Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Inzaaien of doorzaaien

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Kirsten

Kirsten

Aantal berichten : 52
Registratiedatum : 13-09-10

Inzaaien of doorzaaien Empty
BerichtOnderwerp: Inzaaien of doorzaaien   Inzaaien of doorzaaien Emptyza 18 sep 2010 - 1:51

Ik zit te twijfelen over wat ik met het grasland moet doen. Begin dit jaar hebben we het laten omploegen en inzaaien. Echter hadden we nog erg lang nachtvorst, waardoor we laat konden zaaien en toen werd het ineens heel warm, waardoor ons gras niet goed is aangeslagen. We hebben afgelopen jaar erg veel last gehad van veel onkruid en weinig gras.

Nu is afgelopen maand de weide 2x gemaaid en zie je weer plukjes gras groeien. Het onkruid groeit nu bijna niet meer.

Wat kan ik nu het beste doen om weer mooie groene weides te krijgen. Opnieuw ploegen en inzaaien of doorzaaien?

Ter info: we gebruiken de weides enkel voor vermaak van de paarden, niet voor hooiwinning.
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu

Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55

BerichtOnderwerp: Re: Inzaaien of doorzaaien   Inzaaien of doorzaaien Emptyza 18 sep 2010 - 4:52

Mijn eerste gedachte is doorzaaien. Maar ik geloof dat de ene grondsoort daar geschikter voor is dan de andere. Mijn vriend is boer, en weet heel veel van weide-onderhoud. Zal ik hem nog eens vragen?
http://www.twas-tweerd.nl
Kirsten

Kirsten

BerichtOnderwerp: Re: Inzaaien of doorzaaien   Inzaaien of doorzaaien Emptyza 18 sep 2010 - 5:15

MoniqueBuu schreef:
Mijn eerste gedachte is doorzaaien. Maar ik geloof dat de ene grondsoort daar geschikter voor is dan de andere. Mijn vriend is boer, en weet heel veel van weide-onderhoud. Zal ik hem nog eens vragen?

Ja graag. We zitten op (afgegraven) veengrond. Gras groeit redelijk makkelijk (mits het dus niet gelijk te droog en te warm is zoals afgelopen voorjaar). Moet ik dan de wei ook eerst een beetje culliveren of iets dergelijks met bijvoorbeeld een weidesleep?

Fijn en handig zo'n vriend die boer is.
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: Inzaaien of doorzaaien   Inzaaien of doorzaaien Emptyza 18 sep 2010 - 11:40

Of het nu inzaaien of doorzaaien wordt, onze ervaring is dat je het sowieso het beste in het najaar kunt doen, maar niet te laat (risico op vorst). In het najaar is de kans op plotseling heet weer (waardoor je piepjonge gras verdroogt en doodgaat) veel kleiner en ook komt er veel minder onkruid op dan in het voorjaar. Maar er komt altijd wel wat onkruid op, ook in het najaar; de beste remedie daartegen is (zodra het gras sterk genoeg is om er met de tractor overheen te rijden) bloten, want dit soort onkruid is vrijwel altijd eenjarig, dus na maaien (vóór de bloei!) ben je het kwijt.
Ik herinner me dat we een paar jaar geleden, toen we net een nieuw stuk grond hadden gekocht en hadden laten inzaaien (in het voorjaar), gigantisch veel onkruid kregen. Zodra het opkomende gras sterk genoeg was zijn we gaan maaien met de bloter en dat hebben we 12 weken achter elkaar (1 x per week) moeten doen om het onkruid de baas te worden en het gras een kans te geven!
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene

Aantal berichten : 656

BerichtOnderwerp: Re: Inzaaien of doorzaaien   Inzaaien of doorzaaien Emptyzo 19 sep 2010 - 5:16

Ik zou niet zomaar advies van internet afhalen met dit soort dingen. Je kan namelijk heel moeilijk een echt goed advies geven als je het land niet in het echt ziet. Je zou bijvoorbeeld een loonwerker in de buurt eens om advies kunnen vragen.
Kirsten

Kirsten

BerichtOnderwerp: Re: Inzaaien of doorzaaien   Inzaaien of doorzaaien Emptyma 20 sep 2010 - 8:01

Marja, bedankt voor je uitgebreide uitleg en tips. Ik ben het met je eens dat in het najaar zaaien veel voordelen heeft, met name mbt onkruid. Die ervaring hadden wij ook.

Irene, je hebt gelijk dat het beter is iemand naar de wei te laten kijken. Hebben we inmiddels gedaan en het advies was... proberen door te zaaien. Dit gaan we dan ook deze week doen.
MoniqueBuu

MoniqueBuu

Aantal berichten : 956
Leeftijd : 55

BerichtOnderwerp: Re: Inzaaien of doorzaaien   Inzaaien of doorzaaien Emptyma 20 sep 2010 - 9:12

Mijn vriend vond het ook best lastig om zo via internet een advies te geven. Fijn dat je er inmiddels naar hebt laten kijken. Ben benieuwd hoe het wordt.
Er zijn toch veel omstandigheden waar je rekening mee moet houden, en wat het weer doet weet je ook niet altijd vantevoren. Voor hetzelfde was het in het voorjaar wel gelukt.
Wij hebben begin augustus een stuk nieuw ingezaaid. Dat is vervolgens zo nat geworden, dat we het nog niet een keer hebben kunnen bloten, zodat de melde nu ver boven het gras uitstaat. Wij laten daar nu eerst een kudde schapen op lopen. Die kunnen het dan hopelijk grotendeels winterklaar eten. Hopelijk kunnen we daarna de stelen van de melde nog bloten. Bovendien hebben de schapenpootjes het grote voordeel dat ze de grond mooi aandrukken. Krijgen we nog een mooie bodem op de koop toe. Maar ik ben ook erg benieuwd wat er van dat stukje terechtkomt.
http://www.twas-tweerd.nl
Irene

Irene

Aantal berichten : 656

BerichtOnderwerp: Re: Inzaaien of doorzaaien   Inzaaien of doorzaaien Emptydi 21 sep 2010 - 1:26

Kirsten schreef:
Irene, je hebt gelijk dat het beter is iemand naar de wei te laten kijken. Hebben we inmiddels gedaan en het advies was... proberen door te zaaien. Dit gaan we dan ook deze week doen.

Heel fijn dat jullie advies hebben gekregen. Hopelijk gaat het goed helpen, succes ermee!
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: Inzaaien of doorzaaien   Inzaaien of doorzaaien Emptydi 21 sep 2010 - 8:16

MoniqueBuu schreef:
Wij hebben begin augustus een stuk nieuw ingezaaid. Dat is vervolgens zo nat geworden, dat we het nog niet een keer hebben kunnen bloten, zodat de melde nu ver boven het gras uitstaat.

Het onkruid dat opkomt is inderdaad heel vaak melde, hoewel het ook iets anders kan zijn, maar meestal wel massaal één soort onkruid. Toen wij 12 jaar geleden onze eerste wei lieten inzaaien kwam er massaal iets op dat ik nog nooit eerder had gezien. Het bleek 'Canadese Fijnstraal' te zijn, hoge groene pluimachtige planten, alles stond er vol mee. En wij hadden nog geen tractor, bloter of maaier, dus we hebben heel wat afgezeist verontwaardiging... (en het nog jaren in de wei aangetroffen).
Op de wei die we een aantal jaren later kochten, leek na inzaaien helemaal geen onkruid op te komen. 'Geweldig' dachten wij..., totdat het 'gras' steeds dikker en grover werd en ik het vermoeden kreeg dat dat niet het gras was wat we hadden laten inzaaien... Toen bleek dat het 'Hanepoot' was, een heel grove, stugge grassoort (die paarden niet lekker vinden), die de hele wei overwoekerde. Dat is het spul dat we 12 weken lang iedere week hebben moeten maaien voor het weg was.

Inzaaien of doorzaaien 220px-Canadese_fijnstraal_plant_Conyza_canadensis
Canadese Fijnstraal

Inzaaien of doorzaaien Hanepoot
Hanepoot
fojoe

fojoe

Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 53

BerichtOnderwerp: Re: Inzaaien of doorzaaien   Inzaaien of doorzaaien Emptydi 21 sep 2010 - 8:46

ik ga binnenkort mijn weide laten inzaaien, maar ik word nu al bang :<
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: Inzaaien of doorzaaien   Inzaaien of doorzaaien Emptywo 22 sep 2010 - 23:42

fojoe schreef:
ik ga binnenkort mijn weide laten inzaaien, maar ik word nu al bang :<
Heb je geen maaier, of kun je er misschien eentje lenen? Als je nl. maar regelmatig maait is er niks aan de hand en krijg je een prachtig grasmatje hoor glimlach. Of schapen lenen van iemand.
fojoe

fojoe

Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 53

BerichtOnderwerp: Re: Inzaaien of doorzaaien   Inzaaien of doorzaaien Emptydo 23 sep 2010 - 7:47

schapen heb ik zelf (2 stuks) grijns
wanneer mag ik die dan op de weide laten?
hoe hoog moet het gras al ongeveer staan?
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: Inzaaien of doorzaaien   Inzaaien of doorzaaien Emptyvr 24 sep 2010 - 10:29

fojoe schreef:
schapen heb ik zelf (2 stuks) grijns
wanneer mag ik die dan op de weide laten?
hoe hoog moet het gras al ongeveer staan?
Het zal niet alleen een kwestie zijn van hoe lang het gras al is, maar ook hoe stevig het al geworteld is. Gewoon maar even op een stukje uitproberen denk ik, of je schaapjes het gras er met wortel en al uittrekken of dat het er al tegen kan knipoog. Zo'n test is natuurlijk makkelijk uitvoerbaar als je zelf schapen hebt grijns.
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Inzaaien of doorzaaien   Inzaaien of doorzaaien Empty

Inzaaien of doorzaaien
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» weiland inzaaien

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: