Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 ontwikeling van de wintervacht.

Ga naar beneden 
+2
Natural Horsetrainer
worteltje
6 plaatsers
AuteurBericht
worteltje




Aantal berichten : 14
Registratiedatum : 30-08-12

ontwikeling van de wintervacht. Empty
BerichtOnderwerp: ontwikeling van de wintervacht.   ontwikeling van de wintervacht. Emptyza 20 okt 2012 - 8:08

Dit jaar gaat eamonn voor het eerst zonder deken blijven. Tot nu toe gaat het heel erg goed en is zijn vacht al heel erg goed aangegroeid.
Voor mijn gevoel is die al even dik als andere jaren.
Sinds 3 weken is hij niet meer aan het verharen.
Nu vraag ik me af of er nog een laatste groeispurt van de haren gaat komen wanneer de ergste koude komt.
Of zou hij nu al op punt zijn ?
Oja hij zit ondertussen op gewicht. 430 kg.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

ontwikeling van de wintervacht. Empty
BerichtOnderwerp: Re: ontwikeling van de wintervacht.   ontwikeling van de wintervacht. Emptyza 20 okt 2012 - 8:42

Mijn paarden (IJslanders) hebben al een flinke vacht, maar wat ze nu hebben is nog lang niet hun uiteindelijke vacht, daar komen nog wel enkele centimeters bij. Verharen doen ze al weken niet meer, maar de vacht groeit nog wel degelijk!

Fijn dat Eamonn op gewicht is!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

ontwikeling van de wintervacht. Empty
BerichtOnderwerp: Re: ontwikeling van de wintervacht.   ontwikeling van de wintervacht. Emptyza 20 okt 2012 - 10:18

Die van mij zitten al flink in het haar, maar van de vorige winter (de eerste winter dat ze dag en nacht buiten stonden) weet ik dat ze nog een aardige weg te gaan hebben qua wintervacht. Het zijn highlandpony's, en van vorig jaar weet ik vooral nog dat Dibble op haar buik en bij haar 'oksels' (plaats waar de voorbenen en romp samenkomen, zegmaar) heel erg lange haren kreeg - dat was namelijk altijd een heel gedoe met poetsen wanneer ze in de klei had liggen rollen... kritisch

Thyler verliest trouwens nog steeds haar bij het borstelen. Hij heeft ook veel meer en wolliger haar dan Dibble, zijn moeder. Hij lijkt ook altijd meer last te hebben in de ruiperiode: hij heeft het snel warm als de temperatuur eens wat hoger ligt, en krijgt ook vaak last van jeukende plekjes waar soms haar loslaat. Waarschijnlijk als gevolg van 'broei' binnen zijn donsvacht (vorig jaar is er een veearts bij geweest omdat ik bang was dat het regenschurft was; vind het wel sneu want hij heeft het eigenlijk elk jaar). Vind het altijd wel apart om te zien hoe verschillend moeder en zoon ook in dat opzicht zijn. Thyler wordt meer zo'n teddybeer, met een duidelijke ondervacht en dekharen, terwijl Dibble een wat volume betreft dunnere vacht van lange, stugge haren krijgt.

Echt fijn dat je paardje al zo'n lekkere vacht aanmaakt. Het scheelt je vooral in het voor- en najaar vast een hoop gedoe en zorgen nu je niet meer per dag hoeft te beoordelen of je de warmere of toch maar de dunnere deken opdoet (volgens mij heb je dan achteraf namelijk altijd het idee dat je net verkeerd hebt gekozen grijns ).
Terug naar boven Ga naar beneden
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

ontwikeling van de wintervacht. Empty
BerichtOnderwerp: Re: ontwikeling van de wintervacht.   ontwikeling van de wintervacht. Emptyzo 21 okt 2012 - 1:48

Daar komen inderdaad nog wel haren bij.
Mijne hebben nu ook nog lang niet wat ze uiteindelijk krijgen.

Voor het beeld:
Oktober
ontwikeling van de wintervacht. IMG_8569

December:
ontwikeling van de wintervacht. IMG_0819

Februari, goed isolerend.
ontwikeling van de wintervacht. IMG_1640

ontwikeling van de wintervacht. IMG_1724
Terug naar boven Ga naar beneden
worteltje




Aantal berichten : 14
Registratiedatum : 30-08-12

ontwikeling van de wintervacht. Empty
BerichtOnderwerp: Re: ontwikeling van de wintervacht.   ontwikeling van de wintervacht. Emptyzo 21 okt 2012 - 6:49

Oke fijn om er een beeld bij te hebben. Opzich zal ik het wel praktisch vinden dat het vanaf eind volgende week rond de 10 graden word want vandaag had hij het toch echt wel warm. Ik ben benieuwd wat er nog van vacht gaat bijkomen.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

ontwikeling van de wintervacht. Empty
BerichtOnderwerp: Re: ontwikeling van de wintervacht.   ontwikeling van de wintervacht. Emptyzo 21 okt 2012 - 6:50

Hier verharen ze ook al weken niet meer. De vacht is nu halverwege. Eind november zitten ze op volle vacht. En zijn de teddys weer terug.
ze hebben het nu wel bloedheet met die hoge temperaturen van dit moment
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

ontwikeling van de wintervacht. Empty
BerichtOnderwerp: Re: ontwikeling van de wintervacht.   ontwikeling van de wintervacht. Emptydi 23 okt 2012 - 0:53

Ja, hier ook dezelfde ervaring Oona: de vachten zijn nog lang niet 'winterklaar' knipoog!
Grappig inderdaad hoe de vachten verschillen tussen de paarden, zelfs van hetzelfde ras. In onze ijslanderkudde zie ik langere, kortere, stuggere en zachtere vachtvarianten. Ook de tijden dat ze beginnen met hun nieuwe wintervacht te maken (of weer los te laten) verschillen, en dat staat op zich ook weer los van de dikte van de vacht (lengte van het haar). Bv. Ánaegja, die de allerdikste vacht krijgt, is hem altijd weer heel gemakkelijk en snel kwijt in het voorjaar, veel sneller dan sommigen met dunnere vachten.

Mooi Dyonne, die foto's, het verschil oktober-december is inderdaad heel duidelijk te zien.
Ik blijf die wintervachten een prachtig natuurlijk verschijnsel vinden!

En ja, ook hier hebben de paarden het de afgelopen dagen héél warm gehad!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





ontwikeling van de wintervacht. Empty
BerichtOnderwerp: Re: ontwikeling van de wintervacht.   ontwikeling van de wintervacht. Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
ontwikeling van de wintervacht.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wanneer verlossen van de wintervacht?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: