Onderwerp: Is een PP haalbaar? zo 16 okt 2011 - 6:15
DE vraag. Ik wil wel, maar heeft het wel zin zeg maar. Ik heb namelijk 1 probleem: ruimte. Het stukje weide wat ik heb is 15m breed x 60m lang. Kan je hier wat mee?
Zo ziet het momenteel uit:
Het rode zijn prikpaaltjes die ik er heb gezet om een paddock te kunnen maken, maar dit staat nu gewoon open (hij vond het paddock-idee niet zo leuk, hij moet overzicht hebben over zijn hele eigendom ). Het blauwe is de drinkbak, en verder staat er dus een hooibak en een schuilstal.
Ik heb een aantal mogelijkheden getekend, uit reacties die ik van anderen heb gehad. Welke zou volgens jullie het beste/interessantste zijn? En waarom? Of is er gewoon te weinig ruimte en kan ik het beter maar volledig open laten (maar hoe dan in het voorjaar?!).
Nog even over de plannen, op elk plan zitten 2 paddocks, staat nu op 15m & 5m maar kan ook 10m & 10m worden, de verhoudingen blijven dan hetzelfde, het schuift gewoon een beetje op
Plan 1 : gewoon een paddock aan het begin & uiteinde (weide is 11x40)
Plan 2: nog een extra pad in het midden zodat je 2 aparte stukjes weide hebt en meer hoeken om dingen in te zetten (bv. voordroog of andere knabbels)
Plan 3: om weideruimte te winnen slechts 1 track in plaats van volledig rond
Het gaat om een grote D-pony (zie ook het voorsteltopic) die nu te dik is en ook gewoon makkelijk te dik wordt. Hiernaast heeft hij ook last van zomereczeem. Dit alles gecombineerd maakt dat gras voor mij niet de hoofdzaak is (uiteraard wordt het tekort aan gras opgevangen door ander ruwvoer ), maar het zou wel leuk zijn om hem af en toe wat te kunnen laten grazen op een stukje. Dus iets gras wil ik er toch wel inhouden, haha
Wat denken jullie? Is zoiets haalbaar op zo'n klein stukje? Waarom wel/niet? Ben benieuwd
Misschien ook leuk voor een algemeen beeld:
(van aan de drinkbak getrokken - let vooral ook op zijn helemaal zelf gemaakte track )
(stalletje met hooibak & mijn paddock-draadje)
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? zo 16 okt 2011 - 6:58
welkom trouwens, welliswaar de verkeerde plek om welkom te heten
Als ik je verhaal zo lees eczeem en snel dik worden en zo zou ik gaan voor de 2e variant. Zo heb je veel variatie in looppaden en beweegt je paardje naw meer, wat weer voordelen heeft. Zo kan je heel beperkt gras voeren bijv 1 uurtje per dag laten grazen op het gehele stuk. Zo loopt hij niets stuk en kan hij toch grazen. Kan je het gras ook lang houden wat weer beter is voor een paardje met eczeem.
maaruh staat ie helemaal alleen?? dag en nacht?
Bienie
Aantal berichten : 69 Registratiedatum : 16-10-11
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? zo 16 okt 2011 - 7:08
Dank je wel voor de snelle reactie, ben benieuwd naar nog andere meningen Jij vindt het dus niet te klein om zoiets op te bouwen? Er is ook een voorsteltopic trouwens, haha
Met het risico teveel offtopic te gaan (liever niet, als er echt nog iets over gezegd moet worden kan dit altijd via PM ): ja, hij staat dag & nacht alleen. Dit wil zeggen alleen in zijn eigen stukje weide. Maar er staan wel overal paarden rond (ok, achter is er een stukje bos, maar daarachter staan ook weer paarden ). Het is dus niet dat hij nooit een ander paard ziet of iets dergelijks. De reden dat hij nu zo staat is omdat ik het idee heb dat hij de laatste jaren niet meer echt rust vond. Hij stond in een kleine kudde (nog 3 andere paarden) waar hij de leider was en hij was dan ook altijd bezig met leider zijn. Daarom niet dat hij enorm in de stress zat, toch niet zichtbaar, maar hij had wel altijd alles in de gaten en moest altijd alles gezien hebben. Verder was er ook het probleem met voeren (hooi of stripbegrazing) dat hij iets had van: ik moet nu alles eerst opeten, want anders gaan de andere paarden ermee lopen. Of als hij geen zin had om snel te eten was hij bezig met de rest van z'n eten weg te houden. Dit in combinatie met zijn aanleg om dik te worden en zijn zomereczeem (dus gevoeligheid in het algemeen zeg maar) had ik het idee dat hij wel meer rust kon gebruiken. Dus een heel eigen stukje wat hij kon controleren, zonder dat er andere paarden zijn eten kwamen opeten ... En dat gaat ook gewoon goed.
inge
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? zo 16 okt 2011 - 8:03
Ik ga er verder niet op in hoor, ik vroeg het alleen om te bedenken of het logisch was om voor de 2e versie te gaan. Je kan nl in de 2e versie ook nog een paardje erbij doen, dan nog hou je genoeg ruimte om te bewegen en zo over. Heb je trouwens zandgrond? Ik dacht het te zien op de plaatjes. Dat is alleen maar gunstig voor je track dan wordt hij niet zo heel erg modderig zoals je met klein of veen hebt.
Bienie
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? zo 16 okt 2011 - 8:17
Ah ok, op die manier. Sorry (heb recent meegemaakt dat mensen praktisch ontploften bij die informatie, en ondanks dat ik er zeer goed over nagedacht heb en 99% zeker ben dat dit voor hem een stuk beter is is dat toch nooit leuk om te horen )
Zou dat inderdaad kunnen met die versie? Is er dan niet te weinig ruimte voor een 2e paardje? Niet dat ik dat meteen van plan ben hoor, maar je weet nooit als er wat op je pad komt om de 1 of andere reden.
Ik weet het eigenlijk niet Ik denk inderdaad van wel, maar ik ken er werkelijk waar niks van. Ik weet wel dat het tot nu toe nog altijd héél droog is, alleen voor z'n stal is een beetje blubber (maar nu 2 dagen de zon heeft geschenen is dat ook weer mooi droog, alleen niet meer zo gelijk ) maar de rest van de weide is tot nu toe heel droog, ook het pad waar hij zelf al op en af loopt enzo ligt nog heel fijn. Dus ik hoop dat dit inderdaad doorzet zeg maar, maar ik zal het na de winter weten te zeggen, haha
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? zo 16 okt 2011 - 11:14
Mijn antwoord heb je natuurlijk al per e-mail gehad , maar ik vind het toch leuk om hier nog even te reageren. Zoals je al weet zou ik voor de versie met een track aan één kant gaan, zodat je wel een lang pad krijgt waar je paard lekker kan rennen als hij dat wil, maar toch zoveel mogelijk weide overhoudt.
Ik zou niet gaan voor nog een extra pad tussen twee weitjes, ik denk dat dat niet heel veel toevoegt, maar wel weer veel oppervlakte van je kostbare weitje afsnoept. Als je nog wat meer hoekjes wilt hebben kun je i.p.v. een extra pad ook op 1 of 2 plaatsen langs het lange pad een inhammetje maken waar je nog een bak neer kan zetten of net op kan hangen. Met de track aan één kant zou ik wel de achterste paddock 10 m i.p.v. 5 m breed maken, dan is ook een draai maken in galop nog mogelijk (als je pony een beetje soepel is ). Bij 5 m breed lijkt het meer op een doodlopende straat, wat zijn beweging erg zou afremmen. Om je wei in tweeën te verdelen hoef je geen pad ertussen te doen, dan kun je ook gewoon met prikpaaltjes een tussenafrastering zetten.
Je had mij geloof ik niet gemaild dat je pony zomereczeem heeft, maar dan zou ik zéker een PP maken, want met eczemers is het heel belangrijk om naar believen het gras te kunnen beperken (ik spreek helaas uit ervaring, heb ook een eczemer ).
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? zo 16 okt 2011 - 22:05
uit de foto blijkt dat hij zelf al veel gebruik maakt van zijn eigen pad aan de buitenkant van het stukje, dus dat zou ik erin houden. daarom zou ik ook kiezen voor de eerste optie: de weide in het midden en een pad errond. om wat meer gras over te houden zou je de hooibak kunnen verplaatsen naar het stukje naast de schuilstal, en de weide wat verder doortrekken in die richting. als je de optie open wil houden om er een 2e paardje bij te zetten, zou ik de paden niet smaller maken dan 2,5 m (voldoende ruimte om elkaar te passeren of om te draaien). aan de kant van de schuilstal hou je dan 5,5 m tot aan de weide. als je aan de kant van de poort een paddock van 5 m maakt, heb je dan een weide van 49,5 meter lengte en 10 meter breedte, met langs weerskanten een pad van 2,50)
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? zo 16 okt 2011 - 22:21
Sabine, ik heb ook nog even twee tekeningen gemaakt van mijn ideeën voor jouw perceel. Deze plattegronden hebben precies de juiste verhoudingen, het perceel blijkt dus een stuk langgerekter dan in jouw tekening en de stal van 3 x 3 m in verhouding veel kleiner (ik snap dat het in Paint niet mogelijk was om precies de juiste verhoudingen te krijgen ). Het enige verschil tussen mijn twee tekeningen is zoals je ziet de afmeting van de paddock bij de stal. Verder heb ik inhammen getekend langs het pad, zodat je daar ook nog een bak of net zou kunnen plaatsen.
Overwegingen voor een pad aan slechts één kant: Met nog een pad aan de andere kant wordt je wei wel heel erg smal en klein. Bovendien zal je paard er denk ik niet méér door gaan bewegen dan met één pad; als je in beide paddocks interessante dingen plaatst, zal hij sowieso op en neer lopen en dan maakt het natuurlijk voor de hoeveelheid beweging niet uit of hij dat over één of twee paden doet . En 70 of 80 m² extra gras is dan toch weer meegenomen !
Oh ja en nog een toevoeging: hoeken afschuinen aan de uiteindes van het pad hoef je in feite niet te doen als het pad in een bredere paddock eindigt, omdat de bocht voor je paard dan nooit te krap is.
Bienie
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? zo 16 okt 2011 - 22:50
Wow, dank je wel voor alle reacties nog! Fijn dat er mensen zo met je meedenken! En die tekeningen Marja, super! Is inderdaad een stuk beter dan wat ik gefabriceerd heb
Het gaat dus inderdaad om een eczemer, vandaar dat gras voor mij niet de hoofdzaak is, maar hij moet wel z'n gang kunnen gaan zeg maar. Over het pad aan 1 zijde: hij gebruikt dit nu naar mijn inziens inderdaad het meeste, dat pad wat hij zelf heeft gemaakt (daar was nog heel mooi gras in het begin ) maar ik denk dat dit vooral komt omdat het ten eerste de kortste weg naar de drinkbak is ( ) en ook staat er in die weide een paard, en in de andere weide langs hem (nog) niet. Denk dat dit ook wel invloed heeft. Dus daarom dat ik me afvraag of een pad aan 1 kant wel goed gaat lopen, als er op de andere weide een paard komt gaat hij misschien vervelend worden omdat hij daar niet langs af kan ... Hij mest bv. ook enkel aan de kant waar het paard staat, nooit aan de andere kant (hengst - territoriumgedoe ) dus ik vraag me af of dat wel goed gaat blijven gaan.
Ook hebben ze mij gezegd, toen ik in het begin een pad wilde maken (wel aan de andere kant, en ter breedte van de schuilstal): neen dat moet je niet doen! Dan krijg je alleen maar een modderpoel .. Dus als hij telkens over hetzelfde pad op en af gaat gaan dan wordt dit misschien teveel belast waardoor er toch snel modder ontstaat? Als ik met een pad rondom werk (eventueel nog tussenin) dan is er meer spreidingsmogelijkheid .. Of hij daar uit zichzelf gebruik van gaat maken is een andere zaak natuurlijk, maar als ik strategisch wat voordroog neerleg moet dat wel lukken
Dat met die inhammen is ook een leuk idee! Echter weet ik niet zo goed of dat gaat werken .. Hij zal dan namelijk met z'n kont richting het andere paard staan, en ookal is daar nog ruimte tussen, ik weet het toch niet .. Die merrie kan nogal eens irritant komen kijken en als je 1 ding niet moet doen dan is het mijn pony storen tijdens z'n eten Het gaat nu wel al beter dan in het begin, maar toch, als hij op die manier staat weet ik het niet zo goed
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? ma 17 okt 2011 - 0:21
Bienie schreef:
Dus daarom dat ik me afvraag of een pad aan 1 kant wel goed gaat lopen, als er op de andere weide een paard komt gaat hij misschien vervelend worden omdat hij daar niet langs af kan ... Hij mest bv. ook enkel aan de kant waar het paard staat, nooit aan de andere kant (hengst - territoriumgedoe ) dus ik vraag me af of dat wel goed gaat blijven gaan. (.....) Dat met die inhammen is ook een leuk idee! Echter weet ik niet zo goed of dat gaat werken .. Hij zal dan namelijk met z'n kont richting het andere paard staan, en ookal is daar nog ruimte tussen, ik weet het toch niet .. Die merrie kan nogal eens irritant komen kijken en als je 1 ding niet moet doen dan is het mijn pony storen tijdens z'n eten Het gaat nu wel al beter dan in het begin, maar toch, als hij op die manier staat weet ik het niet zo goed
Ik ben niet voor één gat gevangen hoor, dus ik heb nog maar een paar tekeningen gemaakt:
Op deze manier heeft je paard geen last van andere paarden als hij in de inhammen staat te eten.
Ik vind zelf die laatste wel héél erg leuk , beetje speelser dan alles recht toe recht aan!
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? ma 17 okt 2011 - 0:48
Ik ken het gedrag, wat je beschrijft over het eten, heel goed van mijn paard Omar. Maar sinds hij in het PP leeft is dat helemaal afgelopen. Hij verdedigde elk sprietje, maar dat is nu helemaal verleden tijd.
Bienie
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? ma 17 okt 2011 - 0:50
Wauw Marja, wat ben jij creatief
Bij die eerste is weer het probleem dat hij eigenlijk weinig langs die draad af kan, enkel als hij in dat stukje weide mag grazen, weet niet of hij daar zo gelukkig mee gaat zijn ... Bij die tweede wordt dat weer wat meer opgevangen zeg maar, vind ik op zich ook wel een erg leuke tekening! Is eens wat anders dan standaard, past wel bij ons
Blijf alleen wat schrik hebben als er maar 1 pad is, maar dat is waarschijnlijk gewoon een kwestie van uitproberen ... Weet je, ik doe toch alles met prikpaaltjes (hoeveel zou ik er nodig hebben? Wilde vandaag al wat neerzetten maar geen idee hoeveel ik er nodig ga hebben, haha) dus als het echt niet moest werken kan ik nog altijd veranderen.
@ MoniqueBuu : is dat echt verandert? Staat hij nu gewoon samen met andere paarden of ook alleen? Waarom zou dat verandert zijn denk je?
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? ma 17 okt 2011 - 1:00
Het is absoluut heel sterk veranderd bij Omar, sinds hij hier in het PP leeft. Het lijkt of er een grote innerlijke rust komt in de paarden door het leven in het PP. Onze eigen 4 jongens ken ik natuurlijk het beste, en aan hen weet ik dat het is sinds we hier wonen. Maar van het 'rusthuispaard' wat hier het laatst is komen wonen hoor ik ook dat die zo sterk ten positieve veranderd is hier. Op zijn vorige stal werd hij 'het boze paard' genoemd, heel vaak de oren in de nek, vooral als het om eten ging. Wij kunnen ons dat helemaal niet voorstellen, hij heeft dat hier geen moment gedaan. Wij hebben van die grote plastic hooibakken, van 1x1,20, met een draadmat erover. Er staat eigenlijk nooit iemand alleen bij een bak te eten. Ik geloof dat 5 paarden zo'n beetje het maximum is, wat bij 1 bak kan eten. En het gebeurt regelmatig dat Omar 1 van die 5 is.
Bienie
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? ma 17 okt 2011 - 1:46
Klinkt goed! Waar hij stond was er ook wel het PP-idee, zeg maar de track en dan verschillende weitjes die open konden, en ze moesten een afstand afleggen tussen voer & water enzo. Maar er was eigenlijk maar 1 voerplaats (werden wel verschillende hopen gelegd maar het lag toch allemaal bij elkaar) dus dat komt niet meteen overeen. Ik wil nu dan ook proberen om hem op zoveel mogelijk verschillende plaatsen wat te knabbelen aan te bieden, zodat hij een beetje kan rondtrekken om te eten, dat is het idee
Heb zitten denken, als ik die laatste tekening zou proberen en ik zou per stukje op 10 prikpaaltjes rekenen, zou het dan kunnen lukken? Dan ga ik er nu 20 bijhalen en ik heb er nog wat in voorraad dus ik kan er altijd hier en daar eentje extra zetten, en anders kan ik die gebruiken om de stukjes groen op te delen moest dat nodig zijn. Vind die laatste er echt leuk uitzien!
inge
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? ma 17 okt 2011 - 4:25
sommige mensen denken wel eens anders vind die oplossing van Marja een mooi idee. Wat jij denkt over dat het gebruik van 1 pad te veel belasting is zou je moeten uitproberen. Ik heb een hele brede track van wel 6 meter zodat er ook nog een tracktor door heen kan. Je ziet dat er op zo'n breed pad ook een paadje verschijnt. Paarden hebben toch een bepaalde gewoonte en voorkeur voor een beperkt stukje lopen. Ik zal eens kijken of ik foto's kan maken dan kan je zien wat ik bedoel.
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? ma 17 okt 2011 - 5:11
inge schreef:
Je ziet dat er op zo'n breed pad ook een paadje verschijnt.
Ja Inge, hier precies zo. Ik kan het nu goed zien omdat ik twee paarden (het 'echtpaar') nu aan huis heb lopen en die hebben in een paar dagen tijd een smalle track gemaakt in het pad; heel goed te zien doordat het pad bedekt is met gras en onkruid en het paardenspoor zanderig is. Wat een gewoontedieren en kuddedieren zijn het toch hè, dat ze dan ook allemaal datzelfde spoor volgen .
Sabine, als het toch modder wordt kun je misschien tegels leggen, net zoals in dat grappige filmpje over het 'winterklare pp' dat ik je per e-mail stuurde: dit filmpje. Als het snel modderig zou worden, voorkom je dat denk ik niet door er nog een tweede pad bij te leggen (zodat het rondloopt), waarschijnlijk worden ze dan gewoon allebei modderig :<.
Het kan wel met prikpaaltjes, maar ik denk dat je er slim aan doet door op alle hoeken wel houten palen te zetten, zodat je de draden veel beter strak kunt spannen (en dat voorkomt weer dat je paard er snel onderdoor of tussendoor kruipt). Ik schat dat je per weitje ongeveer 12 prikpaaltjes nodig zal hebben (als je geen houten palen zou gebruiken; en als je die wel gebruikt een paar minder ).
Bienie
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? ma 17 okt 2011 - 6:55
Mijn PP is er al Het is wel zeg maar gewoon neergezet voor het idee, kan nog altijd aanpassen enzo, zal vast ook nog wel gebeuren mij kennende
Ben begonnen met het verplaatsen van de hooibak, dat ding was ook even zwaarden dan ik dacht, maar hij stond knal op 10m dus dat was niet zo handig, haha. En toen heb ik de figuur gemaakt en dan draad gespannen en toen was ik alweer klaar. Heb nu 2 poorten naar de stukjes weide en mijn pony bekeek het allemaal met lede ogen Ach, hij zal zich wel amuseren, hij heeft het pad al uitgetest in een vlotte draf, keek heel goed waar de hoek was en kwam heel mooi aangedraafd (ik was het eten voor morgen aan het klaarzetten en hij dacht dat hij nog kreeg, maar hij had al gehad ). Heb nu op 2 plaatsen voordroog liggen (het meeste in de hooibak en dan nog een beetje in een emmer in de andere paddock). Ben benieuwd. Hij heeft in principe wel respect voor de draad etc. etc. dus ik verwacht geen problemen, zeker niet omdat hij z'n hele weide nog kan gebruiken. Toen hij in dat paddockje stond bleef hij ook achter zo'n draadje (1 draadje op 1m hoog zonder stroom) en toen merkte ik dat hij dat niet leuk vond, maar hij bleef er wel braaf achter
Heb ook wat foto's genomen, weet niet of ze veel gaan zeggen maar ik ga ze zo uploaden Wel nog een grappig moment meegemaakt met de pensioneigenaresse ... Ik had de vraag of het niet mogelijk was dat zij de pakken voordroog naar de weide brachten, normaal moet je dit zelf doen maar mijn lichaam vond dat de laatste keer echt niet leuk, en toen zei ze van: oh, geen probleem, dan rij ik gewoon met de tractor & aanhanger je weide in en leg ze dan achteraan neer. Dus ik: 'uh, tja, ik denk niet dat je nog met een tractor door kan' Toen bekeek ze me al van 'wat heb jij nu weer uitgespookt daar' dus ik heb maar even een snelle uitleg gegeven en de rest zal ze morgen wel zien
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? ma 17 okt 2011 - 7:02
Het is het stevigst als je op de hoeken vaste palen zet, en dan zo om de 5 m een prikpaaltje. Pad diagonaal is leuk!
Bienie
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? ma 17 okt 2011 - 7:13
Is inderdaad een optie moest het zo blijven staan, dan kijk ik de pensioneigenaresse wel eens heel lief aan Voor nu in de testfase zal het wel lukken met enkel prikpaaltjes in principe. Wil toch eerst eens zien wat het met poon doet en wat het in de winter gaat doen, voordat ik allerlei dingen 'vast' ga zetten (ik weet wel dat die palen er ook weer uit kunnen, maar je snapt me denk ik wel).
Weet trouwens nog steeds niet wat grond het is Vergeten te vragen, haha. Ik heb wel gemerkt dat er héél veel stenen in de bodem zitten, denk dat ik elk paaltje wel minstens een keer heb moeten herprikken
Foto's komen eraan
Bienie
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? ma 17 okt 2011 - 7:19
Foto's
Paddock 1 (aan de drinkbak)
Doorgang
Inhammetje
Nog een inhammetje
Naar het einde van het pad toe
En paddock 2 met hooibak & schuilstal
Je ziet ook meteen waarom ik zo'n idee wel iets vind hé, volgens mij blijft er anders geen gras meer over
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? di 18 okt 2011 - 1:46
Ziet er leuk uit, zo met dat diagonale pad. En wat vond Cobe ervan?
Bienie
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? di 18 okt 2011 - 2:10
Dank jullie wel Cobe .. die uh .. tja .. stond mij te begapen alsof hij zei: wat doe je nu?! Mijn weide?! Mijn grasjes?!
Maar hij vond het ook wel wat hoor, hij heeft het pad al in volle draf gedaan en wist al precies waar de hoeken waren enzo, slim dier Zal over een uurtje zien of het nog allemaal recht staat
inge
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? di 18 okt 2011 - 3:28
ha door die foto's zie ik nu ook je situatie beter, allemaal mooie prive stukjes die je naar eigen believe kan indelen. Allemaal een eigen schuilplekje. Wat goed zeg! Zo kunnen ze toch contacten zonder vechten. Dan kan jouw paardje idd rust geven naar wat je verteld had. Denk dat dit een mooie optie is om uit te proberen om te zien hoe hij zich gaat ontwikkelen.
Blijft hij trouwens staan achter 1 zo'n (lullig) draadje?? die van mij niet hoor!!! zeker niet als het gras straks zou gaan groeien dan kruipt hij er zo onderdoor en een houten paal op de hoek einden is wel zo verstandig. Blijft veel beter staan. Vandaag geen foto's gemaakt, veel te veel regen toen ik er was. Morgen hopelijk een nieuwe kans.
Bienie
Onderwerp: Re: Is een PP haalbaar? di 18 okt 2011 - 6:12
Dank je wel Inge! Met foto's is het inderdaad misschien duidelijker, had ik helemaal niet aan gedacht, haha. Ik ben ook benieuwd wat hij ermee gaat doen, momenteel gaat het allemaal nog super dus ik hoop dat het zo blijft gaan, en dat ik met alles zelf te kunnen controleren (en het minder aanwezig zijn van ongedierte) ik hem ook wat meer rust mbt z'n jeuk kan geven En hij kan inderdaad nog contact hebben, soms zie je hem en z'n buurvrouw express naar elkaar toelopen, beetje neuzen enzo, en dan legt de buurvrouw de oren weer plat en draait die van mij zich gewoon om en vertrekt Terwijl hij in z'n eigen kudde altijd het 'gevecht' aanging (hij moest immers de baas zijn) interesseert dat hem nu blijkbaar niet meer. Hij trekt ook totaal niet naar de andere paarden ofzo als we voorbij de andere weiden lopen, dus sommige paarden voelen zich toch beter 'alleen' denk ik :< (al zou ik hem nooit ergens zetten waar hij compleet geen andere paarden ziet, dat dan weer niet ).
Hij blijft achter zo'n lullig draadje staan Hij is opgevoed hoor, haha Tijdje terug bleef hij zelfs in z'n weide toen de onderste draad van z'n poort kapot was (lag wel op de grond maar als hij had gewild... ) en de bovenste draad staat op 1.50m ofzo denk ik, en hij is ... 1.45m Toen ik aankwam en dat zag vroeg ik aan de stalhulp (die was toevallig in de buurt) 'heb je gezien dat die draad stuk is?'. En zij: 'ja hoor, dat is al de hele dag, ga ik zo maken' .. Hij heeft dus de hele dag achter zo 1 draadje gestaan, waarbij hij niet eens moeite moest doen om er onderdoor te gaan, terwijl tegenover hem een héél groot stuk gras gewoon open ligt ... Gek hé
Nu, enige wat hij wel doet en waar ik nog wat op ga moeten vinden (maar heb ik nog tijd voor) is onder de draad doorgrazen Heeft hij altijd gedaan, hij gaat er niet onderdoor, maar gaat toch gras aan de andere kant zoeken ... Daarom deden we bij stripbegrazing ook bv. maar de helft van wat we hem wilde geven, hij nam de rest toch vanzelf erbij Maar dat moet ik dus nog eens gaan bekijken hoe ik dat ga aanpakken tegen het voorjaar
Mijn PP leeft trouwens nog Alles nog heel erg mooi intact en pony zag er niet kwaad uit ofzo (toen ik hem enkel in een paddock had heb ik het wel geweten, hij leek echt boos op mij :< ). Ik heb wat foto's gemaakt, had speciaal mijn camera meegenomen en ter plaatse kwam ik tot de conclusie dat ik er geen geheugenkaart had inzitten Dus heb ze met mijn mobiel gemaakt. Mijn super geweldige moderne mobiel die met bluetooth werkt .. Alleen krijg ik niet hetzelfde schermpje als ik anders krijg om ze op de computer te zetten, dus daar ben ik nog even mee aan het klooien
Ik heb trouwens vandaag wat inkopen gedaan en ik ben 1 ronde speciekuip en 1 langwerpige speciekuip rijker. Die langwerpige heb ik meteen een slowfeeder van gemaakt Moet het nog even goed uitwerken maar voor nu even is het al mooi, al had ik wel niet het idee dat er veel slowfeed aan was , maar na eventjes gaf hij wel op en liet een gedeelte gewoon staan om op een andere plek te beginnen, dus dat moeten we hebben Heb het nu op 4 plekken verdeeld, een 5e plek komt er ook nog aan maar dan moet ik eerst weten of hij die ronde speciekuip laat staan (ik heb het idee dat we die morgen bij de buurvrouw kunnen gaan halen, heb de stalhulp al verwittigd ) en dan komt er een 2e. Dus ben benieuwd