Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 'Wild' in het PP

Ga naar beneden 
+5
helma
veernr1
inge
Mai
Wieteke
9 plaatsers
AuteurBericht
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptyma 12 sep 2011 - 10:50

Niet alleen de paarden maken dankbaar gebruik van het PP. De eerste maanden was het soms net een slagveld, met aangevreten vogels en muizen in de wei en tig leeggegeten eieren (ik denk duiveneieren). Het leek alsof veel vogels graag uitzicht op de paarden hadden tijdens het eten. Ik was er niet echt blij mee, maar het begon te wennen. En toen kwam ik op een dag dit tegen:

'Wild' in het PP 200


shock

Ik weet niet hoelang ik hiernaar heb staan staren, maar dit was toch een beestje dat ik niet bepaald verwacht had aan te treffen in een weiland. Waarschijnlijk zal een meeuw de krab hebben meegenomen en hem onderweg verloren zijn? We zitten een kilometer of 6 van de kust, maar ik had geen idee dat meeuwen hun eten zo ver zouden meenemen.

Gelukkig zit er ook wel eens levend 'wild' in de PP. In onze kleinste binnenwei staat nog lang gras, en daar zat laatst een koppeltje hazen in. Eerst schrok ik me al verloren toen er een vlak voor m'n voeten wegrende, en daarna stond ik bijna op een andere, die zich met zijn oren plat langs z'n koppie voor dood hield op nog geen halve meter van mijn maat 40 Muckboots :< . Ik wilde hem net op de foto zetten, maar toen ging hij er toch maar 'als een haas vandoor'.

Dezelfde dag kreeg ik 's avonds weer bijna een hartverzakking omdat er opeens een bijna over mijn voeten rende. Ik was net met m'n telefoon foto's aan het maken van mijn blubberpony's, dus nu kon ik gelijk filmen:



Ik vond het wel heel mooi om te zien. Vind het bijna zonde om de paarden over een tijdje in het langere gras te laten, want nu overal de tarwe is geoogst, is het lange gras wel een fijn plaatsje voor zulk soort beesten.

En dan ook gelijk maar een paar van mijn blubbermonster:

'Wild' in het PP 201

'Wild' in het PP 203
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptyma 12 sep 2011 - 12:14

Leuk topic Wieteke glimlach!

Ik zie ook allerlei dieren in het PP: fazanten, hazen, muizen, ganzen. Ik zag zelfs ooit in de sneeuw vossensporen!
Maar die krab in jouw PP is wel heel apart, dat gaat hier in Limburg niet gebeuren denk ik grijns! En dat haasje bleef rustig zitten zeg; mooie schutkleur ook. Ik ben ook laatst zo geschrokken toen ik bijna op een haasje stapte, dat zich helemaal platgedrukt tussen het onkruid in de longeerkraal had verstopt.
Ook ik heb een poosje geleden een haas gefilmd in ons PP-pad (dat toen overwoekerd was door onkruid). Hij kwam een poos lang iedere dag terug op hetzelfde plekje om de melde op te eten.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptydi 13 sep 2011 - 7:06

haha een krab in je wei. Dat komt hier ook niet voor.
Ik of mijn ponys hebben bezoek van de volgende beestjes.
Veldmuizen heel veel trouwens, kom ze regelmatig tegen, en hond graaft ze graag uit, maar nog niet gevangen.
Reeen, kom ze elke dag wel tegen, soms alleen soms in een koppeltje van vijf. Altijd mooi om te zien.
Konijntjes en hazen regelmatig schrikken zij op uit het lange gras en schieten het maisveld in.
Maar nu ik heb ook bezoek van een das....jawel de sporen worden steeds duidelijker, eerst alleen loop sporen, die waren al erg verdacht en plots een maiskolf in de wei. Waar de paarden niet schuldig aan zijn want zij kunnen daar niet bij. Toen vond ik mest wat niet van het paard of hond was en van de week graaf sporen.
Zeer vervelend want zij ploegen mijn gras om en ik moet alle gaten vullen.
Vandaag vond ik haren, nu heb ik echt bewijs dat het dassen zijn.
Misschien s avonds maar eens gaan posten in de wei om ze eens levend te zien ipv platgereden langs de weg of opgezet bij een natuur presentatie?

Wel leuk om alle verschillen te lezen
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptydi 13 sep 2011 - 8:37

Ja, de das maakt behoorlijke gaten, is inderdaad een kwestie van regelmatig controleren en gaten dichtstoppen. Wat wel heel leuk was de afgelopen 2 winters toen er zoveel sneeuw lag: elke dag verse sporen langs mijn achterdeur. Moet wel eerlijk bekennen dat ik er nog nooit voor opgebleven ben om bij mijn achterdeur te blijven zitten tot ie langskomt. Moet je nagaan, ik hoef er niet eens voor naar buiten. oeps
Reeën zie ik af en toe, kom ik met buitenrijden wel vaker tegen. Hazen zitten hier ook wel (hoewel de laatste jaren minder dan daarvoor), en vorige week voor het eerst een eekhoorntje op het erf. Heb ik nog nooit aan deze kant van de weg gezien. Oh ja, 2 weken geleden ook een bunzing op de track, maar volgens mij was ie niet helemaal in orde, want hij rende niet hard weg en zag er een beetje beschadigd uit op zijn koppie.

En de buizerden zitten/vliegen hier heel vaak, een heel enkele keer heb ik een vos gezien en jaren geleden alweer een keer een fazant met jongen. Oh ja, 's avonds komen de uilen vaak langs, zowel bosuilen als af en toe een kerkuil. Van de zomer voor het eerst sinds jaren ook weer een kwartelpaartje, maar sinds ik ze opgeschrikt heb toen ik jacobskruiskruid ging zoeken in de achterste wei zijn ze niet weer teruggekomen. Helaas zijn de veldleeuweriken al een paar jaar verdwenen, net als de grutto en de kieviten. Bijna vergeten: de boerenzwaluwen die elk jaar weer terugkomen. Voor het eerst 3 paartjes tegelijk aan het broeden gehad, waarvan 1 paartje ook een 2e nest heeft grootgebracht. Ook nog de nodige (zwerf)katten die muizen (bosmuisjes, veldmuizen, spitsmuizen, ratten) komen vangen, maar die tellen misschien niet mee bij 'wild'. En nog een oh ja, de padden en af en toe zelfs kikkers hier op het erf, wat ze hier te zoeken hebben weet ik ook niet, we hebben niet echt een poel in de buurt of zo.

Dat was het zo'n beetje, afgezien van alle erfvogels dan.
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptydi 13 sep 2011 - 8:47

En de mollen natuurlijk, niet te vergeten.
Terug naar boven Ga naar beneden
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptyma 19 sep 2011 - 21:12

Hoihoi,

Es ff kijken: een zwanenpaar met jongen, een ganzenpaar met jongen, kievitten die elk jaar terug komen om kleintjes groot te brengen, eendjes, heeeel veel kikkers en padden, een rooie zwerfkat, ratten (bah), muisjes, en deze griezel zag ik dit jaar voor het eerst:

'Wild' in het PP Foto-RYQRXPPA-G
Wat dat beest bij ons deed?? Volgens internet leeft de rivierkreeft alleen in schoon, stromend water.

'Wild' in het PP Foto-FCCPHLGJ-G
Foto is een zoekplaatje geworden, want met mijn telefoon kan ik niet zo best inzomen. Maar als je heeel goed kijkt, zie je "onze"
familie waterhoen (4 x) tussen het riet.

Zo'n poel brengt echt letterlijk veel leven in de brouwerij!

Groetjes
Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptyma 19 sep 2011 - 21:47

helma schreef:
Zo'n poel brengt echt letterlijk veel leven in de brouwerij!
Ik kan niet wachten hyper!

Hier nog wat plaatjes van de natuur rondom ons stekkie:

'Wild' in het PP GroteFoto-TL6LAKU7
Vos met twee jongen! We zagen ze ineens zo'n 100 m verderop uit het graanveld komen toen we afgelopen zomer buiten in ons PP zaten te ontbijten. Rennen, rennen, rennen om mijn camera te halen. Wel ver weg, dus niet al te scherpe foto, maar toch in beeld gekregen glimlach. Ik had nog nooit vossen in levende lijve gezien, geweldig!

'Wild' in het PP GroteFoto-6QUE4GYC
Reeën in de vroege ochtend. Deze leven o.a. in het stukje bos van maar 2,5 ha, dat tussen onze twee PP's ligt.

'Wild' in het PP GroteFoto-QXTLNIEO
Boerenzwaluwfamilie, ook altijd geweldig om te volgen. We hebben ieder jaar meerdere nesten in de schuur en stal.


Deze Canadeze ganzenfamilie heeft maandenlang in de buurt rondgescharreld. Prachtig om de onophoudelijke toewijding en zorg van de ouders voor hun jongen te zien en de jongen te zien opgroeien van pluizige bolletjes tot jong-volwassen ganzen. Ik vond het ontroerend om te zien dat de ouders hun jongen echt geen moment alleen lieten. Totdat op een dag een jager een van de ouders van een paar meter afstand zonder pardon uit de beek schoot. Dat is blijkbaar jagen tegenwoordig: een gans, die niet wegvliegt omdat hij zijn jongen niet in de steek laat, van een paar meter afstand afschieten... Deze ganzen scharrelden alleen maar rond langs de beek en door de bermen hier in de omgeving en deden niemand kwaad. Ik heb echt staan janken... Twee dagen later vlogen de jongen voor het eerst.

'Wild' in het PP GroteFoto-DAR3YNND
En nog zomaar een prachtig plaatje, gewoon omdat het zo mooi kan zijn op een winteravond... Dit was in januari 2009.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Nieuw vriendje   'Wild' in het PP Emptydi 7 feb 2012 - 8:38

Wij hebben wel een heel bijzondere uitbreiding van onze veestapel... Adje!
Deze fazant loopt sinds oktober rond ons land, het maisveld achter ons, en de tuin van onze buren. Eerst behoorlijk op afstand, en kon ik hem alleen uit de verte zien lopen.
Zo gaande weg had Adje echter door dat er bij ons best wat te snoepen valt, en de mensen die er rondlopen okee zijn, en ongevaarlijk.
Nu het zo koud is hebben we Adje een beetje geadopteerd, en zijn we hem gaan voeren met kippenvoer van thuis. Hij is met de dag tammer aan het worden.
Inmiddels is hij zo gewend, dat hij al ergens uit de struiken aangerend komt als ik naar de schapen en de pony's fluit. Zo gezellig 's morgens!

Adje is ook geheel gewend aan onze honden, die hem totaal negeren. Maffe Border collies, zit ook geen greintje jacht in!
Soms lopen ze Adje per ongeluk onder de voeten als ze wegstuiven, maar verder laten ze hem volkomen met rust.

Helemaal leuk, zo'n spontane nieuwe bewoner!

'Wild' in het PP Foto-EAKBXII8-G

groetjes
helma

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptydi 7 feb 2012 - 22:29

Oooh wat leuk, en bijzonder!
Grappig ook dat je honden niks met Adje doen zeg! Goeie honden heb je. glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptywo 8 feb 2012 - 2:48

oh wat leuk...rare honden hoor, die van ons zou hem direct opvreten. Zonder moeite grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptywo 8 feb 2012 - 2:59

Wat leuk die Adje. Grappig dat hij zo snel tam wordt, eten is toch wel een tovermiddel.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptywo 8 feb 2012 - 3:54

Wat een gezelligerd, die Adje compliment!
Sinds een paar dagen wordt ik 'gestalkt' door een roodborstje :<. Iedere ochtend komt hij aangevlogen als ik de kruiwagen leegkiep op de mesthoop. Dan gaat hij gezellig in de mesthoop zitten pikken (graszaadjes uit het hooi denk ik?) en blijft een poosje dicht bij me in de buurt. Als ik dan de hooinetten ga vullen is hij daar vaak ook weer te vinden. Soms zit hij op nog geen twee meter afstand van me, heel apart. Alsof hij me iets wil vertellen of zo knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptywo 8 feb 2012 - 5:53

gezellig al die extra beestjes, we hebben stalkatten, wat maakt dat het voor menig vogeltje, niet zo gezellig is hier.
Hoewel er wel diverse kipjes rondlopen tussen de paarden.
we komen tijdens ritten wel geregeld wild tegen, roofvogels, hazen, reeën. mooi omdat zo dicht bij huis te hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Marlies sanders

Marlies sanders


Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 12-01-12
Leeftijd : 56
Woonplaats : Nieuwdorp Zeeland

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptydo 9 feb 2012 - 1:25

Leuk joh al die extra beessies !
Hier hebben we ook boerenzwaluwtjes in de schuilstal, die ieder jaar weer terugkomen en 2 nesten grootbrengen.
Verder wat salamanders en padden en soms een egel. onze lap grond is ook niet zo groot. Ik kijk voor wel uit op de wei van de boer waar ik ook geregeld wat hazen zie, en vorig jaar, echt waar, zat er een licht-blauwe meeuw tussen de anderen. Volgens mij was die ergens in de verf terecht gekomen ofzo want ik heb zoiets niet terug kunnen vinden op I-net.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptyma 16 apr 2012 - 10:30

Echt 'wild' leek 'ie niet (mijn vluchtreflex paniek was VEEL sterker dan die van hem/haar), en ik had persoonlijk liever vossen gehad, maar zal 'm toch even toevoegen aan onze wildgallerij:

Ik zag 'm net op tijd. Wilde dit hoopje hooi net in een hooinet schuiven...

Gelukkig zag deze er wel veel 'huisdierachtiger' uit dan de bruingrijze exemplaren die ik tot nu toe altijd heb gezien.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptyma 16 apr 2012 - 19:51

Dat ziet er uit als een tamme rat!
Is niemand in jouw omgeving er eentje kwijt?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptyma 16 apr 2012 - 20:08

Geen idee, rond de wei leven best veel ratten (veel bossage en sloten) dus ik had aangenomen dat deze (gezien z'n kleur) een nakomeling was van een ooit ontsnapte tamme rat.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptyma 16 apr 2012 - 23:47

Ja, dat zou kunnen. Dat zie je bij konijnen ook wel.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptydi 17 apr 2012 - 5:48

dit is idd geen wilde rat (ik heb 15 jaar tamme ratten gefokt knipoog ) vast idd in het wild losgelaten of ontsnapt.
Wel apart om dat zo tegen te komen. haha
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptydi 17 apr 2012 - 7:24

Joyce schreef:
dit is idd geen wilde rat (ik heb 15 jaar tamme ratten gefokt knipoog ) vast idd in het wild losgelaten of ontsnapt.
Wel apart om dat zo tegen te komen. haha

O, dan weet jij misschien ook wel wat over kleurvererving bij ratten! Kan deze kleur ook voorkomen bij nakomelingen van een 'kruising' van een wilde rat (bruine rat) en een tamme rat?
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptydi 17 apr 2012 - 18:51

ik kan niet goed zien wat het voor kleur is, of wit zwart oog of een husky die inmiddels wit is, ik moet even goed gaan graven, volgens mij moet dat kunnen ja. Ik ga er nog even goed over na denken. Maar ff uit mijn hoofd (ik had het rattenboek inmiddels dichtgeslagen in mijn hoofd merk ik haha), kun je half half krijgen, dus helft wit en helft agouti. Als dit een in het wild geboren rat is, dan kom je vast nog meer familie leden tegen, aan het gedrag te zien, leek het mij geen rat die in het wild geboren is. Ik heb met plezier jaren ratten gehad, ook als huisdier dus, maar ben als de dood voor wilde ratten. die zijn echt letterlijk veel wilder in gedrag. Ik heb een keertje een nestje gevonden onder een stapel takken die we gingen verbranden, die had ik grappig en wel bij een tamme moeder gezet met kinderen, ratten zogen andermans kinderen ook, nou, die zijn niet tam te krijgen, ze hadden hun ogen nog niet open toen ik ze vond. Maar het was echt geen succes. Ach, al doende leert men he knipoog ik dacht even lief en wel die kleintjes op te vangen nu we hun nest (per ongeluk) stuk hadden gemaakt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Emptydi 17 apr 2012 - 19:17

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Dan zal het inderdaad toch een echte tamme rat zijn. Ik heb ze gelukkig nog niet vaak genoeg van zo dichtbij meegemaakt om te weten wat een normale reactie is ;-). Afgelopen winter zater er ook vaak muisjes (of steeds dezelfde muis?) onder het zeil, en die hadden meestal ook niet heel veel haast om weg te komen. Maar bij muizen is het misschien juist een schrikreactie om je helemaal stil te houden in de hoop dat niemand je ziet.

Ben benieuwd of deze rat zich nog een keer laat zien.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





'Wild' in het PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Wild' in het PP   'Wild' in het PP Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
'Wild' in het PP
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Praathoekje-
Ga naar: