Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.

Ga naar beneden 
+2
fojoe
Sietske
6 plaatsers
AuteurBericht
Sietske




Aantal berichten : 14
Registratiedatum : 14-02-11

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptyma 14 feb 2011 - 9:50

Ik heb inmiddels een sponsor gevonden voor een stuk land, die ik een beetje wil ombouwen, als alles doorgaat. Eerst maar eens plannen maken. Het stuk is 70 bij 30, maar loopt bij een hoek rond af, dus is ongeveer 2000 vierkante meter. Niet ideaal groot, maar vast genoeg om er wat leuks van te maken (heb tijdens het zoeken hier al een aantal leuke dingen gezien). Maar ik vind het moeilijk zelf mijn stuk grond in te delen. Er hebben vroeger al paarden opgestaan, en er is dus al een stuk waar zand ligt, inmiddels een beetje begroeid, maar daaronder nog goed zand). Ik heb al kunnen zien, dat als het hoogwater is, er bij het blauwe stuk het land onder water ligt. Het grijze gedeelte is waar vroeger een pad heeft gezeten, ik weet niet of dat lange stuk ook bestraat was, maar dat zou natuurlijk wel ideaal zijn. Het vierkante vlak is waar een stal heeft gestaan. Inmiddels is er dus niks meer over van dat alles.

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Ppspoor2

(Ik hoop dat ik het plaatje zo goed heb gedaan)

Terug naar boven Ga naar beneden
Sietske




Aantal berichten : 14
Registratiedatum : 14-02-11

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptydi 15 feb 2011 - 2:38

Ik ben gisteravond laat aan de slag gegaan met Google SketchUp, en dit is mijn voorlopige plan. De weide hoeft natuurlijk niet in tweeën gedeeld, maar voor de zekerheid maar even zo gedaan. Ben nu bezig met een ander ontwerp, waarbij ook langs de paddock nog een stuk verhard wordt, is makkelijker kruien ook. Iemand aan of opmerkingen? Alleen het nadenken is al leuk..

https://2img.net/r/ihimizer/i/stalpaddock.png/
https://2img.net/r/ihimizer/i/stalpaddock2.png/
https://2img.net/r/ihimizer/i/stalpaddock3.png/
https://2img.net/r/ihimizer/i/stalpaddock4.png/

Moet nog even een paar opmerkingen erbij doen, eigenlijk. Het stuk land ligt aan een weg, met een stoep, vandaar dat ik het bestrate deel snachts dicht zou willen doen. Het stukje waar 'swinters dicht' staat, is het begin van de track die langs de weg loopt, en die als het heel veel heeft geregend wat onder water ligt.


Laatst aangepast door Marja op di 15 feb 2011 - 3:08; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptydi 15 feb 2011 - 2:50

wow, ik was trots op mijn eigen met paint gemaakte plattegrondjes, maar het resultaat met sketchup is echt geweldig! wow

je hebt er een leuke indeling van gemaakt compliment
ik zou alleen het water niet zo vlak naast het hooi zetten, want dan neem je een stimulans om te bewegen weg.
water op één plaats is echt voldoende, en dan best ergens waar je er zelf gemakkelijk bij kan, en ver genoeg van het hooi.
de liksteen om het kleine hoekje ook te benutten is goed gevonden.
misschien kan je nog ergens een schuurpaal voorzien?

één klein detail nog: vervang "'s winters dicht" door "dicht als het te nat is".
mijn knollies vinden het heerlijk om rondjes te rennen rond de hele track grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptydi 15 feb 2011 - 2:54

Doordat je nog geen paardje hebt, zou je ervoor kunnen kiezen eerst alleen de de belangrijkste dingen te doen, zoals:
- afrastering
- watervoorziening
- evt. elektriciteitsaansluiting aanvragen

Bestraten e.d. zou je dan evt. later kunnen doen, zodat je de kosten wat kunt spreiden. In je voorsteltopic gaf je aan op kleigrond te zitten. Ik heb hetzelfde probleem, en heb daarom besloten om in ieder geval voor de eerste winter wel iets van verharding/grasroosters aan te brengen om te voorkomen dat de pony's tot hun buik wegzakken. Mijn perceel is erg nat, dus ik denk dat het zelfs niet te doen zou zijn om daar 1 winter paarden op te houden zonder iets van aanpassingen aan de ondergrond te doen. Jij hebt gelukkig een flinke zandpaddock op dat perceel, dus dan zou je kunnen overwegen om in erg natte periodes je track af te sluiten en alleen die zandpaddock te gebruiken. Als je financieel wat meer ruimte hebt kun je dan altijd nog een deel van de track gaan verharden.

Heeft de stal er illegaal gestaan of is de plaats waar de stal gestaan heeft een legaal bebouwingsvlak waar jij dus ook weer iets zou mogen bouwen? Staan er bomen/struiken langs het weiland? Bij het maken van je indeling zou je dan al iets hebben waar je rekening mee kunt houden (bijv. bij de beschutting/schaduw een grotere paddock met hooibak maken zodat je paard lekker uit de wind/zon kan staan eten).

Mijn ervaring met het PP beperkt zich op dit moment tot het plannen maken, dus waarschijnlijk zijn er hier zat mensen die veel meer praktische tips kunnen geven knipoog .
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptydi 15 feb 2011 - 2:58

Ah, nu heb ik ook meteen antwoord op mijn vraag hoe groot het perceel is (had ik je gevraagd in je voorsteltopic) grijns.
Het is jammer dat juist onderin de schets de wei onder water loopt, want dat betekent dat je dus geen pad kunt maken dat helemaal rondom het perceel loopt. Dat zou een grote blubberbende worden.
Wat je wel kunt doen is een indeling maken zoals je het nu eigenlijk al hebt getekend. Het rechtse zandkleurige gedeelte is neem ik aan het zandstuk waar je over schreef? Als je dan aan de linkerkant ook een (iets kleinere) zandpaddock maakt, zeg ongeveer tot aan de ronding, dan heb je twee paddocks die verbonden zijn door een lang pad. Als je dan in de ene paddock water zet en in de andere hooi, dan krijg je al beweging. De paddocks moeten wel groot genoeg zijn voor de paarden om in te keren, dus niet het idee geven van een smalle doodlopende ruimte. Eventueel kun je middenin een van de paddocks nog een obstakel plaatsen (of een paar bomen planten, creëert meteen schaduw) waardoor de paddock in feite een mini-track vormt rondom dat obstakel.
Ik zou het pad dan ook iets smaller maken, bv. 3 m breed.

Ik heb even zitten 'knutselen' grijns, kijk, dit bedoel ik:

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  GroteFoto-4BTAMJXM
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptydi 15 feb 2011 - 3:05

Wow, ik zie dat je intussen zelf druk aan het knutselen bent geweest! Google Sketch up? Nooit van gehoord maar super resultaat, daar ga ik eens wat meer van opzoeken knipoog!
Je hebt een leuke indeling gemaakt! Bedenk wel dat je op deze manier een flink stuk wei kwijtraakt (van het toch al niet heel grote perceel), terwijl je dat stuk track dan ook een deel van het jaar niet eens kunt gebruiken omdat het te nat is. Dat is waarom ik kwam op het idee kwam om in dat natte stuk helemaal geen track te maken maar alleen de twee paddocks te verbinden.

Leuk hè, plannen maken? Vind ik zelf vaak het allerleukste gedeelte grijns. Hoewel... het uitvoeren en ervan genieten als het klaar is, is ook geweldig!

(P.S.: ik had geprobeerd de afbeeldingen in je post zichtbaar te maken, maar dat lukte niet, vandaar de opmerking onderaan dat ik je bericht twee keer heb bewerkt ;-))
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Sietske




Aantal berichten : 14
Registratiedatum : 14-02-11

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptydi 15 feb 2011 - 3:12

Schuurpaal is een goed idee! had ik zelf nog niet bedacht. En dat van water ook, want om water helemaal naar de andere kant te slepen is misschien niet zo verstandig. Uiteraard gaat de track open als we er de kans voor hebben! knipoog Elektriciteit is iets wat ik na moet vragen, heeft er wel gezeten, en zit er dus nog neem ik aan. Het is bouwgrond, dus stallen en schuren mogen er staan. Dit perceel loopt iets af, dus de bovenkant blijft in de winter droog (Ik heb deze winter al in de gaten gehouden hoe het eruit ziet, het is op 2 minuten lopen van mijn huis knipoog ) Vandaar dat ik het onderste deel van de track af zou willen sluiten als het te nat is.


Ik zal even Google maps Street View plaatjes toevoegen, daar staat de oude stal nog op, zien jullie meteen hoe het er toen uitzag. Er staat inderdaad ook een boom, die ik niet getekend heb... Daar past als het goed is een stal tussen, dus dat zou ideaal zijn. Ik ga weer even verder broeden. Gelukkig komt de zomer eraan, dus mocht het echt zover komen dan zal het de eerste tijd droog blijven, dus we hebben dan nog wat tijd voor aanpassingen.

Heb er ook aan gedacht, maar dat is misschien niet zo makkelijk uitvoeren. Om een deel van dat ondergelopen stukje nog wat af te graven, en het overgebleven klei in de wei te doen, zodat daar een heuvel ontstaat, en de paarden van een plas gebruik kunnen maken. Maar of dat handig is met de track is de vraag. Er staat trouwens alleen water als het écht veel geregend heeft, zoals een paar weken terug, toen het water in de uiterwaarden zo gigantisch hoog stond.

Super dat jullie zo meedenken!

https://2img.net/r/ihimizer/i/stal1.png/
https://2img.net/r/ihimizer/i/stal2.png/
https://2img.net/r/ihimizer/i/stal3.png/
https://2img.net/r/ihimizer/i/stal4.png/

Ik kom er ook niet helemaal uit met de plaatjes, dus voorlopig maar even zo. Bedankt!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptydi 15 feb 2011 - 3:21

Wat een leuk perceel met veel beschutting van bomen er omheen!
Zo te zien ligt het een beetje 'in de bewoonde wereld'? Dan zou ik je alvast aanraden om als je eenmaal een paard (uhm... paarden knipoog) hebt om er een duidelijk bord met 'Niet voeren!' op te hangen, met eventuele uitleg.

Wat betreft Imageshack: ik ben er zelf niet zo dol op; vaak storingen, of heel langzaam laden van de afbeeldingen (ik moest eindeloos wachten voor je afbeeldingen te zien waren).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Sietske




Aantal berichten : 14
Registratiedatum : 14-02-11

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptydi 15 feb 2011 - 3:24

Ligt inderdaad in de bewoonde wereld! Voor mij ideaal, want twee straten verderop woon ik. Ik wilde ook de paaltjes zo neerzetten dat mensen de paarden net niet aan kunnen raken, er staat gelukkig al een heg, dus dat moet lukken zonder land te verliezen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptydi 15 feb 2011 - 3:25

Marja schreef:
Zo te zien ligt het een beetje 'in de bewoonde wereld'? Dan zou ik je alvast aanraden om als je eenmaal een paard (uhm... paarden knipoog) hebt om er een duidelijk bord met 'Niet voeren!' op te hangen, met eventuele uitleg.

Of aan de kant van de stoep met een extra afrastering een soort 'buffer' van schrikdraad maken, zodat mensen niet bij de paarden kunnen (al gaat dat natuurlijk wel van je benutbare weideoppervlak af). Dan worden voorbijgangers minder uitgenodigd om de paarden te voeren.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptydi 15 feb 2011 - 3:26

Sietske schreef:
Ligt inderdaad in de bewoonde wereld! Voor mij ideaal, want twee straten verderop woon ik. Ik wilde ook de paaltjes zo neerzetten dat mensen de paarden net niet aan kunnen raken, er staat gelukkig al een heg, dus dat moet lukken zonder land te verliezen.


Hihi, ik was dus tegelijk met jou een berichtje aan het typen...
Terug naar boven Ga naar beneden
Sietske




Aantal berichten : 14
Registratiedatum : 14-02-11

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptydi 15 feb 2011 - 3:27

Ik zag het al. knipoog Je kan bij de Google Street View ook al zien, dat zij de paaltjes iets van de heg af hebben gezet. Dat moet te doen zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptydi 15 feb 2011 - 3:28

Ja, 't is ineens spitsuur hier hilarisch! Leuk hoor, weer een beetje leven in de brouwerij hoera!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Sietske




Aantal berichten : 14
Registratiedatum : 14-02-11

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptydi 15 feb 2011 - 4:57

Met jullie tips in gedachten heb ik mijn plan een beetje aangepast. Zo hebben ze meer weidegang, twee paddocks, bestrating rond de stal en een extra aan het eind. Een mesthoop en opslag voor stro en hooi. En alle ruimtes zijn te bereiken met kruiwagen, en de mesthoop ligt tegenover de ingang van het terrein. Er is nog een stukje bestraat over bij de kleine paddock, daar kan ik mijn zoutblok en/of schuurpaal neer kunnen zetten, of desnoods iets anders.

https://2img.net/r/ihimizer/i/stal5.png/

Dan zou ik eventueel aan de onderkant toch nog een track kunnen maken, zodat ze een rondje lopen... Hmm...
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptydi 15 feb 2011 - 5:06

Mooi ontwerp Sara compliment!
Ik zou alleen de afrastering tussen de stalbestrating en het kleine paddockje weglaten zodat dat een aaneengesloten ruimte wordt, anders krijg je allemaal van die kleine hokjes en dat gaat weer ten koste van de bewegingsruimte. Of denk je dat het nodig zal zijn om een kleine afsluitbare paddock te hebben?
Het pad langs de bak/paddock heb ik zelf ook; ik vind dat heel praktisch als je met een paard in de bak wilt werken omdat de andere paarden dan toch nog gewoon hun voerplaats kunnen bereiken.

Een extra track langs de onderkant zou in jouw geval vaak niet gebruikt kunnen worden vanwege het water, maar snoept wel een stuk van je wei af, die natuurlijk toch al niet zo groot is. Misschien is het slim om dat stuk in eerste instantie niet aan te leggen en dan in de praktijk te kijken hoe alles werkt. Je kunt dan ook bv. gedurende een jaar bekijken hoe nat het daar daadwerkelijk wordt voordat je er eventueel een track aanlegt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Sietske




Aantal berichten : 14
Registratiedatum : 14-02-11

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptydi 15 feb 2011 - 5:10

Kunnen ze elkaar ook makkelijker ontwijken, inderdaad. Slim. Ik zie het wel zitten zo. Pff, hoe meer ik ermee bezig ben, des te hyperder ik word.
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptydi 15 feb 2011 - 8:32

Probeer met je afrastering en hekken rekening te houden met de loop van de paarden als ze eens gaan crossen. Dat ze dan dus logische lijnen kunnen lopen, en geen gekke draaien hoeven maken.
Leuk zo'n stukje. Een paar jaar geleden had ik een stukje van 40 x 60. Nog geen pp, maar goed te doen met 3/4 ponies.
Terug naar boven Ga naar beneden
Sietske




Aantal berichten : 14
Registratiedatum : 14-02-11

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptydi 15 feb 2011 - 9:55

We zijn net even wezen kijken, ik en iemand van wie de pony er ook komt te staan. Ziet er gewoon erg gezellig uit ook, staat wel een boom op een plek waar ik volgens mij de stal had gepland, maar dat zien we wel als er concrete plannen zijn. Morgen even kijken of ik de eigenaar kan vinden.
Terug naar boven Ga naar beneden
joyce b




Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 22-02-11

Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Emptywo 23 feb 2011 - 1:57

Dat 2e ontwerp is ook erg mooi en praktisch.
Zou inderdaad geen omheining plaatsen tussen je bestrating en zandpaddock bij de stal.
Mocht je het toch een keer nodig hebben, kun je makkelijk een lintje spannen tussen je vaste omheining met 2 poortgrepen en een paar prikpaaltjes.

Hetzelfde voor een pad langs de weg. Als je vaste omheining goed staat, en er hoeven geen poorten in, dan is een lintje zo neergezet en ook weer weggehaald!

Ziet er uit als een heel mooi plekje! Veel plezier er mee!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.    Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.  Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Inspiratie voor PP, 2000 vierkante meter.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Gezocht: 50 tot 100 meter wit 6 mm koord

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: