Voor zuring heeft mijn man een combinatie van mccp en nog iets gebruikt. Zal nog even kijken of we hier een bus hebben staan, wat dat andere goedje is. Een nadeel, mijn man heeft spuitlicentie, dus mag het spuiten. Je zou hiervoor ben ik bang toch echt een loonwerker of een andere boer moeten hebben met spuitlicentie, omdat het in de winkel niet verkocht mag worden.
Hm... wij hebben wel MCPP in huis, geen idee hoe we daar dan ooit aan zijn gekomen, volgens mij toch gewoon gekocht bij de Boerenbond of zo. En dat helpt echt wel tegen zuring. En bij de weinige zuringplanten die wij hebben trek ik altijd de bloeiende stengels eraf zodat ze zich in ieder geval niet uitzaaien.
Laatst aangepast door Marja op za 16 aug 2014 - 12:00; in totaal 1 keer bewerkt
riegje
Aantal berichten : 109 Registratiedatum : 20-05-11 Woonplaats : heerle/moerstraten
Zelden, alleen als het echt de spuigaten uitloopt met een bepaald soort onkruid (zodat je geen gras overhoudt), wat we tot nu toe een paar keer hebben gehad met klaver en paardenbloemen. In die gevallen moesten we helaas de hele wei laten spuiten (en dat hebben we toen door de loonwerker laten doen). Maar als het even kan spuiten we alleen plaatselijk, en dus liefst zo min mogelijk, dus we doen vooral aan planten uittrekken, maaien, de bloemen er uithalen e.d.
Spuiten met gif? En daarmee de natuur en uiteindelijk dus ook onszelf vergiftigen? Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt!
Alle planten die ongewenst zijn, worden er met de hand uitgetrokken en als dat niet (op tijd) lukt, in elk geval van hun bloemen ontdaan zodat ze zich niet kunnen vermeerderen.
riegje
Aantal berichten : 109 Registratiedatum : 20-05-11 Woonplaats : heerle/moerstraten
Voor zuring heeft mijn man een combinatie van mccp en nog iets gebruikt. Zal nog even kijken of we hier een bus hebben staan, wat dat andere goedje is. Een nadeel, mijn man heeft spuitlicentie, dus mag het spuiten. Je zou hiervoor ben ik bang toch echt een loonwerker of een andere boer moeten hebben met spuitlicentie, omdat het in de winkel niet verkocht mag worden.
tik round up of iets dergelijks in op marktplaats en daar zijn particulieren met een licentie die je het verkopen. waarschijnlijk best lucratief.
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding za 16 aug 2014 - 4:18
Natural Horsetrainer schreef:
Spuiten met gif? En daarmee de natuur en uiteindelijk dus ook onszelf vergiftigen? Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt!
Dat dacht ik ook altijd Marja, maar als een heel weiland van 1 hectare overwoekerd wordt door een soort reuzenklaver waardoor al het gras verdwijnt en één van de merries steeds weer uierontsteking krijgt door de overmaat aan eiwitten uit die klaver (en ik daar dan antibiotica in moet stoppen - waar ik eigenlijk ook een bloedhekel aan heb - omdat acute uierontsteking kan leiden tot een compleet verwoeste uier) dan ga je de zaken toch iets genuanceerder bekijken. Het andere weiland van 0,5 hectare onderging hetzelfde lot maar dan met paardenbloemen, niet een paar plantjes maar helemaal vol! Dat is toch een iets ander verhaal dan hier en daar een zuringplant of Jakobskruiskruid die je handmatig kunt verwijderen (waar normaal gesproken ook altijd mijn voorkeur naar uitgaat). Als je bv. 10 of 20 hectare weidegrond zou hebben, dan zou je een 'stukje' van 1 hectare dat overwoekerd is door onkruid bv. eens een paar keer maaien en dan zien wat er gebeurt, en ondertussen je paarden op een ander stuk zetten waar nog wel voldoende gras staat. De kans is ook groot dat onkruid een paar jaar later gewoon uit zichzelf is verdwenen en plaats heeft gemaakt voor iets anders, maar wij hebben onze weilanden wel om gras voor onze paarden te hebben en 'bruintje' kan het helaas niet trekken om jaarrond hooi in te moeten kopen voor zeven paarden omdat ze even een paar jaar geen gras uit de wei kunnen halen.
Zolang zwaar geschut heel bewust en spaarzaam wordt ingezet in alleen écht noodzakelijke gevallen, geloof ik dat onze mooie planeet Aarde echt wel íets kan hebben (net zo goed als dat wij niet doodgaan aan een incidentele chemische pijnstiller o.i.d.), maar als gif standaard, uit gemakkelijke gewoonte, voortdurend wordt ingezet gaat het snel de verkeerde kant op. Wat ik wil zeggen (ben er nooit zo goed in om dat kort te doen, haha ) is dat er een hoop grijsnuances zitten tussen zwart en wit en dat radicaal in één extreme richting denken m.i. meestal niet tot iets goeds leidt. Maar goed, ieder zijn idealen !
Sussie
Aantal berichten : 104 Registratiedatum : 08-10-13 Leeftijd : 40
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding za 16 aug 2014 - 8:46
In de tijd dat ik hier woon, en dat is nu ongeveer 4 jaar, hebben wij dit jaar voor het eerst gespoten. Drie jaar geleden hebben we alles omgeploegd en opnieuw ingezaaid. Dus ga uit van 1x per 3 jaar. Verder maai ik het altijd als de paarden eraf gaan. Hierdoor hebben we zo min mogelijk onkruid, maar dit jaar liep het wel de spuigaten uit. Mijn man zegt, als je het goed bemest, dan groeit het onkruid het minst. Aangezien onkruid het liefst op arme bodem gaat zitten. Een buurman van ons had altijd koeien en bemestte het nooit. Dit land was altijd geel van paardenbloem en boterbloem. Wij hebben eigenlijk maar weinig last van onkruid. Op dit moment staat er her en der wat ridderzuring. Maar op de plekken waar de spuit niet is geweest. Dat kun je goed zien.
Over het vergif spuiten en haren die eraan denken. Onze gewassen worden regelmatig bespoten. Wij verbouwen suikerbieten, gerst (bier) en mais (veevoer). Voor elk gewas staat een aantal keer spuiten, met bepaalde middelen. Dit is om ziektes te voorkomen en onkruid te bestrijden. Daardoor wordt de opbrengst beter en hoger, en komen er geen ziektes in. Mocht een gewas toch ziek worden dan moeten we een keer extra. Dit jaar werden we gebeld dat er een ziekte is in de bieten, doordat er een schimmel inzat bij veel boeren, door het natte weer. Tja dan kan je niet zeggen dat doen we niet, want dan worden de bieten niet afgenomen.
Alles staat onder strikte voorwaarden. Je mag maar zoveel spuiten per ha. Ook zijn we bewust van gevaren mocht er meer gespoten worden etc. Dat is de reden waarom je een spuitlicentie moet hebben. Zonder licentie krijg je het bewuste spul niet mee. Juist omdat er dan geen controle op is en er enorme hoeveelheden worden gespoten op bijvoorbeeld erven, bij mensen thuis, etc. Het wordt dan te pas en te onpas gebruikt, en dat brengt een enorme milieubelasting mee, in de grond en ook in het grondwater. Daarom zijn er richtlijnen en wordt alles gecontroleerd. Er wordt precies geregistreerd, hoeveel we van welk middel afnemen. Loopt het de spuigaten uit, tja dan wordt je op het matje geroepen, denk ik. Maar dat hebben wij nog nooit bij de hand gehad.
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding za 16 aug 2014 - 11:29
Tja. Hier in de buurt zijn mensen die niet zijn aangesloten op leidingwater, maar die water uit een put op eigen terrein halen. Dit water wordt regelmatig getest, en er blijkt teveel nitraat (of is het nitriet...???) te bevatten. Dit komt doordat er veel landbouw in de omgeving is, en het grondwater daardoor vervuild is. En dat ondanks dat er dus al die regels zijn omtrent het spuiten! De reguliere landbouw brengt enorme schade aan de aarde toe, maar mensen willen het niet zien, omdat ze niet weten hoe het anders kan. In de biologische (-dynamische) landbouw wordt zonder chemische bestrijdingsmiddelen gewerkt. Dus het kan wel degelijk, we zullen alleen naar een totale denkomslag moeten!
@ Marja: ik kan me voorstellen dat het af en toe, in geval van echt niet anders kunnen, wenselijk kan zijn om tóch te spuiten. Althans, ik kan me voorstellen dat iemand daarvoor zou kiezen (ik zie mezelf het nog niet snel doen). M.i. wordt er echter vaak te snel naar de gifspuit gegrepen (ik zeg niet dat jij dat doet), omdat het zo makkelijk en effectief is, en omdat men zich er niet voldoende van bewust is hoeveel schade we onze aarde ermee toebrengen. Want het mag toch verkocht worden? Nou dan zal het wel goed zijn... Wel... niet dus... en zeker niet om het klakkeloos te gebruiken...
Als je weiland om de paar jaar weer vol staat met ongewenste onkruiden, dan denk ik dat er iets niet goed is aan je weidebeheer. Mijn wei staat ook vol met onkruid en het wordt elk jaar erger (woon hier nu 2,5 jaar). Ik heb advies gevraagd bij een biologische boer hierover, want ik ben ervan overtuigd dat ik mijn wei ook zonder gif weer in balans kan brengen. Het zal alleen wat langer duren/wat meer inspanning kosten (en wat extra hooi voor de paarden). Maar dat heb ik er wel voor over! Het is toch verschrikkelijk dat ik mijn grondwater niet gewoon kan oppompen en opdrinken, omdat er zoveel chemicalieën inzitten???
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding za 16 aug 2014 - 11:42
Sussie schreef:
Mijn man zegt, als je het goed bemest, dan groeit het onkruid het minst. Aangezien onkruid het liefst op arme bodem gaat zitten.
Wij hebben toch echt een andere ervaring. We bemesten ieder jaar door injecteren van rundermest en met gecomposteerde paardenmest, maar het stikt van de paardenbloemen op ons perceel aan huis en van de boterbloemen en klaver op ons perceel aan het eind van de straat.
Wat betreft het spuiten van landbouwgewassen zijn er natuurlijk ook andere manieren. Er zijn inmiddels genoeg biologische boeren, die geen gif spuiten maar er op andere manieren voor zorgen dat hun gewassen gezond blijven, en daar ook hun boterham mee kunnen verdienen. Maar het is natuurlijk een flinke (en dure) operatie om een traditioneel bedrijf om te zetten naar een biologisch bedrijf. Toch ben ik blij dat er steeds meer biologisch geboerd wordt. Ook telen steeds meer mensen hun eigen groenten en dat is vaak o.a. uit een gevoel van weerstand tegen het eten van de met gif bespoten groenten uit de winkel.
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding za 16 aug 2014 - 11:55
@ Marja: ik kan me voorstellen dat het af en toe, in geval van echt niet anders kunnen, wenselijk kan zijn om tóch te spuiten. Althans, ik kan me voorstellen dat iemand daarvoor zou kiezen (ik zie mezelf het nog niet snel doen). M.i. wordt er echter vaak te snel naar de gifspuit gegrepen (ik zeg niet dat jij dat doet), omdat het zo makkelijk en effectief is, en omdat men zich er niet voldoende van bewust is hoeveel schade we onze aarde ermee toebrengen. Want het mag toch verkocht worden? Nou dan zal het wel goed zijn... Wel... niet dus... en zeker niet om het klakkeloos te gebruiken...
Ben ik het helemaal mee eens Marja, het wordt inderdaad te gemakkelijk gebruikt. Die paar keer dat we de loonwerker ons hele perceel hebben laten spuiten omdat het alleen nog paardenbloem en klaver was vond ik dat echt verschrikkelijk. Ook het idee dat dan dus álle kruiden kapot gaan, dus ook degene die je zou willen behouden. Daarom spuiten we echt zo min mogelijk. Ik vind onkruid er ook gewoon bij horen. Nu hebben we bv. aardig wat distels in de wei; daar ga ik morgen maar weer eens alle bloemkopjes uit knippen in de hoop dat het zich in ieder geval niet verder uitbreidt. En ook de Berenklauw heeft zich aardig uitgebreid. Gelukkig eten de paarden die tot de grond toe af, dus dan duurt het weer even voor er een nieuwe plant opgroeit en in bloei komt .
Citaat :
Als je weiland om de paar jaar weer vol staat met ongewenste onkruiden, dan denk ik dat er iets niet goed is aan je weidebeheer.
Ja, dat zal er zeker mee te maken hebben. Ik heb al vaak gedacht om advies te vragen aan bv. Bio-Ron, maar de ellende is dat de natuurlijke meststoffen die je dan moet gaan gebruiken (zoals bv. gesteentemelen en zo) allemaal peperduur zijn en het een kwestie is van jarenlang veel investeren qua tijd en geld. En dan zie ik al snel door de bomen het bos niet meer, want energie, tijd en geld zijn altijd beperkte zaken en soms wil je wel heel veel maar krijg je het allemaal gewoon niet voor elkaar. Daarnaast denk ik ook dat het met onze 'postzegeltjes' grond - want zelfs 1 of 2 hectares is in natuurlijke begrippen nog steeds maar een snippertje land - heel moeilijk is om een ecosysteem op te zetten dat goed functioneert. Het is eenvoudig te klein en daardoor te weinig gevarieerd om een goede balans te krijgen en vooral te behouden. Ik vind het heel lastig hoor om het allemaal goed te beheren en onderhouden.
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding za 16 aug 2014 - 22:36
Ik ben ook begonnen met advies in te winnen bij BioRon en alhoewel ik denk dat hij wel echt verstand van zaken heeft en dat zijn adviezen goed zijn, bleken ze voor mij in de praktijk veel te arbeidsintensief en ook te duur te zijn. Er zijn echter meerdere wegen die naar Rome leiden. De bioboer hier uit de buurt, die ik om advies gevraagd heb, kwam met een veel simpeler plan: de eerste 3 jaar elk jaar kalk erop (was een speciale soort, weet even niet meer welke, hij gebruikt die zelf ook), daarna om het jaar of om de 3 jaar (afhankelijk van hoe de zuurtegraad dan is), en elk jaar koemest erop. Niet injecteren, maar gewoon erop. Opnieuw inzaaien vond hij geen goed plan, aangezien ik geen beregeningsinstallatie heb en het jonge gras dan al heel snel zou verdorren (zeker op de arme, droge zandgrond die ik hier heb). Volgens hem zou er al een stuk meer evenwicht (en dus: minder onkruid, en meer gras) ontstaan, door op deze manier de PH-waarde te verbeteren en de bodem van voeding te voorzien.
Verder zijn we nog op zoek naar een maaimachine, zodat we het onkruid regelmatig weg kunnen maaien/de wei kunnen bloten.
De wei wordt ook niet heel intensief gebruikt en heeft na periodes van begraasd te worden, ook telkens een periode rust.
Ik hoop op deze manier de wei terug in evenwicht te kunnen brengen. Nu heb ik nog heel veel canadese fijnstraal, paardenbloemen en (ik denk) gewoon biggenkruid staan, en ook nog eens veel JKK. Dat laatste trek/steek ik eruit, de rest laat ik vooralsnog staan.
Op een evenwichtige bodem zal geen enkel (on)kruid overwoekeren. Ik zie het dus als mijn taak, om de bodem dusdanig in evenwicht te brengen, dat ik alleen nog maar hier en daar wat (on)kruid heb. En nee, dat is niet simpel (vooral niet als je niet bent opgegroeid als boerin maar als stadse deerne, en je dus alles nog moet leren ;-)) maar ik zie het wel als een mooie uitdaging om in samenwerking met Moeder Natuur het stukje grond dat ik in mijn beheer heb, tot een mooie paardenwei om te toveren.
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding za 16 aug 2014 - 23:00
Bedankt voor de tips Marja ! Ik geloof ook dat op een bodem die in balans is geen enkele soort onkruid zal overheersen. Wat de boer je adviseerde zijn inderdaad dingen die goed te doen zijn en niet je portemonnee meteen plunderen. Ik denk dat de kalk die hij adviseerde waarschijnlijk schelpenkalk is? Die wordt veel langzamer en gelijkmatiger door de bodem opgenomen dan de kalk die doorgaans door loonwerkers wordt gebruikt. Zou je dat nog eens na willen vragen? Ik ben er wel benieuwd naar.
Koemest vind ik dan alweer wat lastiger, want waar haal je tegenwoordig nog vaste koemest vandaan (ik neem tenminste aan dat hij vaste mest bedoelt en geen drijfmest)? We hebben wel eens koemestkorrels geprobeerd maar daar zagen we echt 0,0 effect van. Daar moet je ws. een centimeters dikke laag van storten om er effect van te hebben. Ik ben al heel blij met onze gecomposteerde vaste paardenmest ! Maar de (schelpen?)kalk ga ik zeker proberen!
Toen wij hier net woonden en de wei hadden ingezaaid kwam er massaal maar één ding op: Canadese fijnstraal. We hebben er jarenlang last van gehad, maar nu is het vrijwel weg. Het is eenjarig en het beste wat je inderdaad kunt doen is maaien voor het in bloei staat. Als je dat een poos lang consequent kunt doen is de kans groot dat je het kwijt bent. Hetzelfde geldt voor veel andere soorten eenjarig onkruid die massaal kunnen opkomen na het inzaaien, zoals bv. melde en hanepoot. Als je trouwens Canadese fijnstraal met bloemetjes maar nog geen zaadpluis maait en je laat het liggen, dan komt het vaak na het maaien alsnog acuut in het pluis (als een soort laatste 'stuip'), dus of maaien vóór de bloei of de gemaaide planten met bloemetjes meteen verwijderen. Het is trouwens heel gemakkelijk met wortel en al uit te trekken, maar als je hele wei volstaat toch niet echt uitvoerbaar .
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding za 16 aug 2014 - 23:09
Ik leef ook samen met een (ex)boer, die steeds 'meepraatte' over het gifgebruik en het vergoelijkte omdat het ziektes in gewassen tegengaat. Verder was zijn vroegere buurman biologisch boer (ook melkveehouder, net als Bert), en Bert heeft daar gezien, dat het soms absoluut niet diervriendelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een kreupele koe, die maar gewoon mee moet lopen (omdat zij naar buiten moet) naar het achterste stuk weiland, en daar bijna aangekomen is als ze alweer terug moet om gemolken te worden. Ontstekingen die niet willen genezen, omdat geen antibioticum gebruikt mag worden.
Maar sinds kort weten we wat waarschijnlijk de oorzaak geweest is, dat we afgelopen winter 3 paarden hier hoefbevangen hebben gehad, waarvan Dean zo erg dat we hem bijna hadden in laten slapen. En verder kwamen er steeds meer klachtjes en klachten bij meerdere paarden. Natascha van www.blauwehengst.nl was hier eind mei weer, en die begreep er nog steeds niets van: we hebben het hier zo mooi voor elkaar, en toch al die klachten.... Tot ineens in dat gesprek naar voren kwam: afgelopen jaar hebben in het land hiernaast leliebollen gestaan! Voordat die bollen erin gaan, wordt de grond ontsmet met een of ander vreselijk gif. En vervolgens gaat ongeveer 3x per week de gifspuit erover heen. Ineens was voor haar heel helder: nu begrijp ik wat hier gebeurt!!!!
Het is nog steeds (voor een deel) legaal, al dat gespuit, maar we beginnen ons toch wel heel sterk af te vragen wat het met ons aller gezondheid doet. Ze zijn hier nu ergens vlakbij bezig met een proef om met de bollenteelt over te gaan op gezondere alternatieven. Ze zullen ook wel moeten, want een deel van de middelen zijn pas geleden per direct (!) verboden. Wij blijven onze sterke twijfels houden.
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding zo 17 aug 2014 - 2:05
@ Marja: ja volgens mij was het schelpenkalk waar hij het over had! Het zou in elk geval langzamer/beter opgenomen worden dan gewone kalk. Qua koemest verwees hij me naar een koeienboer hier in de buurt. Het ging volgens mij inderdaad om vaste mest. Met die koeienboer heb ik echter nog geen contact gezocht (omdat als hij is wie ik denk dat hij is, het een bijzonder onsympathiek persoon is).... En eigenlijk wil ik ook liever mijn eigen land bemesten met mijn eigen compost. Tot nu toe had ik daar echter niet genoeg voor omdat alles in de moestuin verdwijnt, maar door een andere manier van tuinieren (mulchen, mulchen en nog meer mulchen) hoop ik dat ik over een tijdje compost over ga houden.
@ Monique: heb je op de één of andere manier (bloedonderzoek ofzo) kunnen aantonen dat er giftige stoffen in je paarden zitten, die van het spuiten afkomen? Het is toch wel te erg voor woorden, als jouw paarden ziek zijn geworden van het gif van je buren...! Je zou hem dan toch met een flinke schadeclaim om de oren willen gaan slaan, of niet dan...?!
En belangrijker: kun je je paarden beter behandelen, nu je dit weet/vermoed?
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding zo 17 aug 2014 - 2:07
PS wat betreft de canadese fijnstraal: het eerste jaar stond het er hier vol mee en hebben we het meeste er voor de bloei uitgetrokken. Vorig jaar hadden we er bijna geen last van, en ging ik er dus vanuit dat onze missie geslaagd was. Dit jaar staat het er inmiddels weer helemaal vol mee (en ook al in bloei...)! In onze omgeving komt het verder niet bijzonder veel voor. Dus kennelijk heeft het zaad toch nog in de grond gezeten, en een extra kiemjaar nodig gehad...??? Volgend jaar maar weer op tijd flink gaan uittrekken...
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding zo 17 aug 2014 - 3:22
MoniqueBuu schreef:
Verder was zijn vroegere buurman biologisch boer (ook melkveehouder, net als Bert), en Bert heeft daar gezien, dat het soms absoluut niet diervriendelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een kreupele koe, die maar gewoon mee moet lopen (omdat zij naar buiten moet) naar het achterste stuk weiland, en daar bijna aangekomen is als ze alweer terug moet om gemolken te worden. Ontstekingen die niet willen genezen, omdat geen antibioticum gebruikt mag worden.
Dat laat weer duidelijk zien dat in iedere 'stroming' wantoestanden kunnen voorkomen, niet omdat de stroming op zich slecht is maar omdat de verantwoordelijke persoon niet juist handelt. Deze specifieke biologische boer heeft gewoon nagelaten om maatregelen te nemen om het leed van deze koe te verzachten (ik heb er geen verstand van maar ik noem maar wat: samen met één of twee andere koeien in een weitje vlakbij de stal houden totdat de ontsteking over is?). Dat zegt denk ik op zich niets nadeligs over het biologisch boeren op zich.
Citaat :
Natascha van www.blauwehengst.nl was hier eind mei weer, en die begreep er nog steeds niets van: we hebben het hier zo mooi voor elkaar, en toch al die klachten.... Tot ineens in dat gesprek naar voren kwam: afgelopen jaar hebben in het land hiernaast leliebollen gestaan! Voordat die bollen erin gaan, wordt de grond ontsmet met een of ander vreselijk gif. En vervolgens gaat ongeveer 3x per week de gifspuit erover heen. Ineens was voor haar heel helder: nu begrijp ik wat hier gebeurt!!!!
Vreselijk, al dat gif... Ik begrijp dat daardoor de alarmbellen meteen afgaan, maar hoe weten jullie dat nou juist dít gelinkt is aan de hoefbevangenheidsproblemen?
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding zo 17 aug 2014 - 3:29
PS wat betreft de canadese fijnstraal: het eerste jaar stond het er hier vol mee en hebben we het meeste er voor de bloei uitgetrokken. Vorig jaar hadden we er bijna geen last van, en ging ik er dus vanuit dat onze missie geslaagd was. Dit jaar staat het er inmiddels weer helemaal vol mee (en ook al in bloei...)! In onze omgeving komt het verder niet bijzonder veel voor. Dus kennelijk heeft het zaad toch nog in de grond gezeten, en een extra kiemjaar nodig gehad...??? Volgend jaar maar weer op tijd flink gaan uittrekken...
Ik vind het sowieso heel mysterieus hoe dat werkt, die zg. 'zaadbanken' in de grond. Grond is altijd vochtig, dus je zou denken dat het helemaal niet mogelijk is dat zaden jarenlang onaangetast liggen te 'slapen' en dan ineens ontkiemen. Dan zouden ze in theorie óf al lang ontkiemd, óf al lang weggerot moeten zijn. Zo hebben wij een keer de wei laten doorzaaien (toen nog met puur raaigras, wisten wij veel ...). Er kwam inderdaad raaigras op, maar ook massaal iets anders wat we niet herkenden. Na wat googlen bleek dat het 'Zachte Dravik' was, een wilde grassoort. Kon absoluut niet in het raaigraszaad hebben gezeten, dus moest in de grond zitten. Dan denk ik 'hoe kan dat?' Wanneer en hoe is dat erin gekomen dan, en waarom ontkiemt het nu ineens explosief? Ik snap daar echt niets van ...
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding zo 17 aug 2014 - 4:22
Ja het schijnt dat JKK zaad wel 20 of 25 jaar ofzo in de grond kan blijven zitten slapen, en dan alsnog ontkiemen. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het losmaken van de grond...? Voordat jullie gingen inzaaien met dat raaigrasmengsel heb je wellicht geploegd, en daarmee de zaadje die dieper lagen, aan de oppervlakte gebracht?
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding zo 17 aug 2014 - 6:22
Ja het schijnt dat JKK zaad wel 20 of 25 jaar ofzo in de grond kan blijven zitten slapen, en dan alsnog ontkiemen. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het losmaken van de grond...? Voordat jullie gingen inzaaien met dat raaigrasmengsel heb je wellicht geploegd, en daarmee de zaadje die dieper lagen, aan de oppervlakte gebracht?
Nou nee, niet geploegd of zo, want het was alleen doorzaaien in de bestaande grasmat. Het enige wat zo'n zaaimachine denk ik doet is een soort sneetjes in de grond maken waar het zaad in wordt geduwd. Het blijft mysterieus vind ik, vooral hoe al die zaadjes in de 'slapende' jaren niet wegrotten in de vochtige grond. Wie weet zitten ze er wel helemaal niet in maar komt af en toe een kabouter of toverfee een lading nieuwe zaadjes uitstrooien ??
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding zo 17 aug 2014 - 7:24
Natascha heeft een enorme kennis van epigenetica, en ook over hoe insulineresistentie in elkaar zit (wat ten grondslag ligt aan de hoefbevangenheid bij onze paarden) Ik zal proberen in het kort dat ook een beetje toe te lichten. Om insuline z'n werk te kunnen laten doen in het lichaam heb je onder andere receptorgevoeligheid nodig. Er zitten receptoren aan de cellen, waar insuline 'aan kan klikken', waarna die cel suiker naar binnen laat komen. Als je die receptorgevoeligheid kwijt raakt, dan loopt dit proces dus niet goed. En die giffen halen die receptorgevoeligheid onderuit.
We hebben geen bloedtesten laten doen, om dit aan te tonen. De behandeling en het resultaat zegt ons genoeg. En om een juridisch gevecht hierover aan te gaan mis ik elke energie. Het kost me af en toe genoeg (en soms zelfs teveel) energie om de paarden weer gezond te krijgen. Leliebollen mogen pas na 6 jaar een keer in hetzelfde stuk komen. Tegen die tijd hopen we een goed gesprek met de buurman-boer gehad te hebben.
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding zo 17 aug 2014 - 7:52
Het is sowieso van de zotte dat het is toegestaan om iets te telen waarvoor eerst de grond met gif moet worden ontsmet en wat daarna nog 3 x per week bespoten moet worden met gif. Dan vraag je je toch echt af waar het met deze wereld naar toe gaat......
riegje
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding zo 17 aug 2014 - 8:35
op dit moment mag er niet ontsmet worden. het middel is verboden. Hoe of wat weet ik niet.
Ik weet wel dat een hoop boeren ook gedwongen worden om te spuiten, omdat anders bijv. de hypotheek niet eens op te brengen is. Het systeem is gewoon rot! We leven in een wegwerp economie wat in veel gevallen de individuele boer ook niet voor gekozen heeft. Want een boer ziet graag groei en bloei en een gezond gewas en daar heb je ook een goede bodem en bodemstructuur voor nodig. Maar de grondprijzen zijn zo vreselijk hoog dat er van graan of mais niet eens van te leven valt. Vele zitten gevangen in het web, van meer groter en hoger.
Ik wil niet lullig zijn. maar altijd maar die vreselijke boer die slecht tegen z'n vee is of met veel gif spuit. Het is niet altijd zo makkelijk er zit veel en veel meer achter. Ook de man met z'n bollen probeert waarschijnlijk zijn kop boven water te houden. Het is ook niet mijn ding, en ik probeer het ook niet goed te praten, allerminst zelfs. Maar ik wil het wel graag wat nuanceren.
Sussie
Aantal berichten : 104 Registratiedatum : 08-10-13 Leeftijd : 40
Onderwerp: Re: ongewenste planten/ onkruidbestijding zo 17 aug 2014 - 9:00
MoniqueBuu schreef:
Ik leef ook samen met een (ex)boer, die steeds 'meepraatte' over het gifgebruik en het vergoelijkte omdat het ziektes in gewassen tegengaat. Verder was zijn vroegere buurman biologisch boer (ook melkveehouder, net als Bert), en Bert heeft daar gezien, dat het soms absoluut niet diervriendelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een kreupele koe, die maar gewoon mee moet lopen (omdat zij naar buiten moet) naar het achterste stuk weiland, en daar bijna aangekomen is als ze alweer terug moet om gemolken te worden. Ontstekingen die niet willen genezen, omdat geen antibioticum gebruikt mag worden.
Maar sinds kort weten we wat waarschijnlijk de oorzaak geweest is, dat we afgelopen winter 3 paarden hier hoefbevangen hebben gehad, waarvan Dean zo erg dat we hem bijna hadden in laten slapen. En verder kwamen er steeds meer klachtjes en klachten bij meerdere paarden. Natascha van www.blauwehengst.nl was hier eind mei weer, en die begreep er nog steeds niets van: we hebben het hier zo mooi voor elkaar, en toch al die klachten.... Tot ineens in dat gesprek naar voren kwam: afgelopen jaar hebben in het land hiernaast leliebollen gestaan! Voordat die bollen erin gaan, wordt de grond ontsmet met een of ander vreselijk gif. En vervolgens gaat ongeveer 3x per week de gifspuit erover heen. Ineens was voor haar heel helder: nu begrijp ik wat hier gebeurt!!!!
Het is nog steeds (voor een deel) legaal, al dat gespuit, maar we beginnen ons toch wel heel sterk af te vragen wat het met ons aller gezondheid doet. Ze zijn hier nu ergens vlakbij bezig met een proef om met de bollenteelt over te gaan op gezondere alternatieven. Ze zullen ook wel moeten, want een deel van de middelen zijn pas geleden per direct (!) verboden. Wij blijven onze sterke twijfels houden.
Oef hier schrik ik een beetje van. Mijn man is ook bezig met een meneer die volgend jaar lelies wil verbouwen op het stuk rond de paarden. Maar 3x in de week Daar wordt ik ook niet vrolijk van. Gerst wordt hier maar 2x per seizoen gespoten. Bieten 3x en mais volgens mij maar 1x. De grond ontsmetten mag volgens mij niet meer. Dat is voor aaltjes, daar heb ik het een en ander over gehoord. Vandaar die man hier de grond gemonsterd heeft om te kijken of onze grond geschikt is. Ik krijg nu ineens de hoop dat het niet geschikt is... Heb hier ook nog 2 jonge kinderen lopen. En als je drie keer per week moet spuiten, wordt er vast geen rekening gehouden met de windkracht en richting. Iets waar mijn man dus echt wel rekening mee houd. Gaat soms om 5uur s morgens al spuiten.
Riegje: het klopt dat wij van alleen de landbouw niet kunnen leven. Mijn man werkt er in de ploegendienst bij. Dus 2xochtend, 2xmiddag en 2xnacht, dan vier vrij. Zo kan hij en zijn landwerk doen, naast het werk en wij kunnen ervan leven. Verder hebben wij er ook een caravanstalling bij. Dit jaar hebben we twee keer de pech gehad dat wij opnieuw moesten zaaien, omdat door een fout van het waterschap, minimaal 2ha mais onder water hadden staan. Dus twee keer extra inzaaien... En dit kost twee keer 1000 euro. Om even een beeld te geven. (en dan heb ik het even niet over de bieten, waar een quotum op zit, en ook ondergelopen is. dit konden we niet meer overzaaien) Dus tja, we moeten nu gewoon pas op de plaats doen. Ik vraag me dan ook vaak af hoe "bio-boeren" dit dan doen. Volgens mij verdienen die helemaal bijna niks, en daarom zijn de prijzen ook zo hoog.