Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 PP op 3000 m2

Ga naar beneden 
+3
fojoe
Mai
Iris
7 plaatsers
AuteurBericht
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptyzo 18 sep 2011 - 9:45

Na weken van inspiratie op doen op dit forum, er over dromen, nadenken en plannen, is de minitrack gerealiseerd. En vind ik dat mijn terreintje de naam PP verdient! De PP blijkt niet alleen voor de paarden, maar ook voor manlief en mij bezigheidstherapie....

PP op 3000 m2 Ppplattegrond2



De totale breedte van het perceel is ongeveer 70 meter, de lengte aan de rechterzijde van de wei is ongeveer 60 meter. Om een idee te krijgen van de verhouding; de rijbak is 20 x 30 meter.
Het blauwe sterretje is de waterdrinkbak. De groene rondjes zijn de hooivoorzieningen; links over het hek een Hartog voerbox voor de KWPNer en een hooinet voor de Shet, in de stal stro en rechtsachter in de bak een little bit tas in een autoband voor de Shet.

Tot nu toe heeft de Shetlander het alleenrecht op de track (bij droog weer/grond max. 2 keer 1,5 uur). Hopelijk is de grond de zomer volgend jaar zon zo droog (een strenge winter is ook goed ijskoud ), dat de track dag en nacht open kan en ook de KWPNer er van kan genieten. Tot die tijd heeft zij de beschikking over de rijbak, het trainingsveld met grindtegels, inloopstal en beperkte strookbegrazing in de wei.
Het is geweldig hoe anders de beperkte weidegang voor de Shet is op de track, in vergelijking met strookbegrazing in de wei. Ze benut de hele track en is echt op zoek naar de lekkerste hapjes. Wat ook leuk is om te zien, is dat ze altijd een keer een sprintje trekt (en ik ook als ik haar uit de track haal). We worden er allebei erg blij van. Ik deel jullie ervaring dat het extra werk loont!

Op de planning staat nog een betere constructie voor de voerbox, zodat de KWPNer uit de wind kan eten zonder dat de Shet er bij kan. Verder wil ik de dam (klinkers) bij de weg aan de track toevoegen, met daar of ergens anders een afgezaagde boomstam om te schuren. Als de grond van de track droog genoeg is en het gras kort, wil ik de hooitas en -net naar de track verplaatsen.
Ook wil in nog uitproberen of ze eten van munt en citroenmelisse als ik die binnen hun bereik aanplant. Heeft iemand hier ervaring mee?

Foto's volgen binnenkort.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptyzo 18 sep 2011 - 11:00

Ik zie dat je plattegrond perfect gelukt is Iris compliment! Wat een scherpe foto trouwens, is die van Google Earth? Of is het een andere luchtfoto? Zie ik daar zelfs een paard in de wei staan?

Is de rijbak echt 20 x 30 m? Hij lijkt mij eerder 20 x 40 m want zo te zien is-ie twee keer zo lang als breed.
Staan het stuk met de grindtegels en de rijbak in open verbinding met elkaar?
Hoe breed is je track geworden?
Het ziet er super uit!

Ben nu al benieuwd naar je foto's hyper!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptyma 19 sep 2011 - 0:42

De foto is inderdaad een kopie uit Google maps. Ook het paard heb jij goed gezien! Het is een oude foto, maar volstaat prima voor een plattegrond.

Op de foto lijkt de verhouding van de bak anders. Ik heb het nagemeten; de bak is 19 x 30, het veld met grindtegels 28,5. Als je goed kijkt kan de je grindtegels in blokken van 4 in m2 zien liggen.

De bak heeft een opening naar het veld waar het zwarte streepje staat.
De track is 2,5 meter breed geworden. Dit is een compromis, zodat ik niet teveel kwijt ben van weidegrond en KWPNer (ook in paniek) de ruimte heeft om op het pad te keren.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptyma 19 sep 2011 - 2:39

ziet er goed uit hoor, eenvoudig maar doeltreffend ja

let wel op met hooi geven in de rijbak.
alle achtergebleven sprietjes maken je bodem op den duur kapot.
daarom heb ik dit jaar dus een stuk mogen laten afgraven en nieuw zand storten :<
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptyma 19 sep 2011 - 4:05

Helaas weet ik uit ervaring dat hooi in de bak funest is voor het zand. Voorheen voerde ik uit een cementbak bij de ingang. Het knoeien bij het eten uit de hooitas is minimaal. Het gaat ten koste van dit schone hoekje, maar nu moet de Shet verder lopen voordat ze kan eten.



Laatst aangepast door Iris op ma 19 sep 2011 - 8:28; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptyma 19 sep 2011 - 5:06

Iris schreef:
De track is 2,5 meter breed geworden. Dit is een compromis, zodat ik niet teveel kwijt ben van weidegrond en KWPNer (ook in paniek) de ruimte heeft om op het pad te keren.
Van mijn track zijn ook veel stukken 2,5 m breed. Misschien maak ik het nog een keer breder omdat ik dat mooier vind (enkele stukken heb ik al verbreed), maar op zich is 2,5 m breed genoeg voor mijn ijslanders.

Je video is trouwens privé, dus niet te bekijken. Je kunt i.p.v. 'privé' op YouTube ook 'verborgen' aanvinken, dan kunnen we je filmpje hier wel bekijken, maar ziet op YouTube verder niemand hem. Nu ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig geworden hyper !
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptyma 19 sep 2011 - 8:32

Wat leuk dat het je zo goed bevalt! Nu hopen dat het snel opdroogt en je paarden er samen op kunnen glimlach .
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptyma 19 sep 2011 - 8:33

Als het goed is is de video van de hooitas nu wel zichtbaar.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: filmpjes track, veld en bak   PP op 3000 m2 Emptyma 19 sep 2011 - 8:46

De filmpjes van het terrein: twee heb ik lopend gemaakt (excuses voor het wiebelen), twee vanuit stil staan.





Na het stukje langs de weg is de heuvel van de buurShet en -geit zichtbaar. Voor de bult is grond op een vierkanten betonnen blok gestort, waarvan de opening naar hun huis, zodat ze daar in kunnen staan. De geit ligt het liefst bovenop het stuk beton waar geen grond op ligt. De Shet staat het liefst op de uitkijk bovenop de bult.



Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptyma 19 sep 2011 - 19:20

Ha Iris,

Wat een goed idee met de hooitas in een band...
Als de hooitas leger raakt, trekken ze hem er dan niet uit?

Leuke filmpjes hoor!

Hier ook veel lol op de track. Wij hebben begin zomer een track voor de pensionpaarden aangelegd en zijn dik tevreden! Ze bewegen echt veel meer en het is handig om gedoseerd gras te geven in het midden of een paard af te zonderen van de groep zonder dat ze gelijk naar een appart weiland moeten.

Groetjes nina
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptyma 19 sep 2011 - 20:13

Wat leuk dat jullie ook voor de pensionpaarden een track hebben gemaakt. Hopelijk is dat een inspiratiebron voor andere pensionhouders.

De tas past precies in deze autoband. Ik heb ook andere maten banden liggen, waar de tas niet in past of te ruim zit. Tot nu toe is het haar nog niet gelukt om hem eruit te halen. Verder eet ze veel liever uit jouw groene hooinet, omdat dat makkelijker gaat (en voor mij makkelijker vult)! Daar eet de KWPNer ook uit als er niets anders is. Zij taalt niet naar de tas. In het groene net doe ik wat restjes hooi gemengd met stro en in de tas gaat het verse hooi, in de hoop dat ze tussen beiden op en neer loopt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptyma 19 sep 2011 - 21:10

O wat leuk!
Een ervaringsdeskundige met onze hooikussens!
Ik dacht al een bekend mail of webadres ergens voorbij te zien komen.
Bij de filmpjes denk ik.

Erg leuk om te horen dat het kussen goed bevalt.... Thnx!

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptyma 19 sep 2011 - 21:22

Leuk Iris, al die filmpjes! Ik vind dat je toch nog een behoorlijk eindje track hebt hoor, al is het perceel niet heel erg groot. Ik zie dat je er maar meteen een hindernisbaan van hebt gemaakt grijns. Daar zal je Shet wel echt een sprong overheen moeten maken, of valt dat mee? Jeetje, dat jouw KWPN'er achter dat lage draadje blijft staan wow! Mijn ijslanders waren daar waarschijnlijk al tien keer overheen gegaan denk ik.
Het leek of bij 0:24 op de hoek de draad niet in de isolator zat, of lijkt dat maar zo? (sorry, ik zie altijd van die inimini details :<)
Hoe hoog heb jij je paaltjes langs de track? Het lijkt vrij laag, maar misschien is het gezichtbedrog omdat het een beetje van bovenaf is gefilmd.
Wat voor struiken staan er in je track langs de bak? Of is het onkruid?
(Ik kan het niet laten, al die vragen zwijgen..., maar het is pure interesse hoor!)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptyma 19 sep 2011 - 23:32

Als wij zelf een rondje maken over de track vinden we het in ieder geval best een eind, haha!

De Shet moet inderdaad een sprongetje maken, al kan ze het ook stappend. Zo ben ik meteen de balken kwijt die verstopt lagen tussen de brandnetels.
Het draadje staat er vooral voor de Shet. De KWPNer zelfs achter een nog lager draadje staan zonder stroom, erg makkelijk. Voor de Shet vrees ik dat we t.z.t. nog een tweede draad laag bij de grond moeten spannen langs de track.
Het draad zit overal op isolatoren of een metalen oog. De paaltjes zijn 60 cm hoog.

Zoals je ziet telen wij brandnetels langs de bakrand.... Bij een hoek van de bak zijn ze weg, de rest staat op de planning. Dan oogt de track langs de bakrand ook meteen breder. We trekken (net vaak genoeg) stukken brandnetel eruit, die ze daarna met smaak opeten. De Shet topt de brandnetels ook vanaf de bak, maar kan er niet tegen eten. Hopelijk houdt ze in de toekomst de track zo goed bij dat de brandnetels geen kans meer krijgen.

Langs de sloot staat o.a. wilg, liguster, berk, kers, eik, hazelnoot, hulst, els, vlier, laurier en nog een paar waarvan ik de naam niet weet. We hebben een kweker gevraagd of hij een mix wilde maken van struikjes en bomen die van kleigrond houden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptydi 20 sep 2011 - 8:21

Mooi ingericht! En handig dat je zo elk kan geven wat ze nodig hebben. Dat verharde stuk is ook erg handig, kan je met de vorst en sneeuw mooi schoon houden, zodat ze toch nog een paddock hebben om rond te lopen als de rest te glad is. Alles wat je nodig hebt, super gedaan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptydi 20 sep 2011 - 8:57

Dank voor je positieve reactie.
Haha, dat heb jij goed geschoten dat we het veld met tegels mooi schoon kunnen houden (en moeten we voor de hondenlessen). Alleen na twee winters met veel sneeuw, kunnen we geen sneeuw en sneeuwschuiver meer zien, wat een klus! Wel goed voor de armspieren.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dwingeloo

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptywo 21 sep 2011 - 6:38

Ziet er allemaal leuk uit Iris! Wat lekker dat je zo'n groot stuk verharding hebt. Tja, we hebben de afgelopen winters weer eens wat meer sneeuw en koude gehad dan we gewend waren....

Iris schreef:
Hopelijk is dat een inspiratiebron voor andere pensionhouders.
Vrijdagmiddag komen hier bij ons weer mensen kijken die een pensionstal hebben en een paddockparadijs aan willen leggen. Dat is nu bij ons al meerdere malen voorgekomen sinds wij onze site klaar hebben (begin mei)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptyzo 25 sep 2011 - 11:04

MoniqueBuu schreef:
Vrijdagmiddag komen hier bij ons weer mensen kijken die een pensionstal hebben en een paddockparadijs aan willen leggen. Dat is nu bij ons al meerdere malen voorgekomen sinds wij onze site klaar hebben (begin mei)
Ah, dat is hier ook zo Monique, ik heb ook al heel wat 'excursies' gegeven aan belangstellenden glimlach!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptyma 26 sep 2011 - 7:02

Marja schreef:
MoniqueBuu schreef:
Vrijdagmiddag komen hier bij ons weer mensen kijken die een pensionstal hebben en een paddockparadijs aan willen leggen. Dat is nu bij ons al meerdere malen voorgekomen sinds wij onze site klaar hebben (begin mei)
Ah, dat is hier ook zo Monique, ik heb ook al heel wat 'excursies' gegeven aan belangstellenden glimlach!

Wat leuk! Zou mooi zijn als er wat meer 'reguliere' stallen een PP zouden aanleggen. In eerste instantie lijkt het waarschijnlijk erg veel werk en heel duur, maar ik denk dat het veel pensionhouders toch wel zal aanspreken als ze zien hoe de binnenwei gespaard wordt tegen stuklopen en perfect als bijv. hooiland gebruikt kan worden.
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptyma 26 sep 2011 - 7:08

Helaas zijn er nog een hoop paardeneigenaren die zo 'zuinig' op hun paard zijn, dat ze ze liever niet met veel (of zelfs weinig) andere paarden willen laten lopen. Maar hoe meer mensen je het laat zien, hoe meer erover gepraat wordt en hoe gewoner het wordt. En het is inderdaad eerst extra werk om het goed te bedenken en goed in te richten (vond ik zelf wel erg leuk, trouwens).
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Emptyma 26 sep 2011 - 10:00

Wat je eigenlijk het vaakst tegenkomt is dat mensen het 'zonde' vinden van hun wei om er een deel vanaf te halen om een pad te maken, dat valt me steeds weer op. Terwijl het veel in beweging kunnen zijn voor paarden juist belangrijker is dan heel veel gras binnen te krijgen, waardoor ze alleen maar veel te dik worden. Veel beweging en sober voeren is het belangrijkst, maar veel mensen hebben nog de 'boerengedachte' dat een paard net als een koe de hele dag in de wei moet staan en vooral mals, vet gras moet hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





PP op 3000 m2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP op 3000 m2   PP op 3000 m2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
PP op 3000 m2
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» is het mogelijk een pp te bouwen met 3000 m2 grond

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: