Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

EM (Effectieve Micro-organismen)

Ga naar beneden 
+3
Mai
Nina
muriel
7 plaatsers
AuteurBericht
muriel

muriel

Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

EM (Effectieve Micro-organismen) Empty
BerichtOnderwerp: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptywo 31 maa 2010 - 10:14

(Edit Marja: dit topic is afgesplitst van het topic 'Injecteren')

Wat betreft EM ben ik niet zo enthousiast.
Jaren geleden kwamen wij in contact met een bedrijf in Duitsland dat daar marktleider is en hebben wij contact gehad of
dit niet iets was voor Nederland. Ik heb indertijd in verdiept en ik kan er helemaal niets mee.
Kan best zijn dat ik het helemaal mis heb maar uit alle wetenschappelijke rapporten is nog nooit enig noemenswaardig effect gevonden
behalve dacht ik een geval van remmingen op ontwikkeling van een schimmelvorming bij penen.
Ik heb diverse onderzoeken toen opgezocht en iedereen moet zelf zijn conclusies maar trekken,
Uit de gehele stapel van onderzoeken hierbij een link naar vier verschillende Nederlandse rapporten en onderzoeken uit Wageningen
waarvan 1 vanuit opdracht van de fabrikant zelf.

http://library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/lang/364469 (als je deze niet kan openen kan ik hem wel in pdf naar je mailen)
http://bibliotheek.mediatech.be/data/agriton-nl-nl-onderzoek/1.5 Micro organismen in Em-1.pdf
http://library.wur.nl/WebQuery/hydrotheek/lang/1872242
http://library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/lang/346339

Als iemand een rapport heeft (graag wel wetenschappelijk) dat het tegendeel bewijst zou ik dat graag willen lezen.
Ik begrijp er namelijk niets van dat iedereen zo geweldig positief is. Ook positieve ervaringen lees ik graag (tenminste
als ze niet bij een leverancier vandaan komen) want wellicht dat ik dan alsnog mijn visie herzie bescheiden
Terug naar boven Ga naar beneden
Nina

Nina

Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptywo 31 maa 2010 - 11:11

Jammer, ik had van de week een artikel over EM gevonden voor de agrarische sector. Wat mij toen vooral opviel was bij de ruwvoer analyses was dat het drogestof gehalte hoger was. Dit waarschijnlijk omdat het gras minder snel groeit en dus meer tijd heeft of RC te vormen? Maar wat mij nog veel meer aansprak het fructaan gehalte bleek echt veel lager te zijn. Van 8 naar 2 ofzo.
Ik zal eens kijken of ik het artikel nog kan vinden....

Misschien iets voor een nieuw topic? Wat iedereen met EM doet?
http://www.zeldenrusthaystack.nl
muriel

muriel

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptywo 31 maa 2010 - 20:39

Hallo Nina,

Als je dat rapport nog kan vinden ben ik daar wel heel benieuwd naar.
Ik weet dat men EM gebruikt wordt bij het inkuilen EM-silage.
De enige publicatie die ik daarover gevonden had was van Agriton (de fabrikant) zelf.
Toch geloof ik dat dit zeker een positief effect heeft bij inkuilen maar hoe een 1000x verdunning
nog invloed heeft op de groei en het fructaangehalte in de plant kan ik mij niet zo veel bij voorstellen.
Dus ik lees deze uitleg heel graag.
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptydo 1 apr 2010 - 0:17

muriel schreef:
hoe een 1000x verdunning nog invloed heeft op de groei en het fructaangehalte in de plant kan ik mij niet zo veel bij voorstellen.
Dan krijg je waarschijnlijk een homeopathische werking, en dat is een energetische werking, die niet gebaseerd is op het aantoonbare aandeel atomen van een bepaalde stof. Het principe van homeopathie is dat door zg. 'potentiëren' (verdunnen en schudden) het aantal atomen van de werkzame stof vermindert of zelfs verdwijnt, maar daarentegen de energetische kracht (van de oorspronkelijke werkzame materie) enorm toeneemt. Die energetische kracht is wellicht (nog?) niet te meten, maar dat wil niet zeggen dat deze er niet is knipoog.
Ik weet dus niet of in het geval van EM die homeopathische werking een rol speelt hoor, maar als ik lees dat het heel erg verdund wordt, zou dat het werkingsprincipe kunnen verklaren.

Er gaan te weinig uren in een dag Muriël, om al jouw interessante links door te kunnen spitten kritisch.....
http://www.paddockparadijs.nl
muriel

muriel

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptydo 1 apr 2010 - 2:02

Hai Marja,

Nee, ik dacht niet op de wijze van homeopatische middelen.
eenvoudig uitgelegd, hoef je niet zo veel uit te zoeken.

1 liter Multi task of hoe het bij de leverancier ook genoemd wordt bestaat uit 50 ml EM (effectieve micro organisme)
50 ml melasse en de rest water. Dus 5 % basis.
Voor gebruik van b.v. paddock/stal, bemesting etc. wordt geadviseerd 1:20 te verdunnen met water. Per liter zit
er dus maar 2,5 ml EM per liter die vervolgens uit meer dan 80% uit 1 soort bacterie bestaat de melkzuurbacterien.
De andere soorten zouden volgens het laboratorium onderzoek in opdracht van de fabrikant te verwaarlozen zijn.
Deze verdunning zou dus goed zijn om het overwicht van vele minder goede bacterien in de vele duizenden soorten
bacterien die zich op dat oppervlakte bevinden om te turnen naar een concentratie van voornamelijk goede bacterien.
Volgens 1 van de onderzoeken zou het EM zonder verdunnen zeker tot goede resultaten kunnen leiden echter in
een verdunning zoals wordt geadviseerd geen noemenswaardige resultaten leiden. Het gebruiken van onverdunde
EM is echter niet te betalen en daarom ook niet commercieel interessant. Ik wil dus niet zeggen dat EM niets doet
enkel niet in de vorm waarop het aangeboden wordt. Just my two cents

Nu is mijn vraag de goede resultaten die met name boeren die dit gebruiken ervaren. Komt dit door de EM of komt
dit omdat ze de omslag gemaakt hebben en tevens andere dingen ook aangepast hebben. B.v. compost mest, geen zeer
zware landbouwmachines met lage toeren meer over het land, geen kunstmest meer etc, beheersplannen etc.
Ik sta zeker open voor alles maar ik geef mijn geld liever uit aan dingen die ik begrijp. denken
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptydo 1 apr 2010 - 10:41

Maar vermeerderen de bacteriën zich dan misschien heel snel in de verdunde oplossing? (Ik weet (nog) niets van EM hoor, dus misschien stel ik domme vragen knipoog.)
muriel

muriel

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptydo 1 apr 2010 - 21:55

Citaat :
Maar vermeerderen de bacteriën zich dan misschien heel snel in de verdunde oplossing?

Nee, zover ik het weet niet, de bacterien (waarom krijg ik nooit die umlaut erop?) worden gevoed door de 50 ml melasse (1:1) die
je dus ook verdun eerst op 900 ml water en dan nog x20.
ponylady

ponylady

Aantal berichten : 88
Registratiedatum : 07-02-10

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptydo 1 apr 2010 - 22:05

Een goede , Hollandse bui regen en je hebt een verdunning van 0,0 hilarisch

Tot voor kort had ik nog nooit van EM gehoord .
Maar mijn toekomstige weidegenootje is er al jaren bekent mee , maakt 't ook zelf .
Ze gebruikt het echt overal voor , maakt er heel haar huis mee schoon .

Haar paard krijgt 't ook door zijn voer en water .

Straks willen we het ook op de composthoop gaan gooien .

Zolang 't niet te prijzig wordt , wil ik 't best gaan proberen (water en composthoop) , maar ik ga er geen vermogens aan spenderen .

Ik freeg van haar deze link toegestuurd , zouden veel tips en info op staan .

http://www.emvereniging.nl/index2.php/weblog/C3/
marion

marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptyvr 2 apr 2010 - 5:34

ponylady schreef:
Maar mijn toekomstige weidegenootje is er al jaren bekent mee , maakt 't ook zelf .
Ze gebruikt het echt overal voor , maakt er heel haar huis mee schoon .

verwarring Hoe doet ze dat dan??
ponylady

ponylady

Aantal berichten : 88
Registratiedatum : 07-02-10

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptyvr 2 apr 2010 - 6:07

Ik heb echt geen idee verwarring
Op haar werk , natuurwinkel , maakt ze het .
Ik weet wel dat ze dat goedje in een spuitfles thuis heeft staan en gebruikt .
Ik vind 't spul maar stinken , beetje zurig afkeer (huisje ruikt overigens zeer proper en fris).
Smari

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 22-06-10
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptydi 22 jun 2010 - 2:52

Ik heb uitleg gehad van Ron Hofman (www.bio-ron.com) die ook samenwerkt met onderzoekers op dit gebied, en die zeer groot voorstander is van Em. Op zijn advies (ga niet al die onderzoeken zelf doen maar ben wel benieuwd naar de werking) EM op mesthoop, op vacht, op stroken van PP etc. aan het gebruiken. Er bestaat ook een mooie Japanse video "Life in the soil" van de werking op de bodemorganismen, en hij vertaalde een EMboek uit het Duits. Hij houdt diverse voordrachten, ook over bokashi (eveneens zelf te maken), ten behoeve van gezonde darmflora en een vloeibare liksteen van grijs zeezout met dus 'zeemineralen'. Of ik al veranderingen zie? Bij mijn eczemer iig wel, die kan al zonder deken, op kruidenhooi, met minimale jeuk buiten blijven. Het PP had helaas nog teveel sprietjes gras..
Ik hou het in de gaten, vind het toch interessante materie. gr Maatje
http://www.bonspirit.nl
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptydi 22 jun 2010 - 3:57

Hey Maatje, welkom op het forum glimlach! (Ik dacht al, 'Smari'? Dat zou wel eens Maatje kunnen zijn knipoog.)
Wat moet ik me voorstellen bij een 'vloeibare liksteen'? Hoe verstrek je dat aan je paard?
Heb je je kruidenhooi ook via Bio-Ron?
Nina

Nina

Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptywo 23 jun 2010 - 10:09

Binnenkort, 4 juli, is er een cursus zelf bokashi maken.
Bij Ron Hofman (bio-ron) kan je je opgeven. Er zijn nog plaatsen.
Dus als er nog mensen zijn die hier ook meer over willen weten, gezellig!

Ik weet nog weinig van EM en Bokashi maar hoop hier mijn kennis te verbreden en het ook hier te gaan toepassen.

Ik ben al begonnen met mijn weide te 'bemesten' met Lava, Kleimineralen en Zeeschelpenkalk. Stekels en distels trek ik er nu met de hand uit ipv ze met gif te verdelgen. Ben erg benieuwd wat het effect gaat zijn op de lange termijn.
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Smari

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 22-06-10
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptydo 1 jul 2010 - 9:44

De liksteen bestaat uit een emmer water met daarin opgelost het losse Keltische zeezout. Gewoon een handje erin. Wat ik ook doe is een mengeling maken voor mezelf: jampotje + wat zout tot het oplost schudden, dan weer zout tot het oplost schudden, dan weer zout etc. tot het niet meer oplost. Elke dag eentheelepetje en je hebt al je mineralen binnen die zouden moeten, naar verluid..
Ik zet twee identieke emmers naast elkaar zodat ze kunnen kiezen. EWn ik vond het opmerkelijk hoeveel ze uit de vloeibare liksteen namen.. echt proeven, lippen likken en nogmaals nemen. Zeker met dit zweetweer.
Ik vind knotwilgen trouwens makkelijker dan berkenbomen, tenzij in het najaar geplant. De berk heeft echt veel water nodig in het begin.. de twee jonkies hebben het afgelegd afgelopen week..teveel van huis geweest om ze te bewateren.
Ik ben ook heel beneiuwd hoe de weiden zich gaan ontwikkelen met Bio-Rons aanpak.. vind het leuk en spannend! Mesthoop nat houden vind ik wel een klus, en doe ik ook niet met dit weer merk ik. Jullie?
Hee, groetjes Marja, supergave site maakte je er van! En ja... waar Smari is.. kan Maatje niet ver zijn. Hij blijft mijn eerste dikste vriend. Ben nu aan het vrienden worden met RAimundo, een paso peruano, en right brain extrovert volgens Parelli. Een bommetje al met al, die in paniek ook door me heen kan lopen, maar een schatje blijkt zodra eenmaal gevangen... ik mag totaal naar mijn RUSTpunt toe..Doeg! ijskoud gapen
http://www.bonspirit.nl
margreett

margreett

Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 11-08-10
Leeftijd : 50

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptyza 14 aug 2010 - 0:33

Ik ben nu sinds een jaar of 2-3 een zeer, zeer enthousiast EM-gebruiker.
In de tuin als bodemverbeteraar, op de composthoop/mesthoop, als compostversneller, in huis als schoonmaakmiddel, ik spray het in het kippen- en konijnenhok om stank en vlieg tegen te gaan, luisbestrijding op mijn rozen, door het water of voer van de dieren als probiotica. Ik neem zelf ook wel eens een slok of spoel er mijn mond mee na het tandenpoesten.
En het werkt gewoon.
Ik brouw het spul zelf, dat is goedkoper dan de kant en klaarversies als Multitask.
Mijn omgeving reageerde eerst bijna wantrouwend als ik weer over mijn "beestjes" (zo noem ik de micro-organismen) begon, maar veel mensen staan versteld van hoe goed de tuin erbij ligt en hoe goed alles groeit, het kippenhok/konijnenhok stinken niet, ook niet bij 30 graden! dus langzaam zie ik ze bijtrekken. en wat binnen onze familie wel een item is: het is volkomen biologisch.
En ik heb een bokashi-emmer in huis staan, dat spul maak ik ook en dat wordt weer in de tuin verwerkt.

De site Van Bio-Ron is mij ook bekend en zo ben ik bij ons ook steeds meer bezig. Voordat je in de tuin/of in het land echt effect gaat zien van Bio-Rons aanpak, ben je denk ik al gauw een 3 jaar verder, maar dan heb je ook wat!
Het boekje: "de geheimen van een vruchtbare bodem" vond ik zeer interessant en leerzaam en hebben mij wel aan het denken gezet.
In deze brochure staat een goed leesbare uitleg over effectieve micro-organismen:
http://bibliotheek.mediatech.be/data/EM-Active-nl-ned/Huis_Tuin_broch_NL08_web.pdf
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptyza 14 aug 2010 - 3:46

margreett schreef:
Het boekje: "de geheimen van een vruchtbare bodem" vond ik zeer interessant en leerzaam en hebben mij wel aan het denken gezet.
Is dit boek ook interessant m.b.t. weiland? Ik zit erover te denken het te kopen.
margreett

margreett

Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 11-08-10
Leeftijd : 50

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptyza 14 aug 2010 - 7:21

Het boekje gaat eigenlijk in hoofdzaak over hoe de aarde/grond leeft en hoe daar alles daar zijn gang gaat. Wormen, wortelgroei, opname van stoffen, de aanmaak van grondeigen antibiotica, zeer interessant. En ook over wat wij als mensheid de aarde eigenenlijk aandoen door kunstmest en bestrijdingsmiddelen te gebruiken en de gevolgen ervan.
Je moet snappen hoe de aarde/grond leeft om te weten wat je met bemesten ed aanmoet. En dan is Bio-Ron een logisch vervolg. Ten minste zo zie ik het.
Na het lezen van dit boek heb ik kunstmest en gifstoffen de deur uitgedaan. (alhoewel, roundup staat er nog en wordt ook nog in kleine mate gebruikt om de fluweelboom te bestrijden op een plek waar we de wortels niet uit kunnen trekken)
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Emptyzo 15 aug 2010 - 5:58

Dank voor je toelichting Margreet, het lijkt me een interessant boekje!
Kunstmest gebruiken we al jaren niet meer en de gifspuit alleen wanneer het echt nodig is. Zoals vorig jaar, toen hadden we de hele wei vol staan met een soort reuzenklaver, je zag vrijwel geen gras meer. Ik weet wel dat Bio-Ron zegt dat dergelijke onbalansen altijd vanzelf weer verdwijnen, maar om nou je paarden een of meerdere seizoenen lang niet op de wei te kunnen zetten vanwege een klaver 'monocultuur', dat gaat me dan toch net iets te ver. Tenslotte hebben we die wei voor onze paarden knipoog.
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: EM (Effectieve Micro-organismen)   EM (Effectieve Micro-organismen) Empty

EM (Effectieve Micro-organismen)
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: