Op verzoek van Marja dan een verslag van afgelopen zondag, ik hoop dat helma die ik had begrepen ook aanwezig was reageert als ik iets verkeerd schrijf.
Vroeg weg en veel mist zo begon mijn zondagochtend, 200 meter vanaf mijn huis schoot er een ree langs mijn auto dus direct een goede waarschuwing om rustig en voorzichtig te rijden. Aangekomen in Arhem bleken de stoelen voor de presentatie op de voergang tussen de boxen te zijn, de paarden stonden echter wel allemaal lekker buiten. Redelijk aantal bekende gezichten vnl natuurlijk bekappers die over het algemeen ook voor het praktijk gedeelte in de middag hadden gereserveerd. Ik denk dat erg weinig mensen waren die nog niet op de hoogte waren van het werk van Jaime Jackson.
In het ochtend programma kwam Jaime zelf aan het woord. Hij legde uit hoe hij als hoefsmid zocht naar antwoorden en daardoor in 1982 besloot de wilde paarden te gaan bestuderen. Tot 1986 heeft hij studies verricht met name naar de hoeven van wilde paarden. Aangezien hij weinig reacties kreeg van hoefsmeden en dierenartsen is hij zich direct op de "gebruiker" de paardeneigenaar gaan richten met het uitgeven van zijn eerste boek. Hierop hebben meerdere boeken gevolgd waarin hij zijn methode van bekappen uitlegt.
Na dit algemene verhaal ging hij verder in op de natuurlijke hoef, hoefbevangenheid en de principes van het krijgen van een gezonde hoef. Zijn voornaamste principe is dat het hele plaatje moet goed zijn. Je kan bekappen niet los zien van het geheel van paarden houden. Wij moeten vooral gaan denken in het gezond houden in plaats van altijd te denken in ziektes en hun behandeling. The Natural horse trim is het immiteren van de slijtage van de hoef en niet het nabootsen van de hoefvorm van het wilde paard in The Great Bassin in USA.
Hij gaf aan dat hij bij het bekappen van een paard met een niet ideale of zieke hoef de aanzet geeft en dat het paard dit door de juiste groei en omgeving zelf tot een gezondere hoefvorm komt. De eigenaar heeft dus een verantwoordelijkheid om de ideale omstandigheden te realiseren. De natuurlijke vorm moet dus ontstaan vanuit het paard zelf en niet afgedwongen door het bekappen. Er werd nog veel beeldmateriaal getoond, de principes van de natural trim, hoefbevangenheid etc. werd besproken en werden vragen vanuit het publiek behandeld.
Na de koffie deel 2 paddock paradise. Jaime gaf aan dat het idee in eens opkwam en hij direct een totaal beeld had hoe het zou moeten volgens hem. Hij legde uit hoe de routes van wilde paarden zijn met als centaalpunt de waterplaats, hoe de hierargie werkt, de interacties tussen verschillende kuddes en onderling en het graasgedrag van de paarden. Wij kregen nog een stukje te zien van een mooie paddockparadise op film en er was gelegenheid tot vragen.
Hij vertelde dat hij van plan was om een internationaal forum/group op te zetten waarbij iedereen elkaar kon helpen met vragen en ideeen eigelijk precies wat Marja hier nu gedaan heeft. Verder ging hij nog in op het dieet voor een paard omdat wij alles in een geheel moeten zien. De vijf principes voor huisvesting volgens de aard van het paard zijn:
- stimulating his mind so he thinks a natural lifeway
- freedom to move 24/7 along a well defined track
- a track that encourages natural movement
- horses are "banded" together
- free choice of fourage 24/7 alway on track
Verkleumd door de kou maar enthouisast door hetgeen ik gehoord had ging ik richting kantine. Voor wie zich ingeschreven had voor het middagprogramma stond hier een lunch klaar. Bekende mensen gesproken en ook leuke nieuwe contacten gemaakt.
Na de lunch was er een presentate van Bjorn Rhebergen met het plan voor het ombouwen van de locatie de Paardenmaat naar een PP voor 30 paarden. Een groot projekt wat in verschillende fases opgebouwd zou worden.
Hierna was het tijd voor het praktijk gedeelte. Iedereen werd opgedeeld in groepen met of Jaime of een van zijn leerlingen. Ik heb zelf met Jaime zelf meegekeken en hij nam ons kleine groepje van vier nog mee naar binnen voor een stukje extra theorie en toonde ons gevriesdroogde hoeven van wilde paarden. Na het bekappen gingen wij allen naar binnen in de kantine en kregen wij nog ruim de mogelijkheid om ontspannen te discuseren over de onderwerpen.
Het was alweer donker toen ik wegreed vanuit Arnhem vol nieuwe ideeen en ondanks dat ik zijn boeken gelezen hebt toch wel weer nieuwe inzichten hoe we thuis toch weer veranderingen gaan aanbrengen in onze eigen PP. Al met al een heerlijke informatieve dag en wat mij betreft graag volgend keer weer.