IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Welke plant is dit?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Redjezelf

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 08-08-15

BerichtOnderwerp: Welke plant is dit?   za 8 aug 2015 - 21:23

Hoi
Wij zijn pas begonnen met ons eigen "paddock paradise" en lopen tegen een hoop onkruid in de wei aan..
na het bol leggen van het weiland moest een deel opnieuw ingezaaid en daar is inmiddels een hele berg planten uitgekomen en maar weinig gras.
Het is rond mei ingezaaid en veel te droog geweest denken wij. Nu zei de buurman kort maaien is voldoende.. maar misschien weten jullie meer.
Het gaat om deze plant:
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

Aantal berichten : 3200
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: Welke plant is dit?   zo 9 aug 2015 - 0:15

Hallo 'Redjezelf', welkom op het forum glimlach !

Het was wat lastig om te zien op je foto, dus ik heb even de grotere versie erbij gezocht: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YFI4YPWJ.jpg
Volgens mij is het melde, een van de soorten onkruid die vaak massaal opkomen na het inzaaien van een weiland. Dit is niet te voorkomen en een vrij 'normaal' verschijnsel. Je buurman heeft gelijk, de oplossing is: maaien. Melde is nl. geen blijvende plant. De enige vraag is wel of het zich inmiddels al uitgezaaid heeft. Dan zul je het net zo vaak moeten blijven maaien tot er niets meer opkomt. Ik weet niet of de eventueel nu uitgezaaide melde pas volgend jaar opkomt; als dat zo is, moet je het volgend jaar ook weer maaien voor het zich wéér opnieuw kan uitzaaien. Daarna ben je het kwijt glimlach .
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat er weinig gras is overgebleven omdat het inmiddels door de hoge melde is verdrongen en verstikt, dus misschien zul je moeten bijzaaien/doorzaaien om weer voldoende gras te krijgen. En ook dan kan er weer onkruid opkomen lekker puh .

Kortom, het devies is: maaien, en dit eventueel herhalen tot al het onkruid weg is.

N.B. vaak wordt gedacht dat deze onkruidzaden in het graszaadmengsel zitten, maar dat is niet zo. Door het proces van het gras zaaien wordt de bodem 'getriggerd' en komen heel veel slapend aanwezige onkruidzaden tot leven.
Wat dat betreft is het vaak wat gemakkelijker om gras in te zaaien in het najaar, omdat er dan aanmerkelijk minder onkruid mee opkomt.

http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

Aantal berichten : 944
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 48

BerichtOnderwerp: Re: Welke plant is dit?   zo 9 aug 2015 - 22:54

Ik herken het niet als Melde, maar als het dat wel is, dan klopt het wat Marja zegt; maaien.

Droogte kan een heel lastig verschijnsel zijn, als je in het voorjaar de wei inzaait. We hebben het zelf ook 'moeten' doen, maar hebben gelukkig tijdens het kiemen nog genoeg vocht bij gehad. Voor dat kiemen heeft het graszaad namelijk voldoende vocht nodig. Waar het gras snel genoeg groeit, daar krijgt het onkruid minder gelegenheid.
Terug naar boven Go down
http://www.twas-tweerd.nl
Redjezelf

BerichtOnderwerp: Re: Welke plant is dit?   do 13 aug 2015 - 9:00

Als ik google op melde, denk ik niet dat dat dezelfde plant is. Foto is ook niet duidelijk genoeg zie ik. Het zijn 2 soorten planten.
De ene heeft roodachtige stengels en de andere groen en grover dan de rode. Als ik even verder google..Stippel Ganzenvoet lijkt er op?
Terug naar boven Go down
Redjezelf

BerichtOnderwerp: Re: Welke plant is dit?   do 13 aug 2015 - 9:01

oh toch, die andere plant lijkt op uitstaande melde.. bestaat dus ook nog.. wordt die ook vrij hoog?
Ik zal betere fotos nemen..
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

Aantal berichten : 3200
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: Welke plant is dit?   do 13 aug 2015 - 10:25

Heb ook even gegoogeld: melde heet ook wel witte ganzenvoet of melganzevoet glimlach . Klik
Op dit moment staat mijn eigen PP aan huis er ook weer helemaal vol mee, omdat mijn paarden sinds een paar maanden weer op ons andere PP staan. Ongelooflijk hoe het hier dan in korte tijd weer in een oerwoud verandert!

http://www.paddockparadijs.nl
Redjezelf

BerichtOnderwerp: Re: Welke plant is dit?   zo 16 aug 2015 - 7:28

Bedankt voor je antwoord! Precies wat we moesten weten! compliment
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Welke plant is dit?   

Terug naar boven Go down

Welke plant is dit?
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» vermogensbankdag in noord holland 30 oktober

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: