Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Gebruikmaken van het hele PP

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62

Gebruikmaken van het hele PP Empty
BerichtOnderwerp: Gebruikmaken van het hele PP   Gebruikmaken van het hele PP Emptyza 23 okt 2010 - 4:08

Ik ontdekte vorige week, doordat een paar ochtenden de meeste mest helemaal achterin het PP lag, dat de paarden steeds slimmer gebruikmaken van het hele PP. Het was in die regenachtige dagen, waardoor het lang niet overal droog genoeg was om lekker te liggen. Blijkbaar hebben ze toen ontdekt dat het in een van de achterste hoekpaddockjes (de hoogst gelegen hoek in de beschutting van het bos) wel droog bleef en hebben ze daar een paar nachten doorgebracht. Ik vond het zo leuk om te ontdekken dat ze zo slim profiteerden van de voordelen van bepaalde plekjes in het PP glimlach!

Wie heeft er soortgelijke ervaringen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 54

BerichtOnderwerp: Re: Gebruikmaken van het hele PP   Gebruikmaken van het hele PP Emptyzo 24 okt 2010 - 8:38

Ik merk idd ook dat op de meeste ochtenden de mest verspreid ligt, terwijl het op sommige ochtenden vnl op bepaalde plaatsen ligt. Vanochtend lag er bijv veel in de stal. Soms ligt het meeste in de paddock, soms achter de schuur en container bij de hooibakken.
Ik heb nog niet echt stil gestaan bij een verklaring ervoor. Als het echt slecht weer is staan ze liever buiten dan in de stal. Maar vannacht was het volgens mij gewoon regenachtig. Dan kiezen ze toch wel regelmatig voor de stal nu. Dat komt denk ik ook omdat ik er nu twee uitgangen in heb.
Hilde

Hilde

Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 16-09-10
Leeftijd : 41

BerichtOnderwerp: Re: Gebruikmaken van het hele PP   Gebruikmaken van het hele PP Emptyzo 24 okt 2010 - 23:30

Omdat wij echt in alle hoeken van ons paddockparadijs hooivoederplekken hebben, alsook tussenin, vinden we keer op keer overal in de paden mest. Er wordt dus actief gebruik gemaakt van het ganse pad, dat merk ik ook als ik mest aan het ruimen ben. Constant trekken de paarden van de ene hooiplek naar de andere, echt leuk om te observeren! Zelfs de wat natter gelegen delen achteraan hebben veel aantrek. Enkel de schuilstallen liggen er verlaten bij. Vroeger lag bijna alle mest daar, nu komen ze er niet meer! Ik denk dat onze paarden de stallen enkel bij heet weer gaan gebruiken, als bescherming tegen de steek-insecten. We geven enkel hun granen in de stallen, maar verder krijgen de paarden er geen hooi. Wat een verbetering, dat paddockparadijs, ik blijf het herhalen! hoera
MoniqueBuu

MoniqueBuu

Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54

BerichtOnderwerp: Re: Gebruikmaken van het hele PP   Gebruikmaken van het hele PP Emptyma 25 okt 2010 - 20:42

Er zijn dagen dat bij ons de mest behoorlijk gelijk verdeeld is over het hele PP, en er zijn dagen dat er op een bepaalde plek veel meer ligt. Soms is dat bijv. een beschutte plek, maar soms heeft het volgens mij ook andere redenen. Wat die andere reden dan is heb ik nog niet kunnen ontdekken. Er zijn bijv. dagen dat er veel mest bij en op de heuvel ligt. Maar waarom ze dan daar veel zijn op zo'n dag is mij nog niet duidelijk. verwarring
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: Gebruikmaken van het hele PP   Gebruikmaken van het hele PP Emptydi 26 okt 2010 - 1:04

Wat ik het leuke hieraan vind is dat er altijd gezegd wordt dat paarden gewoontedieren zijn, maar ik heb gemerkt dat ze binnen hun vaste gewoontes wel degelijk van variatie houden.
Zo zie je bv. dat ze wel vaak dezelfde sporen in het pad en in de wei gebruiken (soort 'wildwissels' knipoog), een echte vaste gewoonte dus, maar dat ze wel veel variatie aanbrengen in de plekken waar ze hun tijd doorbrengen. Dan weer een paar dagen veel in de buurt van de grote stal, dan juist weer een paar dagen veel achterin het PP, dan weer meer in de paddock bij de kleinere stal. Het lijkt soms van het weer af te hangen maar vaak ook niet. Heerlijk dat ze in het PP gewoon zelf voor die afwisseling kunnen kiezen hyper!
Hilde

Hilde

Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 16-09-10
Leeftijd : 41

BerichtOnderwerp: Re: Gebruikmaken van het hele PP   Gebruikmaken van het hele PP Emptydi 26 okt 2010 - 5:05

Dat paarden van variatie binnen hun gewoontestramien houden, is absoluut zo, Marja. Dat merk ik ook, heb net nieuwe hooinetten hangen, en plots zijn ze daar niet weg te slaan! Als ik de netten van plaats verander of eens iets nieuws introduceer in het pad, is het altijd feest! hoera
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: Gebruikmaken van het hele PP   Gebruikmaken van het hele PP Emptywo 9 feb 2011 - 9:46

Eind vorige week, toen het een paar dagen zo stormachtig waaide, maakten onze paarden weer heel slim gebruik van de beschutting van het bos. Normaal gesproken staan ze 's ochtends altijd vooraan bij de stal op me te wachten (eten, eten!), maar op die stormdagen stonden ze 's ochtends heel wijs achterin het PP waar het heerlijk windstil was.

Gebruikmaken van het hele PP Foto-EL7POIGS

Gebruikmaken van het hele PP Foto-KSXJ6GQL
Toen ze me in de smiezen hadden besloten ze toch maar naar voren te komen glimlach.
yvonnedejong

yvonnedejong

Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46

BerichtOnderwerp: Re: Gebruikmaken van het hele PP   Gebruikmaken van het hele PP Emptydi 15 feb 2011 - 2:32

haha, mooi om te zien.
Ik vind het altijd erg leuk om ze in actie te zien komen als je in de wei aankomt.
Bij mij horen ze me al heel snel, zelfs op de fiets als ik van een andere kant afkom, ze zijn zo slim.
En dan van slaapstand meteen in actie tot ze eten hebben.
Mooi gezicht
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Gebruikmaken van het hele PP   Gebruikmaken van het hele PP Empty

Gebruikmaken van het hele PP
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Slowfeeder-netten, HELE kleine maas!
» ideeen over buiten omheining rond een hele diepe sloot

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gedrag-
Ga naar: