Aantal berichten : 351 Registratiedatum : 13-03-10
Onderwerp: Re: De strijd tegen de modder ma 24 sep 2012 - 5:57
Even een kleine update: Ik ben zeer blij met de aanpassingen die ik heb laten doen. De mestbak is fijn zo in de grond, erg makkelijk met het legen van de kruiwagen. De paarden lopen flink wat of op het pad en onder het ooievaarsnest en de heuvel wordt ook regelmatig beklommen. De wei is ook weer goed bijgekomen van alle werkzaamheden en het gras weer aardig terug.
Afgelopen nacht is hier meer dan 30 mm regen gevallen, maar doordat er om de stal nu zoveel meer verharding is, kunnen de paarden prima met droge voeten staan en hebben ze ook de ruimte om in beweging te blijven. Vandaag konden ze overdag niet op de wei want die was door alle regen echt te nat, maar doordat er nu een verhard pad is, en meer zand konden ze toch heel wat meters maken. Ik zie de winter postief tegemoet.
Ik zal komende week proberen wat foto's te maken van hoe het er nu uit ziet.
Onderwerp: Re: De strijd tegen de modder wo 26 sep 2012 - 7:07
Die wei is inderdaad prachtig hersteld! En wat is je heuvel mooi groen geworden. Dat is bij ons nooit gelukt. Ik vind dat pad onder het ooievaarsnest langs zo leuk. De ooievaars die op dat nest zitten vinden het vast ook prachtig? Want ooievaars zijn dacht ik nogal nieuwsgierig, en zullen het vast erg leuk vinden dat ze zoveel onder zich te zien hebben.
Wieteke
Aantal berichten : 637 Registratiedatum : 08-03-10
Onderwerp: Re: De strijd tegen de modder wo 26 sep 2012 - 8:49
Goh, dat ziet er echt lekker droog en schoon uit!
Berith
Onderwerp: Re: De strijd tegen de modder wo 26 sep 2012 - 8:58
MoniqueBuu schreef:
Die wei is inderdaad prachtig hersteld! En wat is je heuvel mooi groen geworden. Dat is bij ons nooit gelukt. Ik vind dat pad onder het ooievaarsnest langs zo leuk. De ooievaars die op dat nest zitten vinden het vast ook prachtig? Want ooievaars zijn dacht ik nogal nieuwsgierig, en zullen het vast erg leuk vinden dat ze zoveel onder zich te zien hebben.
Ik vraag me af hoelang de heuvel groen blijft. Ik heb hem eerst een tijd afgesloten gehouden om groen te worden. Maar er staat ook redelijk veel onkruid tussen wat de paarden niet eten. Meestal probeer ik onkruid te bestrijden maar ik heb besloten het op de heuvel lekker te laten groeien zodat de heuvel groen blijft
Het pad onder het ooievaars nest noem ik vaak de ooievaarslandingsbaan De ooievaars vonden het inderdaad wel interessant, maar als de paarden er onder lopen kijken ze eigenlijk niet. Als er mensen onder lopen wel en dan maken ze duidelijk onderscheid. Ik kan er zonder problemen onderdoor lopen (ik loop zovaak in de wei dat ze mij inmiddels als ongevaarlijk hebben bestempeld. Lopen er vreemde mensen onderdoor, dan vliegen ze vaak weg naar een lantaarnpaal aan de overkant van het nest.
Sinds een week zijn de ooievaars weer vertrokken naar het zuiden. Dus tot volgend jaar maart is het nest weer leeg.
Onderwerp: Re: De strijd tegen de modder do 27 sep 2012 - 14:57
Wat ziet het er super uit Berith! Fijn dat het ook voldoet en bevalt tijdens/na veel regen.
Voor mij een geruststelling dat alles er bij jou er alweer groen uitziet, inclusief de weide waar overheen gereden is door de loonwerker. Hier is hij net 2 weken geleden klaar met zijn deel van het werk. Waardoor de helft van de grond er nog zwart uit ziet. Ik heb de afrastering om de bult door laten lopen, zodat ik keus heb om hem open of dicht te doen, afhankelijk van de nattigheid (kleigrond) en hoeveelheid gras (net ingezaaid).
Onderwerp: Re: De strijd tegen de modder vr 28 sep 2012 - 0:11
Ziet er picobello uit Berith, ik denk dat jij heeeeel blij bent met alle aanpassingen die je hebt laten doen ! Heb je Ella's manen afgeknipt, of groeien ze zo netjes recht ?
Berith
Onderwerp: Re: De strijd tegen de modder vr 28 sep 2012 - 0:25
Marja schreef:
Ziet er picobello uit Berith, ik denk dat jij heeeeel blij bent met alle aanpassingen die je hebt laten doen ! Heb je Ella's manen afgeknipt, of groeien ze zo netjes recht ?
Ik ben tot nu toe inderdaad heel blij met de aanpassingen zeker nu Ella weer terug is en je merkt dat zowel Sietske als Trix behoefte hebben aan meer ruimte (om het brutale aapje weg te kunnen sturen) als Ella die als jong ding veel energie heeft.
Nee ik heb niets met de manen van Ella gedaan (alleen regelmatig borstelen en antiklit erin ), zo zijn ze vanaf de geboorte gegroeid. Normaal wanneer de veulens echt papieren hebben (heeft Ella niet want haar vader is geen goedgekeurde dekhengt) en ze naar de veulenkeuring gaan, scheren ze wel de manen af tot de manenkam, maar dat is bij Ella dus niet gebeurd.
Onderwerp: Re: De strijd tegen de modder vr 28 sep 2012 - 0:36
Berith schreef:
Normaal wanneer de veulens echt papieren hebben (heeft Ella niet want haar vader is geen goedgekeurde dekhengt) en ze naar de veulenkeuring gaan, scheren ze wel de manen af tot de manenkam
Oh wat zonde! Waarom doen ze dat?
Berith
Onderwerp: Re: De strijd tegen de modder vr 28 sep 2012 - 0:48
Marja schreef:
Berith schreef:
Normaal wanneer de veulens echt papieren hebben (heeft Ella niet want haar vader is geen goedgekeurde dekhengt) en ze naar de veulenkeuring gaan, scheren ze wel de manen af tot de manenkam
Oh wat zonde! Waarom doen ze dat?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij om de hals duidelijker te laten uitkomen.
cindybijl
Aantal berichten : 41 Registratiedatum : 03-05-10
Onderwerp: Re: De strijd tegen de modder do 4 okt 2012 - 10:13
wauw ziet goed uit zeg!! een voorbeeld voor velen..
Hoe groot is dit geheel?
Berith
Onderwerp: Re: De strijd tegen de modder vr 5 okt 2012 - 8:12
cindybijl schreef:
wauw ziet goed uit zeg!! een voorbeeld voor velen..
Hoe groot is dit geheel?
De hele wei, stal en bak alles bij elkaar is ongeveer een halve hectare. De paddock naast de stal is ongveer 10 x 10 meter. De stelconplaten rond de stal zijn 2 bij 2 dus rond de stal is het nu 4 meter breed verhard. De rest durf ik niet te zeggen.