Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 voerstands

Ga naar beneden 
5 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
muriel

muriel


Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: voerstands   voerstands Emptywo 7 jul 2010 - 7:31

Oke, even hier naar toe verhuist voor uitleg over voerstands.

Voerstands kunnen gebruikt worden om bij groepshuisvesting de lager in rang staande paarden
een kans te geven rustig te eten.

voerstands Foto-H8HR6FSR-D

Vanwege de vele ijsjes liefhebbers op dit forum heb ik deze foto gekozen.
Op de foto zie je kettingen achter de paarden los hangen eigenlijk heb ik geleerd dat je die nooit mag gebruiken
omdat je dan hele rare ongelukken kan krijgen.

De wanden moeten niet te breed zijn in verhouding tot het paard omdat een ander paard
zich hier dan tussen kan wringen. Het ranglagere paard heeft al snel in de gaten dat hij niet
weggestuurd kan worden omdat zijn achterbenen het gebied bewaken.
Met name ook dieren met voernijd eten zo rustiger. Omdat met name met krachtvoer voernijd voorkomt
worden ze voornamelijk hiervoor gebruikt. Maar vanzelfsprekend kan dit ook voor hooi gemaakt worden.
Over het algemeen nemen de paarden altijd dezelfde plek in.

Als alle paarden hetzelfde te eten krijgen of als je het enkel wil gebruiken om meer beweging te krijgen
door een klein beetje te voeren kan je op deze manier ook voerautomaten ophangen zonder dat je gebruik
hoeft te maken van ingewikkelde computers gekoppeld aan chips.

Als je ook nog een loopgang aan de voorkant maak is het ideaal voeren



Terug naar boven Ga naar beneden
BuitenZinnig

BuitenZinnig


Aantal berichten : 123
Registratiedatum : 20-05-10
Leeftijd : 69
Woonplaats : Bladel

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptywo 7 jul 2010 - 20:22

Er valt dus een standaard hoeveelheid voer uit? Niet een portie aangepast op het paard? (zoals bij Actief stallen) Hmmm... ik voer zelf helemaal geen krachtvoer, maak wel een prutje waar zijn anti IR spullen ingaan, maar die kwak krijg je niet in een voerautomaat knipoog
Voor grotere groepen - zeker bij pensionstallen - is dit een goed idee. Zeker wanneer alle klanten wat krachtvoer willen geven aan hun paarden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.BuitenZinnig.nl
muriel

muriel


Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptywo 7 jul 2010 - 20:39

Nee, een prutje gaat niet werken. Gaat hij ook van kapot, op een gegeven moment zit de prut overal tussen droogt op en kan het klepje niet meer open.
en iedere keer het ding schoonmaken is geen winst dan kan je net zo goed met de hand blijven voeren.

Je kan de automaat wel instellen voor precies de hoeveelheid per paard en aantal voerbeurten echter in groepshuisvesting moet je
dan wel heel zeker zijn dat ze op dezelfde plek gaan staan als een shet op de plek van de shire gaat staan lijkt me niet best.
Voorkomen dat de shire op de plek van de shet gaat staan is natuurlijk wel eenvoudig te realiseren grijns

Ik vind het wel veel rustiger eten dan een HIT stal iedereen tegelijkertijd en geen gedrang en ruzie bij het voerstation meer.
Terug naar boven Ga naar beneden
BuitenZinnig

BuitenZinnig


Aantal berichten : 123
Registratiedatum : 20-05-10
Leeftijd : 69
Woonplaats : Bladel

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptywo 7 jul 2010 - 20:47

Misschien zo'n spuitmondje waar ze ook boterkuipjes en dagcrème potjes mee vullen clown

Wanneer de voerbak van de Shire hoger hangt dan die van de Shet, heb je dat probleem ook opgelost, tenzij je een acrobaatje hebt???

Ik heb gehoord dat hogeren in rang bij een HIT stal de lageren ook wegsturen bij de voerautomaat en het hooi station...soms zijn ze zo slim dat ze zichzelf dan nog op het nippertje door de open deur wurmen... Iemand anders had dat opgelost door een heel erg lang voerstation te maken, wat op gezette tijden open ging voor een half uurtje en dan konden ze allemaal op rij eten...beetje hetzelfde als bij jou dus. (maar dan met hooi)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.BuitenZinnig.nl
muriel

muriel


Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptywo 7 jul 2010 - 21:33

Shetlanders zijn soms net klimgeiten maar het kan zeker een oplossing zijn.

Ik denk dat ik weet wat je bedoeld maar dat is meer een lang voerhek met een rolluik ervoor met timer.
Voor krachtvoer is dat echter geen optie. Ik heb ook op diverse locaties wel eens een hele tijd het gedrag
bij de HIT voerstations bekeken en fascinerend hoe vindingrijk paarden kunnen zijn.
Terwijl andere weer zeker niet op intelligentie gefokt zijn.

Het HIT systeem blijft echter zeker een mooi systeem en geen enkel systeem is perfect voor elke situatie.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptydo 8 jul 2010 - 3:04

Leuk dat je dit uitlegt en laat zien Muriël, die voerstands zien er mooi en praktisch uit.
Wij hebben het eten-van-krachtvoer-zonder-geruzie op een andere, heel eenvoudige manier opgelost: voeremmers met touwen eraan. Ieder paard zijn eigen voeremmer om zijn hoofd; als een ander paard je eten wil jatten, loop je weg en neem je je eigen voeremmer gewoon mee knipoog! Zie vanaf 9:02 in dit filmpje.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
BuitenZinnig

BuitenZinnig


Aantal berichten : 123
Registratiedatum : 20-05-10
Leeftijd : 69
Woonplaats : Bladel

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptydo 8 jul 2010 - 3:44

Leuk filmpje Marja...toont heel goed aan hoe het kan zijn. Heb vandaag 1 hooibak van de ene hoek naar de diagonaal tegenoverliggende hoek gesleept. Nu staan ze min of meer in de eind positie (staat nu nog even onder een boom ivm de hitte) De paarden hebben bijna allemaal even staan eten en zijn vervolgens in volle draf weer naar stal gerend vanwege de dazen (in de stal is het warmer, maar minder beestjes) Ach, zo blijven ze in beweging ja
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.BuitenZinnig.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptydo 8 jul 2010 - 5:22

Muriel, ik vind het er erg mooi uitzien op de foto! Het idee van tegelijkertijd eten en geen gedrang/ruzie bij het voeren is inderdaad heel goed. Je creeert dan een heel stuk rust bij de paarden.

Alleen heb ik toch wat vragen/bedenkingen. Je schrijft bijvoorbeeld dat een ranglager paard niet weggestuurd kan worden omdat zijn achterbenen het gebied bewaken. Nu weet ik bijvoorbeeld dat in ieder geval bij 1 paard van ons (of eigenlijk pony, is de Appaloosa op avatar knipoog ) dat niet zal werken. Die zal dat niet aandurven en gelijk weglopen mocht er een ranghogere aankomen , hij voelt zich heel snel in het nauw gedreven.
Dan vraag ik me ook af of de snelheid van eten ook een rol gaat spelen, bijvoorbeeld een paard dat eerder klaar is en dan toch naar een ranglagere loopt om die weg te jagen en zijn portie verder op te eten.

Daarbij vind ik het trouwens wel fijn om bij het voeren van de paarden te zijn, je hebt dan ook weer contact met ze.

Maar toch blijft zo'n soort systeem ook wel in mijn hoofd zitten, wij hebben er ook al over nagedacht. En vooral bij grotere groepen paarden kan het ideaal zijn.


Terug naar boven Ga naar beneden
muriel

muriel


Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptydo 8 jul 2010 - 5:42

Hallo Marja,

Mooi filmpje, geeft een goed beeld hoe ideaal PP kan zijn.

De voerzak is al een hele oude methode en werd vroeger veel gebruikt bij paarden die aan het werk waren
de gehele dag. Ik heb nog wel foto's van paarden die voor een verhuiswagen begin 1900 met een voerzak om voor de wagen
in de pauze.

De voerstations zijn echter ook handig voor hooi voeren in een onrustige groep of met een voerautomaat want het idee daarvan
is dat je de hoeveelheid voer in het algemeen 10-14 porties voer.
Terug naar boven Ga naar beneden
muriel

muriel


Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptydo 8 jul 2010 - 5:49

Hai Irene,

Dat het altijd werkt durf ik ook niet te zeggen. Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. Het is wel belangrijk dat de stand niet veel breder
maakt dan het paard breed is. Hier zijn standaardmaten voor. Wij hebben de ervaring wel dat een ranglagere zich zeker voelt als een ander
totaal niet bij ze kan komen als ze niet als eerste klaar is met eten. Het enige probleem is mischien wel dat ze niet achteruit de stand uit durft
als het dominante paard de uitgang blokkeert. Maar die gaat ook een keer weg van de plek en zal daarnaast ook leren dat de voerbak leeg is
tegen de tijd dat de stand leeg is. Wellicht de eerste paar keer bij hem blijven staan zodat hij moed krijgt en begrijpt dat het dominante paard
niet zomaar over hem heen zal vliegen.

Mischien ook de buitenste stand geven met een klaphekje dat enkel naar buiten open kan zodat hij een vluchtweg heeft.
Terug naar boven Ga naar beneden
BuitenZinnig

BuitenZinnig


Aantal berichten : 123
Registratiedatum : 20-05-10
Leeftijd : 69
Woonplaats : Bladel

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptydo 8 jul 2010 - 20:22

Ik hoef geen groep tegelijk te voeren. Er zijn wel afsluitmogelijkheden van diverse zone's op mijn PP, dus je kunt een beperkt aantal paarden afzonderlijk voeren, door ze even apart te zetten. Of je haalt ze uit de PP en zet ze even op het plein voor de stal (4 ringen om ze vast te zetten) en laat ze daar even eten. Een hooivoersysteem met timer is me voorlopig te begrotelijk...er staan "Marja" hooibakken met verschillende gaas groottes mogelijk, voor grof hooi de 10x10 gaten en fijn hooi gaat door de 5x5.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.BuitenZinnig.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptyza 10 jul 2010 - 0:38

muriel schreef:
De voerstations zijn echter ook handig voor hooi voeren in een onrustige groep of met een voerautomaat want het idee daarvan is dat je de hoeveelheid voer in het algemeen 10-14 porties voer.
Ja, dat kan heel handig zijn. Hoe werkt dat precies met die doseringen? Kun je bv. met een tijdklok aangeven hoeveel tijd er minimaal tussen twee doses voer moet zitten? Zodat je de hoeveelheid voer zo goed mogelijk over de dag zou kunnen verdelen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
muriel

muriel


Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptywo 14 jul 2010 - 22:16

Ja Marja, je moet het zien als een kleine silo van 10 liter die je vult met voer dat uitkomt in een trechter.
In de trechter zit een klein bakje dat afhankelijk van het soortelijk gewicht plusminus 65 gram per keer afgeeft.
Nu kan je per automaat aangeven hoeveel porties van plusminus 65 gram je per keer wil geven.
De timer kan je tot 48 keer instellen maar 10- 12 keer per 24 uur is gebruikelijk. Alle automaten die
op 1 timer zijn aangesloten gaan dus tegelijkertijd starten. Wil je dit niet moet je meerdere timers aanschaffen

Voorbeeld:
6.00 - 8.00 - 10.00 -12.00 -14.00 -16.00 - 18.00 20.00 -22.00 -24.00 - 2.00 -4.00 heb je 12x 65 gram = 780 gram per dag
bij 2 porties zou dit dan 1560 gram worden. Voor veel paarden die wij hier op het forum hebben en geen zware arbeid
verrichten zal dit al vaak te veel zijn. Dus bij b.v. 8 porties van 65 gram zit je op ongeveer 500 gram. De silo hoef je dus
maar eens per twee weken bij te vullen.

De wiesencobs zullen b.v. veel lager van gewicht zijn dan geperste kleine korrels biks. De wiesencobs moet je eigenlijk van te voren weken
maar met hele kleine hoeveelheden kan het zonder. Aspero heb ik nog niet geprobeerd moet ik maar eens doen.
Dit is dus een mogelijkheid als je de paarden geen krachtvoer wil voeren maar wel een systeem wil hanteren
om meer te bewegen.

Waar je wel op moet letten is dat uit onderzoek blijkt dat de vertering van het voedsel op deze wijze veel beter
blijkt te zijn en je vaak 20- 30 % minder moet voeren voor hetzelfde resultaat. Leuk voor je geldbuidel maar wel
even rekening mee te houden ivm "groei" van je paard.

Waar dit apparaat geweldig voor is zijn paarden die gevoelig zijn voor koliek of slokdarmverstopping de kans
hierop reduceert aanzienlijk tov gewoon krachtvoer voeren.


Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptywo 14 jul 2010 - 22:19

Dank voor je uitleg Muriël compliment.
Wat zijn 'wiesencobs' precies? Grasbrokken?
En wat is 'Aspero'?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
BuitenZinnig

BuitenZinnig


Aantal berichten : 123
Registratiedatum : 20-05-10
Leeftijd : 69
Woonplaats : Bladel

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptywo 14 jul 2010 - 22:36

http://www.st-hippolyt.com/nl/Hauptfutter/PreAlpin.htm Ik meen dat ook Marstall Wiesencobs in het programma heeft... kruiden en gras door elkaar in hele dikke brokken...
Aspero is hetzelfde, maar dan van een ander merk...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.BuitenZinnig.nl
ponylady

ponylady


Aantal berichten : 88
Registratiedatum : 07-02-10

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptywo 14 jul 2010 - 23:45

Die voerstands lijken me handig als je een grote groep paarden bij elkaar hebt .
Vind 't alleen zo onpersoonlijk , maar in een grote en wisselende groep is 't zeker een uitkomst .

Die Wiesencobs zijn bij diverse merken leverbaar .
Marstall wiesencobs : http://www.marstall.nl/Katalog%202010/Wiesen-Cobs.pdf
Equfyt Herbs : zie ruwvoeders http://www.equifyt.be/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=10&lang=nl
Agrobs : http://www.agrobs.de/nl/
St.Hippolyt : http://www.st-hippolyt.com/nl/Hauptfutter/PreAlpin.htm

Jaren terug kwam je deze zelfde brok al onder diverse namen tegen op Equitana in Duitsland .
Ik voer 't al jaren , eerst van Equifyt en nu van Marstall , zijn exact dezelfde brokken .
Ik voer dit samen met Ursonne Premium kruiden en ben er zeer tevreden over .
M'n seniorpaardje (mist aantal kiezen) kan alleen dit (geweekt) nog goed eten .
Voerstands zouden bij mij dus niet gaan .
Terug naar boven Ga naar beneden
muriel

muriel


Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptydo 15 jul 2010 - 0:51

Yep, je hebt het helemaal aan het rechte eind.

Wiesencobs (Pre Alpin) worden geproduceerd door de firma Agrobs. Ook die van St. Hypolyte etc komen bij Agrobs vandaan enkel andere
verpakking er om heen. Dit is gras en kruiden (meer dan 60 soorten) dat gedroogd is en geperst zonder melasse. Het is dus eigenlijk een zeer hoge kwaliteit ruwvoer in brokje verpakt ipv krachtvoer. Aspero is bijna identiek ook gras en kruiden zonder toevoegingen en melasse maar is klein gehakseld
ipv geperst in brokjes. Aspero gemixt met ander krachtvoer zorgt ook voor meer speeksel aanmaak en langzamer eten.

Ik gebruik dit al jaren voor mijn paardjes als beloning bij b.v. bekappen, behandelen of in het werk.
Of voor gezonde bijvoer wanneer kwaliteit hooi wat minder is voordat het nieuwe hooi weer komt, oudere paardjes, medicijnen of vitamines
bijvoeren etc. Eigenlijk altijd wanneer hooi niet zo geschikt is en je geen krachtvoer wil voeren.

meer info vind over voedingswaarde etc. vind je op de site van Agrobs

http://agrobs.de/de/produkt/Pre%20Alpin%20Wiesencobs#






Terug naar boven Ga naar beneden
BuitenZinnig

BuitenZinnig


Aantal berichten : 123
Registratiedatum : 20-05-10
Leeftijd : 69
Woonplaats : Bladel

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptydo 15 jul 2010 - 5:32

In bezit van zeurpiet die dit helemaaaaaal geen tractatie vindt verontwaardiging
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.BuitenZinnig.nl
muriel

muriel


Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptydo 15 jul 2010 - 7:32

Ach, liever verwend dan verwaarloost, toch ? knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptyvr 16 jul 2010 - 0:09

Dank je Don glimlach. Onze oude Randver krijgt al geweekte grasbrokken, maar die zijn denk ik gemaakt van productiegras, zonder kruiden o.i.d. Die brokken uit de alpenweiden zijn natuurlijk veel gevarieerder.
Ik vraag me wel af of je deze wiesencobs moet weken of niet?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
BuitenZinnig

BuitenZinnig


Aantal berichten : 123
Registratiedatum : 20-05-10
Leeftijd : 69
Woonplaats : Bladel

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptyvr 16 jul 2010 - 0:13

Ze adviseren om het wel te weken, maar droog kan best, tenzij je er heel veel van geeft. (tegelijk)

Even advertentie spammen
http://link.marktplaats.nl/361705220

of gewoon hier op PP uiteraard grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.BuitenZinnig.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptyvr 16 jul 2010 - 0:19

Goeie advertentietekst Don compliment! Als daar niemand op afkomt zou me dat verbazen.

Nu ik je plattegrond weer zag bedacht ik ineens: is het geen idee om je track alsnog door te laten lopen, door een (evt. smal) pad aan te leggen vanaf het einde van je huidige track (net voor het eindpaddockje) tussen weilandjes 3 en 4 door naar het middenpad?
Zeker met nieuwe paarden erbij is het eindpaddockje toch best een 'fuik' waar paarden zich benauwd en 'vastgezet' in kunnen voelen denk ik. Zomaar een idee hoor knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
BuitenZinnig

BuitenZinnig


Aantal berichten : 123
Registratiedatum : 20-05-10
Leeftijd : 69
Woonplaats : Bladel

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptyvr 16 jul 2010 - 5:44

Het zijn het meest prikkertjes, dus er kan wel aan gesleuteld worden... Mijn idee van een "gesloten eind" was dat ze dan weer terug moeten. Wanneer het echte luilakken zijn, overweeg ik ook om het middenpad te sluiten, zodat ze verplicht helemaal buitenom moeten. Overigens is het niet zo klein, die fuik... hij is 6x7 meter en dan nog dat tapse eind, dat bij 4m begint en ook 6 meter lang is
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.BuitenZinnig.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptyza 17 jul 2010 - 4:31

Als je vreemde paarden bij elkaar zet is een paddock van 6 of 7 m breed toch erg klein, in ieder geval klein genoeg voor een dominant paard om een ander paard de weg te versperren en de terugweg onmogelijk te maken. Ik zie dat hier zelfs regelmatig in onze longeercirkel met een doorsnee van 14 m. Als ze daarin staan (met de uitgang open), krijgen de dominante paarden vaak de neiging om de ranglageren een beetje te gaan pesten en klem te zetten tegen de omheining. Als de onderdanige dan weg wil komen is zelfs die ruimte van 14 m daar te klein voor; het dominantere paard is dan vaak snel genoeg om hem toch weer klem te zetten. Ze wéten gewoon dat ze dat kunnen doen in die kleine ruimte.
Daarom vind ik het helemaal doorlopende pad zo ideaal, de paarden kunnen altijd weg glimlach! Bovendien kunnen ze (als ze willen, gebeurt natuurlijk niet zo heel vaak, maar toch, het kan knipoog) helemaal rondcrossen zonder af te hoeven remmen in een doodlopend stuk.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
BuitenZinnig

BuitenZinnig


Aantal berichten : 123
Registratiedatum : 20-05-10
Leeftijd : 69
Woonplaats : Bladel

voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Emptyza 17 jul 2010 - 23:05

Daar heb je ook weer gelijk in... denken
Het is zo gemaakt omdat we niet (te veel) willen knippen in de originele draden die de eigenaar heeft laten aanleggen. Dat zijn hele dure draden. We hebben ons daarom van doorgang naar doorgang gewerkt. Het stuk na de "fuik" moet ruim open blijven, zodat de mestboer er met een trekker en grijper bij kan. In de "fuik" moet een hooibak komen. Een rondje om zonder te hoeven remmen door te kunnen scheuren is er wel... het parcours lijkt op een 9 (of een 6 knipoog )
Voorlopig staat Ap alleen, wanneer Bram terug komt zal er niet veel strijd zijn en ik probeer mensen te vinden met paarden, waarmee de mijne een klik hebben. Als dat allemaal niet blijkt te werken, kunnen we altijd nog een ingewikkelde komma aan de fuik breien, zodat ze wel een rondje hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.BuitenZinnig.nl
Gesponsorde inhoud





voerstands Empty
BerichtOnderwerp: Re: voerstands   voerstands Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
voerstands
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: