Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Wat doet een ijslander met ijs?

Ga naar beneden 
+9
helma
MoniqueBuu
Marlies sanders
Joyce
Berith
franslj
Dyonne
Natural Horsetrainer
Mai
13 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptywo 8 feb 2012 - 5:51

wij nemen ze snachts mee naar bed, of zetten ze in de kamer, haard aan, appeltje eitje.

Tjsa, hier ook wel eens mensen gehad die vroegen waar de paarden dan in de nacht sliepen, tja, we hebben alleen een loopstal, zielug he
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
GuyLeysen

GuyLeysen


Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 07-02-12
Leeftijd : 69
Woonplaats : Montjay

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Zielig toch die paarden in de vrieskou :D   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptywo 8 feb 2012 - 8:34

Onze buurvrouw heeft voor het eerst haar nu 30-jarige ruin in een afgesloten stal gezet omdat haar man, geen paardenkenner, alleen verliefd op zijn vrouw glimlach daarom dat hij voor de paarden zorgt, het toch zo koud vond voor de paarden. Hij heeft dan ook de 4de zijde gesloten en er een poort ingezet.
Prachtig vond ik het dat Radja, de twee ochtend de deur eruit gestampt had. Hij wilde niet binnen blijven. Waarschijnljik te warm hahahaha.
Onze eigen oudere merrie, 24 jaar dit jaar, heeft nog nooit in een echte stal gestaan, behalve 3 dagen toen ze bij de hengstenboer was om te gedekt te worden. Ook hij heeft ze moeten buiten zetten glimlach 't was dat of deur van de stal eruit glimlach Ze hebben hier een schuilstal, maar ze staan nog liever in de open lucht, als het maar uit de wind is. EN ze kiezen daar zelf voor. Die arme sukkelaartjes toch.
Inderdaad wel opletten voor ijs, niet alleen om er door te zakken maar ook voor het uitschuiven en vallen.
Nog allemaal veel plezier met jullie "winterharde" paarden glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
Tanja

Tanja


Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 12-09-11
Woonplaats : Noordoostpolder

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptywo 8 feb 2012 - 8:58

Het geweldig om te zien hoe paarden zich aanpassen als je de natuur zijn gang laat gaan, mijn eigen pony's een fjord en een shet staan zolang ze bij mij zijn buiten en maken elke winter een prachtig dikke vacht, het zijn echt twee beertjes om te zien en ze hebben het ook niet koud bij -20.
Maar om de fries van mijn vriendin maakte ik me wel een beetje zorgen, hij is deze zomer bij ons komen staan en hij was echt een stal paard, het pension waar hij stond mocht hij een paar uurtjes per dag in een paddockje staan maar alleen bij mooi weer, als het regende, waaide of te koud was bleven alle paarden binnen. mijn vriendin kon dat niet langer aanzien en zo is hij bij mij gekomen, het paard knapte zienderogen op alleen maar omdat hij nu genoeg te eten kreeg(hij was ook te mager) de hele dag (en nacht) beweging en contact met soortgenoten!
Maar toen werd het koud... en hij kreeg ook zo'n prachtige dikke jas, ben de eerste nachten nog wezen kijken of hij niet stond te rillen maar niets van dat alles! Het paddock paradijs effect compliment
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.klompenzo.net
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptywo 8 feb 2012 - 11:47

Mooi dat de natuur ook bij dat paard gewoon zijn werk deed Tanja glimlach!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Cat

Cat


Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11
Leeftijd : 60
Woonplaats : België

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptydo 9 feb 2012 - 1:09

inge schreef:
Hier deden ze ook schaatsen op de mini poel die ik had, inmiddels is hij vol met zand en zooi gekomen en deels zijn ze er doorheen gebroken en is het niet meer glad.
Ik geloof zelfs dat ze het leuk vonden en bewust opzochten.
misschien is er toch wel verschil tussen ponys en paarden??
Er zal zeker al een verschil in hoogte zijn hé Inge knipoog
Pony's zijn meestal taaier dan bv een warmbloed die altijd in een stalletje heeft gestaan. Hoewel ik toch moet zeggen dat de paarden zich hier heel goed aanpassen aan de omstandigheden. De merrie op het ijs is eerder een uitzondering want de andere merries en het hengstveulen bleven er mooi af.

Maar ik heb toch het zekere voor het onzekere genomen en de "ijsbaan" afgespannen!

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Scaled.php?server=525&filename=dsc02402q

Marja schreef:
Bij ons blijven de paarden nog steeds netjes aan de rand van de poel en niet verder dan dat.
De poel is trouwens een soort 'kuip' aan het worden. Blijkbaar is het water onder het ijs aan het zakken en daardoor zakt het ijs in het midden ook naar beneden waardoor een soort schotel ontstaat, heel apart gezicht.
Toch prachtig hoor Marja, je ijs-paarden! wow Ik denk ook dat die alles trotseren in de winter.
Veel mensen zouden inderdaad bij het zien van Frosti's ijs-kap-spel, snel naar binnen lopen om een emmertje lauw water te gaan halen verontwaardiging


Joyce schreef:
wij nemen ze snachts mee naar bed, of zetten ze in de kamer, haard aan, appeltje eitje.
lol! en toch op z'n minst met een berg dekens erop hé

Het is echt prachtig hoe paarden zich aanpassen aan de situatie. En ze voelen zich veel beter bij dit weer dan bij het weer van afgelopen maanden: regen en wind. Dan zag je ze pas echt balen! En dan hoor je niemand. Het wordt ineens ijskoud en ooh arme paarden, moeten ze niet op stal? Ik vraag me altijd af wat die mensen dan denken, is het op stal dan zoveel warmer verwarring Plus daar staan ze helemaal stil... Of moet je de kachel er dan naast zetten? En 20 dekens erop doen?

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.degroenenhoek.be
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptydo 9 feb 2012 - 1:23

Joyce schreef:
wij nemen ze snachts mee naar bed, of zetten ze in de kamer, haard aan, appeltje eitje.

Tjsa, hier ook wel eens mensen gehad die vroegen waar de paarden dan in de nacht sliepen, tja, we hebben alleen een loopstal, zielug he

Ik ben bang dat ik Ella het veulen binnenkort inderdaad 's nachts mee naar bed moet nemen verwarring

Ging ze afgelopen zaterdag nog stoer met -20 in de sneeuw liggen. Inmiddels heeft het prinsesje ontdekt dat de rubbermatten en het vlas in de stal best heel lekker liggen en is ze dus regelmatig liggend in de stal te vinden slapen
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptydo 9 feb 2012 - 1:29

Ja zeg, Bertih, je bedenkt het toch niet serieus om zo'n klein veulen met die kou buiten te laten?
Ziehielig zeg, daar wordt ze vast dooodziek van!
Ik geloof dat ik 144 maar es ga belllen........

hihi

Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptydo 9 feb 2012 - 7:43

Citaat :
Er zal zeker al een verschil in hoogte zijn hé Inge knipoog
Pony's zijn meestal taaier dan bv een warmbloed die altijd in een stalletje heeft gestaan. Hoewel ik toch moet zeggen dat de paarden zich hier heel goed aanpassen aan de omstandigheden. De merrie op het ijs is eerder een uitzondering want de andere merries en het hengstveulen bleven er mooi af.

hihi er onderdoor lopen zou je bedoelen zo klein zijn ze wel. grijns grijns Ze zijn ook nog erg jong, weinig ervaring, dus altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. knipoog
je hebt helemaal gelijk hoor om het af te zetten, schaatsen is meer voor mensen
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptyvr 10 feb 2012 - 3:12

Cat schreef:
Maar ik heb toch het zekere voor het onzekere genomen en de "ijsbaan" afgespannen!
En hoe heb je die paaltjes in de bevroren grond gekregen denken?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
GuyLeysen

GuyLeysen


Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 07-02-12
Leeftijd : 69
Woonplaats : Montjay

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptyvr 10 feb 2012 - 3:25

En waarom zouden die paaltjes IN de grond moeten staan Marja? Nog nooit van mobiele paaltjes gehoord die BOVEN op de grond geplaatst worden? Vergelijkbaar met de steunpalen met onderaan een autoband die in de manèges voor de hinderissen gebruikt worden.
EN ze kunnen dan ook gelijkertijd dienen voor zeer tijdelijk afsluiting. Geen graafwerk en toch redelijk stabiel.
Terug naar boven Ga naar beneden
Cat

Cat


Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11
Leeftijd : 60
Woonplaats : België

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptyvr 10 feb 2012 - 4:05

Marja schreef:
Cat schreef:
Maar ik heb toch het zekere voor het onzekere genomen en de "ijsbaan" afgespannen!
En hoe heb je die paaltjes in de bevroren grond gekregen denken?
Dat was toen op dat moment ook mijn vraag... Hoe krijg je een prikpaaltje in bevroren grond??
Eerst heb ik ze erin proberen te steken met (brute) kracht... Lukte niet, integendeel de punten plooiden krom boos
Dan maar proberen in een hoopje sneeuw te steken... Lukte ook niet, de sneeuw was te poederig krankzinnig
Toen kwam gelukkig één van onze leden langs en die heeft de paaltjes vast gehouden terwijl ik er bovenop klopte met een stang agressie
(niet op die vrouw natuurlijk, maar op de paaltjes :< ) en zo zijn de punten er half in geraakt, genoeg om ze te laten staan en er een draadje aan vast te maken...
En het staat nu toch al een week recht grijns

GuyLeysen schreef:
En waarom zouden die paaltjes IN de grond moeten staan Marja? Nog nooit van mobiele paaltjes gehoord die BOVEN op de grond geplaatst worden? Vergelijkbaar met de steunpalen met onderaan een autoband die in de manèges voor de hinderissen gebruikt worden.
EN ze kunnen dan ook gelijkertijd dienen voor zeer tijdelijk afsluiting. Geen graafwerk en toch redelijk stabiel.
Dat is natuurlijk ook een optie compliment
Maar die had ik niet in voorraad en het was zondag...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.degroenenhoek.be
GuyLeysen

GuyLeysen


Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 07-02-12
Leeftijd : 69
Woonplaats : Montjay

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptyvr 10 feb 2012 - 4:13

Cat schreef:

Maar die had ik niet in voorraad en het was zondag...

Maakt niet uit of het zondag was of niet Cat, je gaat die in de handel heel moeilijk vinden. In al mijn jaren dat ik met paarden omga ben ik nog geen enkele winkel tegengekomen die ze heeft. Zelf maken is de boodschap, maar ik heb ze ook niet. WEL die houten steunpalen voor springhindernissen met een houtenkruis onderaan en daar wordt dan meestal die autoband rond gedaan voor meer stabiliteit en gemakkelijk weg"rollen".
Maar in een afgeslankte versie zoals ik ze ooit eens gezien heb, nee, dat nog niet in de winkel gezien.

Een ander idee, voor een "'verplaatsbare" afsluiting is kleine metsersbakken (speciebakken), daar zand in doen en een steekpaaltje in steken. Op bevroren grond dan een beetje water op de grond gieten, de bak erop en gegarandeerd dat de paal binnen een paar uur muur (ijs) vast zit. Indien te weinig of te los zand, daar ook wat water in.

Maar... je moet eraan denken op het moment dat je het nodig hebt. hilarisch
Terug naar boven Ga naar beneden
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptyvr 10 feb 2012 - 7:38

Zeg dames van het forum (en Frans natuurlijk knipoog ),

ik heb het al wel door.... handige jongen die Guy, gaan we met z'n allen veel lol aan beleven grijns !!


Groetjes
helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptyvr 10 feb 2012 - 10:03

... maar als de grond bevroren is, kan ik er ook geen zand uit scheppen om in die speciekuip te doen!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptyvr 10 feb 2012 - 10:04

Natural Horsetrainer schreef:
... maar als de grond bevroren is, kan ik er ook geen zand uit scheppen om in die speciekuip te doen!

Je kan hem ook vullen met mestWat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 88548
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptyvr 10 feb 2012 - 11:54

Berith schreef:
Natural Horsetrainer schreef:
... maar als de grond bevroren is, kan ik er ook geen zand uit scheppen om in die speciekuip te doen!

Je kan hem ook vullen met mestWat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 88548
Of met water grijns... Bevriest vanzelf ijskoud... Wel een beetje onhandig dat je dan het paaltje vast moet houden tot het water eromheen bevroren is verontwaardiging...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptyvr 10 feb 2012 - 22:12

Hahaha ja mest heb ik zat voorhanden, dat ik daar zelf niet op kom zeg! idee
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
GuyLeysen

GuyLeysen


Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 07-02-12
Leeftijd : 69
Woonplaats : Montjay

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptyza 11 feb 2012 - 1:15

Marja schreef:

Of met water grijns... Bevriest vanzelf ijskoud... Wel een beetje onhandig dat je dan het paaltje vast moet houden tot het water eromheen bevroren is verontwaardiging...

Gewoon de hooikoordjes gebruiken om een driehoekje te maken van paaltje naar de zijkant van de kuip en je hoeft je vingers niet te laten meebevriezen glimlach Dus met water kan het ook, maar iets verder doordenken glimlach Nadeel is natuurlijk dat de paaltjes direct gaan omvallen bij warmer weer, MAAR dan is er ook geen ijsgevaar meer in de poel grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
GuyLeysen

GuyLeysen


Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 07-02-12
Leeftijd : 69
Woonplaats : Montjay

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptyza 11 feb 2012 - 1:20

Kuip vullen met mest compliment
Heel goed van Berith. Je ziet dat we gezamelijk aan veeeeeeel ideeen komen om het iets gemakkelijker te maken grijns
Mocht de mest reeds bevroren zijn, waar nu ook echt grote kans toe is, een beetje warm water erbij en je krijgt een mooie brij glimlach Stevig genoeg om de paaltjes vast te houden zonder hulpmiddelen of ingeval van wind weer de alom bekende blauwe/rode hooikoordjes boven halen grijns en laat het dan maar vriezen. Paaltjes staan vast en heel waarschijnlijk de kuip ook vastgevrozen.
Wanneer ze weg kunnen staan ze ook weer los en kan de mest gewoon terug op de mesthoop gegooid worden en staan ze niet meer in de weg.
Ideetjes bijhouden voor volgend jaar.
We hebben nu toch allemaal al die paaltjes staan rond onze poeltjes? of niet? hilarisch
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Emptyzo 12 feb 2012 - 6:50

GuyLeysen schreef:
We hebben nu toch allemaal al die paaltjes staan rond onze poeltjes? of niet? hilarisch
Nee hoor grijns, mijn IJslandse paarden met hun 'ijzige' instincten weten blijkbaar precies dat ze niet het ijs op moeten gaan, dus hier is alles nog steeds toegankelijk. Ik heb het geluk dat ik vanuit mijn huis recht op de poel kijk en dus meteen kan zien of daar iets mis is.

Het water onder het ijs in onze poel is blijkbaar al zo ver gezakt dat het ijs nu aan de randen begint te scheuren. Ik ben benieuwd te zien hoe laag het water staat als het ijs eenmaal weg is.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Wat doet een ijslander met ijs?
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Site werkt traag in Firefox en doet het helemaal niet in IE

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gedrag-
Ga naar: