Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Breedte van de paden

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
patsy1983

patsy1983


Aantal berichten : 37
Registratiedatum : 26-06-15
Leeftijd : 41
Woonplaats : Asse (België)

Breedte van de paden Empty
BerichtOnderwerp: Breedte van de paden   Breedte van de paden Emptyma 29 jun 2015 - 4:45

Zijn hier nog mensen die paden hebben die minder breed zijn dan 2m? En wat is jullie mening over en ervaring met paden van 2 m en smaller?

In mijn tijdelijke PP zijn de breedste paden 2m maar ik heb er ook die smaller zijn. Nu ik alles definief ga maken vroeg ik me af of deze paden wel ok zijn in breedte?

De reden dat ik voor deze paden heb gekozen is om meer weide (gras) over te houden. De paarden hebben wel verschillende grotere paddock's tussen de paden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Breedte van de paden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Breedte van de paden   Breedte van de paden Emptywo 1 jul 2015 - 10:40

Ik zou zelf niet beknibbelen op de breedte van de paden. Ik heb in de loop van de jaren een paar van mijn paden breder gemaakt. De smalste was eerst nog geen 2 m vanwege de bomen die erlangs stonden, maar dat pad heb ik later veranderd naar 3 m breedte, wat me veel beter bevalt. Als ik alles opnieuw zou doen zou ik denk ik al mijn paden 3 m breed maken, maar in ieder geval 2,5. Met paden van meer dan 2 m breed kunnen de paarden elkaar toch een stuk beter passeren, of naast elkaar lopen, en ik vind het er zelf ook niet zo 'benauwd' uitzien.
Ik las in je voorstelstukje dat je wei 1,5 ha is en dat je 4 paarden hebt, dus ik denk dat het wellicht niet echt nodig is om je paden smal te houden, omdat je sowieso wel gras genoeg hebt?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Breedte van de paden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Breedte van de paden   Breedte van de paden Emptywo 1 jul 2015 - 19:32

Ik had eerst overal paden van 2,5 meter maar omdat er teveel gras op bleef staan voor mijn 2 IJslanders (waarvan eentje met IR) heb ik over het langste stuk de paden smaller gemaakt, 1,75. Dit bevalt me prima! Ze kunnen hier nog net elkaar inhalen of omdraaien. Nu moet ik wel zeggen dat ze vrij rustig zijn en dat ze elkaar goed kunnen velen. Met meer paarden en meer dynamiek in je kudde, én met grotere paarden, zou ik dit wel te smal vinden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
patsy1983

patsy1983


Aantal berichten : 37
Registratiedatum : 26-06-15
Leeftijd : 41
Woonplaats : Asse (België)

Breedte van de paden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Breedte van de paden   Breedte van de paden Emptywo 1 jul 2015 - 23:17

Nu gras genoeg is relatief he. Hoe meer gras er is hoe langer ze kunnen grazen denk ik dan of zie ik dat helemaal verkeerd?
De afgelopen jaren grazen de paarden meestal vanaf half/einde maart tot half/einde oktober.

Om de huidige situatie even te schetsen:
-Half/einde Maart: Introductie gras op de droogste weide. Start 1u/dag in combinatie met hooi en zo opbouwend naar een ganse dag.
-Einde april/begin mei: Paarden krijgen van ochtend tot avond toegang tot gras en geen hooi meer
-Einde september/begin oktober: Introductie hooi en geleidelijk afbouwen weidetoegang.

Bovenstaande lukt op ons huidige weide met het PP pad dat er nu is. Nu ik ben geen wiskunde knobbel maar als ik mijn paden met 0.5 tot 1m breeder maak dan verlies ik toch terug wat oppervlakte op de weide denk ik. Ik kan mij dit natuurlijk ook volledig verkeerd inbeelden hé.

Mijn huidige paden zijn 2m en sommige 1,5m. Voor de huidige paarden lijkt dit tot nu toe ok te zijn... Hoewel ik de laatste weken het gevoel heb dat mijn jongste merrie de oudste heel erg begint te plagen en ik hierdoor wat "bang" wordt dat ze toch eens zou klemgezet worden. Nu het kan ook een tijdelijke opflakkering zijn maar ja dat weet je niet van op voorhand natuurlijk. Verder heb ik tot op heden een heel rustige en stabiele kudde. De 2 oudste merries staan al 15jaar bij elkaar en de 2 jongste zijn in de kudde geboren.

Het is in geen geval de bedoeling dat er meer dan 4 paarden komen. En het is in eerste instantie ook niet de bedoeling dat er andere paarden bij komen als er zouden wegvallen. Ik heb natuurlijk wel een dochter van 2jaar die gek is van paarden dus er bestaat altijd een mogelijkheid dat er ooit nog eens een paardje bij komt.

Met oog op de toekomst zal ik dan al zeker de paden niet smaller maken dan 2 en bij voorkeur wat uitbreiden naar 2,5 als ik het goed versta.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Breedte van de paden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Breedte van de paden   Breedte van de paden Emptydo 2 jul 2015 - 9:40

Ik kan alleen maar zeggen hoe ik het zelf doe en hoe mij dat bevalt. Ik ging er een beetje van uit - omdat je in je andere topic schreef dat in ieder geval twee van je paarden van het wat robuustere ponytype zijn - dat je paarden van het 'economische soort' zouden zijn en daarom niet de hele dag op het gras zouden kunnen omdat ze dan te dik worden. In dat geval zou 1,5 ha voor 4 paarden ruim moeten kunnen. Maar misschien heb ik het mis en hebben jouw paarden juist veel weidegang nodig, vooral de twee groteren. Eigenlijk kan je dus het beste zelf beslissen wat voor jou, met de behoefte van jouw paarden, de benodigde hoeveelheid wei is, en dus indirect ook de beschikbare breedte van je pad knipoog .
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
patsy1983

patsy1983


Aantal berichten : 37
Registratiedatum : 26-06-15
Leeftijd : 41
Woonplaats : Asse (België)

Breedte van de paden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Breedte van de paden   Breedte van de paden Emptyvr 3 jul 2015 - 2:10

Marja schreef:
Ik kan alleen maar zeggen hoe ik het zelf doe en hoe mij dat bevalt. Ik ging er een beetje van uit - omdat je in je andere topic schreef dat in ieder geval twee van je paarden van het wat robuustere ponytype zijn - dat je paarden van het 'economische soort' zouden zijn en daarom niet de hele dag op het gras zouden kunnen omdat ze dan te dik worden. In dat geval zou 1,5 ha voor 4 paarden ruim moeten kunnen. Maar misschien heb ik het mis en hebben jouw paarden juist veel weidegang nodig, vooral de twee groteren. Eigenlijk kan je dus het beste zelf beslissen wat voor jou, met de behoefte van jouw paarden, de benodigde hoeveelheid wei is, en dus indirect ook de beschikbare breedte van je pad knipoog .

Ja inderdaad Marja ze hebben hier wel veel weidegang. Nu 1 van de 2 robuuste paardjes is niet meer zo robuust met de jaren en heeft ook al wat meer nodig en de warmbloed en dochter die kunnen ook goed eten. Ik heb eigenlijk maar 1tje die wat minder zou mogen eten maar ja hem alleen laten staan is niet echt een optie.

Nu ik vindt jullie inbreng gewoon heel boeiend hoor en het geeft me wat stof tot nadenken. Er kan altijd wat aangevuld worden met hooi als er wat gras te kort is.

Ik heb een plannetje uitgewerkt zodat het misschien wat duidelijker gaat worden voor julie.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Breedte van de paden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Breedte van de paden   Breedte van de paden Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Breedte van de paden
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» breedte van het pad?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: