Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Grasdrogerij

Ga naar beneden 
+5
Natural Horsetrainer
marion
MoniqueBuu
Mai
veernr1
9 plaatsers
AuteurBericht
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptydo 21 jun 2012 - 8:09

MoniqueBuu schreef:
"Je hebt natuurlijk helemaal gelijk als je zegt dat het nu geen weer is om te hooien. En om nu de gok te wagen of dat binnenkort gaat komen zou mij ook te groot zijn. Daardoor is het op dit moment wel een extra lastig vraagstuk. Wij hebben pas geleden ook het gras hier gemaaid, en de hele partij op laten halen door de grasdrogerij. Binnen 24 uur hadden we het terug in prachtige grote pakken 'hooi'. Maar om jou topic niet teveel te vervuilen zal ik daar binnenkort een eigen topic voor openen."

Ben zelf ook erg nieuwsgierig, dus ik dacht, ik help je vast een handje. Topic bij deze geopend.

Ik heb namelijk vorig jaar wat prijzen opgevraagd, maar het werd me toch wel erg duur. Zou weer terug moeten zoeken wat het precies was, maar zo uit het blote hoofd zou ik volgens mij op 60-80 euro per pak komen. Paar vragen aan Monique: is het dan zo droog dat het niet geseald hoeft te worden? Heb jij er al langer ervaring mee, en blijft het ook echt schimmelvrij? Ik had namelijk bij mijn kleine pakjes nog wel eens dat er aan de buitenkant van de stapel (terwijl het binnen in de schuur lag) licht ging schimmelen, kennelijk trekt er toch altijd nog wat vocht naar de buitenkant toe, zou dat bij die door de grasdrogerij gedroogde pakken niet zo zijn? Hoe veel land heb je laten maaien/gemaaid, en hoeveel pakken heb je ervan af gehaald?

Als deze gedroogde pakken heel goed blijven, dan is het toch het overwegen waard voor mij. Ik had nu toch ook 2 gesealde pakken die toch bijna door en door beschimmeld waren, en die moet je dan wel bij de prijs van de andere optellen. Heb er nu nog 3 liggen, weet natuurlijk pas als ik ze open maak hoe goed die zijn.


Laatst aangepast door Marja op vr 22 jun 2012 - 1:46; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : effe quootje van gemaakt ;-))
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptyvr 22 jun 2012 - 1:48

Ik ben ook benieuwd hoe dit werkt en hoe de ervaringen ermee zijn, puur uit nieuwsgierigheid glimlach. Dus kom maar op Monique knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptyvr 22 jun 2012 - 2:14

Eerst vast even een reactie op de vragen van Veronique. Beeldverslag volgt zometeen, als Mijn Album de foto's geupload heeft.
De prijs hangt een beetje af, van hoe droog je het aan kunt leveren. Wij hebben het aan kunnen leveren met ruim 60% droge stof, en kwamen aan een kostprijs per baal (inclusief maaien) van 70-80 euro. Je krijgt het dan terug met 90% droge stof, dus inderdaad zo droog dat het niet in plastic hoeft. Dat je schimmel in je kleine pakjes hebt, aan de buitenkant van de stapel, is vaak doordat het vocht van buitenaf aantrekt, doordat het bijvoorbeeld tegen een muur aanligt.
Wij hebben 2 hectare laten maaien, waarvan we vantevoren gedacht hadden, dat we het na ongeveer 5 dagen in grote balen in plastic hadden kunnen doen. Maar helaas was het weer veel vochtiger dan voorspeld, zodat we er toen voor gekozen hebben het naar de drogerij te doen, in plaats van de hele oogst verloren te laten gaan. We hebben 28 grote balen terug gekregen, wat waarschijnlijk in plastig ruim 30 zou zijn geweest. Ik geloof dat hier nog méér in in een baal gegaan is, dan dat we het in plastic hadden gedaan. We hebben nu ruim 9 ton, bij deze hoeveelheid droge stof.
Grote balen in plastic moet je snel genoeg op kunnen voeren, anders loop je kans op broei en/of verschimmeling. Als je niet voldoende paarden daarvoor hebt, is dat dus soms lastig, dan gaat het niet snel genoeg op.En soms zijn ze beschimmeld, doordat er gaatjes in het plastic zijn gekomen na het inpakken. Daar moet je dus erg voor oppassen. Liefs de plastic balen zo snel mogelijk van het land halen, en bij huis onder zo'n speciaal doek doen, zodat de vogels er niet bij kunnen te pikken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptyvr 22 jun 2012 - 2:45

Dan nu het beeldverslag. We hebben op vrijdag 1 juni al het gras gemaaid. Donderdag 30 mei had het hier zo geregend, dat een deel van het gras plat was gaan liggen, zodat het er eigenlijk af moest. Het zou tot dinsdag 5 juni droog blijven, maar wel koel. Daardoor verwachten we al dat het niet gehooid zou kunnen worden. Wel jammer van de eerste snee, die we graag willen hooien, maar omdat het daarna ook nog niet veel beter zou worden, besloten we dan maar voor grote balen in plastic te gaan. En kijken wat de 2e snee ons nog brengt.
Nadat het vrijdag gemaaid was ging de zon zelfs nog even voor ons schijnen, dus we zagen het helemaal zitten. Zaterdag 2 juni was het perfect drogend weer, zodat we zelfs 2 keer geschud hebben. De paarden genoten ook van het heerlijke weer.
Grasdrogerij Foto-DPI8RBE4-D
Helaas heeft het zondagochtend steeds geregend, en maandag zelfs de hele dag. Op dat moment hadden we geluk (bij een ongeluk) dat het totaal niet warm was, want daardoor bleef de kwaliteit van het gras erg mooi. Maandag hebben we vast contact opgenomen met de grasdrogerij. Sinds dit seizoen is het veel makkelijker geworden, om als particulier gras aan te leveren. Maar er mag geen regen in het gras zitten als ze het op komen halen. Dinsdag 5 juni was weer een droge zonnige dag, dus na eerst nog een keer schudden, hebben we toen alles bij elkaar geharkt.
Grasdrogerij Foto-FJSGKNFF-D
Je kunt nog wel mooi de plassen zien op het pad.
Tegen half 3 kwam de hakselaar met 2 wagens om het gras op te halen. (op het moment dat het opgepakt wordt, wordt het gehakseld, en zo in de wagens gespoten)
Grasdrogerij Foto-DJBNBLKX-D
Deze foto is op ons land, wat schuin tegenover ons ligt. Er komen nog 2 trekkers, met elk 2 wagens om het gras op te laden.
Grasdrogerij Foto-HML4G3WK-D
Grasdrogerij Foto-YOZHPUZ7-D
Het is best leuk om zoiets een keer te zien. Er is dan ook nog méér publiek aanwezig om dit gebeuren te aanschouwen.
Grasdrogerij Foto-XPLHF66X-D
Als het land tegenover klaar is, moet het rondom huis opgehaald worden. Daarvoor moeten de machines over het pad, naar de binnenweide. Onze hekken zijn te klein voor deze grote apparaten, dus hebben we de afrastering naast de hekken maar losgemaakt voor deze gelegenheid.
Grasdrogerij Foto-AXTXKYPT-D
Want ook rondom huis moet al het gras opgehaald worden
Grasdrogerij Foto-AP44TVR8-D
Op deze foto zie je ook nog net links achter de wagen, het stuk land aan de overkant, wat net leeggehaald is. En het publiek (in zijn blauwe jas) staat er ook nog net op. knipoog
Do (onze oudste bewoner van 27 jaar) staat samen met Bert te keuren of het allemaal goed gaat.
Grasdrogerij Foto-JNZENX6M-D
Gelukkig vind de paarden het niet eng, al die grote lawaaiapparaten op de binnenweide
Grasdrogerij Foto-ZXTBVSFL-D
Al houden sommigen dat wel nauwlettend in de gaten (dit is Sanne, 26 jaar)
Grasdrogerij Foto-DHVZJJYE-D
En verteld Do (de oudste hier) nog een keer extra aan Nilam (de jongste hier, van onszelf, nog net geen 4 jaar) dat hij niet bang hoeft te zijn.
Grasdrogerij Foto-3ZJZV73X-D
Oke dan!
Grasdrogerij Foto-QPVV7SAG-D

Binnen 24 uur was alles terug van de grasdrogerij. We hadden verwacht en gehoopt, dat het met de Kooiaap wel op de zolder gebracht zou kunnen worden, maar die kon helaas de draai op het gangpad niet maken. Daarom hebben we vrijdag een klein heftruckje gehuurd om het op de zolder te krijgen. Dat was nog een hele klus. Het regende ook af en toe nog weer, dus moesten we steeds het enorm grote stuk plastic er weer overheen doen om het niet nat te laten regenen. Bert kon met de voorlader van ons trekkertje steeds 2 balen op elkaar zetten, zodat het heftruckje die dan weer op kon pakken om het naar binnen te brengen.
Grasdrogerij Foto-XZAYWZC4-D
En zo hebben we deze klus geklaard. Lichamelijk dan misschien wat minder zwaar, dan dat je kleine pakjes naar de zolder brengt, maar geestelijk vroeg het deze keer des te meer van ons.
Grasdrogerij Foto-YDZ3HTMV-D
Voldaan kunnen we nu van de heerlijke hooigeur in de stallen genieten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptyvr 22 jun 2012 - 7:09

Da's nog een hele operatie zeg! Spannend hoor.
Het kan dus nog steeds in grote balen geperst worden, terwijl het wel gehakseld wordt. Dat had ik niet verwacht. Zitten er dan meer touwtjes omheen dan anders?
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptyvr 22 jun 2012 - 7:25

Er zitten 6 van die plastic bandjes omheen, die ook om Hartog compact gras zitten. Het zit zo stevig in elkaar geperst, dat je met de voorvorken van de heftruck tegen de zijkant, het pak opzij duwt ipv erin te prikken.
Bij het hele vervoer, en op de plek zetten, komt wel wat mot vrij, maar echt niet méér dan bij bijvoorbeeld gewoon hooien.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptyvr 22 jun 2012 - 9:14

Bedankt voor je uitgebreide verslag!
Grasdrogerij, ik wist niet dat zoiets bestond zeg. Best nog een dure grap, maar ja, als anders je hele oogst verloren gaat ben je ook een hoop geld kwijt... Dus best nog een goede oplossing zo!
Als het gehakseld wordt, hoe klein wordt het dan?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptyza 23 jun 2012 - 8:15

Het zijn nu stukjes van ongeveer 5-6 cm.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptyza 23 jun 2012 - 22:53

Wow, wat een operatie. Kan me voorstellen dat je er behoorlijk wat stress van hebt gehad. En het zijn al met al pittig dure pakken geworden, maar ja, je hebt tenminste wel je eigen hooi, waarvan je weet wat er op het land is gegaan... En je hebt ook een mooie hoeveelheid pakken, zeg. Bij mij staat het gras er nogal dun op, en ik heb zo'n idee dat de kostprijs met een kleinere hoeveelheid alleen maar nog hoger zal uitpakken.

Ik hoop toch nog maar op een paar droge dagen binnenkort, en dat het in de tussentijd inderdaad niet teveel plat gaat liggen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptyza 23 jun 2012 - 23:27

leuk, dat beeldverslag! dank!!
ziet er goed uit, op die laatste foto rook ik bijna het hooi. zalig.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptyzo 24 jun 2012 - 0:12

mooi verslag. Ben benieuwd hoe de paarden er op gaan reageren met eten en zo en hoe "makkelijk" het is voor jullie met voeren omdat het nu best wel kleine stukjes zijn in vergelijking met gewoon lang hooi.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptyma 25 jun 2012 - 1:45

Kijk, dat maakt dit forum nu zo waardevol. Bedankt Monique, voor je uitgebreide verslag compliment!

Interessant gebeuren! Zitten die grasdrogerijen door het hele land, of maar op enkele plekken? Want ik neem aan dat je er wel dicht genoeg bij in de buurt moet zitten om je gras aan te kunnen leveren. En wordt het hakselen en oprapen door een 'gewone' loonwerker gedaan, of door mensen van die grasdrogerij?

Inderdaad apart, dat je met stukjes van maar 5-6 cm zulke enorme pakken kunt persen, met maar een paar bandjes eromheen.


MoniqueBuu schreef:
Grote balen in plastic moet je snel genoeg op kunnen voeren, anders loop je kans op broei en/of verschimmeling. Als je niet voldoende paarden daarvoor hebt, is dat dus soms lastig, dan gaat het niet snel genoeg op.
Dat kan inderdaad een risico zijn. Maar even een aanvulling hierop: het is wel afhankelijk van hoe droog het gras/hooi in het pak is gegaan. Vorig jaar hebben we voor het eerst het gras 4 dagen laten drogen (eerder altijd 3) voordat het in het plastic ging en dat maakte enorm veel uit in de broei en bederfelijkheid. In eerdere jaren konden we de pakken niet meer voeren zodra het warmer weer werd (meestal in mei) omdat er dan een dag of 2 na het openen al broei kwam in het pak. Maar dit jaar is het door die ene dag extra drogen een stuk droger (en dus minder bederfelijk) en hebben we met warm weer de pakken gewoon door kunnen voeren, geen enkel probleem!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptyma 25 jun 2012 - 8:09

Als ik op Google kijk, dan zijn er hier in het noorden van het land best een heel aantal, maar ik krijg ook alleen die maar in beeld. Dus de rest van het land zou ik niet weten. Wij hebben er hier eentje op ongeveer 15 km afstand (in Ruinerwold)

De grasdrogerij haalt het op, en brengt het ook weer terug. Er komt dus geen loonwerker meer aan te pas.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptyza 30 jun 2012 - 7:22

Leuk beeldverslag!
En goede beschrijving.
Hier in het midden van het land zou ik ook geen grasdrogerij weten eigenlijk.
Wij gaan het nog maar eens 'ouderwets' proberen.
Een deel in groete, gesealde pakken en een deel in kleine pakjes hooi.
Wij laten het hooi voor de gesealde pakken ook altijd bijna hooi worden en dat bevalt erg goed!
Door de grove structuur door het late maaien laten wij er wel altijd 2 lagen extra folie omheen wikkelen. Dit is iets duurder maar zeker de moeite waard. Ik zie bijna nooit schimmel in onze pakken. Heel soms een plekje maar dan heeft er meestal een gaatje in de folie gezeten van het transport. Dit plakken wij wel dicht met tape maar dat is meestal toch niet voldoende.
Door dat onze pakken ook heel droog zijn is het geen probleem om er ook in april en mei nog een paar dagen mee te doen. En het ruikt heerlijk kruidig!

Dit jaar wel voor het eerst het gras ook laten kneuzen. Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen deze winter met voeren. Wat drogen betreft gaat het wel veel sneller en dat hebben we dit jaar wel nodig met dit onbestendige weer.

In de winter het eerste pak op en maken vind ik altijd net een cadeautje. Zo spannend hoe het eindproduct er dan uiteindelijk uit komt.

Succes allemaal nog, die nog moeten maaien etc!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptyma 2 jul 2012 - 2:37

Nina schreef:
In de winter het eerste pak op en maken vind ik altijd net een cadeautje. Zo spannend hoe het eindproduct er dan uiteindelijk uit komt.
Ja, dat vind ik ook altijd zo'n leuk en spannend moment Nina glimlach!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptyma 2 jul 2012 - 7:55

hoef niet zelf te maaien....helaas of misschien wel gelukkig????
Ik moet nog wel gaan bestellen. Zal weinig nodig hebben heb nog pakken over van afgelopen seizoen.
Ben eerder benieuwd hoe dat zich houd komende zomer...
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptyma 2 jul 2012 - 11:03

Hoe/waar sla jij je hooi op, Inge?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptydi 3 jul 2012 - 4:37

plastic balen op de wei zelf. wordt netjes gebracht knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Zin-inn

Zin-inn


Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 31-10-11
Leeftijd : 43
Woonplaats : Stadskanaal

Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Emptydi 31 jul 2012 - 8:49

Inderdaad een erg mooi beeldverslag Monique en leuke commentaren van je paarden erbij!
Ook ik had geen idee dat er zoiets bestond als een grasdrogerij!
Zo zie je maar, weer wat geleerd...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Grasdrogerij Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grasdrogerij   Grasdrogerij Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Grasdrogerij
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: