Hoi,
Ik ben Marika Bungert, 15 jaar oud. Woon in Zuidlaren en zit nu in havo 3. Samen met mijn ouders heb ik een haflinger ruin van 9 jaar genaamd Wesley. Ouders zijn ontzettend betrokken bij het paard en vinden het heerlijk om mee te gaan. Wat erg leuk is!
Jammer genoeg paard niet aan huis maar hij staat een dorp veder bij een man die een stukje land overheeft. Weiland onderhouden we zelf en we mogen er ook alles mee doen. We willen er een paddockparadijs van maken. Maar dat moeten we nog allemaal even zien.
Wesley hebben we nu zo'n 3 jaar. En sinds 1,5 jaar rijden we endurance.
In die 3 jaar ontzettend veel geleerd over voeding en het houden van paarden. Wesley heeft insuline resistentie, waardoor hij dus heel slecht tegen suikers kan. Eerste 2 jaar zijn we dus heel erg aan het zoeken geweest wat nou de beste voedingsschema is voor hem.
Hij was namelijk eerst veel te dik toen hem op dieet gezet. Door dat we gingen trainen en niet het goede voedingsschema hadden werd hij te mager. Lang gezocht wat nou het beste werkte, uiteindelijk uitgekomen om duits kruiden hooi te voeren en binnen 2 weken was hij weer op gewicht. Daarna nooit meer problemen gehad. Ondertussen krijgt hij nu ook biologische spelt en muesli.
Veder was Wesley ontzettend stijf toen we hem kochten. Hebben hem toen laten behandelen door Amber Koppen die werkt samen met Eric Laarakker.
Zei heeft ook vastgesteld dat hij IR heeft. Daar krijgt hij trouwens poeder voor om de suikers af te breken. Nu gaan we elk half jaar naar Amber. En elke keer voel dat het hem goed heeft gedaan erg fijn!
We rijden dus endurance. Veder mennen we wel eens en om hem soepel te houden rijden we ook nog klassieke dressuur.
Dit zijn wij tijdens een wedstrijd:
Ik hoop via dit forum meer te weten te komen!
Groetjess