Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptywo 12 mei 2010 - 2:52

Ik zit met een dilemma, en ik hoop dat ik met ideeën van jullie een oplossing kan bedenken.
Ik voer nl sinds een paar dagen het hooi in fijnmazige netten, maar zoals ik het nu doe krijgen niet alle ponies wat ze nodig hebben volgens mij.
In mijn pp heb ik 4 hooiplekken gemaakt; de groene rondjes:

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Foto-TPG8VHTA

Hemelsbreed liggen de hooiplekken niet ver van elkaar af, makkelijk voor mij. 2 ervan zijn vlak bij elkaar op de betonplaat. Ze zijn gewend hier ook hun hooi te krijgen uit de ruif, zodat ze hier nu blijven hangen als ik voer.
Ik heb 4 ponies die allemaal ongeveer evenveel nodig hebben. Nu voer ik 's ochtends en 's avonds een afgemeten portie. De leider, Morris, duldt geen anderen bij zijn eten. Als ik dus begin met het net op de betonplaat, gaat Morris daar bij staan. De andere 3 blijven dan in de buurt van het tweede net dat daar komt te liggen. Soms kunnen ze idd met z'n drieën ervan eten, soms niet, en staat er één te kijken. Die drijf ik dan naar de andere hooiplek toe, maar daarvoor moeten ze eerst helemaal het zandpad over. Ze hebben dat nog niet zelf door.
Meestal blijft er dan 1 net onaangeroerd. Het kan dus zijn dat Morris ook dat net voor zichzelf opeist als zijn eigen net leeg is.
Ik ben dus bang dat met deze manier van voeren het hooi niet eerlijk verdeeld wordt.
Wat is nu een oplossing daarvoor? Liever wil ik niet onbeperkt voeren want dan worden ze me te dik.
Ik zat al te denken om er een paar netten bij te doen, of juist 1 weg te halen. Of om bijv 's nachts de portie voor de hele dag te verdelen over de netten, zodat ze gedurende de nacht lang bezig zijn. En dan 's middags nog een beetje te geven uit de ruif.
Het klaarmaken en vastmaken van de netten vind ik ook wel een werk. Ik heb nu vakantie, maar zie mezelf dat niet doen voor ik naar mijn werk moet...

Hoe doen jullie dat?
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptydo 13 mei 2010 - 22:14

Ik voer niet op dezelfde manier (voer alleen met hooiruiven), dus wellicht hebben anderen die wel met hooinetten werken andere tips. Maar ik heb wel ervaring met dominante paarden die de andere paarden dan weghouden van het hooi.
De beste oplossing daarvoor is toch meer aanbod van hooi op verschillende plekken. Ik denk dat als je al 3 netten op die betonplaat hangt, iedere pony kan eten.

Hoewel ik het wel een nadeel vind mbt het principe van een PP dat ze dan niet veel bewegen (vooral ook omdat jij daar ook het water hebt staan). Ik neem aan dat de pony's pas gaan bewegen (en naar het andere hooi gaan) als het hooi daar op is?
Hoe gaat het met het hooi op die andere plekken, eist Morris die dan ook meteen op? Daar zou je dan evt ook een derde op kunnen hangen.

Verder vraag ik me nog af of de paarden wel goed weg kunnen komen. Vooral omdat jouw PP niet rond loopt en je dat ene deel hebt afgesloten. Dit kan namelijk ook tot gevolg hebben dat het hooi niet goed over de paarden verdeeld wordt. Mijn ervaring is dat als paarden goed weg kunnen komen, dit veel beter gaat.
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptyza 15 mei 2010 - 12:45

Bedankt voor je reactie!
Het heeft zich gaandeweg nu zo geregeld: Ik leg 2 netten op de betonplaat vast, daar gaan de 2 ruinen eten. De 2 merries eten op de andere 2 aangegeven plekken. Meestal komen alle 4 de ponies naar de betonplaat gerend als ze door hebben dat het voertijd is, want daar maak ik de netten in orde. Maar dan moet ik de merries weer het pad op drijven om bij de andere netten te komen. Ze gaan dan ieder op een vaste plaats staan eten.
Er is trouwens wel genoeg ruimte voor ze om weg te komen, daar heb ik wel op gelet.
Het eten duurt wel 2 keer zo lang als eerst, dat is fijn. Maar ze blijven dus wel op hun plek staan. Pas als hun net leeg is, of ze uitgegeten zijn, gaan ze idd ergens anders heen.... Dat is wel jammer.
Op deze manier is het voor mij wel extra werk dat eigenlijk voor de paarden niets oplevert qua beweging. Ik moet lopen met de netten, en de merries ronddrijven. Ik zit erover te denken het toch tzt te veranderen. Dan toch de netten allemaal verspreid op de plaat te leggen, dan gaan ze misschien wat wisselen van net daar. En het water te verplaatsen naar achter de schuur. Dat is alleen nu nog niet te realiseren omdat de waterleiding in de schuur dan verlegd moet worden, en in die hoek staan allemaal spullen opgeslagen.
Ik kijk het zo nog even aan, evt bestel ik extra netten zodat ik ze allemaal 's avonds vast kan vullen. Ook die voor de volgende ochtend. Dat scheelt alvast werk. En misschien dat ik komende winter wel overga op onbeperkt voeren. Dan stop ik gewoon veel meer hooi in de netten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptyza 15 mei 2010 - 21:53

Fijn dat het nu wat beter gaat. Dus de merrie's gaan nog niet uit zichzelf naar de andere kant? Je zou denken dat ze dat op een gegeven moment wel zelf gaan doen. Wij hadden dat namelijk in het begin ook, omdat 1 ruif wat meer naar achteren staat. Door ze een paar keer voor te gaan en te laten zien dat daar ook hooi is, deden ze dat al vrij snel uit zichzelf.

Inderdaad jammer dat ze dan weinig bewegen. Ik ben zelf ook niet weg van hooinetten, maar dat is puur onze ervaring. Heel veel mensen zijn hier wel tevreden over. Wij merkten dat het in ieder geval voor onze paarden niet werkte, ze gingen veel minder bewegen.

Wbt dat wegkomen, jij hebt inderdaad wel hele ruime paden, dat zal zeker schelen. Maar ik merk bij ons dat als we even de track moeten afsluiten, ze veel minder bewegen dan als ze helemaal rond kunnen. Op de één of andere manier stimuleert het helemaal rond kunnen lopen de beweging aanmerkelijk.
Terug naar boven Ga naar beneden
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptyzo 16 mei 2010 - 0:45

Hoi Marion,

Misschien is het nog even wennen aan het nieuwe regime? Ik heb gemerkt dat mijn ponies het eerst ook niet deden zoals ik eigenlijk in gedachten had, maar de netten plus hooibak zijn nu een week of 3 in gebruik en het begint te werken.
Ook bij mij is de hoogste in rang zodanig dominant dat hij de boel bewaakt. Echt heel "flauw" als je het met mensenogen bekijkt; de netten zijn vol, maar meneer moet perse eerst uit alle plekken een hap proeven, om te kijken of dat niet lekkerder hooi is ofzo. Daarbij worden de anderen abrupt weggejaagd en die maken dan ook haastig plaats. Daardoor lopen ze alle 5 eerst van net tot net, en van net naar bak waar ze overal een hapje uit trekken.
Hierdoor bewegen ze dus weer prima!
Ook heb ik het alijd zo gedaan, dat ik 1 voerplek meer heb dan aantal ponies. Dus voor die 5 ponies heb ik 6 voerplekken.
Zelfs Falcor kan er geen 2 tegelijk bewaken.... Gelukkig is hij ook niet een type die zich overvol vreet, dus als hij genoeg heeft loopt hij verder de track
in meestal vind ik in de loop van de dag nog hooi in de netten en in de bak. Zo krijgt iedereen iig genoeg aan hooi binnen.
Momenteel is de bak ook bij de track getrokken, maar daar zie je inderdaad dat ze blijven "hangen".
Ik heb het wel gedaan omdat ik toch ook wel wil dat ze wat kunnen grazen, en de track is redelijk kaal.

Gisteren hebben we een draad onder de track door gegraven, en heb ik ook (eindelijk, Marja!!) stroom aan de buitenkant.
Hierdoor kan de track dus weer overal open, omdat de stroom gewoon door kan. Eerder kon dat niet, omdat dan de draad door de doorgang onderbroken worden en er dus niet overal stroom is.
Nu weer wel.
Telkens een stapje erbij! We hebben hard gewerkt dit voorjaar, maar het gaat er nu echt op lijken hoor!

Groetjes
Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptyzo 16 mei 2010 - 11:11

Marion, is het misschien een idee om allevier de hooinetten op gelijke afstanden te verdelen over dit pad (dus het pad links op je tekening) en dus niet meer twee netten op de betonplaat te leggen?

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Foto-QAQ7G3HH

Voordelen:
  1. Er zal bijna zeker meer heen en weer gelopen worden tussen de netten omdat ze op een zodanige afstand van elkaar liggen dat de paarden nieuwsgierig worden naar de inhoud van de andere netten en ze elkaar ook allemaal goed kunnen zien eten (dat maakt ook nieuwsgierig).
  2. De paarden moeten helemaal omlopen naar het water, dus ook daardoor ontstaat veel beweging.
  3. Ook voor jou is het ws. handig om de vier netten allemaal op hetzelfde pad te leggen?


In het begin zul je je paarden ws. wel een poosje naar dat pad moeten drijven/lokken, maar ik denk dat ze snel door zullen hebben dat het hooi alleen nog maar daar te halen is en dat ze dan uit zichzelf (misschien zelfs op een holletje zweep?) tegen voedertijd daar naartoe zullen gaan. Zoals de situatie nu nog is, zul je ws. steeds een paar paarden naar de andere kant moeten blijven drijven omdat ze niet allemáál daar naartoe moeten, dus je moet in feite de groep opsplitsen en dat vinden paarden nooit leuk, ze 'plakken' meestal liever bij elkaar.

(N.B.: ik zag trouwens dat de afbeelding van je plattegrond in jouw 'plattegrond-topic' niet meer zichtbaar is; heb je hem misschien verwijderd uit het album?)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptyzo 16 mei 2010 - 22:44

Ook een goed idee van Marja. Ik zou alleen wel erg opletten dat ze dan geen zand binnen kunnen krijgen.

Marja schreef:
Zoals de situatie nu nog is, zul je ws. steeds een paar paarden naar de andere kant moeten blijven drijven omdat ze niet allemáál daar naartoe moeten, dus je moet in feite de groep opsplitsen en dat vinden paarden nooit leuk, ze 'plakken' meestal liever bij elkaar.

Bij ons doen de paarden dat dus wel, ze gaan nu uit zichzelf ook naar de ruif die meer naar achteren staat en die uit het zicht van de andere ruiven staat. Dus het kan wel, maar het zal waarschijnlijk ook afhankelijk zijn van de paarden en het type PP.
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptyma 17 mei 2010 - 8:21

Irene: "Inderdaad jammer dat ze dan weinig bewegen. Ik ben zelf ook niet weg van hooinetten, maar dat is puur onze ervaring. Heel veel mensen zijn hier wel tevreden over. Wij merkten dat het in ieder geval voor onze paarden niet werkte, ze gingen veel minder bewegen."

Maar het maakt toch niet uit of je ruiven of netten gebruikt neem ik aan? Of wat bedoel je?

Helma: Morris is juist van het type "vreetzak". Misschien is hij wel het ergst van alle 4 die ik nu heb staan.

Citaat :
Marion, is het misschien een idee om allevier de hooinetten op gelijke afstanden te verdelen over dit pad (dus het pad links op je tekening) en dus niet meer twee netten op de betonplaat te leggen?

Ja, ik zat dus ook te denken dat de hooiplekken nu te ver uit elkaar liggen. Daarom dacht ik ook ze allemaal op de betonplaat te leggen. Omdat dat makkelijker schoon te houden is. De hooiplekken op het zandpad , daar heb ik wel stoeptegels onder gelegd, maar er wordt natuurlijjk altijd wat geknoeid.
Maar idd, zullen ze meer gaan lopen als ze elkaar kunnen zien eten. En ze staan idd wel vaak bijelkaar.
Nu komen ze ook al regelmatig het pad langs de wei opgedenderd als ik met de netten bezig ben. Die vul ik nu bij de kruiwagen, maar dat gaat denk ik ook veranderen.
Ik had het plattegrond idd weggehaald, omdat ik het veranderd heb. Maar volgens mij het nieuwe weer toegevoegd? Zal eens kijken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptydi 18 mei 2010 - 1:48

Irene schreef:
Ik ben zelf ook niet weg van hooinetten, maar dat is puur onze ervaring. Heel veel mensen zijn hier wel tevreden over. Wij merkten dat het in ieder geval voor onze paarden niet werkte, ze gingen veel minder bewegen.
Dat begrijp ik inderdaad ook niet. Of de paarden wel of niet bewegen heeft toch niet te maken met wat voor soort bak, ruif of net je gebruikt, maar met de strategische plekken waar je die plaatst?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptywo 19 mei 2010 - 4:58

Marja schreef:
Irene schreef:
Ik ben zelf ook niet weg van hooinetten, maar dat is puur onze ervaring. Heel veel mensen zijn hier wel tevreden over. Wij merkten dat het in ieder geval voor onze paarden niet werkte, ze gingen veel minder bewegen.
Dat begrijp ik inderdaad ook niet. Of de paarden wel of niet bewegen heeft toch niet te maken met wat voor soort bak, ruif of net je gebruikt, maar met de strategische plekken waar je die plaatst?

Hoe verklaar je dan dat de paarden nu wel weer goed bewegen sinds we de netten hebben weggehaald?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptydo 20 mei 2010 - 4:09

Irene schreef:
Marja schreef:
Irene schreef:
Ik ben zelf ook niet weg van hooinetten, maar dat is puur onze ervaring. Heel veel mensen zijn hier wel tevreden over. Wij merkten dat het in ieder geval voor onze paarden niet werkte, ze gingen veel minder bewegen.
Dat begrijp ik inderdaad ook niet. Of de paarden wel of niet bewegen heeft toch niet te maken met wat voor soort bak, ruif of net je gebruikt, maar met de strategische plekken waar je die plaatst?

Hoe verklaar je dan dat de paarden nu wel weer goed bewegen sinds we de netten hebben weggehaald?

Tja, geen idee eigenlijk grijns. Soms verandert er zonder dat je er erg in hebt tegelijkertijd nog iets in de omstandigheden, waardoor de paarden zich anders gaan gedragen. Ik zie bij ons ook verschil in de bewegingsdrang van de paarden, zelfs zonder dat er iets verandert in de manier waarop we het hooi verstrekken. Dan hebben ze ineens een paar dagen blijkbaar geen zin om te lopen en blijven ze bijna de hele dag rond de schuilstal hangen. En dan ineens zijn ze juist weer heel veel aan het rondlopen. Geen idee waar dat allemaal mee te maken kan hebben. Ook raken ze soms een paar dagen lang een van de hooibakken niet aan (de ene keer de linkse, de andere keer de rechtse, om alles mooi in balans te houden haha hilarisch), terwijl daar hetzelfde in zit als in de andere bak, zo ook weer vandaag. Geen flauw idee waardoor dat komt, maar ze zijn daar dan heel eensgezind in :<.

Heb je zelf ook geen idee waar het verschil in zou kunnen zitten? En hoe was het ook weer bij jou: je had hooinetten in je grote hooiruiven, en nu gewoon los hooi in de ruiven, maar verder alles nog op dezelfde plekken toch?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptydo 20 mei 2010 - 22:44

Ik begrijp wat je bedoelt Marja, maar dat is hierbij niet het geval. Het hooi ligt nu inderdaad los in 3 (overdekte) hooiruiven.

Ik heb wel een idee waaraan het ligt, namelijk de hooinetten knipoog . Het was gewoon een heel duidelijk verschil. Vanaf het moment waarop we de netten gingen gebruiken, stonden ze de gehele dag aan de ruiven. Dit veranderde totaal niet in de weken die daar op volgden. Na 3/4 weken hebben we de netten weggehaald en sindsdien kwamen de paarden meteen weer meer in beweging (en ook echt een heel groot verschil!).
Terug naar boven Ga naar beneden
Anneke

Anneke


Aantal berichten : 72
Registratiedatum : 24-04-10
Woonplaats : Frankrijk

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptyzo 24 okt 2010 - 6:44

Hé hallo,

beetje laat dat ik dit lees en erop terugkom, maar ik kan uit de tekst niet goed begrijpen waarom de paarden mét hooinetten niet liepen en zonder wel? De foto (met tekening ongetwijfeld) doet het niet, dus ik kan dit helaas niet goed begrijpen. Terwijl ik met de winter op komst erg geïnteresseerd ben in dit onderwerp.
Wij hebben onze eerste pp-zomer achter de rug en met veel succes vind ik zelf. Uiteindelijk heb ik aan twee kanten van de wei een graasstrook gemaakt waar ik elke dat wat bij gaf en dat maakte dat er behoorlijk gelopen werd. Dat samen met elke dag 1 of 2 'uitjes' naar andere weides gaf aardig wat actie (vergeleken bij 'gewoon' paarden in de wei). En, nog veel belangrijker: de paarden zijn niet te dik geweest, de hele zomer niet!

Nu dus de winter op komst en dan gaan ze naar de benedenwei en moet ik gaan bedenken hoe en waar ik ze het hooi ga geven. De afgelopen winter hebben ze enorm veel niét bewogen, de hele dag met hun neus in de grote hooiruif gestaan. Vandaar mijn interesse...
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptyzo 24 okt 2010 - 8:55

Anneke schreef:
maar ik kan uit de tekst niet goed begrijpen waarom de paarden mét hooinetten niet liepen en zonder wel? De foto (met tekening ongetwijfeld) doet het niet, dus ik kan dit helaas niet goed begrijpen.

De tekening was van mijn situatie, maar het minder lopen met de hooinetten was niet bij mij. Dus het één heeft niets met het ander te maken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Anneke

Anneke


Aantal berichten : 72
Registratiedatum : 24-04-10
Woonplaats : Frankrijk

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptyma 25 okt 2010 - 6:07

Irene schreef:
Ik begrijp wat je bedoelt Marja, maar dat is hierbij niet het geval. Het hooi ligt nu inderdaad los in 3 (overdekte) hooiruiven.

Ik heb wel een idee waaraan het ligt, namelijk de hooinetten knipoog . Het was gewoon een heel duidelijk verschil. Vanaf het moment waarop we de netten gingen gebruiken, stonden ze de gehele dag aan de ruiven. Dit veranderde totaal niet in de weken die daar op volgden. Na 3/4 weken hebben we de netten weggehaald en sindsdien kwamen de paarden meteen weer meer in beweging (en ook echt een heel groot verschil!).

Oh, excusez moi, Marion, dat ik jullie door elkaar haal grijns

De vraag was dus voor Irene bestemd...?
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptydi 26 okt 2010 - 4:58

Daar ben ik dan grijns . Je vraagt waarom onze paarden met de hooinetten niet liepen? Met netten bedoel ik dan de netten die over de ruiven waren gespannen. Onze paarden bleven er gewoon de gehele dag aan staan, dat was echt niet leuk meer. Het enige wat ze liepen was van de hooiruiven naar de waterbak en weer terug verder eten verontwaardiging . Ik denk dat ten eerste het aanbod te hoog was en daarnaast dat ze minder snel gevuld waren.
Nu voeren we een groot gedeelte hooi 's ochtends en later op de middag weer een grote lading. Het mooie is dan dat ze tussendoor ook bewegen, spelen en rusten. In ieder geval werkt het op deze manier voor ons het beste.

Heb jij dan ook netten op jouw hooiruiven?
Terug naar boven Ga naar beneden
Anneke

Anneke


Aantal berichten : 72
Registratiedatum : 24-04-10
Woonplaats : Frankrijk

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptydi 26 okt 2010 - 10:08

Irene schreef:
Daar ben ik dan grijns .

Heb jij dan ook netten op jouw hooiruiven?

Hai Irene, dank voor je reactie. Nou snap ik het tenminste. Tsja, voor ons wordt dit de eerste paddock paradise winter. We hebben vorig jaar zo'n grote hooiruif gekocht waar ze dus de hele winter aan hebben gestaan of omheen of idd nog ff naar de waterbak maar verder niet veel bewogen. Aan het eind van de winter (het was echt de laatste hooibaal) hebben we er een net overheen gehad, maar het leek wel of ze daardoor nog veel sneller en meer aten dan zonder. We weten dat niet echt want het was toen (begin mei) ook heel erg koud met opeens weer sneeuw terwijl ze net hun winterjas uit hadden gedaan...

Nu probeer ik andere oplossingen te verzinnen (met hulp van deze site natuurlijk!). Heb nu een paar bakken gemaakt, verzwaard met cement/beton en een hooinet erin en ik ben op zoek naar van die hooibakken die ik op elke hoek van het land kan zetten. En van die kussentjes dan misschien ook nog. In elk geval: op veel plekken weinig voer dus? Om de hooiruif zet ik dan een omheining, die gebruik ik dan als voorraadplaats en voor hele koude nachten evt. Ik heb ook een arabier die afgelopen winter 's nachts apart heeft gestaan omdat ze én teveel eet uit de hooiruif én niet goed tegen het stof van hooi kan én de hoofdhouding was ook verre van ideaal voor haar. Ik probeer nu of ik een manier van voeren kan verzinnen die voor haar ook gaat werken zodat ze bij de anderen kan blijven (hooi en kuil door elkaar geven en dus weinig op veel plekken, en wel met hooinetten zodat ze haar neus er niet te ver in kan steken, zoiets). En verder hebben we dan nog een fjord die dik wordt van de wind... glimlach

Ben nog op zoek naar meer/andere tips...
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Emptyzo 31 okt 2010 - 1:49

We dachten eerst ook bij aankoop van de ruiven, daar past mooi een hele baal in grijns ! Maar ja, dat werkte dus niet. Toen een net erover, maar zoals uitgelegd werkte dat ook niet.

Je hebt in ieder geval genoeg ideeen, ik ben benieuwd hoe het de komende winter bij je zal gaan. Dat is toch altijd zelf uitproberen, wat werkt voor jouw paarden en in jouw situatie (hoe is het PP) en omgeving.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?   Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hoe verdelen jullie het hooi eerlijk?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hooi-kliko probleem
» Overdekte hooi-voerbakken
» Hooi huisje
» hooi los schudden in fijnmazig net of niet?
» Nieuwe hooi slowfeeder

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: