige tekorten zijn in de bodem, vooral als er uitsluitend met kunstmest bemest wordt. Met helemaal niet bemesten, waarvan veel mensen denken dat dat goed is, kom je er ook niet, want dan komt er helemaal geen voeding meer in de grond.
Misschien kan je eens advies inwinnen bij Bio-Ron?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Weidebeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weidebeheer   Weidebeheer Emptyzo 9 aug 2015 - 22:47

Een enkel mineraal, zoals Magnesemon, wordt ook onder kunstmest verstaan. Dus niet alleen '3x15'. Dus als er alleen 'kunstmest' gezegd wordt, dan weet je eigenlijk nog niets. Nav een grondmonster zou je kunnen bepalen of je grond bepaalde stoffen tekort komt, en zou je kunnen aanvullen met dit soort 'enkelvoudige kunstmesten'. Als je zo'n grondmonster door de BLGG laat doen, dan krijg je ook goed bemestingsadvies erbij, zelfs per doel wat je met de weide hebt (intensieve begrazing, hooien).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Weidebeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weidebeheer   Weidebeheer Emptyma 10 aug 2015 - 6:53

Zo even wat foto,s gemaakt

Linker weide vooraanzicht
Weidebeheer 11836869_1012490362148506_6749360223120271274_n

In de weide
Weidebeheer 11822778_1012490368815172_497287276635111467_n

Zo lang is het hier is niets opgekomen,.
Weidebeheer 11855881_1012490402148502_3359346521874454699_n

Rechts zie je duidelijk de hoge pieken gras,
Weidebeheer 11824951_1012490408815168_1985474866885498205_n

laag genomen foto
Weidebeheer 11863334_1012490432148499_3078366238379590446_n

Rechter weide, ong halverwege genomen, dit gedeelte is wel wat opgekomen
Weidebeheer 11855775_1012490428815166_5845182344324712296_n

Het (VIEZE) gras
Weidebeheer 11846791_1012490458815163_4109668778404235461_n
Close up van het vieze gras.
Weidebeheer 11880640_1012490462148496_3543960832904286590_n
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Weidebeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weidebeheer   Weidebeheer Emptydi 11 aug 2015 - 7:47

MoniqueBuu schreef:
Een enkel mineraal, zoals Magnesemon, wordt ook onder kunstmest verstaan. Dus niet alleen '3x15'. Dus als er alleen 'kunstmest' gezegd wordt, dan weet je eigenlijk nog niets.

Ja, daar heb je ook wel weer gelijk in Monique knipoog . Wat ik alleen wel heel jammer vind van kunstmest, is dat het helemaal geen structuur aan de bodem toevoegt (net zomin als drijfmest trouwens), wat bv. vaste stalmest wel doet. Een bodem heeft een humuslaag (structuur, vezels) nodig om gezond te blijven, en als die er niet is, kan de bodem ook niet goed functioneren omdat deze dan geen voedingsmiddelen en vocht vast kan houden, waardoor het gras dus ook niet lekker wil groeien.

Marjo, ken je misschien iemand die met een bloter je hele wei eens kort zou kunnen afmaaien? Een bloter slaat alles wat-ie afmaait kort en dat blijft dan als een laagje op je wei liggen. Dat verteert dan weer en je bent alle rotzooi weer even kwijt. Wij bloten altijd alle weitjes waar de paarden op gelopen hebben, want er zijn altijd gedeeltes waar ze niet van eten. Op deze manier voeg je dat weer als voeding aan de bodem toe. Als je het lang laat zie je vaak dat het uiteindelijk omvalt door wind en regen, gaat liggen rotten en de bodem verstikt, waardoor er kale plekken ontstaan waar later alleen nog maar meer onkruid gaat groeien.

Het lange, dikke gras op je foto's is zo te zien kweekgras. Dat eten paarden inderdaad niet graag, maar is op zich wel eetbaar. Het vreemde wat ik zelf al vaak ervaren heb is dat als je het - bv. met een handzeisje of bosmaaier - afmaait en in de paddock gooit, paarden het vaak wel gewoon opeten. Dus dat kun je ook nog proberen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Weidebeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weidebeheer   Weidebeheer Emptywo 12 aug 2015 - 8:22

Ik wil idd met de bloter erover, maar ik moet iemand zien te vinden die dat wil doen.

Ik heb tijdje terug alles afgemaaid, en ze keken ernaar en dachten, baas eet het zelf maar hilarisch

Ohh en volgend jaar komt er compost overheen, of vooral een groot stuk hoera
Ik vrees dat ik niet genoeg heb voor alles.
En volgend jaar ga ik zo wie zo de 1e keer hooien, uitgroeien en maaien en schudden en hooien etc..
Daarna pas de paarden erop.

Maar ik wil vooral af van dat (kweek) gras.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Weidebeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weidebeheer   Weidebeheer Emptywo 12 aug 2015 - 11:14

MarjoSophie schreef:
Ik heb tijdje terug alles afgemaaid, en ze keken ernaar en dachten, baas eet het zelf maar hilarisch

Voerde je het toen in de paddock, terwijl ze niet op de wei konden?

Citaat :
Maar ik wil vooral af van dat (kweek) gras.

Ik denk niet dat je er van afkomt. Het hoort er nu eenmaal bij dat er ook 'ordinaire' grassen in je wei staan knipoog .


Laatst aangepast door Marja op wo 12 aug 2015 - 21:43; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Weidebeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weidebeheer   Weidebeheer Emptywo 12 aug 2015 - 20:09

Ze lopen bij mij op PP dus dat is voor hun paddock.
Ik wil er toch echt vanaf hihi, ordinaire rassen gras gaan maar aan de kant van de weg staan.
Ben er nu alleen maar druk mee om het kort te houden. Enige wat ze erin doen is volop in schijten. absurd
Dan ga ik van voorjaar het doodspuiten, en zelf omscheppen en op de plekken waar geen pad is opnieuw inzaaien.

Niet de meest fijne weg die ik kies. Maar dit is ook niks.
Gaat ook ten koste van het graas gras, gaat soms echt over flinke oppervlaktes
Een stuk is op het pad, bijna 8/10 bij 3 m breed
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Weidebeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weidebeheer   Weidebeheer Emptywo 12 aug 2015 - 21:51

MarjoSophie schreef:
Ik wil er toch echt vanaf hihi, ordinaire rassen gras gaan maar aan de kant van de weg staan.
Ben er nu alleen maar druk mee om het kort te houden. Enige wat ze erin doen is volop in schijten. absurd
Dan ga ik van voorjaar het doodspuiten, en zelf omscheppen en op de plekken waar geen pad is opnieuw inzaaien.

Haha, ben benieuwd hoe je er over een jaar of vijf over denkt knipoog . Mijn eigen ervaring is dat je gaandeweg steeds relaxter wordt over wat er allemaal in je wei staat i.p.v. het 'perfect' te willen hebben, want dat is nu eenmaal 'vechten tegen de bierkaai'. Een beetje reguleren is prima, maar een wei 'dwingen' om alleen maar heerlijk graasgras te leveren is in mijn ervaring niet haalbaar. Dan kom je uit bij een koeienwei, waar zo'n beetje alles wat niet raaigras is wordt doodgespoten en er zulk rijk gras overblijft dat paarden er ziek van worden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Weidebeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weidebeheer   Weidebeheer Emptyza 15 aug 2015 - 6:42

Nee ik hoef niet perse perfect graas gras, want ze eten hier amper gras.
Maar wat ze eten wil ik wel graag dat dat beetje kwaliteit is.
Dit blijft staan, ik ben er alleen maar druk mee om het kort te houden, ik heb zelf geen machines.
Alles komt op handwerk aan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Weidebeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weidebeheer   Weidebeheer Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Weidebeheer
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Over bodem- en weidebeheer
» Weidebeheer, interessante workshop?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: