Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 HELP! Mijn dikzak wordt dun?!

Ga naar beneden 
+3
Petra_
árangur
Jasia
7 plaatsers
AuteurBericht
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Empty
BerichtOnderwerp: HELP! Mijn dikzak wordt dun?!   HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Emptywo 30 apr 2014 - 20:10

Hoi,

Anneloes is een bijna 16-jarige haflingermerrie en al sinds ik haar heb (nu 8 jaar) is zij 'te dik', of in ieder geval 'aan de maat', maar nu.. Zie ik haar ribben!
Het was hard nodig dat ze afviel en dat is dan ook gebeurt, maar nu ze enorm aan het verharen is (ik zie elke dag een nieuwe dikke laag los haar bovenop haar vacht liggen), lijkt dat zoveel energie te kosten dat haar lichaam haar vetjes op gaat maken, vetjes die ze niet zo veel meer reserve had..

Ze krijgt al jaren ruimvoldoende hooi uit slowfeeders (nu ongeveer 10 kg per dag, samen met de mini's, maar die eten niet zo veel, haha), 50 gram Marstall Force (vitamine/mineralenbrokje) en 250/500 gram Pré Alpin Aspero.
Ook toen ze nog wel werkte, deed ze het hier altijd goed op en was ze altijd vrij stevig.. Dus stiekem maak ik me nu wel een klein beetje zorgen....

Zelf zit ik te denken om haar weer een beetje Marstall Faser Light bij te geven.. Een prebiotische muesli, suiker, zetmeel en eiwitarm. Ze heeft hier 'vroegah' een keer op gestaan en deed het daar erg goed op. Het is voor paarden die lichte tot geen arbeid verrichten.
Maar misschien hebben jullie ook nog tips?

Anne is extreem gevoelig voor suikers/zetmeel en eiwitten. Raakt snel bevangen en heeft ontzettend snel last van jeuk. Deze dingen zijn nu allemaal weg en ik wil graag dat ze weg blijven, vandaar dat ik het moeilijk vind om te switchen met voer.

Groetjes Jacyntha
Terug naar boven Ga naar beneden
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 45
Woonplaats : Bodegraven

HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Empty
BerichtOnderwerp: Re: HELP! Mijn dikzak wordt dun?!   HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Emptywo 30 apr 2014 - 22:34

Laat even een bloed monster nemen. Dan sluit je in elk geval al van alles uit voor je met voer aan de gang gaat. Wellicht heeft ze op en een of andere manier een tekort opgelopen van iets dat met een goed supplement (van de da) zo verholpen is. Evt ook eens goed ontwormen? wij doen altijd mestonderzoek, maar ik begreep dat het toch kan voorkomen dat daarmee een evt besmetting over het hoofd wordt gezien, omdat de worm precies in een stadium is die je niet ziet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Empty
BerichtOnderwerp: Re: HELP! Mijn dikzak wordt dun?!   HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Emptywo 30 apr 2014 - 23:00

De dierenarts komt na 17 mei voor de tanden, het enten en om bloed af te nemen, dus dan kan ik dat ook gelijk laten testen..

Ze is pas nog ontwormt, dus ik denk niet dat dat het kan zijn?
Terug naar boven Ga naar beneden
Petra_




Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 10-03-14
Woonplaats : Westerwolde

HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Empty
BerichtOnderwerp: Re: HELP! Mijn dikzak wordt dun?!   HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Emptydo 1 mei 2014 - 3:21

De oorzaak kan liggen in het gebit (niet optimaal meer kunnen kauwen & malen, waardoor het voedsel niet meer goed opgenomen wordt) of wormen.
Jasia schreef:
Ze is pas nog ontwormt, dus ik denk niet dat dat het kan zijn?
Dat ligt eraan met welk middel je hebt ontwormd en dus tegen welke wormen.
Het kan zijn dat je paard een besmetting heeft van een bepaalde worm, waartegen jij nou net niet ontwormd hebt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.permicavallo.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Empty
BerichtOnderwerp: Re: HELP! Mijn dikzak wordt dun?!   HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Emptydo 1 mei 2014 - 5:05

Zoals Renske (Árangur) al schreef is het natuurlijk inderdaad goed om allereerst even te laten controleren door de DA of ze in orde is.
Wat mij ontzettend goed bevalt om een paard op gewicht te houden en ook erg geschikt is voor paarden die niet meer goed kunnen kauwen (mocht dat bij haar zo zijn) is geweekte Wiesencobs van Marstall. Onze oude Randver (ijslander) doet het daar al jaren uitstekend op. Het is geen krachtvoer maar gewoon ruwvoer, nl. een geperste brok van gras met kruiden uit de Allgäu, zonder verdere toevoegingen (ook geen melasse). Als je de brokken in water weekt, krijg je een soort 'spinazie' die heel gemakkelijk naar binnen te werken is.
Ik week iedere dag 1,5 voerschep (zo'n standaard plastic voerbeker met handvat) Wiesencobs en dat krijgt hij in 3 voerbeurten per dag; per voerbeurt is dat in geweekte vorm ongeveer 1/3 emmer 'spinazie'.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Sussie

Sussie


Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 39

HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Empty
BerichtOnderwerp: Re: HELP! Mijn dikzak wordt dun?!   HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Emptydo 1 mei 2014 - 7:35

Als je paardje zo ineens afvalt, zou ik niet wachten tot 17 mei om haar te laten omderzoeken. Verder zou je ook wat bietenpulp kunnen geven om wat aan te zetten. Daar zitten haast geen suikers in.
Oogt ze verder wel gezond?
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Empty
BerichtOnderwerp: Re: HELP! Mijn dikzak wordt dun?!   HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Emptydo 1 mei 2014 - 7:38

Toen mijn ruin een paar jaar geleden afviel zonder aanwijsbare reden (hij was toen een jaar of 8) kreeg hij later zandkoliek. Ik denk dat dat afvallen een voorbode is geweest.
Misschien kun je de mest controleren op aanwezigheid van zand?
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dwingeloo

HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Empty
BerichtOnderwerp: Re: HELP! Mijn dikzak wordt dun?!   HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Emptydo 1 mei 2014 - 7:39

Ik geef nog graag een aanvulling op wat hierboven allemaal al gezegd is. Als ze gevoelig is voor suikers en zetmeel, dan zou ik in geen geval een muesli durven geven. Die bestaat namelijk altijd uit granen, en granen is zetmeel.
En Agrobs (waar de Pre Alpin Aspero ook van is) heeft ook een Wiesencobs, die ze ook wel Herbs noemen (volgens mij zitten ze in een overgangsperiode qua naamgeving daarvan, maar het is hetzelfde) Ik heb zelfs pas gehoord, dat Marstall en Agrobs uit dezelfde fabriek komen, dus dat het gewoon hetzelfde product is. Dus dan kun je een keuze maken op basis van welke het makkelijkst verkrijgbaar is voor jou.
Verder weet ik helaas geen granenvrije dikmaker. We geven hier een aantal paarden Seniores Priores van Subli, maar die is niet granenvrij, dus kun je haar beter niet geven.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Empty
BerichtOnderwerp: Re: HELP! Mijn dikzak wordt dun?!   HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Emptydo 1 mei 2014 - 8:40

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ze is ontwormt met Equest Pramox.
Ik test de mest van alle drie mijn paarden regelmatig op zand, daarnaast krijgen ze regelmatig een sand clear kuur.

De Wiesencobs heb ik 'vroeger' aan Bikkel gevoerd, maar omdat ze al ruim voldoende aan ruwvoer krijgt, leek het me dat ik meer iets moest zoeken wat haar wat extra energie zou geven. Lastige is dus dat ze bijna niks mag hebben.
De Faser Light heeft ze het 'vroeger' wel goed op gedaan, dus die durf ik wel aan.
Marstall en Agrobs kan ik beide bij mijn voerleverancier halen, dus dat is geen probleem. (Moet er wel 30/40 minuten voor rijden, maar dan heb je ook wat!)

Ze oogt verder mega gezond. Ze glimt als een spiegeltje, heeft appeltjes over haar hele lijf en straalt uit haar ogen. Ze is onwijs vrolijk, heeft energie genoeg en ziet er ontzettend happy uit!
Het is ook niet zo dat je haar ribben echt kunt tellen, maar je ziet ze een beetje.. En ik wil niet dat het uit de hand loopt.
Hiervoor was ze een hele tijd op het zelfde (goede) gewicht, maar sinds het verharen is begonnen (wat ook ineens heel snel ging) valt ze wat af op haar ribben.

Het is dus niet dat ik ineens van de een op de andere dag een graatmager paard heb, maar om dat te voorkomen, wilde ik alvast kijken naar iets extra's om te geven..
Terug naar boven Ga naar beneden
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Empty
BerichtOnderwerp: Re: HELP! Mijn dikzak wordt dun?!   HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Emptyza 28 jun 2014 - 9:59

Even een update van mijn dun geworden dikzakje..!

Ik heb er voor gekozen om haar bij te voeren met Marstall Faser Light, omdat ze het hier in het verleden heel goed op deed. Dit deed haar goed, maar ze kwam nog niet 100 procent aan.
Op de dag dat ze haar laatste haren los liet, begon ze weer bij te komen.. En inmiddels is ze weer rond, blond en gezond.

De dierenarts was intussen ook geweest om haar tanden te doen, haar in te enten en bloed af te nemen.
De uitslag van het bloed bleek super te zijn.. Zoals het er nu naar uitziet, heeft ze geen Cushing! Ze mocht dan ook meteen stoppen met de medicatie (ze stond nog maar op een kwart tabletje).
De waarde moet op dit moment lager dan 6,6 zijn en Anne's waarde was 2,07!

Waarschijnlijk was twee jaar terug haar ACTH-waarde verhoogd door verkeerd hooi.. De laatste maanden had ik het idee dat haar diagnose "PPID/Cushing" helemaal niet klopte, dit met de dierenarts besproken en zij stond er wel voor open.. Het zat toch al in de planning om bloed te prikken, dus maar gelijk gedaan.. Wat was ik trots op m'n meisje, haha, gek he?  grijns 
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Empty
BerichtOnderwerp: Re: HELP! Mijn dikzak wordt dun?!   HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Emptyza 28 jun 2014 - 10:17

Dat is een fijn bericht Jacyntha glimlach !
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Empty
BerichtOnderwerp: Re: HELP! Mijn dikzak wordt dun?!   HELP! Mijn dikzak wordt dun?! Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
HELP! Mijn dikzak wordt dun?!
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» En zo wordt mijn poel nu gebruikt

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: