Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 roundpen bouwen

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptyma 23 apr 2012 - 2:43

Zijn er hier mensen die een roundpen hebben.
En wat is de doorsnee ervan ?

Ik wil er heel graag weer een maken, nu twijfel ik over de doorsnede.

Ik heb er vandaag een uitgezet van 14 m doorsnee, en 7 m vanuit het midden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptyma 23 apr 2012 - 3:09

Ik heb een roundpen gebouwd van 14 m doorsnee en deze maat bevalt mij uitstekend voor mijn ijslanders, niet te groot, niet te klein glimlach.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptyma 23 apr 2012 - 3:18

Marja schreef:
Ik heb een roundpen gebouwd van 14 m doorsnee en deze maat bevalt mij uitstekend voor mijn ijslanders, niet te groot, niet te klein glimlach.

Dat klinkt goed. Eerst dacht ik wel beetje groot, maar zo heb je wel de ruimte om goed te werken erin
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptyma 23 apr 2012 - 3:29

Ja, en dit is een maat roundpen waarin je ook nog goed kunt rijden. Handig, als je wat specifieke buigoefeningetjes wilt doen bv.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptyma 23 apr 2012 - 3:59

Marja schreef:
Ja, en dit is een maat roundpen waarin je ook nog goed kunt rijden. Handig, als je wat specifieke buigoefeningetjes wilt doen bv.

helemaal top. kan niet wachten tot ik kan beginnen met bouwen grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptyma 23 apr 2012 - 9:08

Ik zou ook 14 meter aanhouden.
En ik zou 'm vierkant maken. glimlach
In een vierkante 'roundpen' heeft een paard meer te vertellen (hij kan makkelijker draaien in de hoeken) en kun je dus beter je dominantiespelletjes spelen. Daarbij heb je dan korte rechte stukken en 4 bochten, wat het afwisselender maakt (zowel fysiek als mentaal).

Ik heb hier een vierkante 'roundpen' van 10 meter, die was hier al nog van de vorige eigenaresse, maar die acht ik echt onbruikbaar: veel te klein!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptyma 23 apr 2012 - 9:10

Ik wil mijn roundpen wel rond maken, ik verwerk hem namelijk ook in mijn omheining een stuk wat anders schuin is.
Wordt nu rond.

Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptyma 23 apr 2012 - 23:18

Natural Horsetrainer schreef:
Ik zou ook 14 meter aanhouden.
En ik zou 'm vierkant maken. glimlach
In een vierkante 'roundpen' heeft een paard meer te vertellen (hij kan makkelijker draaien in de hoeken) en kun je dus beter je dominantiespelletjes spelen. Daarbij heb je dan korte rechte stukken en 4 bochten, wat het afwisselender maakt (zowel fysiek als mentaal).
Ik heb ooit een vierkante 'roundpen' gehad, maar ik vond dat juist minder praktisch, zeker voor een jong paard waar je de eerste rij-oefeningen mee doet. Ik vind het dan prettiger en rustiger als ze niet de neiging kunnen volgen om zich steeds in een hoek 'vast te lopen'; dat kan in het begin voor een jong paard best ingewikkeld en verwarrend zijn. In een ronde kraal kun je wendingen naar binnen oefenen en als dat goed gaat, ga ik ook in de bak oefenen, waar ik wel rechte stukken en vierkante hoeken heb en dus weer andere dingen kan doen. Zo kan ik altijd kiezen glimlach.
Dominantiespelletjes doe ik nooit in een kleine afgesloten ruimte, maar in een grote ruimte met veel vrijheid (bv. de bak of een grotere paddock), en dan m.b.v. voedsel, bv. een of meer hoopjes hooi, waar ik het paard dan wel of geen toegang toe kan geven. Ik gebruik nooit een omheining voor dit soort oefeningen, omdat ik het paard juist de vrijheid wil geven om van me weg te kunnen lopen als hij te veel druk ervaart. Ik ben dan ook geen fan van join-up technieken als die van Monty Roberts.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptydi 24 apr 2012 - 5:56

Ik ga morgen beginnen met uitzetten. Wil dat die overal precies gezelfde wordt.
absurd pietje precies
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptydi 24 apr 2012 - 7:06

Ik rij nooit in mijn roundpen. ;-)
Maar ik kan me voorstellen dat zoals jij het omschrijft Marja, dat een ronde roundpen dan wel fijner is.
Van Monty Roberts ben ik ook totaal geen fan en een join up gebruik ik dan ook alleen in zeer zeldzame gevallen. Wel wil ik met elk paard los op een cirkel kunnen werken (ja, in een vierkante roundpen ;-)) en dan vind ik om bovengenoemde redenen het hebben van hoeken juist wél fijner.
Hempfling bv. gebruikt ook een vierkante roundpen, zodat de paarden zich beter kunnen oriënteren vanwege de hoeken. Het is maar net waar je hem voor wilt gebruiken, ieder zijn meug. :-)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptyza 28 apr 2012 - 23:04

Natural Horsetrainer schreef:
Het is maar net waar je hem voor wilt gebruiken, ieder zijn meug. :-)
Ja precies, dat is ook eigenlijk wat ik bedoelde knipoog. Als ik mijn reactie teruglees, lijkt het een beetje alsof ik naar jou persoonlijk reageer (schrijven blijft lastig omdat je elkaar niet in de ogen kan kijken kritisch), maar het was meer dat ik jouw quote gebruikte om aan te geven dat iedereen de (wel of niet vierkante grijns) roundpen weer anders gebruikt. Wat mij betreft geldt ook: vrijheid, blijheid glimlach!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptyzo 29 apr 2012 - 7:20

Oh maar ik voelde me ook niet 'aangevallen' hoor!
glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptydi 1 mei 2012 - 7:44

Natural Horsetrainer schreef:
Oh maar ik voelde me ook niet 'aangevallen' hoor!
glimlach
Nee, had ik ook niet echt verwacht (volgens mij voel jij je niet zo heel snel aangevallen glimlach), maar ik vond het zelf een beetje raar overkomen en wilde het daarom toch even zeggen knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptyza 12 mei 2012 - 0:02

Arg ik ben tikkeltje gefrustreerd, ik heb zo gave roundpen gebouwd met lint.
Zo strak enz,

en nu blijft dat verrekte lint wapperen, tot ergenis nu van de eigenaar. Ik wil het eigenlijk niet weghalen.

ik heb nu tussen elke paal een extra paal gezet, maar nog blijft het wapperen verwarring (wel minder) Maar het hangt niet mooi stil
Hoe zou ik dit kunnen oplossen, laatste optie is weghalen en koord erdoor. Maar liever niet natuurlijk boos
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptyza 12 mei 2012 - 1:27

Tja, lint wappert wel meer dan koord of draad. Het scheelt wel als je het elke keer tussen de palen een paar slagen draait. Dan vangt het minder wind. Ik weet niet wat voor kleur lint je hebt, maar bruin lint valt minder op in het landschap, waardoor het minder storend is voor het uitzicht.
Terug naar boven Ga naar beneden
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptyza 12 mei 2012 - 2:39

marion schreef:
Tja, lint wappert wel meer dan koord of draad. Het scheelt wel als je het elke keer tussen de palen een paar slagen draait. Dan vangt het minder wind. Ik weet niet wat voor kleur lint je hebt, maar bruin lint valt minder op in het landschap, waardoor het minder storend is voor het uitzicht.

Ik heb alles rood met wit, ook het koord wat het pad afzet, en dit is lint met rood randje boven en onder en in midden wit.
het lint draad ? maar dat vind ik dus weer dood zonde want het staat zo gaaf strak.
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptyza 12 mei 2012 - 5:25

rubber band?
Terug naar boven Ga naar beneden
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptyza 12 mei 2012 - 6:35

marion schreef:
rubber band?

dat is misschen ook nog optie ja.

het wappert echt veel minder gelukkig,, morgen ff vragen wat de eigenaar ervan vind.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptyzo 13 mei 2012 - 10:08

Er bestaat ook breed lint dat wat meer open geweven is waardoor het minder wind vangt en dus niet (of minder) wappert. Dus wel mooi netjes en strak, maar geen gewapper knipoog. Deze bijvoorbeeld.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Emptyzo 13 mei 2012 - 21:20

Hmm oke, prijs valt mee, dat heb ik ook betaald voor deze rol.

ik moet zeggen de afstand is nu zo'n 1,5 meter tussen elke paal en het wappert veel minder.
Maar het is net hoe de wind staat, je hoort er helemaal niks van.

Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





roundpen bouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: roundpen bouwen   roundpen bouwen Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
roundpen bouwen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» is het mogelijk een pp te bouwen met 3000 m2 grond

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: