Ik heb een paar dagen geleden een filmpje gemaakt waarop je heel leuk kan zien hoe de onderlinge rangorde werkt in (een deel van) onze kudde. Ik maak er maar meteen een 'quizvraag' van : wat is volgens jullie de rangorde van deze 4 paarden? De namen van de paarden heb ik er in het filmpje bij gezet.
Op dit filmpje is ook goed te zien dat de paarden meer gaan lopen als ze elkaar zien eten bij de hooinetten.
Berith
Aantal berichten : 351 Registratiedatum : 13-03-10
Leuk filmpje, laat inderdaad goed zien hoe ze lekker aan de wandel zijn. Ik vind het moeilijk te zeggen wie echt de baas is. Ik gok Birki op grond van het laatste stukje. In het begin dacht ik even Saegola die vertoont namelijk zelfde gedrag als Sietske, dus als eerste weer ergens naar toelopen, maar de rest zie ik niet volgen en dat is bij Sietske wel het geval. Sietske gaat lopen en Trix volgt altijd.
Ik kan uit dit filmpje alleen eigenlijk iets zeggen over 3 van de 4 paarden (de vierde komt niet zo duidelijk over). Mijn gok is Birki, Kria Saegola.
Onderwerp: Re: Rangorde 'quizvraag' zo 25 apr 2010 - 1:08
Jullie zitten goed hoor , het is nl. 1. Birki, 2. Kría, 3. Saegola en 4. Sefja. Ook Sefja's positie is duidelijk uit het filmpje op te maken, ook al is ze maar heel eventjes in beeld. Als je goed kijkt zie je dat zij pas naar het hooi toe durft te gaan als Saegola erbij wegloopt. Dat maakt dus meteen duidelijk dat Saegola boven Sefja staat. Vervolgens komt Kría er aan en loopt Sefja ook weg voor Kría. M.a.w. Sefja heeft echt niets te vertellen ...
Irene
Aantal berichten : 656 Registratiedatum : 10-11-09
Onderwerp: Re: Rangorde 'quizvraag' zo 25 apr 2010 - 23:03
Onderwerp: Re: Rangorde 'quizvraag' ma 26 apr 2010 - 0:10
Irene schreef:
Arme Sefja
Nee hoor , Sefja is volmaakt gelukkig, die indruk maakt ze tenminste :<. Ik vind het mooi dat in onze kudde de rangorde heel duidelijk is en er eigenlijk nooit ruzie is, ze leven met z'n zevenen echt in harmonie samen. Ik denk dat juist die duidelijk bevestigde rangorde de rust geeft voor zoveel harmonie. Natuurlijk zijn er wel eens oren naar achteren, een beet of een trap, maar altijd maar heel kort en meteen daarna is er weer 'peace and understanding'. Héérlijk rustgevend om dat te observeren en er bij te zijn !
Irene
Aantal berichten : 656 Registratiedatum : 10-11-09
Onderwerp: Re: Rangorde 'quizvraag' ma 26 apr 2010 - 1:22
Ik bedoelde het ook meer als grapje , zeg maar een 'hug' voor de 'underdog' . Ik ben het ook helemaal eens met jouw verhaal over rangorde en rust en harmonie. Juist een duidelijke rangorde brengt zoveel rust in een groep en een prachtige harmonie met als gevolg heel gelukkige paarden. Is inderdaad geweldig om te zien!