Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Het gangenpaard

Ga naar beneden 
+5
inge
Jolies Allures
MoniqueBuu
Wieteke
AC!
9 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptydo 30 jan 2014 - 23:00

Lieve forumleden,

Terug van weggeweest! Na een tijdje actief te zijn geweest op dit forum leek mijn droom opeens in duigen te vallen. Ruim een jaar geleden leek mijn eigen paardje in een PP aan huis zo dichtbij.. OK het huis in Amsterdam moest nog verkocht (en moet overigens nog steeds verkocht..maar dat is een kwestie van tijd door de crisis).. Maar mijn paardendroom leek dichterbij dan ooit. Tot ik opnieuw pijn kreeg door mijn hele lichaam.. Dusdanig dat ik niets meer kon en dus ook niet meer paardrijden.
Ik weet inmiddels wat ik heb en dat het waarschijnlijk toch echt blijvend is. Ik heb zoals ze dat zo mooi noemen een pijnsyndroom.. Wat er op neer komt dat ik pijn heb door mijn hele lichaam.. Ene moment meer als het andere.
Ondanks dat ik pijn heb zijn er ook prima dagen.. En beweging is goed... Mijn paardendroom wil ik dan ook echt nog niet op geven! Wat ook mooi is.. Is dat vriendlief langzaam aan gegrepen wordt door het virus en heel graag wil leren rijden. Als het nieuwe huis een feit is gaan we dan ook samen voor een paardje  hyper !!
En nu kom ik op de titel.. Jullie hebben (nadat ik ooit een paar jaar een IJslander gereden en verzorgd heb) het gangenpaardenvirus al bij mij aangewakkerd! Door mijn lichamelijk beperking lijkt dit nu een nog logischere keuze! Alleen hoe pak ik dit aan? Waar begin ik? Ik heb al veel gelezen op het internet maar vind het lastig.. De volgende punten zijn belangrijk bij mijn overweging waar en hoe ik het beste kan beginnen:

- ik heb altijd dressuur gereden en ben niet geschoold in het rijden van een gangenpaard
- heb geen onuitputtelijke financiële middelen.. Tenzij in de loterij win  knipoog .. Maar ben uiteraard druk aan het sparen
- heb in het verleden paardjes zadelmak helpen maken.. Maar heb dit nog nooit bij een gangenpaard gedaan
- ik ben op zoek naar een "mellow" type paard.. Het hoeft van mij niet meer super snel, wild en groot
- het paardje zal voornamelijk recreatief gereden worden (in de bossen)
- vriendlief en ik moeten er alletwee op passen (ik 1.77 +/- 65 kilo en vriend 1,78 en +/- 80 kilo)

Ik realiseer mij dat het een beetje onbeleefd is om zo lang niks van mij te laten horen en jullie vervolgens om advies te vragen.. Maar ik weet dat er hier nogal wat gangenpaardliefhebbers zijn en ik vertrouw ook echt op jullie advies! Mijn droom is er weer.. En met dit forum gaat het mij zeker lukken de droom weer te kunnen aanwakkeren.

Alvast heel erg bedankt!!

Groetjes,
Anne!


Laatst aangepast door AC! op do 30 jan 2014 - 23:02; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptydo 30 jan 2014 - 23:00

OW en het paard komt uiteraard niet alleen te staan!
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 0:08

Wat leuk dat je nu concreet kunt gaan plannen voor een toekomstig paardje! Inhoudelijk heb je aan mij niet veel, want ik ben helemaal niet thuis in de gangenpaardenscene  grijns . Gezien je lichamelijke klachten snap ik heel goed waarom je voor een gangenpaard wilt gaan, dat zou ik dan waarschijnlijk ook doen.

Als je je lichamelijk niet altijd 100% goed voelt, zou ik denk ik niet voor een compleet groen paard gaan dat nog moet worden ingereden. Als je vriend nog moet leren rijden, lijkt het me ook voor zowel paard als ruiter fijner als je voor een paardje zou gaan dat al enige ervaring onder het zadel en op buitenrit heeft.

Als ik zelf een paard zou kopen, zou ik het erg belangrijk vinden dat hij niet vroeg is ingereden (liefst pas met een jaar of 5, of bijv. een merrie die eerst voor de fok is gebruikt en pas later onder het zadel is beleerd).

Op internet zag ik ook wel eens advertenties voor gangenpaardenkruisingen, die dan ook nog extra gangen hadden. Misschien zijn die nog iets goedkoper dan een raszuiver gangenpaard? Een ijslanderkruising lijkt me qua formaat, kracht en hardheid wel heel fijn, maar ik heb geen idee of er veel van dit soort kruisingen te koop zijn die ook nog extra gangen hebben.

Enfin, je krijgt van de gangenpaardenexperts vast nog genoeg tips. Geniet in elk geval van het plannenmaakstadium! glimlach 
Terug naar boven Ga naar beneden
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 1:00

Wat een onwijs lieve en lange reactie! Dank je wel!

Ja het leek mij inderdaad ook een beter idee om een wat ouder paardje te nemen! Ik heb ook al site na site en boek na boek doorgeworsteld.. Maar er zijn zoveel tegenovergestelde meningen in paardenland. Afentoe duizelt het me.. Het gekke is ook dat ik toen ik begon met paardrijden en later ook toen ik meer reed eigenlijk nooit zo nadacht over voor en tegens.. En over wat nou precies wel en niet goed was.. Ik deed zoals ik kende. Na een pauze van bijna acht jaar.. Sta ik anders in het leven en denk ik veel beter na over wat ik wil en goed vind.. En dus ook hoe ik paarden wil rijden en houden.
Na veel overleggen, debatteren en onderzoek.. Staat voor ons vast dat wij het paardje aan huis willen (uiteraard met minimaal een maatje).. Ook zaken als bitloos en boomloos rijden wekken zeer mijn interesse en ik wil mij gaan verdiepen in grondwerk.. Het is zo bizar dat ik 13 jaar vrij intensief gereden heb (voornamelijk dressuur) en dat ik na een "pauze" van ruim acht jaar opeens een hele nieuwe paardenwereld ontdek. Ik ben ooit gestopt omdat de oude dressuur/manege wereld mij zo tegen stond en nu terug heb ik precies die "manier" of beter gezegd de filosofie gevonden die ik diep van binnen eigenlijk altijd al de beste heb gevonden  glimlach  !

Alleen... Ik ben een beetje een Miep wat betreft nieuwe dingen.. Maak mij altijd onnodig druk over nieuwe dingen.. Vandaar ook mijn vraag aan jullie over gangenpaarden.. Maar uiteraard is alle advies welkom, ook niet gangenpaard gerelateerd zeg maar  knipoog . Ik blijf dit een fantastisch forum vinden met leuke en lieve mensen!
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dwingeloo

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 1:45

Hey Anne,
Ik kan me heel goed voorstellen, dat je een tijdje hier niet geweest bent. Op het moment dat je je dromen min of meer in duigen ziet vallen, dan heb je wel even iets anders aan je hoofd.

Het gangen leren rijden vraagt wat tijd, maar als je het echt wilt, dan kom je er zeker. Eigenlijk is de belangrijkste regel, dat je zelf fijn moet kunnen rijden met je eigen paard. Ook al is het op dat moment misschien niet de gewenste gang (en dan bedoel ik de gang die een jury graag zou zien)
Ik heb zelf 3 Tennessee Walking Horses, waarvan er eentje onder zadel is. Hij is heerlijk relaxt tijdens het rijden (en op alle andere momenten) We vinden het heerlijk om rustige stapritjes te maken in het bos, met af en toe een lekkere flatwalk. Rustig genieten ten top!

Het is ook zeker goed, om gangenpaarden dressuurmatig te rijden, om ze lekker soepel in hun lijf te houden. Voor het verbeteren van de gangen is het ook een prima basis. Dus je zult zeker veel hebben aan je dressuur-ervaring.

Om te gaan voelen, welke gangen het fijnste voor jou zijn, dat is een kwestie van uitproberen. Voor mij is de Walk de meest fijne gang, dus ik ben heel blij met mijn Walkers. Maar misschien is foor jouw lijf juist weer een andere gang comfortabeler.
Je mag bij mij kennis komen maken met het ras, en ik weet zeker dat er veel meer gangenpaardenmensen zijn die je dat aan zullen bieden.
Er is niet alleen verschil tussen de rassen, maar ook binnen het ras. De Walk van het ene paard, is niet de Walk van het andere, en dat geldt ook voor iedere andere gang. Dit is nog een reden (naast die Wieteke al noemde) om voor een reeds beleerd paard te gaan, zodat je hem/haar onder zadel kunt voelen.
Op dit moment zijn er (vind ik) behoorlijk wat gangenpaarden te koop. Misschien is het voor jou leuk om op Facebook lid te worden van de groepen Gangenpaarden Nederland en Gangenpaarden verkoop.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Jolies Allures

Jolies Allures


Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dordogne, Frankrijk

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 1:50

Hoi Anne,
Mooi hè, dat je zo kunt veranderen in de tijd!
Wij hebben ook gangenpaarden (Mangalarga Marchador en Tennessee Walking Horses). En sinds ik die heb, ben ik ook langzaamaan van manier van omgang met paarden veranderd van "standaard manege omgang" naar "natural".
Er zijn best wel redelijk geprijsde gangenpaarden te koop, hoewel je dan vaak op jongere onbeleerde paarden komt. (maar er bestaan best ook mensen die niet de hoofdprijs vragen voor een beleerd gangenpaard. Mag hier waarschijnlijk geen reclame maken, maar ik ken ze wel.)
Maar als je je wilt verdiepen in grondwerk, hoeft een jong/onbeleerd paard ook geen nadeel te zijn en kun je je relatie vanaf het begin opbouwen. Heb je al op het nhforum gekeken?
Heel veel succes met jullie zoektocht en in eerste instantie met het verkopen van jullie huidige huis.


Terug naar boven Ga naar beneden
http://joliesallures.free.fr
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 1:56

Jeetje weer zo een lieve reactie. Ik leer ook zo onwijs veel van jullie reacties  glimlach !

Ik kon het forum inderdaad even niet meer zien toen de droom uit elkaar leek te spatten. Na veel nadenken en een revalidatie die ik nu volg ziet het leven er opeens heel anders uit! Ik moet alles opnieuw uitvinden en dus ook het paardrijden.. Wat jij zegt over dat rustig genieten maakt me helemaal blij!!  troost 

Je aanbod wil ik graag een keer op ingaan als ik weer een beetje mobiel ben.. Loop erg slecht op het moment! Maar echt super bedankt. Ben heel benieuwd naar die mooie paardjes!!

En ik ga gelijk lid worden van die Facebook groepen  compliment  thanks!!
Terug naar boven Ga naar beneden
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 2:12

Ik word helemaal blij van dit forum!

Jammer dat je geen reclame mag maken  knipoog   geld ! Want ik snap dat alle waar naar zijn geld is begrijp mij niet verkeerd.. Maar helaas zit er een maximum voor mij wat ik bij elkaar kan sparen.. En er moet vast een leuke gangenpaardje voor mij te koop zijn.. Ik heb maar een bescheiden "eisen" pakket volgens mij.

Ja op het NH forum heb ik al veel gelezen en ik vind het super interessant.

Om een vergelijking te trekken... (Ik snap dat er nogal wat verschillen zitten tussen de aanschaf van een hond en een paard hoor) ruim drie jaar geleden leerde mijn vriend en ik elkaar kennen.. Ik wilde al mijn hele leven een hond.. Maar mijn ouders hadden het niet zo op dieren.. Ik kreeg altijd te horen wacht maar later als je groot bent dan weet je hoeveel tijd en moeite het kost en dan wil je geen hond meer. Ik heb altijd volgehouden dat ik er wel een wilde. Maar alleen als de tijd en plaats juist was. Ik had geen ervaring met honden maar besloot er alles aan te gaan doen. Ik heb veel gelezen en we besloten dat de rottweiler het beste bij ons paste.. Iedereen verklaarde ons voor gek.. Helemaal toen we besloten dat er geen hondenschool in de buurt was die bij ons paste.. Ik kreeg weer dat zelfde "manege" gevoel bij die hondenscholen haha. Uiteraard hebben we heel erg veel tijd in onze temperamentvolle dame gestoken, veel gelezen en nog meer naar ons zelf gekeken.. En nu hebben wij een vrolijke dame van twee jaar waar wij regelmatig over te horen krijgen.. Maar dit is geen echte rottweiler toch?? Deze is zo lief  hilarisch 
Dus hoewel ik weinig weet van gangenpaarden.. En het natuurlijk houden van paarden.. Weet ik dat we er opnieuw alles aan zullen doen (lezen, leren en vooral heel veel naar ons zelf kijken) om ook dit avontuur in goede banen te leiden  glimlach ! En het paardje errug veel liefde en aandacht te geven.

Hoe is jullie zoektocht/reis ooit begonnen?

Nogmaals super bedankt!!
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 3:03

nou dan moet een ijslander friek toch ook maar reageren  grijns 
Ik heb jaren lang ijsjes gereden en heb ook kennis gemaakt met Rocky mountain horses en een keertje op een tenesee gezeten en een criollo als ik dat zo goed schrijf.

Er is wat al eerder gezegd is veel verschil tussen soorten gangenpaarden kwa beweging maar ook binnen het ras zelf.
Als ik een ijslander als vb geef dan zijn er zoals ze dat noemen natuur tolters dit zijn types die voorkeur, een hele sterke voorkeur hebben voor tolt. En vaak bijna geen draf vertonen onder het zadel. Dat kan als je regelmatig pijn hebt prettig zijn, maar misschien ook weer niet.
Pijn is heel moeilijk te beschrijven tov de gang van een paard. Je zult dit moeten gaan voelen en ervaren.
De beweging van een ijslander is vaak wat korter, wil niet zeggen meer hobbelig want dat is het ook niet altijd, tov een groter paard.
Dus binnen de vierde gang zit veel variatie. Bij elk type gangen paard heet het weer anders. Leer je vanzelf  knipoog 

Waarbij je ook zou kunnen stil staan is wat zijn je wensen? Waar komt het te staan?
Binnen of buiten, veel gras of weinig gras, wil je een maatje van dezelfde grote of zeg je doe maar een fijne shet als vriendje. Dat heeft dan weer te maken met de hoeveelheid eten en zo. Dus kan je het goed verdelen dat elk niet te veel of te weinig krijgt.
De ruimte waar ze komen te staan voldoende is om zich happy te voelen. En jij je niet gedwongen voelt op een pijnlijke dag te MOETEN rijden of er mee te werken.

Wat ik weet van veel ijslanders is dat je ze maanden kan laten staan, oppakken en zo wegrijden zonder problemen. Doel dan op mentale problemen. Weet niet hoe dit zit met andere gangenpaarden. Bij KWP-ers weet je dat er veel types tussen zitten dat als ze stil staan ze veelal niet te genieten zijn als er weer gereden wordt. Nu komt dat ook vaak door de omstandigheden waarin zij leven / gehouden worden en hoe er mee om wordt gegaan. Maar het is toch ook iets om bij stil te staan dat het mentale deel ook in orde is. of past bij jou situatie.

Mijn advies zou zijn ga eens lekker lurken bij iedereen die gangen paarden heeft en vraag of je eens mag komen rijden.
En probeer dan te voelen hoe het rijdt. Vraag ze het hemd van het lijf over alles wat je wilt weten. Een keertje rijden zegt nog niet dat je direct de vierde gang er goed uit kan rijden, maar het gaat om het gevoel. Je merkt gauw genoeg welk type paard wel of niet prettig zit voor je. Zo kan je langzaam en rustig aan selecteren en dan kan je, je verder verdiepen binnen dat ras of 2 rassen en kijken of er een paardje beschikbaar is wat binnen jou budget valt maar vooral ook past bij jou (jullie) De klik is heel belangrijk.

Binnen de ijslanders zijn er ook kruizingen maar niet elke kruizing bied te tolt. tot nu toe maar weinig tegen gekomen tenzij het was gekruist met een ander gangenpaard. Maar kruizing ijs met fjord bijv. geeft geen tolt. Tenminste nog niet tegen gekomen. En een kruizing met een highland pony ook niet. Was wel een leukie kwa uiterlijk maar geen tolt  knipoog 

Binnen kort is er weer een equitana in Duitsland, daar zijn ook vaak veel soorten gangen paarden bij elkaar te vinden. De ijslanders zijn er zo wie zo want die duitsers zijn erg fan van ijsjes.
enuh je vragen en zo zijn helemaal niet raar of zo. Juist goed dat je ze stelt want zo kan je, je goed voorbereiden op dat wat je zou willen. Het is een hele verantwoording en is wel fijn als je die goed overwogen kan nemen.
Terug naar boven Ga naar beneden
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 45
Woonplaats : Bodegraven

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 3:41

Ik denk dat je gewoon heel veel moet gaan proefrijden.
die gangen zijn zo verschillend, zowel per ras als per individu.
belangrijk is dat de rug goed los is, dat zit fijn, ongeacht de bewegingen
daar komt jouw dressuur ervaring weer goed van pas, want met alleen rechtuit in het bos rijden houd je je paard niet soepel  knipoog 
ik vind zelf de ijslander ideaal omdat die niet zo groot zijn, en gewoon het hele ras spreekt me aan
maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die juist een wat groter en of sjieker dier willen en voor andere gangen paarden kiezen
voor jou zal vooral karakter, en hoe het zit, tellen denk ik
er is meer dan genoeg te koop, ook voor een kleiner budget, sluit me bij bovenstaande reacties aan
ik zou voor een wat meer doorgereden dier gaan, met een bevestigde tölt/walk/etc
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 4:01

Ook ik ben overtuigd gangenpaardenliefhebber (heb zelf 7 ijslanders).
Ik heb eigenlijk niets meer toe te voegen aan wat iedereen hierboven al geschreven heeft en wil nog even benadrukken dat er inderdaad ook binnen één ras grote verschillen zijn. Inge schreef al dat ijslanders paarden zijn waar je meestal zo weer opstapt als je ze een poos niet hebt kunnen rijden. Dat is inderdaad ook mijn ervaring met de meeste ijslanders, maar toch heb ik er ook eentje gehad waarvoor dat absoluut niet gold; als ik hem een paar dagen niet had gereden had ik al het gevoel dat ik weer op een groen paard zat en schrok hij overal van en zo. Om maar even aan te geven dat je gewoon altijd naar het individuele paard moet kijken en er in ieder geval niet van uit moet gaan dat alle exemplaren binnen een ras voldoen aan de standaard rasomschrijving knipoog.

Voor een kleiner budget zou je ook je licht eens kunnen opsteken over töltende dravers. Dit zijn ex-harddravers die ook töltaanleg hebben. Als ze niet goed genoeg zijn voor de drafbaan worden ze nogal eens goedkoop verkocht. Je moet dan natuurlijk wel in staat zijn om zo'n paard 'om te scholen' naar rijpaard, maar daar is ongetwijfeld ook wel hulp voor te vinden. Kijk voor meer informatie over de töltende draver eens hier of hier.

Je bent trouwens altijd welkom om onze ijslanders te komen bekijken. Limburg is wel een eindje van Amsterdam vandaan, maar wie weet is het te combineren met een 'weekeindje Limburg' knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 6:07

weinig aan toe te voegen.
Ik blijf het bijzonder vinden wat gangenpaarden voor sommige mensen kunnen betekenen.
diverse malen zijn hier mensen huilend van blijdschap van een paard gestapt omdat ze na jaren, weer pijnvrij kunnen rijden.

Vorige week ben ik een paar dagen op pad geweest met iemand, inmiddels een vriendin, die een tijdje terug hier kennis is komen maken met onze gangenpaarden, na 12 jaar van niet meer kunnen rijden, kan ze op diverse paarden nu heel goed rijden.
We zijn samen naar Duitsland geweest om het ras van haar interesse, daar te rijden, omdat er hier gewoonweg een stuk minder zijn.
Zij heeft ook interesse in dressuur, iets wat ik ook voor een deel doe met de paardjes, en daar worden diverse paarden van dit ras, dressuurmatig gereden, dit gaf haar erg veel informatie.
Ik zeg, net als vele andere, ga rondneuzen, vraag of je ergens mag komen proefrijden.

Hier ben je in ieder geval welkom om kennis te komen maken.
Elk ras heeft zijn of haar eigen kenmerken maar elk individu ook!
staar je niet blind op een ras of kleur, verdiep je in de achtergrond van een ras en individu. afijn, het is allemaal al geschreven!!

In maart ga ik voor 2 weken weer naar het land van herkomst, voor de 3e keer, om weer heerlijk daar in de natuur te genieten van de paardjes daarzo en weer nog slimmer terug te komen haha.

Heel veel succes met je zoektocht, en ik hoop dat jij jou kanjer gaat vinden waar je heel veel plezier mee gaat krijgen!!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 7:27

Super bedankt voor de lieve reacties en de aanbiedingen! Ik heb veel infogekregen om verder mee te kunnen! En zodra het kan ga ik ook het rijden uitproberen. Ik moet eerlijk zeggen dat de prijzen me ook nog erg meevallen.. Een gangenpaardje lijkt opeens een stuk dichterbij glimlach!

Leuk ook om ieders passie terug te kunnen lezen voor het eigen ras.
Het gaat mij overigens helemaal niet om kleur of looks.. Maar vooral om karakter.. En het paardje moet ons ook kunnen dragen, daar hoor je ook zo ongelofelijk veel verschillende dingen over.
Juist omdat het mij niet om een bepaald type of kleurtje gaat lijkt mij de zoektocht al iets breder.. Ik las (volgens mij op bokt) een vrouw die geëmotioneerd was omdat zij nog nooit zo lekker gereden had en het paardje helemaal bij haar paste.. Alleen het was wit en dan ging ze het natuurlijk niet kopen verwarring dat is voor mij echt onbegrijpelijk.. Al is het paard geel met rode stippen en heeft hij drie oren.. Maar het is verder gezond en mijn droompaard dat maakt dat echt geen verschil.

Het houden van het paard zal in verhouding tot sommige hier beschaaft zijn. Een PP van ongeveer 3500 m2. Dicht bij of in het bos en iedere dag het bos in (het zei gewoon wandelen of rijden). Kwa gezelschap dat ligt ook aan het feit of er iemand anders (familie) haar paard bij ons neerzet en hoe hoog de aanschaf is van het eerste paard.

Heel erg bedankt voor het meedenken en sorry voor het dubbele bericht..het forum liep vast.


Laatst aangepast door AC! op vr 31 jan 2014 - 7:39; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 7:29

Super bedankt voor de lieve reacties en de aanbiedingen
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 7:59

nog ff een toevoeging.
Zelf ben ik geen top dressuur ruiter, maar heb als kind met mijn eerste pony, dressuur gereden, daarna bij een handelsstal naast school, dressuur gereden en met diverse paarden wat wedstrijdjes gedaan.
zo'n 8 jaar in totaal bij dressuurstallen gewerkt, niet als ruiter, maar voor het stalwerk, maar ik reed ook de basis met de paarden.
Afijn, een topruiter ben ik niet, maar ben wel bekend met basis dressuur.
Vanaf het eerste begin met gangenpaarden, heb ik echt veel baat bij deze basis, mensen die hier komen testrijden en die een dressuurachtergrond hebben, pakken het ook allemaal heel gemakkelijk op.
Ik zie het dus zeer zeker als pluspunt!

inmiddels ben ik al jaren een soort bosruiter, of nee, een mens wat graag tussen de paarden is, ook zonder rijden, geniet ik onwijs van de paarden, echt serieus dressuren in de bak, doe ik niet, maar ik gebruik het geleerde wel in het bos, ik wil dat de dieren goed ontspannen door hun lijf lopen en ik doe mijn best ze recht te richten.
afijn, ik kan uren schrijven over hoe blij ik met onze paardjes ben, haha.
ik ga ze nu maar eens voeren, ook een leuke bezigheid.

ps, ik heb je een priveberichtje gestuurd glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 8:06

Ik hoor alleen maar goede dingen hier en jullie weten mijn enthousiasme wel aan te wakkeren zeg!  hoera 
Het is dat ik zo ver weg woon anders was ik je komen helpen met voeren haha!
Ik kan ook niet wachten om thuis lekker tussen de paardjes rond te hobbelen  grijns 

Fijne avond en heel erg bedankt (ook voor de pm)!
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 8:51

Ik zou idd eerst eens proberen proef te rijden op verschillende rassen. Er zijn verschillende gangenpaardenrassen in NL, alleen nogal verspreid.
Zelf heb ik een bijna twee jarig ruintje te koop, kruising Aergidiënberger x Rocky, en ik vind ze als veulen al wel behoorlijk makkelijk en stabiel. Wat dat betreft zou je denk ik best een wat jonger paardje kunnen kopen.
Ik weet dat Leonie Prins momenteel een ervaren toltende draver merrie te koop heeft staan, en wrs weet zij wel meer kruisingen te koop. Ook is er een leuke MM ruin te koop op het gangenpaardenforum.
Of Duitsland ja, daar zul je ook wel wat van je gading kunnen vinden.
Veel plezier met de zoektocht.
Terug naar boven Ga naar beneden
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 10:17

De zoektocht en het dromen maken het nu al zo leuk.. Moet je nagaan als er straks ook echt een paardje is!

Zijn er ook boeken die aan te raden zijn?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 12:24

AC! schreef:
Zijn er ook boeken die aan te raden zijn?

Een heel goed (maar wel Duitstalig) boek over het goed rijden van allerlei verschillende gangenpaarden is "Gymnastizierung von Gangpferden" van Andrea Jänisch en Kaja Stührenberg.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 22:11

Nou is mijn Duits niet zo goed.. Maar wat wil het toeval.. Het boek komt in februari uit in het Engels  compliment dus voor de mensen die net als ik minder van het Duits zijn en meer van het Engels.. Bij deze! En zonder reclame te maken.. Ik heb hem in ieder geval gevonden bij die grote Nederlandse online boeken verkoper.. Op naam van de auteur.. Maar ze hebben hem straks vast bij meer winkels.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 23:03

Dat komt dan goed uit Anne glimlach ! Dat moest gewoon zo zijn knipoog .
Ik heb er trouwens geen moeite mee hoor als hier op het forum een beetje reclame wordt gemaakt, dus iedereen mag best zeggen waar je iets bepaalds kan kopen of waar je goede ervaringen mee hebt. Geen probleem!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyvr 31 jan 2014 - 23:17

Ja hè! Heb het gelijk besteld  glimlach  ! OW mooi sommige fora zijn daar heel streng op.. Maar zoals je vast al kon raden.. Ik ben geen grootaandeelhouder bij bol.com zelfs niet eens kleinaandeelhouder  hilarisch  anders kon ik waarschijnlijk zo een goed ingereden gangenpaard kopen.. Of twee  geld nee 
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyza 1 feb 2014 - 1:15

fijn Marja, zo open als je er in staat. Ikzelf heb ook geen moeite met reclame, zolang het met respect is. En niet dat dit goed is en de rest slecht, als je snapt wat ik bedoel.

ik heb ooit eens een Amerikaans boek in handen gehad, geleend van iemand, ook over gangenpaarden, daar stonden ze dacht ik ook allemaal in.
he wat irritant dat ik de naam niet meer weet.

enne Anne, gewoon veel boeken op MP zetten, voor in je spaarpot  zwijgen 
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyza 1 feb 2014 - 1:37

Hahaha! Ja goed idee en ook alles zo goedkoop mogelijk kopen via mp.. Ik kom al een eind.. En hopelijk verkopen we het huis voor een redelijke prijs.. Of natuurlijk de Staatsloterij  geld 

OW mocht je nog op de titel komen.. Let me know  ja  of uiteraard andere leuke/goede titels  bescheiden 
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dwingeloo

Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Emptyza 1 feb 2014 - 1:43

Easy-gaited Horses van Lee Ziegler, heb ik zelf, is fijn duidelijk uitgelegd allemaal.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Gesponsorde inhoud





Het gangenpaard Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Het gangenpaard
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Praathoekje-
Ga naar: