Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Misschien een tip??

Ga naar beneden 
+2
marion
Lucienne
6 plaatsers
AuteurBericht
Lucienne




Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 09-11-09

Misschien een tip?? Empty
BerichtOnderwerp: Misschien een tip??   Misschien een tip?? Emptydo 22 jul 2010 - 19:02

Ik laat de pony's meest 2 keer per dag 2 uur op een binnenwei. Soms heb ik geen tijd om ze op en af het gras te laten (moet ik weg) dan geef ik ze maar hooi extra. Zonde want er staat ontzettend veel gras op de weitjes. Op die momenten mis ik de strookbegrazing van "vroeger" wel teleurstelling
Nu bedenk ik me opeens idee dat ik ook een of twee paaltjes van de binnenring kan verzetten. Dan hebben ze een strook hoog gras. Later zet ik die paaltjes gewoon weer terug. Dit kan natuurlijk alleen als je met prikpaaltjes werkt.
Misschien een tip of misschien waren jullie hier allang achter gapen

Ik laat de binnenweitjes overigens ook niet meer helemaal kaal eten (zou niet lukken ook op het moment, zoveel gras) maar ik vind het ook fijner om ze op het hoge gras te laten eten. Door ze geregeld op andere weitjes te laten eten (ze hebben er 3) wordt het nergens kaal.

Op de paden staat ook (gevaarlijk) gras, niet hoog, maar wel zo'n dons laagje. Daar ben ik dan weer minder blij om.
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Misschien een tip?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Misschien een tip??   Misschien een tip?? Emptyvr 23 jul 2010 - 1:08

Je bedoelt dat je prikpaaltjes tussen het pad en de wei verplaatst richting de wei, zodat het pad er een strookje gras bij krijgt?
Zo doe ik het in ieder geval wel eens voor mijn eczemers, een klein beetje gras voor ze.
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucienne




Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 09-11-09

Misschien een tip?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Misschien een tip??   Misschien een tip?? Emptyvr 23 jul 2010 - 6:34

Ja, dat bedoel ik! Ik heb er bijna een jaar over gedaan om hier achter te komen grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Misschien een tip?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Misschien een tip??   Misschien een tip?? Emptyvr 23 jul 2010 - 9:43

Lucienne schreef:
Ja, dat bedoel ik! Ik heb er bijna een jaar over gedaan om hier achter te komen grijns
Haha, ja, de simpelste dingen lijken vaak het moeilijkst knipoog. Dat geldt eigenlijk voor het hele PP-principe... Waarom heb ik dat in al die 20 jaar nooit zelf kunnen bedenken verontwaardiging???
Jouw idee had ik ook wel eens bedacht, alleen heb ik allemaal vaste houten palen :<...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Misschien een tip?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Misschien een tip??   Misschien een tip?? Emptyvr 23 jul 2010 - 16:31

Zo heb ik het pas ook gedaan. Ik had in de binnenwei eerst met prikpaaltjes een stukje wei uitgezet en toen ben ik vanaf het pad met andere prikpaaltjes steeds een strookje van het kleine weitje bij gaan geven. Net zolang tot ze door het kleine weitje heen aan de overkant weer op het pad uit kwamen. Werkt super, alleen hou ik dus nu wel veel gras over en heb ik voor de twee paarden die ik heb eigenlijk te veel gras.

Het gras in de binnenwei werd daardoor veel te hoog. Ik heb in Juni 2 jonge paarden van iemand te logeren gehad, die hebben toen de hele binnenwei gekregen zodat het gras daar nu weer 10 cm hoog is i.p.v. 40 cm.
Nu heb ik ook een logeerpaard van een vriendin die op vakantie heeft. Die loopt nu op een stuk van de binnenwei en mijn eigen paarden lopen in het pad er om heen. Daar staat namelijk ook nog steeds voldoende gras.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Lucienne




Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 09-11-09

Misschien een tip?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Misschien een tip??   Misschien een tip?? Emptyvr 23 jul 2010 - 19:10

Dat probleem van te veel gras heb ik nu ook nog maar dat lost zich in het voorjaar op. Hoe het dan gaat, met 4, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik ga een nieuw topic maken en daar jullie ervaringen vragen, aantal paarden en opp. e.d.
Voor het moment geef ik zo min mogelijk hooi en dat lukt aardig als ik ze 2 keer per dag op het hoge gras kan laten.

Er zijn geen rechte lijnen in mijn p.p. Dat is nu met het verzetten van de prikpaaltjes wel een voordeel.
Terug naar boven Ga naar beneden
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Misschien een tip?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Misschien een tip??   Misschien een tip?? Emptyza 24 jul 2010 - 10:17

Marja schreef:
Lucienne schreef:
Ja, dat bedoel ik! Ik heb er bijna een jaar over gedaan om hier achter te komen grijns
Haha, ja, de simpelste dingen lijken vaak het moeilijkst knipoog. Dat geldt eigenlijk voor het hele PP-principe... Waarom heb ik dat in al die 20 jaar nooit zelf kunnen bedenken verontwaardiging???
Jouw idee had ik ook wel eens bedacht, alleen heb ik allemaal vaste houten palen :<...

** Hoi Marja,

Toch kan het wel hoor, ook met houten palen. Die heb ik nl. ook, maar ik heb op elke hoek een doorgang naar de binnenwei met poortgrepen gemaakt.
Als ik ze toch wat wil laten grazen, maak ik de track (tijdelijk) aan de andere kant van het draad.
Dus niet tussen buitenomheining en binnenwei (de eigenlijke track), maar een strookje tussen de omheining van de binnenwei en een nieuw stukje met prikpaaltjes.
Die loopt dan dus parallel aan de eigenlijke track, waarbij ze in de ene hoek erin, en de andere hoek eruit kunnen lopen.
Naast dat ze dan weer even kunnen grazen, vinden de pony's het ook onwijs spannend als de track ineens "anders" loopt.
Sorry, geen tekening.... hoop dat je m snapt...


Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Misschien een tip?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Misschien een tip??   Misschien een tip?? Emptyzo 25 jul 2010 - 0:29

Marja schreef:
Haha, ja, de simpelste dingen lijken vaak het moeilijkst knipoog. Dat geldt eigenlijk voor het hele PP-principe... Waarom heb ik dat in al die 20 jaar nooit zelf kunnen bedenken verontwaardiging???

Ja ongelooflijk hè, daar hebben wij ook al die jaren met onze neuzen bovenop gezeten verontwaardiging grijns

Helma, heel goed idee!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Misschien een tip?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Misschien een tip??   Misschien een tip?? Emptyzo 25 jul 2010 - 4:59

helma schreef:
Sorry, geen tekening.... hoop dat je m snapt...
Ja hoor Helma, ik snap hem helemaal, duidelijk uitgelegd compliment. Slim idee inderdaad, zo'n tijdelijk 'parallel-pad' idee!

Zo heb ik ook weleens bedacht om langs de hele lengte van de wei zo'n 'tweede track' aan de binnenkant van de eigenlijke track te maken (van b.v. 5-10 m breed), zodat het gras daar lang kan groeien om daar de paarden op te laten. Dat lange gras is nl. veel beter voor ze dan het korte gras waar net gehooid is. Die 'binnentrack' zou dan dus niet gemaaid/gehooid worden en de rest van de wei wel.
Zou dat ook nadelen hebben? Wie kan ze bedenken knipoog?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Misschien een tip?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Misschien een tip??   Misschien een tip?? Emptyma 26 jul 2010 - 4:24

Marja schreef:
Zo heb ik ook weleens bedacht om langs de hele lengte van de wei zo'n 'tweede track' aan de binnenkant van de eigenlijke track te maken (van b.v. 5-10 m breed), zodat het gras daar lang kan groeien om daar de paarden op te laten. Dat lange gras is nl. veel beter voor ze dan het korte gras waar net gehooid is. Die 'binnentrack' zou dan dus niet gemaaid/gehooid worden en de rest van de wei wel.
Zou dat ook nadelen hebben? Wie kan ze bedenken knipoog?

Betekent de laatste vraag dat je het zelf al weet knipoog ? Ik vind het op zich een goed idee, een voordeel ervan kan ook zijn dat als één pad niet goed begaanbaar is (bijvoorbeeld in de winter erg nat waardoor een track erg kapot gelopen is) je deze kan laten herstellen en tijdelijk het 2e pad kan gebruiken.
Ik vind wel een nadeel van lang gras en paarden er op laten lopen dat het snel een zootje kan worden (en dan eten de paarden er ook steeds minder goed van).
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Misschien een tip?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Misschien een tip??   Misschien een tip?? Emptydi 27 jul 2010 - 4:05

Irene schreef:
Betekent de laatste vraag dat je het zelf al weet knipoog ?
Nee hoor, ik kon juist niks bedenken, maar omdat er meestal ook wel nadelen zijn, dacht ik: ach, laat ik de 'kennisbank' van het forum eens raadplegen knipoog!

Citaat :
Ik vind het op zich een goed idee, een voordeel ervan kan ook zijn dat als één pad niet goed begaanbaar is (bijvoorbeeld in de winter erg nat waardoor een track erg kapot gelopen is) je deze kan laten herstellen en tijdelijk het 2e pad kan gebruiken.
Maar dan blijft er in dat tweede pad - dat onderdeel is van de wei - natuurlijk algauw geen gras meer over, dat is dan weer een nadeel...

Citaat :
Ik vind wel een nadeel van lang gras en paarden er op laten lopen dat het snel een zootje kan worden (en dan eten de paarden er ook steeds minder goed van).
Ja, dat is waar, dat kan een nadeel zijn omdat ze alles platlopen. Misschien zou het helpen om binnen die strook steeds een stukje/strookje af te zetten en dat op te laten schuiven. Dan kunnen ze niet steeds door al het lange gras heen en weer lopen en is de kans ook groter dat ze alles opeten.

Ik bedenk nu nog een nadeel: je ziet de mest niet liggen tussen dat hoge gras, dus het is een hoop gezoek naar de mest, die uit lang gras bovendien ook veel lastiger te verwijderen is. Maar waarschijnlijk zou ik dit nadeel niet de doorslag laten geven en die lastige taak zonder morren op me nemen cool.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Lucienne




Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 09-11-09

Misschien een tip?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Misschien een tip??   Misschien een tip?? Emptydi 27 jul 2010 - 4:14

Ja, dat is waar, dat kan een nadeel zijn omdat ze alles platlopen. Misschien zou het helpen om binnen die strook steeds een stukje/strookje af te zetten en dat op te laten schuiven. Dan kunnen ze niet steeds door al het lange gras heen en weer lopen en is de kans ook groter dat ze alles opeten.



Dat doe ik nu dus op sommige plaatsen grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Misschien een tip?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Misschien een tip??   Misschien een tip?? Emptydo 29 jul 2010 - 5:12

Marja schreef:
Maar dan blijft er in dat tweede pad - dat onderdeel is van de wei - natuurlijk algauw geen gras meer over, dat is dan weer een nadeel...

Ja dat is ook weer waar, voor mij zou gras dan eigenlijk niet de hoofdreden zijn.

Marja schreef:
Ja, dat is waar, dat kan een nadeel zijn omdat ze alles platlopen. Misschien zou het helpen om binnen die strook steeds een stukje/strookje af te zetten en dat op te laten schuiven. Dan kunnen ze niet steeds door al het lange gras heen en weer lopen en is de kans ook groter dat ze alles opeten..

Heb je dan niet kans dat de paarden zich 'vastlopen'?

Marja schreef:
Ik bedenk nu nog een nadeel: je ziet de mest niet liggen tussen dat hoge gras, dus het is een hoop gezoek naar de mest, die uit lang gras bovendien ook veel lastiger te verwijderen is. Maar waarschijnlijk zou ik dit nadeel niet de doorslag laten geven en die lastige taak zonder morren op me nemen cool.

Jij bent fanatiek grijns . Inderdaad is mest opruimen in hoog gras niet echt een makkelijk klusje knipoog .
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Misschien een tip?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Misschien een tip??   Misschien een tip?? Emptyza 31 jul 2010 - 0:27

Irene schreef:
Marja schreef:
Misschien zou het helpen om binnen die strook steeds een stukje/strookje af te zetten en dat op te laten schuiven. Dan kunnen ze niet steeds door al het lange gras heen en weer lopen en is de kans ook groter dat ze alles opeten..

Heb je dan niet kans dat de paarden zich 'vastlopen'?
Ja, bij een te smalle strook wel inderdaad. Dan zou je de strook minstens een meter of 10 breed moeten maken zodat ze weg kunnen. Misschien toch best te doen, zo'n 10 m brede strook langs een kant van de wei, waar het gras lang mag blijven en de paarden lekker kunnen struinen. Hmm... ik ga het echt eens overwegen ja.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Misschien een tip?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Misschien een tip??   Misschien een tip?? Emptyza 31 jul 2010 - 23:59

Dat is waar, als het pad zo breed is dan zal dat beter gaan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Misschien een tip?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Misschien een tip??   Misschien een tip?? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Misschien een tip??
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: