Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Nog steeds winterhaar niet kwijt

Ga naar beneden 
+2
yvonnedejong
Mai
6 plaatsers
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Nog steeds winterhaar niet kwijt Empty
BerichtOnderwerp: Nog steeds winterhaar niet kwijt   Nog steeds winterhaar niet kwijt Emptywo 2 jun 2010 - 7:06

Hebben jullie dit jaar ook de ervaring dat je paarden maar heel langzaam hun winterhaar kwijtraken?
Misschien/waarschijnlijk heeft dat te maken met het te koude weer? Bij ons is maar één van de IJslanders (Ánaegja) al compleet door haar winterhaar heen, maar de anderen nog steeds niet. Andere jaren was dit nooit zo.
Wat ook een reden zou kunnen zijn - maar ik weet niet of daar verband tussen is - is het feit dat al onze paarden, behalve Ánaegja en oude Randver, nog niet op de wei komen (we willen nl. eerst hooien). Randver raakt sowieso vanwege zijn leeftijd niet meer al zijn winterhaar kwijt, dus bij hem maakt het gras ws. niet uit. Maar ik bedacht me dat er misschien wel een verband is tussen weidegang en sneller door het winterhaar heenkomen?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Nog steeds winterhaar niet kwijt Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog steeds winterhaar niet kwijt   Nog steeds winterhaar niet kwijt Emptywo 2 jun 2010 - 7:28

Atent en Da Laico zijn al door de verharing heen.
Joris nog lang niet, ben ook niet anders gewend van hem.
Ik doe hem zelfs vaak scheren in de zomer als het erg heet wordt.
Gewoon met de haren mee zodat alleen de lange haren eraf zijn. Anders staat hij me daar te zweten.
Ik geloof niet dat het iets met gras te maken heeft, Joris krijgt dit ook gewoon.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Nog steeds winterhaar niet kwijt Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog steeds winterhaar niet kwijt   Nog steeds winterhaar niet kwijt Emptywo 2 jun 2010 - 7:52

Ik heb gemerkt dat licht een hele grote factor is in verband met de haren. De eerste pensionstal waar ik Omar had gingen de paarden rond 3 uur naar binnen, en stonden dan op een zeer donkere stal. Hij had in die jaren een enorme wintervacht. Toen ik ging verhuizen en Omar naar een andere pensionstal ging, kreeg hij veel minder winterhaar en raakte er sneller uit. Op die pensionstal hadden ze namelijk altijd tot ongeveer 10 's avonds het licht aan.
Hoe het dit jaar met de factor licht gaat weet ik niet zo goed. Wat ik me wel herinner is dat we de eerste helft van april heel mooi weer hebben gehad (tijdens het afrasteren hier op onze nieuwe plek) Maar toen stonden Omar en Jake nog op de pensionstal, en gingen daar rond 6 uur naar binnen in een halfdonkere stal. Misschien hebben we toch ook veel bewolkt weer gehad? Dan is het ook beduidend vroeger donker, en zou dat kunnen kloppen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Nog steeds winterhaar niet kwijt Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog steeds winterhaar niet kwijt   Nog steeds winterhaar niet kwijt Emptywo 2 jun 2010 - 8:15

Van mijn 4 ponies zijn de 3 kruising ijslanders het minst ver met verharen. De oudste merrie doet er altijd het langst over. En Pasco, die ik pas kort heb, zit ook nog aardig in zijn vacht. Ik weet wat dat betreft niets over zijn verleden. Wel heeft hij natuurlijk stress gehad van de verhuizing half februari.
Dit zijn wel de 2 ponies die op het weitje komen. Dus de 2 die (bijna) niet op het gras komen zijn het verst met verharen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Nog steeds winterhaar niet kwijt Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog steeds winterhaar niet kwijt   Nog steeds winterhaar niet kwijt Emptydo 3 jun 2010 - 0:02

Marja schreef:
Hebben jullie dit jaar ook de ervaring dat je paarden maar heel langzaam hun winterhaar kwijtraken?
Misschien/waarschijnlijk heeft dat te maken met het te koude weer?

Volgens mij heeft het vooral met het weer te maken. Ik merk dat in ieder geval bij onze paarden wel heel duidelijk, het verharen ging toch minder snel dan anders. En bij ons is er nog geen sprake van weidegang (net als voorgaande jaren rond deze periode, er moet eerst gehooid worden), dus geen relatie met gras.
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Nog steeds winterhaar niet kwijt Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog steeds winterhaar niet kwijt   Nog steeds winterhaar niet kwijt Emptydo 3 jun 2010 - 5:06

Tot vorige week bleven ze bij mij ook nog behoorlijk in het haar zitten, maar nu kan ik zeggen dat ze er beiden wel doorheen zijn. Trix heeft nog een klein beetje op haar buik maar op hals, rug en billen zit ze inmiddels mooi dun in de vacht.
Ik heb op het ogenblik twee logeerpaardjes (hafloarabiertjes een jaarling en een 2 jarige) en die zitten superdun in het haar.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Nog steeds winterhaar niet kwijt Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog steeds winterhaar niet kwijt   Nog steeds winterhaar niet kwijt Emptydo 3 jun 2010 - 11:01

marion schreef:
Dus de 2 die (bijna) niet op het gras komen zijn het verst met verharen.
Oh, dus bij jou is het precies andersom haha :<. Nou, ik denk dat het gras er dan niet zoveel mee te maken zal hebben...
Ik heb wel vandaag besloten toch maar vast een stukje wei af te zetten voor de paarden, al hebben we nog niet gehooid. Het zou nl. wel eens vrij laat kunnen worden wat hooien betreft. Vandaag hebben ze al een halfuurtje op het gras gestaan en dat zal max. zo'n 2 uurtjes per dag gaan worden (anders groeien ze dicht... 't is wat met die IJslanders... verontwaardiging).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Nog steeds winterhaar niet kwijt Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog steeds winterhaar niet kwijt   Nog steeds winterhaar niet kwijt Emptyzo 6 jun 2010 - 3:09

Mijn Joris heeft erge last van zijn dikke wintervacht.
Gaf gisteravond les, hij wilde niet eens draven, arm paardje.
Ik heb ook het idee dat hij jeuk heeft van het haar, en dat in combinatie met de eczeem.
Met andere woorden, Joris had het echt niet naar zijn zin.

Ik heb besloten om hem een handje te helpen en heb hem geschoren vanochtend, deed ik in het verleden ook weleens.
Hij is hier erg van opgeknapt.Hij zag er erg vrolijk en blij uit.
En.. vind ik zelf, best een knappe pony zo.
Nog steeds winterhaar niet kwijt Foto-WMF3AF8B

Ik zou het normaal niet zo doen, maar als ik zie dat hij er zo'n last van heb mag de natuur best een handje geholpen worden.
Ik zag dat het eind deze week 30 graden word.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Nog steeds winterhaar niet kwijt Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog steeds winterhaar niet kwijt   Nog steeds winterhaar niet kwijt Emptyzo 6 jun 2010 - 9:27

Ik ben in principe ook niet voor scheren, maar er zijn ponies die je er erg mee helpt.
Lijkt me ook een goede zaak voor Joris. Ik denk dat het geen prettig gevoel is als je je warmte niet kwijt kan. Hij ziet er weer kanp uit!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Nog steeds winterhaar niet kwijt Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog steeds winterhaar niet kwijt   Nog steeds winterhaar niet kwijt Emptyzo 6 jun 2010 - 11:58

yvonnedejong schreef:
Ik zou het normaal niet zo doen, maar als ik zie dat hij er zo'n last van heb mag de natuur best een handje geholpen worden.
Ik zag dat het eind deze week 30 graden word.
Ja, nood breekt wetten hoor! En hij ziet er nu inderdaad best knap uit, de kleine bodybuilder grijns.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Nog steeds winterhaar niet kwijt Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog steeds winterhaar niet kwijt   Nog steeds winterhaar niet kwijt Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Nog steeds winterhaar niet kwijt
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» rhinovirus, wie wil hier wat over kwijt

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: