Aantal berichten : 179 Registratiedatum : 22-01-11
Onderwerp: miniPP in bak wo 22 feb 2012 - 6:48
Ik heb in mijn bak (totaal 25x50 meter) een miniPP gemaakt voor deze winter. De haflinger is namelijk bezig met haar grasloze jaar i.v.m. haar dieet tegen zomereczeem. In alle 4 de hoeken een hooibak, toegang tot de stalletjes die met een klein platje aan de bak liggen (daar gaan ze toch vaak uit de wind staan). Paden van 4 meter breed, ruimer in de hoeken waar de hooibakken staan, en het achterste deel een paddock over de hele breedte (die 25 meter), en dan 15 meter 'diep'. Hou ik dus een deel over waar ze niet op mogen/kunnen van zo'n 17x30 meter. In dit stuk heb ik vorig najaar houtsnippers van Megatop gedaan, om ook 's winters een berijdbaar stuk over te houden bij vorst. Als ik gewoon wil rijden in de bak, zet ik de draadjes op meerdere plekken open, zo kan ik toch alle figuren rijden die ik wil. En ik moet zeggen, dit miniPP werkt ook. Beter dan ze gewoon helemaal 'vrij' in de hele bak laten lopen, nu zijn de looplijnen toch langer tussen de voerbakken, en ze lopen ook meer lijkt het dan als alles open is. Dus (mijn conclusie): ook op zo'n kleine oppervlakte is het al de moeite waard, en mijn bak is multifunctioneel. De achterste paddock kan ik ook nog dichtzetten tot een loswerkring van 15x15, of laten fungeren als ziekenboeg als er weer een hoefbevangen is en tijdelijk op een klein stuk moet blijven. Mijn paard heeft op dit moment een behoorlijke peesblessure, dus die mocht nu met de vorst alleen maar op het deel met de houtsnippers, omdat dat het meest vlakke stuk is wat ik heb. Het zand in de rest van de bak was te ongelijk bevroren, en voor zijn pees dus niet goed. Ach, zo pas je elke keer weer het e.e.a. aan aan de omstandigheden. Op een enkele tactische plek (hoeken) heb ik een houten paal gezet, verder met prikpaaltjes. Kan het ook weer makkelijk aangepast worden. Gezien vanaf de stalletjes (de korte zijde):
Stalletjes nu aan je linkerhand (de lange zijde links)
De andere lange kant
De paddock achterin (korte zijde), waarin ik via de losstaande houten palen in het midden makkelijk een loswerkring van 15x15 kan afzetten
Het middenstuk met de Megatop bodem, de zijkanten en kopse kant aan het andere uiteinde kan ik openzetten als ik de hele bak wil gebruiken om te rijden. Als ik ze met 2 tegelijk beweging wil geven, sluit ik het stuk met de paddock af en zet de middenstuk voor de paddock langs open, dan heb ik een stuk van 25x35 om ze in de rondte te laten lopen.
En hier het platje met de stalletjes, kunnen ze nu vrij gebruiken, 's zomers mag de haflinger hier dus niet bij i.v.m. schuren.
Ik heb de houtsnippers dus pas sinds afgelopen najaar liggen, heb er met de vorst al wel plezier van gehad. De doeken die opgevouwen langs de kant liggen zijn om de sneeuw op te vangen, zodat ik in elk geval nog een grote volte overhoud waar (bij het leegscheppen van de doeken) ik de paarden beweging kan geven. Afgelopen winters moest ik daarvoor elke keer met de fiets de weg op, is door de week lastig als het vroeg donker is. Maar het sneeuwruimen is wel veel werk, hoefde nu maar 1x, gelukkig. Weet nog niet of ik het vol ga houden als het veel vaker sneeuwt om ze dan elke keer terug te leggen en schoon te ruimen. Maar ja, je probeert wat. Nu werkte het wel. Zijn trouwens geen schorssnippers of van vers hout, ik las daar nogal slecht berichten over (snel rotten en glad en snotterig worden). Heb dus gekozen voor megadure snippers van Megatop, moet in de loop van komende jaren wel nog zien hoe het zich houdt.
Onderwerp: Re: miniPP in bak do 23 feb 2012 - 0:47
Leuk dat je er een topic over hebt geopend Veronique . Ik vind dat je erg creatief bent geweest , een heel mooi voorbeeld hoe je iets PP-achtigs kan doen op een kleinere oppervlakte. Ik denk inderdaad dat het de paarden meer zal motiveren om rond te lopen dan wanneer het één ruimte zou zijn.
Hoe kom je trouwens aan die mooie groene bakken (nieuw zo te zien)? Ik heb nog nooit groene te koop zien staan, maar heb wel eens gezien dat een kweker hier in de buurt groene bakken gebruikt.
Onderwerp: Re: miniPP in bak do 23 feb 2012 - 1:28
Marja schreef:
Hoe kom je trouwens aan die mooie groene bakken (nieuw zo te zien)? Ik heb nog nooit groene te koop zien staan, maar heb wel eens gezien dat een kweker hier in de buurt groene bakken gebruikt.
Onderwerp: Re: miniPP in bak do 23 feb 2012 - 1:38
yep
veernr1
Onderwerp: Re: miniPP in bak do 23 feb 2012 - 9:00
Met het zand heb ik gewoon heel veel geluk: zit hier in de grond. De bovenste 50 cm is bij ons zwarte grond, dus gewoon om laten keren. Hoef je dus niet eens echt diep voor te laten graven. Ik heb voorheen vlakbij Utrecht gewoond, de mensen waar ik in pension stond hadden voor een paar duizend gulden een bak laten aanleggen, ik was hier 400,- euro kwijt voor een dag graven. Superbak. Ligt er nu 10 jaar, zit te dubben of ik op de 'paden' een extra laagje zand ga storten.
En die groene bakken zijn eigenlijk toeval. De 2 grijze had ik al eerder, maar ik wilde er wat bij hebben, en toen had mijn 'leverancier' hier in het noorden (Swieringa Kunststoffen) alleen maar van die perforeerde groene. Ze zijn 2e hands, maar twee zijn nog geen jaar oud (staan jaartallen op). Vallen een stuk minder op vanuit de verte als je ze midden in de wei hebt staan, dat vind ik wel fijn. Maar het valt me nog wel tegen hoeveel fijne sprietjes er toch door de gleufjes in de bodem vallen, misschien dat ik toch nog eens een bodemplaatje erin ga leggen.
Onderwerp: Re: miniPP in bak do 23 feb 2012 - 9:02
Oh dat is inderdaad geluk hebben, dat je je bodem zo gemakkelijk hebt kunnen laten keren! Ik wil ook graag een bak met zulk mooi zand. Maar ik heb nog geen idee van wat er hier onder zit... ik zal eens op onderzoek uitgaan want een paar honderd euro voor een bak klinkt beter dan een paar duizend euro! ;-)
Onderwerp: Re: miniPP in bak ma 19 nov 2012 - 21:01
Het ziet er super uit en idd wat creatief! Heb je naast je bak ook nog een weide? Zo ja, ga je die in de toekomst ook als PP inrichten?
Ben benieuwd wat het resultaat is van het grasloze jaar voor je haflinger. Mijn shetlander heeft ook last van zomereczeem. Momenteel heb ik kruiden voor hem en is het dus ook afwachten wat er volgend voorjaar gaat gebeuren.
Ken je nog meer PP's in de buurt?
veernr1
Onderwerp: Re: miniPP in bak di 20 nov 2012 - 9:31
Helaas merk ik nog geen enkel resultaat van het grasloze jaar van onze haflinger met eczeem. Ze heeft zelfs nu nog heel erg jeuk, erger zelfs dan van de zomer. Heeft ze nog nooit gehad zo ver in het najaar. En dan staat ze dus al meer dan een jaar niet meer op het gras.
Janneke, ben wel benieuwd of je resultaat merkt van de kruiden, dat is een van de weinige dingen die ik nog niet heb geprobeerd. En, zoals je inmiddels al elders hebt gevonden, ik heb inderdaad ook mijn wei ingericht als PP.
Onderwerp: Re: miniPP in bak di 20 nov 2012 - 11:30
Wat jammer dat je geen verschil merkt qua jeuk. Ik heb 2 eczemers; een kruising Haflinger en een kruising IJslander, die ook geen gras meer krijgen, maar bij hun is de jeuk zoveel verminderd dat ze geen buikflap meer nodig hebben, en afgelopen seizoen de deken ook 2 maanden later dan anders pas op hoefden. Ze kregen naast voordroog ook geen krachtvoer. Sinds een half jaar ongeveer wel 2 maal per week een bekertje subli zonder met lijnzaad. Maar ook dat gaat dus goed.
Onderwerp: Re: miniPP in bak wo 21 nov 2012 - 2:34
Ik vraag me wel eens af, wat er dit jaar toch aan de hand is rondom de eczeem. De Haflinger die hier woont, en ernstig eczeem heeft, is ook nog steeds aan het schuren. Ik probeer al steeds te bedenken, wat er dit jaar nu zo anders is als vorig jaar, dat het schuren zo lang doorgaat dit jaar, maar kan de reden niet bedenken. Ik denk dus dat het bij jou ook weinig te maken zal hebben met het grasloze jaar, het lijkt dit jaar gewoon sowieso erger. En dat is stevig balen, want zo kun je nooit goed bepalen of het grasloze jaar geholpen heeft.
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: miniPP in bak wo 21 nov 2012 - 8:17
Zou het komen omdat het veel natter is geweest afgelopen jaar. Dat daardoor het gras veel actiever is geweest of nog is. En daardoor meer in zich heeft dan bijv vorig jaar?
Misschien je hooi proberen nog kaler te krijgen, dus nog minder suikers en eiwitten bevatten. En zeker ook al je brok/muesli voor een jaar schrappen en dan eens kijken wat er gebeurd.
kan soms moeilijk zijn om de oorzaak te vinden
veernr1
Onderwerp: Re: miniPP in bak do 22 nov 2012 - 8:26
Het is bij ons juist minder nat geweest dan vorig jaar, we hebben nu 2x fatsoenlijk kunnen hooien, en ook het stro is hier in de buurt mooi droog binnen gekomen. Was vorig jaar wel anders. En ik heb al jaren een speciaal bemestingsbeleid, met mineralen, zeeschelpenkalk, geen drijfmest, alleen eigen ruige mest. Wel dit jaar voor het eerst ook een deel geitenstal mest gebruikt. En moment van maaien (na de bloei en groei, lekker stengelig, op fructaanarme momenten) e.d. kien ik altijd zo goed mogelijk uit. Van de zomer viel de jeuk redelijk mee, maar het weer was ook relatief gunstig (niet teveel last van vliegend ongedierte).
En de buikflap laat ik sinds 2 jaar maar af, omdat ze daarmee haar buik juist erger open schuurt. Dan gaat ze namelijk liggen, en met haar navelstreek over haar achtervoet schuren, en dat is ook de plek waar de achterkant van de buikflap loopt. Die gebruikte ze dus juist om nog harder overheen te kunnen raggen met haar buik.
Brok en muësli heeft ze bij mij nog nooit gehad, ze zit op het zemelen met zeewier dieet, en 3x in de week lijnzaad. Zit er wel over te denken om volgend jaar maar eens het exzem-voer van Marstall te gaan geven, heeft iemand daar ervaring mee?
Onderwerp: Re: miniPP in bak vr 23 nov 2012 - 2:35
MoniqueBuu schreef:
Ik vraag me wel eens af, wat er dit jaar toch aan de hand is rondom de eczeem. De Haflinger die hier woont, en ernstig eczeem heeft, is ook nog steeds aan het schuren. Ik probeer al steeds te bedenken, wat er dit jaar nu zo anders is als vorig jaar, dat het schuren zo lang doorgaat dit jaar, maar kan de reden niet bedenken.
Bij mijn eczeempaard verliep alles juist rustig dit jaar, dus geen extreme jeuk. Hij heeft in het najaar helemaal geen last meer gehad. De oorzaken van eczeem zijn zóóó moeilijk te achterhalen, juist omdat er zoveel factoren meespelen. Ook bv. stress, hormoonhuishouding, veranderingen in de levensomstandigheden, bv. in de samenstelling van de kudde, verhuizing etc. etc. kunnen een rol spelen. Er wordt altijd gezegd dat de mugjes de oorzaak zijn, maar zoals ik het zie is het allergisch zijn voor de muggensteken alleen maar een gevolg van een verstoorde stofwisseling en kan die verstoorde stofwisseling weer zijn oorzaak hebben in 1001 factoren. Ingewikkeld!
veernr1
Onderwerp: Re: miniPP in bak vr 23 nov 2012 - 7:19
Ik zie eczeem ook als een uiting van een slechte stofwisseling, net als de gevoeligheid voor hoefbevangenheid. En op die stofwisseling stem je alles af om het zover mogelijk optimaal te maken (zoals dat grasloze jaar, veel beweging). Maar helaas is het een zo ingewikkeld probleem, dat het heel moeilijk is een goede oplossing te vinden. En inderdaad, de overgevoelige reactie op mugjes en ander vliegend ongedierte is er volgens mij ook maar een onderdeel van. Blijven doorzoeken, dan maar.
MarjoSophie
Aantal berichten : 377 Registratiedatum : 05-04-12
Onderwerp: Re: miniPP in bak vr 30 nov 2012 - 2:57
MoniqueBuu schreef:
Ik vraag me wel eens af, wat er dit jaar toch aan de hand is rondom de eczeem. De Haflinger die hier woont, en ernstig eczeem heeft, is ook nog steeds aan het schuren. Ik probeer al steeds te bedenken, wat er dit jaar nu zo anders is als vorig jaar, dat het schuren zo lang doorgaat dit jaar, maar kan de reden niet bedenken. Ik denk dus dat het bij jou ook weinig te maken zal hebben met het grasloze jaar, het lijkt dit jaar gewoon sowieso erger. En dat is stevig balen, want zo kun je nooit goed bepalen of het grasloze jaar geholpen heeft.
pff nou ik weet er inmiddels ook alles van.. Ik heb ook in de ogen van mensen een ectreme eczemer. De hele zomer heb ik een dieet gevolgd speciaal voor eczemers en nu nog steeds echt ik heb nog nooit ZOO geweldige zomer gehad, ze kon zelfs momenten dekenloos staan zoo goed.
en ze heeft nu al tijdje haar winterdeken op & eczeem deken af, en ze blijft schuren ben echt helemaal in treuren zooo vreselijke sneu. ze heeft overigens winterdeken op omdat ze vorig jaar praktisch kaal werd ineens, en nog steeds daarvan niet hersteld is. en ik probeer vanalles maar kan haar niet voldoende helpen.