Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 mest onderzoek

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyvr 25 sep 2015 - 6:33

Was erg benieuwd wie doet hier zelf mest onderzoek.

En hoe vaak, en met welk materiaal.
Ik wil dit al SUPER lang, en gisteren besloot ik dat ik toe was een cadeau voor mezelf hihi.
Heb een Bresser LCD microscoop gekocht + wormkit van wormtest.nl
Alleen de Microscoop duurt nog een week, absurd verdorie..


Ik heb op moment 3 paarden bij mij staan, sinds kort een fjord in het gezelschap erbij.
Super leuk, maar brengt ook risico's met zich mee.
En aangezien ik niet graag ontworm met chemische zooi, leek mij dit een mooi begin.
Goede & sneller controle.

Mijn vermoeden nu is dat Nicky wormen heeft, ze heeft beetje zo'n buikje ervoor.
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyza 26 sep 2015 - 7:18

Ik doe de mestonderzoeken ook zelf. Heb je ook een cursus gedaan? In die cursus hebben wij ook uitleg gekregen hoe vaak je dat onderzoek het beste kunt doen. En dat is niet standaard, bijv 3 keer per jaar ofzo.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyza 26 sep 2015 - 9:04

MoniqueBuu schreef:
Ik doe de mestonderzoeken ook zelf. Heb je ook een cursus gedaan? In die cursus hebben wij ook uitleg gekregen hoe vaak je dat onderzoek het beste kunt doen. En dat is niet standaard, bijv 3 keer per jaar ofzo.

Nee ik had besloten om het zonder cursus te gaan doen.
En ga het lekker vaak doen omdat super interssant is. Vooral verloop.
Boekje wat erbij zit is erg motiverend, en merk dat ik al wel op de goede weg zit.

Mijn spul is allemaal binnen. + worm kit van wormtest.nl
De microscoop kocht ik ergens anders. Was veel goedkoper.
mest onderzoek 12063664_1038273706236838_3280748494885554785_n
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyza 26 sep 2015 - 20:06

Ziet er professioneel uit glimlach .
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyza 26 sep 2015 - 22:19

Ik doe het ook zelf maar ik moet zeggen dat het alweer even geleden is... oeps ik moet dus weer!

Monique wat heb jij geleerd over de frequentie? Ik wilde het eigenlijk 4 x per jaar doen, net voor ik de Verm-X geef. Maar goed dat komt er dus regelmatig niet van...

Nou heb ik ook nog nooit wat aangetroffen in het mestonderzoek. En ik vind het ook helemaal niet leuk om te doen... Ik moet telkens weer kijken hoe het ook alweer precies werkt met die microscoop en alles, en dan ben ik toch nog bang dat ik dingen verkeerd doe en misschien een besmetting over het hoofd zie... Ik vind het maar een gedoe.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyza 26 sep 2015 - 22:21

Ik heb trouwens een microscoop gekocht bij wormtest.nl, maar ik vind dat ding reuze onhandig. Je scrollt je suf om alles te kunnen zien en het beeld is vaak nét niet duidelijk genoeg om iets te kunnen determineren, waardoor ik het beeld overzet op de computer (gedoe met kabeltje enzo), zodat ik het groter kan zien.
Dat ding wat jij hebt Marjo, lijkt me superhandig, met zo'n groot scherm!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyzo 27 sep 2015 - 2:07

Ik ben er echt kei blij mee !! Ik kan vrij moeilijk door een klein gaatje kijken.
Vandaar de keuze om deze te kopen. En hij kan filmen & foto,s maken.
En evt nog mooier (deze heb ik nog niet ontdekt) kan je het bekijken op de pc.
Dan zou je scrollen op de microscoop en op heel groot scherm alles bekijken.

Maar zou leuk vinden om ea te kunnen delen met anderen.
Heb wel mede wormtester wij wisselen nu met ea uit. Dat is interssant.
Vooral omdat wormen soms wisselend eruit kunnen zien.
Dit was vandaag, nicky mijn eigen pony wilde wel voor mijn neus even poep neerleggen.
Even wennen, maar helemaal niet lastig !

mest onderzoek 12038106_1038680139529528_3733982690867547271_n

mest onderzoek 12019987_1038680289529513_3775039143707337910_n

mest onderzoek 12039323_1038683712862504_6603198426091689632_n
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyzo 27 sep 2015 - 6:42

Dat is een bloedwormei.

Als je al langere tijd steeds mestonderzoek doet, hoef je het eigenlijk geen 4 keer per jaar meer te doen. Zeker niet als je nooit wormeieren vindt, dan wordt 2 keer per jaar al snel voldoende. Als je zelf het onderzoek doet, kun je daar een fijn fingerspitzengefühl in krijgen, en soms tussendoor onderzoeken. Als je wel een keer positief getest hebt, dan kun je 2 weken na het ontwormen opnieuw kijken of het voldoende effect heeft gehad. Als je een paard verdenkt van wormen, dan kun je zorgen dat je een plastic zakje bij je hebt, zodat je wat kunt pakken als je dat paard ziet mesten. Juist dit tussendoor onderzoeken vind ik een heel erg groot voordeel van het zelf doen. En ik hoef niet bang te zijn, dat de routine eruit gaat bij mij. Van 15 paarden kan ik voldoende onderzoeken doen om dat niet kwijt te raken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyzo 27 sep 2015 - 8:12

Ik heb inderdaad nog nooit wormeieren gevonden.
Ik heb dan ook maar 2 paarden, van 20 en 21, en ik mest dagelijks uit, dus de kans op een besmetting is hier niet zo groot. Mooi ik hoef me dus niet schuldig te voelen omdat ik al even niet meer heb getest. glimlach

Dank je wel voor je uitleg Monique!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyzo 27 sep 2015 - 8:20

Ik heb altijd begrepen dat paarden nooit volledig wormvrij zijn en dus altijd wel een aantal wormeieren in hun mest hebben, maar dat het erom gaat dat het niet boven een bepaald aantal uitkomt. Als dat klopt, hoe kun je dan helemaal geen wormeieren in de mest aantreffen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyzo 27 sep 2015 - 9:06

Klopt, het schijnt inderdaad dat 100% worm vrij nooit kan.

Worm kunnen op allerlei manieren toch op je grond komen, door wisseling van paarden.
Of door horzel eitjes etc.. Sommige wormen kunnen zelfs jaren overleven in de grond.
Nog een hoop te leren, maar het is super leuk !

absurd ze wilde alleen vanavond niet voor mij poepen das toch weer wat he :p
Als moet doen ze het niet, als niet hoeft en je staat uit te mesten, poepen ze recht voor je neus haha
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyzo 27 sep 2015 - 10:35

Mijn vraag was eigenlijk bestemd voor Marja (Natural Horsetrainer) omdat ze schreef dat ze nog nooit wormeieren had gevonden. Had ik misschien effe moeten quoten knipoog .
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyzo 27 sep 2015 - 19:01

Misschien voor Marja bestemd, maar ik antwoord toch ook even, dat ik ook in de cursus gehoord heb, dat het wel degelijk voor kan komen dat je niets vind. Je krijgt toch ook van Het Woud regelmatig de uitslag dat ze 0 wormeieren gevonden hebben? In de cursus zei ze zelfs nog, dat je daardoor wel aan jezelf kan gaan twijfelen, of je het wel goed doet, maar uiteindelijk is dat wel de beste uitslag.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyzo 27 sep 2015 - 20:09

MoniqueBuu schreef:
Misschien voor Marja bestemd, maar ik antwoord toch ook even, dat ik ook in de cursus gehoord heb, dat het wel degelijk voor kan komen dat je niets vind. Je krijgt toch ook van Het Woud regelmatig de uitslag dat ze 0 wormeieren gevonden hebben? In de cursus zei ze zelfs nog, dat je daardoor wel aan jezelf kan gaan twijfelen, of je het wel goed doet, maar uiteindelijk is dat wel de beste uitslag.

Oké Monique, goed om te weten glimlach . Misschien verwar ik een paar dingen met elkaar. Zou het bv. kunnen dat een paard weliswaar altijd wel wat wormen heeft, maar dat die niet altijd in een fase zijn dat er ook eitjes van in de mest te vinden zijn?

In de wormeitellingen die ik van het Woud heb ontvangen gaven ze altijd aan '< 50' (wat dus prima is), maar nooit '0'.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyzo 27 sep 2015 - 23:59

Nou daarom ben ik dus ook een beetje onzeker over dat hele testen want ik heb idd nog nooit wat gevonden en ik weet dat paarden in principe nooit 100% wormvrij zijn. Ik heb een paar keer beelden maar wormtest.nl gestuurd voor advies, en ook zij zag daar geen eitjes in. Dus ik denk dat het voor hier dan toch wel klopt, dat ik niks vind. Toch zou ik liever hebben dat ik zo af en toe een verdwaald eitje aantrof, dan weet ik tenminste dat ik niks over het hoofd zie...

Afgelopen zomer hebben wel wel een (vrij jong) logeerpaard gehad, dus ik denk dat het voor mij toch wel goed is om weer eens te gaan testen.
Maar ze zitten nu net aan de Verm-X dus dat moet dan nog even wachten...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyma 28 sep 2015 - 0:09

Oke, dat wist ik al niet meer, dat ze het op die manier noteren. Maar dan hebben ze geen wormeieren gezien. Als ze er eentje gezien hebben, dan is de uitslag 50, bij 2 is de uitslag 100, bij 3 is de uitslag 150, enz.

Misschien kan het dan ook zo zijn, dat er in de totale mestbal wel wat eitjes zitten, maar niet in het monster wat je onder de microscoop hebt. Of inderdaad, dat er net even geen eitjes gelegd zijn.

Ik ken het gevoel van geen enkel eitje zien in je monster. Dat maakt inderdaad onzeker. Inmiddels vind ik wel af en toe wat, maar dat is eigenlijk weer zo jammer. Je herkent ze in ieder geval wel gelijk, als je er eentje vind.
Maar zolang je paarden in goede gezondheid zijn, en je ze regelmatig die Verm-x geeft, kun je er best van uitgaan, dat je uitslag klopt. Ik heb helaas in de periode van verminderde weerstand bij de paarden toch weer wormeieren gevonden. Daarvóór zijn we hier ook een aantal jaren wormenvrij geweest. Daaraan kun je dan duidelijk zien, dat dat eigenlijk 'wormenarm' inhoud, en dat de populatie wormen zich uit kan breiden, als de paarden niet in goede gezondheid zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyma 28 sep 2015 - 8:52

Ik had vandaag het nieuwe paard bij mij in de kudde.
Maar ga het morgen nogmaals doen binnenpret want ik kan niet geloven dat hij NIKS heeft.

En mijn eigen (oudste) wil niet op commando poepen haha absurd
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptyma 28 sep 2015 - 10:54

Natural Horsetrainer schreef:
Toch zou ik liever hebben dat ik zo af en toe een verdwaald eitje aantrof, dan weet ik tenminste dat ik niks over het hoofd zie...

Dat kan ik me voorstellen. Anders ga je of twijfelen aan jezelf, of aan je microscoop knipoog .

Vandaag brachten we een bezoekje aan onze jaarling Leão in de begrazing. Toevallig zag ik hem mesten en zag één dikke witte worm in zijn mest zitten, als een soort dikke spaghetti. Is denk ik een spoelworm? Ik zal het de beheerder maar even laten weten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptywo 30 sep 2015 - 7:18

Ik ken nog niet goed alle wormen uit mijn hoofd.
En nu geen boekje bij de hand.

Wel stond ik helemaal paf, het nieuwe paard in de kudde, kon ik niks vinden absurd
Sophie wil niet poepen onder toezicht, ik wacht al dagen.
Intussen met nicky ontwormd, want zij had een ernstige besmetting.
Ik wil morgen onderzoek doen, kijken wat het verschil is.
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptywo 30 sep 2015 - 7:21

Het her-onderzoek, om het effect van de wormkuur te bekijken, moet je na 2 weken doen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptydo 1 okt 2015 - 9:13

Weet ik grijns maar gewoon leuk om al eerder te kijken hihi
Terug naar boven Ga naar beneden
jannekevedder

jannekevedder


Aantal berichten : 70
Registratiedatum : 13-11-12
Leeftijd : 42
Woonplaats : Peize

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptydo 8 okt 2015 - 19:59

Marja --> Zo'n lange spaghetti is idd een spoelworm. Heb ik ook gezien bij mijn jonge ruin. Daar heb ik heb dus wel tegen ontwormt. Maar nu hij drie jaar is merk ik dat hij er geen last meer van heeft. Dat is ook aan zijn postuur op te merken. De twenter die in de kudde loopt heeft nu ook zo'n typisch spoelwormen postuur. Schraal op de ribben en onder wel buikig. Die had dus ook spoelwormen.

Verder 'schijnt' het idd zo te zijn dat paarden nooit 100% wormvrij zijn, maar is dat wel echt zo? Ik heb dat ook altijd maar zo aangenomen, maar waarom zou een paard nooit 100% wormvrij zijn? Zijn wij dan wel 100% wormvrij? Is hier een echt gedegen onderzoek van welke ik ergens terug kan lezen?

Ik ben blij dat er bij jullie ook onzekerheid is over het zelf onderzoeken. Wel motiveert dit topic mij weer om weer te starten met zelf onderzoek. Met negen paarden bespaart dat ook wel enorm :-)
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptydo 8 okt 2015 - 20:41

jannekevedder schreef:
Verder 'schijnt' het idd zo te zijn dat paarden nooit 100% wormvrij zijn, maar is dat wel echt zo? Ik heb dat ook altijd maar zo aangenomen, maar waarom zou een paard nooit 100% wormvrij zijn? Zijn wij dan wel 100% wormvrij? Is hier een echt gedegen onderzoek van welke ik ergens terug kan lezen?

Ik weet niet of er zo'n onderzoek is, maar ik vind het zelf wel aannemelijk dat een paard (of wat voor dier dan ook) niet 100% parasietenvrij is, omdat het in de natuur nu eenmaal zo is geregeld dat het ene organisme van het andere leeft, dat ze allemaal hun plaats en nut hebben in het geheel en dat als het een beetje in balans blijft er ook niets aan de hand is. Ik denk dat mensen, als ze echt in en met de natuur leven (zoals natuurvolkeren) ook altijd wel wat parasieten hebben. De meeste mensen in de westerse 'beschaving' eten echter voornamelijk voedsel dat zo is doodgespoten en uit zijn natuurlijke context is gerukt dat ze misschien/waarschijnlijk geen parasieten hebben, maar is dat dan wel zo'n gezonde situatie? Ik herinner me trouwens dat ik als kind jarenlang bepaalde darmparasieten (wormpjes) had en daar altijd een drankje tegen moest innemen (met een heel smerig, zoetig smaakje afkeer ).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptydo 8 okt 2015 - 21:28

Het is niet erg aannemelijk dat mensen geen parasieten hebben. Sterker nog, het is bijzonder aannemelijk dat mensen wel degelijk last van parasieten hebben en dat die veel vaker problemen veroorzaken dan gedacht/ontdekt wordt.

Hier vind je veel info (humaan): http://www.praktijkvanas.nl/artikelen.htm
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Emptydo 8 okt 2015 - 21:46

Natural Horsetrainer schreef:
Het is niet erg aannemelijk dat mensen geen parasieten hebben. Sterker nog, het is bijzonder aannemelijk dat mensen wel degelijk last van parasieten hebben en dat die veel vaker problemen veroorzaken dan gedacht/ontdekt wordt.

Hier vind je veel info (humaan): http://www.praktijkvanas.nl/artikelen.htm

Een bevestiging van wat ik al vermoedde glimlach . Wij mensen zijn immers ook maar 'gewoon' onderdeel van de natuur, al heeft de mens nogal eens de neiging zichzelf erbuiten (of erboven) te zetten...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





mest onderzoek Empty
BerichtOnderwerp: Re: mest onderzoek   mest onderzoek Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
mest onderzoek
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» onderzoek bemesting advies
» Laten & doen van bodem onderzoek
» onderzoek naar AM door de GD voor dieren
» eten van mest
» De mest is weer uitgereden!

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: