Ik heb afgelopen zaterdag meegedaan aan een dag 'Schriktraining', georganiseerd door Sunnanvindur, onze regionale IJslandervereniging. De schriktrainingen worden aangeboden door www.schriktraining.nl (Stichting Het Paniekvrije Paard) en zijn ontzettend leuk om te doen.
Ik had Kría meegenomen, mijn 6-jarige merrie die sinds februari van dit jaar onder het zadel is. Ik had wel verwacht dat zij behoorlijk 'cool' zou zijn, maar ze overtrof al mijn verwachtingen!
Dit waren de uitdagingen:
- zeil
- slingergordijnen
- een kronkelende 'luchtslang'
- een bak met PET-flessen
- een kliko waarvan het deksel automatisch open en dicht ging, met daarin een grote pompoenkop
- een bladblazer
- bekogeld worden met zachte balletjes
- een rookmachine
- matrassen
- paraplu's
- een bal van 1,50 m doorsnee
- een ratel
- een soort draaimolen met slierten waar de paarden tegenaan moesten duwen
- een brug die later veranderde in een wip
- een grote vlag
In drie groepen van 8 ruiters/paarden waren we steeds zo'n anderhalf uur aan het oefenen met al deze uitdagingen. De meeste paarden waren redelijk dapper maar een enkeling was aan het eind nog steeds niet over het zeil gestapt. Dus ook onder de IJslanders zijn er dappere dodo's en bangebroeken, hoewel de begeleiders de IJslanders duidelijk dapperder vonden dan de gemiddelde KWPN'er.
Kría vond het helemaal geweldig! Ik had verwacht dat het haar na korte tijd wel zou gaan vervelen, maar nee hoor, ze bleef alles even leuk vinden en iedere keer dat er iets nieuws werd aangeboden stapte ze er zeer geïnteresseerd op af. Het engst vond ze eigenlijk nog de bewegende luchtslang, maar ook daar ging ze toch al redelijk snel overheen. De grote pompoenkop in de kliko had ze het liefst op willen vreten. De grote vlag liet ze helemaal over haar hoofd heen leggen. Ik heb het hele parcours ook nog met een paraplu in mijn hand afgelegd en ook dat vond ze helemaal prima.
Kortom: superpaard
!
Ik heb een heleboel foto's gemaakt en was ze aan het uploaden in 'mijnalbum' maar dat ging ineens uit de lucht wegens 'technisch onderhoud', grrrrrrrr
. Zodra de foto's erop staan, zet ik de link hier neer.
Edit: na wat trubbels met 'mijnalbum' staan de foto's er eindelijk in
. De foto's zijn erg 'korrelig' omdat het nogal donker was in de bak en ik dus met hoge ISO heb gefotografeerd. Hieronder wat leuke plaatjes van mezelf en Kría:
Kría onderzoekt de matrassen met haar hoef
Vréééselijk eng hoor :<...
Kría krijgt een nieuw kapsel met de bladblazer
Een enge vlag? Waar, ik zie niks
?
Eindelijk over de luchtslang, want die was toch best een klein beetje griezelig
Het regent, het regent...
Cool paard
!
De enorme bal
De draaimolen
Van voor naar achter op de wip