Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 ideeen gevraagd voor zweeds paddock

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
liljebo




Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 23-05-12

ideeen gevraagd voor zweeds paddock Empty
BerichtOnderwerp: ideeen gevraagd voor zweeds paddock   ideeen gevraagd voor zweeds paddock Emptywo 23 mei 2012 - 21:31

Omdat mijn paarden ernstig aanleg voor zwaarlijvigheid hebben, ben ik al jaren aan het klooien om een beter systeem te vinden. Tot dusver zonder enig resultaat.

Paarden in een paddock werkt niet, want dat worden ze poepsjaggie en lopen voor geen meter, wat met paarden op leeftijd en overgewicht alles behalve goed is.
Vorig jaar heb ik maanden geklungeld met strookbegrazing en paddockparadise en enorm leren vloeken. Mijn mini Billy kruipt overal onderdoor en mijn noordzweeds werkpaard, Hälga, loopt gewoon dwars door een omheining, als het haar niet bevalt. Tja... waarom moeilijk doen, nietwaar verontwaardiging
We waren hier elke dag aan het repareren en toen we op een dag de omheining van de PP net weer op orde hadden gebracht en Hälga naast ons een aanloop nam en weer door alles heen knalde, was de maat voor dat jaar vol.

Maar goed.... ik zit dus nog steeds met te dikke paarden. Ik probeer ze zoveel mogelijk aan het werk te zetten, maar dat is niet afdoende. Ze vreten te veel.
Ik wil dus nog een poging wagen, maar dan een goed doordachte poging, omdat mijn echtgenoot zeer waarschijnlijk gillend wegrend als ik de naam paddock paradise nog een keer noem.

Even een paar feiten over de wei
-geen voetbalgras maar 'wilde grasgroei' met planten en hier en daar bomen (die zijn echter wel behoorlijk uitgedund en niet meer als op de plattegrond)
-5-6 ha groot
-wisselend terrein met stenen, beetje bergje op en af, bomen, e.d.
-gepacht en dus niet in ons bezit, waardoor permanente wijzigingen niet mogelijk zijn
-de oranje-achtige gestippelde gebieden worden in het najaar/winter erg modderig/nat


Van belang
-lage kosten (we zitten momenteel financieel even beetje krap)'
-eenvoudig te maken
-shetlander en trekpaardproof
-moet motiveren om te lopen, maar ze moeten uiteraard altijd bij het water kunnen en bij de inloopstal

Feiten over de plattegrond

-de rode lijn geeft aan waar de omheining van de wei loopt bij het gedeelte vooraan. Het achtergedeelte (schoenvorm) is omgeven door de rivier (daar loopt overigens ook een omheining
-de blauwe streep is een greppel met meestal water in. De oversteek is rechts op de foto in grijs aangegeven. Eroverheen springen is praktisch niet mogelijk omdat aan weerszijden van de greppel struiken en jonge bomen staan.
-bovenaan op de plattegrond is in het bruin de schuilstal aangegeven
-meer naar rechts bovenaan bij de omheining, bij de blauwe stippen, staat een automatische waterbak
-bij de gele lijn staat tijdelijk een omheining omdat de bomen dit jaar in de wei zijn omgekapt (niet alle) en vooraan de weg zijn neergelegd. Totdat ze worden opgehaald, is dat deel van de wei niet beschikbaar (paar weken waarschijnlijk)

wij wonen in het huis rechts boven.

Ik zou erg dankbaar zijn voor goed uit te voeren ideeen van jullie kant.
Vast bedankt

ideeen gevraagd voor zweeds paddock Wei
Terug naar boven Ga naar beneden
liljebo




Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 23-05-12

ideeen gevraagd voor zweeds paddock Empty
BerichtOnderwerp: Re: ideeen gevraagd voor zweeds paddock   ideeen gevraagd voor zweeds paddock Emptywo 23 mei 2012 - 21:35

ps.... ze krijgen verder geen bijvoer in de zomer. Alleen in de winter krijgen ze hooi en stro (van alleen hooi groeien ze ook dicht) en aan gras hebben ze dan niets omdat het hier dan behoorlijk kan vriezen en vaak lange tijd veel sneeuw ligt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

ideeen gevraagd voor zweeds paddock Empty
BerichtOnderwerp: Re: ideeen gevraagd voor zweeds paddock   ideeen gevraagd voor zweeds paddock Emptydo 24 mei 2012 - 5:46

Wat een mooi, groot en gevarieerd perceel, leuk hoor compliment!

Heb je inmiddels je PP weer afgebroken na het fiasco van vorig jaar, of staat het er nog?
Wat ik me afvraag is: hoe zag/ziet de binnenafrastering van je PP-pad eruit? Wat voor palen, hoe ver uit elkaar, wat voor draad, hoeveel rijen draad, hoe hoog, waren de draden strak gespannen, stond er voldoende stroom op?
Het is mijn ervaring dat als paarden onder afrasteringen door kruipen of er overheen springen of er dwars doorheen gaan, er vrijwel altijd aan één of meer van de volgende voorwaarden niet is voldaan:

1. de palen moeten stevig staan (ver genoeg in de grond). Zorg bij gebruik van prikpalen in ieder geval voor vaste, houten hoekpalen.
2. zet de palen niet te ver uit elkaar (max. ca. 6 m).
3. gebruik zeer goed stroomgeleidend draad.
4. de hoogste draad moet hoog genoeg zijn voor het formaat paarden dat je hebt.
5. de laagste draad moet laag genoeg zijn tegen de 'onderdoorkruipers'.
6. gebruik 2 of 3 rijen draad.
7. span de draden goed strak!
8. zorg dat er voldoende stroom op staat (check doorverbindingen!).

Als dit allemaal in orde is, gaat er in mijn ervaring geen paard onderdoor, overheen of doorheen en zou je PP prima moeten functioneren. En ik heb 'Houdini's' gehad hier hoor knipoog! Een voldoende hoge afrastering met een paar rijen strak gespannen draden met een flinke dot stroom erop boezemt ieder paard respect in knipoog!

Wat je ook aan wilt leggen, of dat nu een paddockparadijs is of een andere indeling, staat of valt met de kwaliteit van de afrastering, dus hoe dan ook zul je ervoor moeten zorgen dat die gewoon goed is. Ik heb zelf ooit een extra draad laag boven de grond aan moeten brengen omdat mijn ijslanders met hun dikke maantoppen (waardoor ze geen stroom voelden) de draad daarboven gewoon wegduwden. Daarna was het probleem opgelost. Probeer dus een creatieve oplossing te vinden als zich iets voordoet.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

ideeen gevraagd voor zweeds paddock Empty
BerichtOnderwerp: Re: ideeen gevraagd voor zweeds paddock   ideeen gevraagd voor zweeds paddock Emptydo 24 mei 2012 - 6:18

Zelfde vragen als Marja kwamen bij mij ook boven.
Ik ken je drama van doorbreken of eigenlijk in mijn geval meer uitbreken.

Waar je voor moet zorgen is dat er echt voldoende stroom op staat. Dus minimaal 4000 volt op staan wil je een shet binnenhouden.
6000 is nog beter, dan ben je helemaal effectief bezig. Je zou dus moeten kijken of het apparaat wat je gebruikt of evt gaat gebruiken dit voltage op de afstand die het zou moeten afleggen kan halen.
met de afstand bedoel ik dan de omtrek van je weide en alle draden.

Ik heb nu 3 dikke linten hangen (voorheen 4) met tussen de 4000 en 6000 volt er op. Nu blijven ze zeer netjes binnen de draden.
De voltage wisselt af en toe vanwege de begroeiing. Ik moet dus regelmatig even met de zeis langs.

o ja gebruik een apparaat welke ze ook voor schapen gebruiken, dat zijn ook van die leuke uitbrekers zij voelen bijna geen stroom vanwege de wol.
Terug naar boven Ga naar beneden
liljebo




Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 23-05-12

ideeen gevraagd voor zweeds paddock Empty
BerichtOnderwerp: Re: ideeen gevraagd voor zweeds paddock   ideeen gevraagd voor zweeds paddock Emptydo 24 mei 2012 - 19:34

bedankt voor het meedenken. De afrastering voldeed inderdaad niet. De 'gewone' omheining bestaat uit houten palen en 3 stroomdraden. De pp had ik gebouwd met plastic paaltjes, 2 draden en onvoldoende stroom.
Ik zal dus iets moeten fabriceren dat er een betere stroomgeleiding komt. We hebben nu een behoorlijk zwaar apparaat, dus dat moet voldoende zijn.
Houten palen is geen optie, want de afstand is gewoon veel te groot.
Bovendien moet het gewoon budgetvriendelijk op dit moment. Ik kan veel willen, maar moet reeel zijn.

Een track is in die zin nauwelijks haalbaar, geloof ik. Je zit met het probleem dat er maar 1 oversteekplaats is en dat die oversteekplaats in de herfst vaak is ondergelopen en niet meer gebruikt kan worden.

Nu bedacht ik dat ik wellicht het achterste deel van de wei (de laars) in twee weien in de lengte kan delen tot bijna aan de greppel. Daar een draad dwars en bij beiden weien een stukje wat open kan. Dan krijg je een brede 'gang' bij de greppel zodat ze ook vanuit de rechtse wei naar de overgang kunnen. Daarnaast dacht ik dan het voorste deel van de wei rechts van de stal, ruim genomen, in twee weien te delen. Het linkse deel is tamelijk kaal. Ze kunnen dan in schuilstal en bij water en naar achteren toe. Ik kan dan 1 lange wei openen en later evt de andere lange wei en de voorste delen bewaren tot de herfst, wanneer ze bij veel regenval toch niet meer naar achteren lopen.
Als jullie begrijpen wat ik bedoel (en als het allemaal haalbaar is)
Er is dan wel een betere stroomaansluiting mogelijk. Ik heb dan alleen erg veel paaltjes en draad nodig....
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

ideeen gevraagd voor zweeds paddock Empty
BerichtOnderwerp: Re: ideeen gevraagd voor zweeds paddock   ideeen gevraagd voor zweeds paddock Emptydo 24 mei 2012 - 19:44

Heb jij even geluk dat afrastering in Zweden goedkoper is dan in NL. knipoog

Als je dan toch prikpaaltjes moet gebruiken uit kostenoverwegingen, zet dan in elk geval op de hoeken wel houten palen. Daar komt de meeste druk op de paaltjes en dan gaan de draden al gauw slap hangen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
liljebo




Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 23-05-12

ideeen gevraagd voor zweeds paddock Empty
BerichtOnderwerp: Re: ideeen gevraagd voor zweeds paddock   ideeen gevraagd voor zweeds paddock Emptydo 24 mei 2012 - 22:08

Natural Horsetrainer schreef:
Heb jij even geluk dat afrastering in Zweden goedkoper is dan in NL. knipoog

Als je dan toch prikpaaltjes moet gebruiken uit kostenoverwegingen, zet dan in elk geval op de hoeken wel houten palen. Daar komt de meeste druk op de paaltjes en dan gaan de draden al gauw slap hangen.

Nou ja niet alleen een kosten overweging. We hebben nu twee keer de omheining opgezet; ik meen 200 houten paaltjes... de eerste keer toen we hier kwamen wonen en de tweede keer dit jaar na het hout kappen in de wei. Dat was echt een enorme zware klus. Ivm veel steen in de grond gaan de palen er op veel plekken slecht of niet in en daarnaast is het een heel gesleep omdat je nergens met de auto kunt komen. Dus dat speelt zeker ook mee. Maar je hebt zeker gelijk mbt de hoekpalen. Trouwens ook bij de doorgangen. Dat werkt dan weer niet met prikpaaltjes.

herken je de omgeving trouwens niet? grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

ideeen gevraagd voor zweeds paddock Empty
BerichtOnderwerp: Re: ideeen gevraagd voor zweeds paddock   ideeen gevraagd voor zweeds paddock Emptyvr 25 mei 2012 - 1:00

Ja, de omgeving komt me héél bekend voor!
Allemaal groen! grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
liljebo




Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 23-05-12

ideeen gevraagd voor zweeds paddock Empty
BerichtOnderwerp: Re: ideeen gevraagd voor zweeds paddock   ideeen gevraagd voor zweeds paddock Emptyvr 25 mei 2012 - 1:41

Natural Horsetrainer schreef:
Ja, de omgeving komt me héél bekend voor!
Allemaal groen! grijns

lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

ideeen gevraagd voor zweeds paddock Empty
BerichtOnderwerp: Re: ideeen gevraagd voor zweeds paddock   ideeen gevraagd voor zweeds paddock Emptyvr 25 mei 2012 - 11:44

liljebo schreef:
Nu bedacht ik dat ik wellicht het achterste deel van de wei (de laars) in twee weien in de lengte kan delen tot bijna aan de greppel. Daar een draad dwars en bij beiden weien een stukje wat open kan. Dan krijg je een brede 'gang' bij de greppel zodat ze ook vanuit de rechtse wei naar de overgang kunnen. Daarnaast dacht ik dan het voorste deel van de wei rechts van de stal, ruim genomen, in twee weien te delen. Het linkse deel is tamelijk kaal. Ze kunnen dan in schuilstal en bij water en naar achteren toe. Ik kan dan 1 lange wei openen en later evt de andere lange wei en de voorste delen bewaren tot de herfst, wanneer ze bij veel regenval toch niet meer naar achteren lopen.
Als jullie begrijpen wat ik bedoel
O jee, ik ben nogal slecht in het kunnen volgen van dit soort beschrijvingen... ik ben meer visueel ingesteld wow. Zou je het in je plattegrond kunnen (en willen knipoog) intekenen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

ideeen gevraagd voor zweeds paddock Empty
BerichtOnderwerp: Re: ideeen gevraagd voor zweeds paddock   ideeen gevraagd voor zweeds paddock Emptyvr 25 mei 2012 - 18:17

ja ik kan mij voorstellen dat je tegen die klus op ziet door de stenige grond.
Maar kan je het dan niet in fases maken. Dus zo maken dat je elk jaar een stuk er bij kan maken?
Zo verlicht je het werk en blijven je paardjes ook gezonder. Als ze zo vet zijn is niet goed voor de gezondheid.
Net als bij de mens knipoog

Plastic paaltjes werkt idd niet, veel te slap, je kunt ze wel tussen door een keertje zetten maar de stevigheid moet toch echt van houten palen of metalen palen komen.
Ik weet dat er hier in Ned. ook nog metalen paaltjes zijn die je zo in de grond kan slaan en heeft twee soort van verleng/verstevigings stukken aan de onderzijde zodat ze steviger staan als er spanning op komt te staan door het draad.
Dit zou wellicht voor tijdelijk een oplossing kunnen zijn zodat je dan langzaam aan je pp kan uitbreiden.

Ik zie het nog wel eens gebruikt worden door mensen die strookbegrazing toepassen. Dit werkt voor hun situatie goed.
Zij moeten elk jaar naar een andere weide en kunnen dus geen pp aanleggen maar willen de paarden niet vol laten vreten en zo werkt het goed.
Het blijft ook staan bij harde wind fo veel regen.

Als je een pp wil maken dan kost dat wel tijd om het in elkaar te zetten omdat je dubbele belijning hebt maar het geeft zo veel resultaat dat je paarden gezonder worden en dat heeft denk ik ook veel voordelen tov het werk wat je ervoor moet doen toch??
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





ideeen gevraagd voor zweeds paddock Empty
BerichtOnderwerp: Re: ideeen gevraagd voor zweeds paddock   ideeen gevraagd voor zweeds paddock Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
ideeen gevraagd voor zweeds paddock
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» ideeën gevraagd
» Tips voor sluiting hooikussens gevraagd
» ideeén pp voor Annelies en Flymo
» Tips gevraagd voor de aanleg van ons eerste paradijsje
» Onze nieuwe PP - ideeen gezocht

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: