Ben het er helemaal mee Marja wat zegt een definitie nu eigenlijk! En haha ik kan een hele vakantieweek week plannen na jullie aanbiedingen! Jullie zitten nogal een eindje weg haha! Ik woon zelf namelijk in Amsterdam op dit moment. We hopen te verhuizen naar het gebied rond de Veluwe! We hebben al aardig wat huizen op het oog maar willen het risico van dubbele lasten niet lopen in deze tijd.. Dus wachten we braaf tot het huis verkocht is
met een beetje planwerk, is een rondje nederland, best te doen . Joh, neem je tijd, iedereen is enthousiast om hun plek en paardjes te laten zien, dus komt vast goed.
Jasia
Aantal berichten : 108 Registratiedatum : 21-07-13 Leeftijd : 31 Woonplaats : Bergen op Zoom
Ik ben hier zelf ook nog niet zo lang, maar welkom
Wat een mooie droom en wat gaaf dat je nu zo dichtbij bent om hem uit te laten komen!
Qua ras? Tsja, ik was altijd 100 procent een haflinger-gek! Maar als ik heel eerlijk moet zijn vind ik de (meeste) haflingers van tegenwoordig niet zo veel aan.. Ik rijd nu bij iemand een IJslander bij en dat paardje heeft mijn hart gestolen! Ik denk dan ook dat als er ooit een paard bij komt, dit zeker een IJslander of iets wat daarbij in de buurt komt zal worden.. Maar ik denk dat je niet op ras moet gaan zoeken.. Er komt vanzelf wel ergens een paardje voorbij waar je verliefd op wordt en dat is dan HET paard, ongeacht het ras
Joyce
Aantal berichten : 826 Registratiedatum : 10-08-10 Woonplaats : brabant
Joyce, ik vind dat jouw plek de titel PP zeker verdient! En ach, als het op de richtlijnen van Paddock Paradise Nederland aankomt, mogen wij waarschijnlijk geen van allen onze plek een 'paddock paradise' noemen, maar dat vind ik eerlijk gezegd totaal niet boeiend. En 'PP' blijft het hoe dan ook; wat dacht je bv. van 'PaardenParadijs', 'PaardenPark', 'PaddockPark' ??
Joyce
Ik ben hier zelf ook nog niet zo lang, maar welkom
Wat een mooie droom en wat gaaf dat je nu zo dichtbij bent om hem uit te laten komen!
Qua ras? Tsja, ik was altijd 100 procent een haflinger-gek! Maar als ik heel eerlijk moet zijn vind ik de (meeste) haflingers van tegenwoordig niet zo veel aan.. Ik rijd nu bij iemand een IJslander bij en dat paardje heeft mijn hart gestolen! Ik denk dan ook dat als er ooit een paard bij komt, dit zeker een IJslander of iets wat daarbij in de buurt komt zal worden.. Maar ik denk dat je niet op ras moet gaan zoeken.. Er komt vanzelf wel ergens een paardje voorbij waar je verliefd op wordt en dat is dan HET paard, ongeacht het ras
ik ben als een blok gevallen voor diverse paardjes, mijn eerste paardje is een mix, de 2e toevallig een MM, maar totaal niet omdat ik zoekende was, nog steeds weet ik precies waarom ik voor haar gevallen ben als ik naar haar kijk, nu 6 jaar later. Ik val ook niet op een ras maar op een individu.
met een beetje planwerk, is een rondje nederland, best te doen . Joh, neem je tijd, iedereen is enthousiast om hun plek en paardjes te laten zien, dus komt vast goed.
Haha ja heb je helemaal gelijk in.. Leer Nederland nog eens kennen zo
En jullie hebben ook gelijk met betrekking tot een ras hoor.. Sluit absoluut niets uit want het gaat uiteindelijk toch om de klik die je hebt.. Maar door jullie tips weet ik nu al van meer paardenrassen af en komen er steeds meer opties bij
Welkom welkom!!!! Leuk nog zo'n enthousiasteling erbij!!!!
En die droom van je gaat uitkomen!! Wanneer?? De tijd zal het leren :-)
Wij zijn nu ook al een tijdje op zoek naar een eigen weide. Dat valt nog niet mee, maar hij gaat er wel komen en daar gaan wij ook onze PP maken in wat voor vorm dan ook :-).
Een ras? Vroeger was ik helemaal gek van friezen. Mijn eerste paard was dan ook een fries. Daarna ben ik overgestapt op KWPN. Toen ik weer ging studeren had ik geen paarden meer en dat is voor mij de periode van bezinning geweest. Ik deed eerder namelijk ook alles op de 'reguliere' wijze. Mijn schoonzusje kreeg een pony en in haar weide stond ook een haflinger merrie. Zo rond als een tonnetje en slecht te vangen, maar ik was opslag verliefd :-). Nooit gedacht dat ik een haflinger zou 'nemen' (zo wilde ik ook nooit een border collie en heb er nu wel 1 en wil niet meer anders). Nu heb ik dan een haflinger, een shetlander en een kruising quarter x haflinger x appaloosa x kwpn. Het moraal van dit verhaal? Volg je hart, jou paardje kom je vanzelf tegen!
Haha wat grappig je verhaal lijkt een beetje op dat van mij haha!
Het paardje is er dan nog wel niet.. Maar het hondje wel al.. Ik wilde juist altijd een bordercollie.. Maar het is uiteindelijk een rottweiler geworden.. Dat vond ik altijd maar een beetje grote soms beetje enge honden! Maar nu hebben we het liefste en zachtaardigste hondje (..naja hond) die we maar konden wensen
Ik vind het echt zo leuk om jullie verhalen te lezen.. Wordt mijn dromer telkens groter en sterker van
riegje
Aantal berichten : 109 Registratiedatum : 20-05-11 Woonplaats : heerle/moerstraten
zo was het hier ook, ik wilde geen vos met een bles en witte sokken, ik wilde ook geen merrie en nooit van mn leven een jack russel. En op de een of andere manier heb ik nu een vosruin met bles en witte sokken, en ook de merrie en de jack russel lopen hier rond.
Dus tja
Wieteke
Aantal berichten : 637 Registratiedatum : 08-03-10
Oh, als we rassen gaan aanbevelen, moet ik natuurlijk ook even de Schotse highlandpony noemen! Vroeger was ik helemaal weg van het traditionele type Shetlandpony (dus niet van die luxe uitziende pony's, maar de echte koudbloedmodellen ). IJslanders vond ik ook erg leuk, maar iets te smal voor mijn smaak. Uiteindelijk bij toeval uitgekomen bij de highlandpony. Ze zijn net een slagje groter dan IJslanders (ze mogen officieel 1.48 m worden, geloof ik), en doordat ze in de romp wat breder zijn, kom je niet snel met je benen onder hun buik uit.
Voor een indruk van het type pony (kijk vooral rond 03:00 min ):
Joyce
zo was het hier ook, ik wilde geen vos met een bles en witte sokken, ik wilde ook geen merrie en nooit van mn leven een jack russel. En op de een of andere manier heb ik nu een vosruin met bles en witte sokken, en ook de merrie en de jack russel lopen hier rond.
Dus tja
yep, dat heb ik inmiddels ook afgeleerd. tot vorig jaar riep ik nooit meer een paard zadelmak te maken en nooit een volwassen hengst op mijn terrein te willen, vorig jaar in 2 maanden 1 merrietje zadelmak gemaakt, of wat voor naam je dr dan ook maar aan geeft, wegwijs gemaakt met ruiter op dr rug, en een hengst hier gehad die in totaal 4 merries heeft gedekt hier. Fokken zou ik ook nooit zelf doen. Ehm, ik roep niet meer zo hard dat soort dingen..... lekker op mijn pad laten komen en dan of, omarmen of weglopen, haha.
Haha.. Nee nooit zeggen heb ik zeker ook afgeleerd...
Maaaar alle opties afwegen en dan dromen hoe het zo zijn is nooit verkeerd:D
Haha wel grappig zou ook denken nah een vos is zo standaard.. Tot je de vos van je dromen tegen komt en dan ben je verliefd:spijt:
Die highland's zijn ook weer super mooi zeg! Mooi robuust gebouwd ook.. Daar is btw best moeilijk info over te vinden.. Hoeveel zijn daar ongeveer van in Nederland.. En welke prijsklasse moet ik aan denken? Ik snap wat je bedoelt met rond de drie minuten die grijze loopt heel mooi!! Haha maar ben ook gecharmeerd van die hengst met z'n enorme volle zwarte bos haar haha!
Jeetje mijn dromen worden steeds mooier en leuker
Wieteke
Die highland's zijn ook weer super mooi zeg! Mooi robuust gebouwd ook.. Daar is btw best moeilijk info over te vinden.. Hoeveel zijn daar ongeveer van in Nederland.. En welke prijsklasse moet ik aan denken?
Ik denk dat er inmiddels tussen de 70 en 80 highlandpony's in Nederland zijn, en er zijn hier vrijwel geen actieve fokkers. Er zit een fokker in België (die op het moment enkele pony's te koop heeft ), en ook komen veel Nederlandse pony's uit Polen, van een Nederlander die daar pony's fokt (Manoah Highland Ponies, ook op Facebook). Importeren uit de UK wordt ook geregeld gedaan, dan heb je natuurlijk de meeste keus.
De prijzen liggen wel hoger dan die van 'gangbare' rassen als fjorden en haflingers. Volgens mij beginnen veulens vaak bij GBP 1000, al liggen de prijzen voor driejarigen volgens mij op het moment niet gek veel hoger. De markt is natuurlijk redelijk ingezakt. Enkele jaren geleden waren er volgens mij amper ingereden pony's voor minder dan EUR 5000 te vinden. Inmiddels is dat wel anders. Erg fijn is trouwens dat het in de UK nog heel gebruikelijk is om deze pony's pas met 4 of 5 in te rijden. Ze ogen pas laat volwassen, vaak zijn ze pas met 7 helemaal 'af' .
Voor veel mooie foto's van keuringen, pony's onder het zadel, veulens etc. zou je eens op de site van deze fokker kunnen kijken, ik word daar altijd erg blij van : http://www.achnacarryhighlandponies.com/news.htm
Een rasbeschrijving staat hier: http://www.highlandpony.nl/index_bestanden/Page354.htm
Jammer dat de koers van de pond niet zo gunstig is als die van de dollar
Wederom vind ik dit een heel mooi ras.. Moet ook zeggen dat de oer rassen.. Of in ieder geval de rassen met wat minder inmenging.. Zoals veel van jullie hier hebben.. Me wel heel erg aanspreken.. Kan niet goed uitleggen waarom.
Keuze genoeg dat absoluut... En er nu maar eens uitkomen in welke leeftijdscategorie ik zal gaan zoeken.. De keuze wordt breder en breder en daarom niet makkelijker.. Maar het is uiteindelijk wel een overwogen keuze
Joyce
tsja, en dan heb je jou keuze gemaakt wat betreft ras en leeftijd, en dan kan het zomaar zijn dat je plotsklap verliefd word . De highland spreekt me ook erg aan wat betreft type. Karakter kan ik niet over oordelen. Zelf vind ik het fijn als een ras niet is ingeteelt en een brede fokbasis heeft, iets waar ik vaak erg op let.
ach, zoals er al gezegd is, jou droompaardje komt vanzelf op je pad.
tsja, en dan heb je jou keuze gemaakt wat betreft ras en leeftijd, en dan kan het zomaar zijn dat je plotsklap verliefd word .
Tja, daar kan ik over meepraten... Ik was van plan om op termijn een nog groene pony van maximaal 3 of 4 jaar te kopen, en toen zag ik Dibble: een bijna 7-jarige merrie, die nog drachtig was ook
Toen toch maar sneller dan verwacht naar Schotland afgereisd om haar te bekijken (eigenlijk alleen een formaliteit, maar goed, hi hi) en snel een pensionstal gezocht. En 'uiteraard'( ) was het plan om het veulen te verkopen, zodat ik later (als ik ergens een wei had gevonden) zelf nog eens een veulen zou kunnen fokken om aan te houden. Uiteindelijk is het veulen (Thyler) ook nog gebleven en heb ik het plan om zelf te fokken maar laten varen. Drie pony's vind ik te duur en niet praktisch, en bovendien staan de hengsten die me het meest aanspreken in de UK en zijn deze niet via KI beschikbaar.
Dus zo zie je maar, het kan opeens snel gaan als je net DIE foto op internet ziet staan! Nou moet ik wel toegeven dat ik al enkele jaren ter oriëntatie advertenties voor highlandpony's aan het volgen was, en ik vóór Dibble maar 1x een pony had gezien waarin in wel enigszins interesse in had. Dat maakte het makkelijker om actie te ondernemen toen ik een pony zag waar ik écht helemaal weg van was.
Joyce
Onderwerp: Re: Goedemorgen iedereen :-)! do 1 aug 2013 - 3:33
tsja, ik was niet eens op zoek toen ik op slag verliefd op Jhumpa werd. Zo heeft hier iemand een paar jaar terug ons eerste zelfgefokte veulentje gekocht als 2 jarige, ze was eigenlijk op zoek naar een ander ras en een ingereden paard. ze heeft nu de tijd voordat hij kon worden ingereden, geinvesteerd in grondwerk en rijlessen op gangenpaarden. T ras wat ze eigenlijk wilde, was een heel stuk duurder waardoor ze als het ware, geld " over" hield om op die manier te besteden.
ik wil al ongeveer zolang ik me kan herinneren, een vosmerrie met liefst een bles. hier staan nu 2 schimmels, 2 bruine, een palomino en een vosruin. Het veulen wat we 18 mei verloren hebben, was een vos met een bles.....
Onderwerp: Re: Goedemorgen iedereen :-)! do 1 aug 2013 - 9:35
Wow Wieteke, die Highland-hengsten zijn echt STOER!! En heel 'barok' ook om te zien, daar houd ik wel van .
Wieteke
Onderwerp: Re: Goedemorgen iedereen :-)! do 1 aug 2013 - 10:22
Marja schreef:
Wow Wieteke, die Highland-hengsten zijn echt STOER!! En heel 'barok' ook om te zien, daar houd ik wel van .
Mooi zijn ze, he? Ik weet dat je niet meer op Facebook zit, maar voor het geval je nog wel pagina's van anderen kunt bekijken: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.429377577123686.97978.429361673791943&type=1
Als deze Echo of Achnacarry nog eens via KI beschikbaar zou komen, zou ik bijna geneigd zijn om mijn 'geenveulenfokken-principe' overboord te gooien
Onderwerp: Re: Goedemorgen iedereen :-)! do 1 aug 2013 - 11:05
Joyce schreef:
Het veulen wat we 18 mei verloren hebben, was een vos met een bles.....
Bizar hè..hoe het leven soms in elkaar zit! Soms is niet te snappen waarom juist dat op die manier moet gebeuren!
Joyce
Onderwerp: Re: Goedemorgen iedereen :-)! do 1 aug 2013 - 19:53
AC! schreef:
Joyce schreef:
Het veulen wat we 18 mei verloren hebben, was een vos met een bles.....
Bizar hè..hoe het leven soms in elkaar zit! Soms is niet te snappen waarom juist dat op die manier moet gebeuren!
ik probeer het niet allemaal te snappen, maar het beste eruit te halen, klinkt soms wat zweverig, maar in de ellende blijven hangen, helpt ook niet. We hopen dat Jhumpa volledig zal herstellen, voor nu is dat dus helaas nog niet. Van de andere kant, het is nog geen 3 maanden geleden, dat lichaam heeft veel te verduren gehad en krijgt dus ook alle tijd. We hebben we een osteopaat erbij gehad, dat heeft haar veel geholpen gelukkig. Ze zit wel lekker in haar vel, dat is in ieder geval prettig om te zien. Pijnlijk blijft het om bij andere, 2 of meer veulens te zien, niet dat ik het een ander niet gun, ben juist er blij voor de ander, maar ik had dit zelf ook zo graag gewild.....
Onderwerp: Re: Goedemorgen iedereen :-)! do 1 aug 2013 - 21:24
Klinkt helemaal niet zweverig, althans niet voor mij! Het is inderdaad het beste om niet alles te willen maar dan kan het soms nog steeds verdomde moeilijk zijn! Ik hoop ook dat Jhumpa zich volledig zal herstellen, maar met de liefde waarmee zij behandelt word komt dat vast goed!!
Onderwerp: Re: Goedemorgen iedereen :-)! do 1 aug 2013 - 21:47
Wieteke schreef:
Mooi zijn ze, he? Ik weet dat je niet meer op Facebook zit, maar voor het geval je nog wel pagina's van anderen kunt bekijken: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.429377577123686.97978.429361673791943&type=1
Wow Wieteke, die is wel heel imposant! En groot ook, of is de ruiter heel klein misschien ? Wel gek (en jammer) trouwens dat er geen enkel filmpje over hem op internet te vinden is; meestal is er van dekhengsten wel iets te vinden zodat je hun bewegingen kunt zien. En zeker als het ook nog een 'Ridden Champion' is. Ik kon met googlen in ieder geval niets vinden.
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Ik ga wel met je mee hoor wieteke, ze zijn ongelovelijk gaaf deze pony's. Wij zijn echte UK vaarders ;-) en hebben ze dan ook vaak gezien onderweg. Ze zijn aan de voorzijde breeder dan de meeste ijslanders. Al moet ik zeggen de oudere robuste types zijn soms ook nog wel breed. Helaas is het sport typje bij de ijsjes de nieuwe trent zoals helaas bij vele andere rassen ook het geval is. Hetgeen ik persoonlijk jammer vind van het orginele ras. Hopelijk blijft dit bij de highlanders nog even buiten beeld ;-)
maruh terug on topic. Hopelijk verkoop je, jullie huis een beetje snel. De markt zit niet mee. Maar ja iedereen denkt net als jullie eerst het huis verkopen alvorens een ander huis kopen en zo komt de markt behoorlijk stil te liggen. Begrijp het wel hoor. t is een groot risico 2 huizen in deze tijd....
Joyce