In het wild heeft paarden plekken waar ze hun poep wil hebben. Het gaat over geur en eigendom van een kudde/territory. Paarden dat zijn opgegrooied in een kudde op zo mogelik natuur wijzen heb poep plekjes en doet het niet overall zomaar.
Bij natuur bedoel ik, paarden leren van andere paarden, veulens om 6 maanden oud ong. zijn van hun moeders weg gehaald, en in een wei met andere veulens geplaatst of verkocht. Dan leer ze niet kudde gedrag en respect. Ze weten niet hoe ze moeten omgaan met andere paarden, en zijn ze geplaatst in een kunstmatig kudder gemaakt bij hun eigenaar's.
Ik heb geluk, mijn paarden poep in dezelfde plekjes ieder dag, ik heb em gezien rennen naar een plek om te poepen. In het begin deed mij nieuwe merrie niet maar drie maanden in mijn kleine kudde doet ze het ook.
Ik heb naamelijk een heel goed Alpha Merrie, dat was hoofd van een kudde voor jaren, zij is goed met opleiden van jong paarden en wil ook oudere paarden ook opleiden. Mijn hengst doet het omdat hij wil zijn poep niet in de buurt van de merrie poep.
Een Hengst wil altijd poepen in een plek, het is voor en hengst belangrijk te weten welke poep is van wie. zo als hij poep ziet in een plek dat is is een non peop plek voor het kudde dan weet hij dat er een "outsider is" misschien een hengst dat wil zijn kudde overnemen, of een nieuwe merrie in de buurt. Een hengst controleerd alle poeps dat is niet voor hem zo het maakt zijn taak ook maakelijker naamelijk moet hij iedere poep op plassen, markeren met zijn guur. MY Merrie gedrag !.
Zo een toilet area is voor een paard natuur kudde gedrag en is geleerd in het eerste twee tot drie jaar van leven. veulens moet bij hun mama/kudde blijven voor minimal twee jaar om te leren normal paarden gedrag. Ik weet dat dit is niet altijd mogelijk, maar paarden zijn echt gehecht op familie.
Zo ja dit is natuur voor een paard een eigen poep plek en kan alleen geleerd worden van een kudde situatie.