Aantal berichten : 377 Registratiedatum : 05-04-12
Onderwerp: modder in de wei di 2 okt 2012 - 3:49
Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met de modder in de wei ?
laat je je paarden daar gewoon door sjouwen. maak je verharding of stort ze wit zand ??
Ik zit zelf met probleem, ik heb 1 stuk wat mega nat is, de waterpoel die er zit is flink overstroomt en denk niet dat die voor de winter gaat inkrimpen. rondom dat stuk heb ik 1 stukje bestrating wat oud is, en daarnaast een padje met wit zand (om te piesen volgens de dames) Maar stuk wat daarna ligt wordt 1 glij bent, zowel voor ons als voor de pony's
nu zit ik eraan te denken om 1 rij grind tegels er neer te leggen vanaf de grote bestrating vooraan naar het huisje en dan kom je langs het glij stuk. maar gaan die grote grind tegels blijven liggen ? liefst liet ik een mega vrachtwagen wit zand komen, veel fijner. maar dat kosten plaatje kan mijn chip knip niet dragen..
de rest van de wei blijft best fijn droog, zeker met 2 pony's ze hebben praktisch niks kapot gelopen.
Berith
Aantal berichten : 351 Registratiedatum : 13-03-10
Onderwerp: Re: modder in de wei di 2 okt 2012 - 4:44
Kan je het stuk modder niet tijdelijk met draad afzetten? Bij mij wordt de wei in de winter ook te nat en daar kunnen de paarden dan ook echt niet meer komen want ze zakken er tot over de koten in weg. Ik heb zelf dit jaar de nodige verhardingen aangebracht maar dat kost wel wat. Grindtegels kan werken maar wil je dat ze goed blijven liggen zul je eigenlijk wel eerst wat aan de ondergrond moeten doen (egaliseren, zandstorten en dan tegels leggen). Leg je de tegels zo op de modder dan gaan ze verschuiven en komt de modder er tussendoor naar boven.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: modder in de wei di 2 okt 2012 - 6:19
nee dat kan niet helaas, als ik dat doe.. Kunnen ze niet meer in het huisje komen.. En daar voer ik, dat is wel belangrijk..
de rest van de modder komen ze niet gelukkig, ze lopen zo hun eigen route..
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: modder in de wei di 2 okt 2012 - 7:26
1 rij grindtegels zonder kant opsluiting gaat niet blijven liggen. Ze worden uit elkaar gedrukt door de paarden. Dan krijg je kieren, ze gaan wiebelen en dan krijg je beenbreek situaties. Dus niet doen! Dan is modder lopen de beste optie.
Ik zou mij niet zo heel druk maken over dat een bepaalde plaats modderig is. Ook al moeten ze daar elke dag even doorheen lopen. Als de rest maar droog is zodat ze daar kunnen liggen of rusten of spelen.
Onderwerp: Re: modder in de wei di 2 okt 2012 - 8:22
Ja net wat Inge zegt, voor de paarden is het niet zo heel erg als de rest van je PP wel droog is. Ik denk dat het vooral voor jouzelf lastig is?
Heb je ook geen mogelijkheid om op de één of andere manier een omleiding te maken naar de voerplek, zodat je dit pad toch kunt afsluiten?
Als dat echt niet kan, zou ik het zo ook niet weten. Ik heb zelf ook niet veel modder-ervaring (het is hier superdroog en op mijn vorige plek hadden we ook weinig last van modder)...
MarjoSophie
Onderwerp: Re: modder in de wei di 2 okt 2012 - 9:01
Dit is echt de hoofdweg naar het huisje
ergste is dat ik niet door die modder heen kom.. En het wordt zo mega glad als ik de paarden zie glijden krijg ik helemaal de bibbers
ik ga toch kijken dan naar andere oplossingen, ik wil graag van die kunstof grastegels maar ze zijn zo prijsig
Onderwerp: Re: modder in de wei di 2 okt 2012 - 21:57
Ik heb ook wel eens gelezen dat iemand er een stuk tapijt overheen had gelegd. Of rubber matten?
Wieteke
Aantal berichten : 637 Registratiedatum : 08-03-10
Onderwerp: Re: modder in de wei di 2 okt 2012 - 22:33
MarjoSophie schreef:
ik ga toch kijken dan naar andere oplossingen, ik wil graag van die kunstof grastegels maar ze zijn zo prijsig
Die grastegels werken op enorm blubberige stukken ook niet hoor, zonder ondergrond. Dan kun je beter van die rubberen matten kopen (die leg je overlappend neer, waardoor er tussen de matten geen blubber omhoog kan komen).
Is puin storten geen optie? Ik denk dat dat de goedkoopste duurzame optie zal zijn. Een vracht zand zal zich op erg natte stukken ook al snel met de grond vermengen, waardoor je er misschien maar kort profijt van zult hebben. Puin zelf kost erg weinig, het is vooral het uurloon dat het duur maakt. Maar voor een klein stuk moet het wel te overzien zijn. En dan ben je er in elk geval voor langere tijd vanaf.
Op ons natste deel bevalt het puinpad tot nu toe echt heel goed. Dit was het deel dat normaal heel de winter blank stond (het is het laagste deel, waardoor bij regen bijna al het water in dit stuk terechtkwam, en het ligt uit de wind en uit de zon, waardoor het in de winter niet meer opdroogde).
MarjoSophie
Onderwerp: Re: modder in de wei wo 3 okt 2012 - 1:12
Puin is wel het laatste wat ik in de wei wil hebben.. Dan nog liever niks,
je hebt grastegels die kun je met lange pennen vast zetten heb ik gezien. opzich is het stuk niet mega modderig, maar meer super glad het is een laag van hoef hoogte wat modderig is, maar ik kom er zelf gewoon niet meer door.
Ik kan niet hard drukken met de kruiwagen vanwege mijn arm(is uit de kom geweest en voelt nog steeds niet altijd goed) Bij zwaar drukken of ander zwaar werk begeeft hij het.
Onderwerp: Re: modder in de wei wo 3 okt 2012 - 4:18
Wat heb je tegen puin? Heb je de foto's van Wieteke's paradijs met de nieuwe puinpaden al gezien? Ik dacht bij puin altijd aan hele grove brokstukken, een beetje zoals een huis dat zojuist gesloopt is. Maar bij Wieteke ziet het er helemaal niet zo uit! Het is niet zo grof is als ik dacht.
Wieteke
Onderwerp: Re: modder in de wei wo 3 okt 2012 - 5:59
Bij mij is het wel redelijk grof hoor, maar doordat het is aangetrild valt dat niet zo op (je kan puin trouwens ook vaak op bestelling extra fijn laten breken, mocht je dat willen). En ik moet toegeven dat Dibble vaak nog de blubber verkiest boven het puin. Zij is sneller gevoelig op haar stralen - Thyler dendert gewoon overal overheen. Maar als het goed is is die gevoeligheid van Dibble maar tijdelijk. Je ziet nu namelijk al heel veel verbetering in de onderkant van hun hoeven en de vorm van hun stralen - sta er echt van te kijken dat je zo snel verschil in hun voeten merkt!
Met dit weer ben ik er in elk geval nog steeds superblij mee. Voor het eerst loop je fluitend met je kruiwagen in dat deel van de wei .
Onderwerp: Re: modder in de wei wo 3 okt 2012 - 6:13
Wat zie je precies veranderen aan de vorm van de stralen Wieteke?
Wieteke
Onderwerp: Re: modder in de wei wo 3 okt 2012 - 6:34
Natural Horsetrainer schreef:
Wat zie je precies veranderen aan de vorm van de stralen Wieteke?
Ze zien er nu uit alsof ze net door een hoefsmid zijn bijgesneden (strak en met een duidelijke afgebakende middelste straalgroeve). Hun stralen zagen er altijd wel gezond en mooi breed uit, maar zo strak heb ik ze nog nooit gezien (bij het bekappen doe ik nooit wat aan de straal, omdat eventuele 'flapjes' altijd vanzelf verdwijnen).
Ook zie je nu voor het eerst dat hun zolen in contact komen met de ondergrond. Vooral Dibble heeft mooi holle zolen, maar door gebrek aan contact daar, zat daar vaak heel veel dood materiaal. En dit weekend kon ik voor het eerst vrijwel niets wegschrapen met de hoevenkrabber. Dit komt vooral doordat ze nu zowel in de blub als op het puin kunnen lopen. Er blijven daardoor bij nat weer steeds meer steentjes uit het puin in de blub plakken, totdat er meer puin dan blub in hun hoeven geplakt zit.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: modder in de wei wo 3 okt 2012 - 6:47
Wat ik tegen puin heb is dat als het er ooit uit moet dat een piepp werk is.. Daarbij lopen mijn pony's behoorlijk gevoelig op stenen.. (onregelmatige stenen) Daarbij weet ik wel met 300% zeker dat dat niet van de eigenaar mag..
Ik wil iets wat mogelijk na elke tijd weer simpel weg te halen is..
Wieteke
Onderwerp: Re: modder in de wei wo 3 okt 2012 - 7:17
MarjoSophie: dan is puin inderdaad niet ideaal
Denk je dat zand wel zou mogen van de eigenaar? Als het inderdaad niet enorm blubberig is, zou dat misschien toch wel een fijne oplossing zijn. Bij onze grond (zware klei) is het helaas zinloos voor stukken pad die veel gebruikt worden.
Succes met zoeken naar DE oplossing!
MarjoSophie
Onderwerp: Re: modder in de wei wo 3 okt 2012 - 7:20
hier is elke meter een andere grondsoort, vreselijk vervelend. Daarom heb je ook soms modderplekken en soms niet..
wit zand loopt ook weg ben ik al achter.. Ga morgen is aantal kruiwagens zwart zand erneer mikken. Kijken wat dat doet..
en ik dacht anders nog aan pallets en daarover rubberen matten ?? heeft een ruim oppervlakte, stukje van de grond..
Onderwerp: Re: modder in de wei wo 3 okt 2012 - 9:30
@ Wieteke: dat klinkt goed, het effect van het puin op de hoeven van je pony's! Dat is dan een mooi bijkomend voordeel.
@ Marjo: pfff lastig probleem zo hoor, ik weet eerlijk gezegd ook geen oplossing... Dat het niet je eigen terrein is, maakt het er ook niet makkelijker op...
MarjoSophie
Onderwerp: Re: modder in de wei wo 3 okt 2012 - 20:55
klopt, ik heb nu rijtje stenene liggen van 60 x 40. blijven aardig liggen. de pony's lopen er zeer secuur overheen..
ik merk al dat ik stenen in de wei heb, scheelt zoveel qua vijlen